Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 12:34
Hallo iedereen,

Ik heb al een paar weken last van coil whine.
Wanneer de pc is opgestart, hoor je de "geknars , fluitttoon" op het bureaublad.

Ook reageert de coil whine op basis van het bewegen met de muis op het bureaublad.
Wanneer ik een Twitch stream bekijk start deze coil whine, en wanneer ik de pagina vernieuw
dan hoor je duidelijk de coil whine weggaan en terug komen.

Eerst dacht ik dat deze afkomstig was van mijn 2 gpu"s ( Asus 980 Strix)

Ik heb de onderste kaart eruit gehaald, en het geluid was nog steeds aanwezig.
Na de 2de kaart eruit te halen, bleeft het geluid nog steeds aanwezig.

Het geluid is duidelijk hoorbaar vanuit de Corsair H100I pomp.

Is dit mogelijk?

En kan dit misschien ook van de south of north bridge komen?

De voeding mag je uitsluiten deze is het niet.

Systeem:

Intel I7-4960X
Corsair H100I
Asus Rampage IV Formula
Samsung 850 Pro SSD
Samsung 840 EVO SSD
Corsair HX1000I
Asus Strix OC 980 (2 SLI)

moederbord is : Asus Rampage IV Formula

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Reageert het geluid direct op je acties of zit er een dode tijd tussen? Heb je de pomp temperatuurgestuurd?

Het kan ook whine uit je moederbord/cpu zijn. Niet alleen videokaarten hebben er last van. Mijn cpu 'sist' als ik scroll over webpagina's bijvoorbeeld. Ik denk niet dat je je echt zorgen hoeft te maken. RMA heeft met whine vaak geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bever01
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-08 12:34
Het geluid reageert direct op mijn acties.

de pomp is gwn verbonden zoals het hoort.?

sata kabel op mobo, usb kabeltje op usb voeding, 3 pin op cpu fan header, en y splittler op de fans in de rechterkant van de pomp.

idle: 24 a 30 °
load: 35a 45°

de whine is afkomstig van mijn pomp.
Ik had ook gehoord van iemand dat het kan zijn dat mijn pomp te hoge snelheid heeft..

Maar bij de H100I kan je helaas de snelheid van de pomp niet regelen.
Deze fluctueert tussen de 2270 a 2285 rpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glnk
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:33
Waarschijnlijk is het de PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
Als je je pomp hebt aangesloten zoals het hoort kun je in de bios vaak de snelheid op voltage/pwm en manual/auto instellen.

Het is niet van belang in ieder geval, want als je pomp altijd op hetzelfde toerental draait maakt hij niet opeens meer geluid als je de muis beweegt of een filmpje gaat kijken.

Je CPU zit direct onder je pomp toch? Dan weet ik wel zeker dat het je CPU is of anders je VRMs. Zoals ik al zei, ik heb precies hetzelfde en het niets om je zorgen over te maken ;)

Je kunt even je voltages checken, dan weet je het zeker. Dit kan met CPU-z of HWmonitor bijvoorbeeld.

Als je er van af wilt kun je je cpu een beetje 'inbranden', dat hielp bij mij aardig. Het geluid is meer dan gehalveerd na een paar dagen renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maximilian
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 17:38

Maximilian

You've been Maxxed...

Ff iets raars, maar heb je de van onboard audio wel eens geprobeerd alle microfoons, "pc/internal speaker" en/of "aux" uit te zetten? Dit hielp bij mij altijd.

Ik heb ook coilwhines van mijn GPU's maar dat is wanneer video/rendering met meer dan 1000fps wordt getoond. Daar hielp "nvidia inspector" goed bij om fps te limitten
Pagina: 1