geen
[ Voor 97% gewijzigd door essentials9002 op 25-06-2020 09:42 ]
[ Voor 97% gewijzigd door essentials9002 op 25-06-2020 09:42 ]
Show me your moves.
Hij staat al op 1920x1080pKoninkje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:41:
Rechtermuis klik op het bureaublad: resolutie -> kies de resolutie die jij het mooist vindt. Meestal is dit de hoogst mogelijkst resolutie.
Show me your moves.
De kleuren zijn niet helemaal goed. De smileys zijn bijvoorbeeld niet helemaal geel maar een beetje groenachtig.Koninkje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:42:
Wat vind je niet mooi?
[ Voor 18% gewijzigd door essentials9002 op 07-04-2015 19:43 ]
Dan denk ik dat je kalibratie niet helemaal okay is. Probeer de monitor te resetten qua kleuren.essentials9002 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:43:
[...]
De kleuren zijn niet helemaal goed. De smileys zijn bijvoorbeeld niet helemaal geel maar een beetje groenachtig.
Show me your moves.
Ik heb hem gekalibreerd via windows en hij is hetzelfde gebleven. De monitor is aangesloten op mijn laptop, maakt dat het beeld slechter?Koninkje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:44:
[...]
Dan denk ik dat je kalibratie niet helemaal okay is. Probeer de monitor te resetten qua kleuren.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Hij geeft bij configuratiescherm aan dat het een monitor is dus hij herkent hem wel als monitor.deepvreezo schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:05:
Waarschijnlijk herkent je laptop het scherm als een tv vanwege de HDMI-kabel, en verstuurt daarom niet het juiste signaal. Kijk in je driverinstellingen of je ergens een instelling 'HDMI range' of 'RGB range' kunt vinden, en zet hem op 0-255 of Full. Staat die er niet bij, dan kan een aangepaste resolutie toevoegen misschien helpen (zie onderaan de post, bij *EDIT*).
Die vga kabel die ik erbij kreeg past niet in mijn laptop, die is te groot.deepvreezo schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:36:
Als je de monitor even met een VGA-kabel aansluit op de laptop, is het probleem met de kleuren dan opgelost?
Het zou namelijk kunnen dat hij in het configuratiescherm 'monitor' zegt, maar toch het verkeerde signaal uitstuurt. Via VGA gebeurt dat niet. Als de monitor de kleuren dan wel goed weergeeft, zou ik hem weer op HDMI aansluiten en toch eens proberen om een aangepaste resolutie aan te maken met daarbij de 'timing standard' op CVT-RB (kun je doen via het Intel Configuratiescherm, zie hier).
Dat is waarschijnlijk een DVI kabel, en niet een VGA.essentials9002 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 22:39:
[...]
Die vga kabel die ik erbij kreeg past niet in mijn laptop, die is te groot.
People as things, that’s where it starts.
Ik zie geen knoppen om dat aan te passenVasZaitsev schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:24:
hoort niet uit te maken, een kapotte of slechte geeft vaak gewoon helemaal geen beeld, da's nou het fijne van digitaal.
Als het goed is krijg je bij dat scherm gewoon wel een VGA mee.
Hoe is de kleurinstelling op je monitor, die kan ook op de meest wazige stand staan, menig monitor ziet er uit de doos niet uit.
Wat? Onder aan je monitor, naast de knop waarmee je hem aanzet. VLNR.essentials9002 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:32:
[...]
Ik zie geen knoppen om dat aan te passen
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Ik heb hem aangepast en hij is al stukken beter geworden, maar sommige foto's zijn te groen/oranje, de kleuren zijn dus nog niet goed ik gebruik 7500k. Hoe krijg ik de kleuren zo goed mogelijk?MB113 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 23:35:
[...]
Wat? Onder aan je monitor, naast de knop waarmee je hem aanzet. VLNR.
AUTO - EXIT - < - > - ENTER - AAN/UIT
Als je op enter duwt kom je in het menu, en met de pijltjesknoppen kun je daarin rondbewegen, tevens als je niet in een menu zit zijn de exit en pijltjesknoppen ook andere instellingen...
Op het oog kun je niet calibreren noch via software zonder extra hardware. Die wizard in Windows stelt dus ook niks voor. 7500K is vaak veel te koud, meer standaard is 6500K (D65).essentials9002 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:34:
[...]
Ik heb hem aangepast en hij is al stukken beter geworden, maar sommige foto's zijn te groen/oranje, de kleuren zijn dus nog niet goed ik gebruik 7500k. Hoe krijg ik de kleuren zo goed mogelijk?
6500k is niet mooi, dat is te geel.Ventieldopje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 14:40:
[...]
Op het oog kun je niet calibreren noch via software zonder extra hardware. Die wizard in Windows stelt dus ook niks voor. 7500K is vaak veel te koud, meer standaard is 6500K (D65).
Je kunt proberen een ICC profiel te downloaden van het internet van iemand die hem gecalibreerd heeft maar gezien dat ICC profiel specifiek voor het beeldscherm is van die gene (ouderdom, paneel type, etc.) en ook specifiek voor zijn grafische kaart en drivers ... is er alsnog grote kans dat de kleuren er naast zullen zitten. Toch kun je soms geluk hebben en kom je er aardig dichtbij op het oog.
Wil je echt accurate kleuren hebben dan kom je er niet onderuit om bijv. een Spyder, ColorMunki etc. te kopen om je beeldscherm te kalibreren.
Ik kan geen ICC profiel vinden voor mijn monitorVentieldopje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:16:
Tsja, dan wordt het lastig bepalen wat je "mooi" vind, dat is nogal subjectief. Je kunt hem ook kouder kalibreren zolang je dit maar doet met een apparaat daar voor zoals dus zo'n Spyder.
Hoe dan ook, 6500K is niet geel zolang je een goede kalibratie hebt. Dan zullen alle kleuren overeenkomen met hoe ze bedoeld zijn en zullen alleen de grijstinten wat warmer van kleur zijn dan je nu hebt maar er zal geen gele gloed overheen moeten hangen. Zelfde geld voor andere kleurtemperaturen.
Dan heb je ook nog dat je ogen tijd nodig hebben om te wennen aan het nieuwe kleurprofiel, wat soms best even schrikken kan zijn.
Zo'n ICC profiel kun je gewoon googlen
En dan maar hopen dat ie geen HTC One M7 heeft.. die van mij maakt namelijk alleen maar roze foto'sUmbrah schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:17:
[..]Maak eens een foto, upload die, en zet er een screenshot onder!
*sowieso
Dan heb je er nóg een variabele bij, de witbalans van de camera. Maakt 4 in totaal, witbalans monitor, witbalans camera, kleurtemperatuur omgevingslicht en de subjectiviteit van je ogen.Beerseboer schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:21:
Of neem een foto met een object als kleurreferentie erbij. Bijvoorbeeld een pak melk (voor de witbalans) en een appel.
Met als doel dat je je witbalans op je melk en je appel kan corrigeren. Heb je in ieder geval een referentie.Ventieldopje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:26:
[...]
Dan heb je er nóg een variabele bij, de witbalans van de camera. Maakt 4 in totaal, witbalans monitor, witbalans camera, kleurtemperatuur omgevingslicht en de subjectiviteit van je ogen.
Ik zit niet onder een groene lamp.Umbrah schreef op woensdag 08 april 2015 @ 16:51:
Mooi is natuurlijk een subjectief iets, en de TS koopt een Iyama scherm. Ik neem aan dat 100% calibratie sowieso het doel hier niet is, dus ik stel voor dat we pragmatisch gaan kijken. De TS lijkt me niet een tweaker, en wat dat betreft is dit topic uberhaupt al twijfelachtig, maar goed: we helpen graag. Puur niet-technisch gezien ziet het er niet goed uit. Dit kan oorzaken hebben:
* Tuning van de monitor in de menu's van de monitor
* Rotte videokabels
* TS zit onder een groene lamp
* Kleurprofielen & Tuning in Windows
* Verkeerd HDMI profiel meegestuurd naar een monitor die het niet aankan
* Monitor is defect
TS heeft uiteraard onderzoeksplicht en wat dat betreft vind ik het nu nogal mager, maar goed: een foto waar hij zelf van zegt: "geeft het weer" is voor ons nuttig, en gekoppeld aan een screenshot (omzeil de monitor) kan het ons een hoop vertellen. Wie weet is het zelfs overscan met een of andere heel gare setting... TS weet het niet, die weet niet eens wát er aan de hand is, behalve "het ziet er niet mooi uit". Mooi is érg subjectief. Natuurlijk is voor veel mensen niet eens mooi! Daar sta je dan met je colorimeter na een geweldige tuning: "het is niet mooi".
Tsja, wat dan? Eerst weten wat er is, voor we weten wat we er aan gaan doen.

[ Voor 10% gewijzigd door essentials9002 op 08-04-2015 17:10 ]
Ja dat heb ik al geprobeerd maar ik vind hem nog steeds niet goed genoeg. Hoeveel kost het om zo'n kalibratieapparaat te huren?Ventieldopje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 18:34:
Nogmaals en voor de laatste keer, dan moet je een ander kleurprofiel in je monitor kiezen, vaak zitten er een stuk of wat in als "standaard", "levendig", "film" etc.
Mocht je dan nog niet tevreden zijn dan zou je een kalibratieapparaat als een Spyder, ColorMunki, i1display pro moeten lenen/huren en je beeldscherm daarmee kalibreren.
Als je in de buurt van Arnhem woont en je bereikbaar bent met het OV wil ik best tegen een kleine vergoeding je beeldscherm kalibreren met een i1display pro.
Ik woon verder weg en ik denk dat het te duur wordt. De kleurinstellingen zijn zelf ook te wijzigen, maar ik weet niet hoe het het beste wordt. Naast 6500k, 7500k, 9300k kan ik ook zelf de kleuren aanpassen maar het probleem is dus dat ik de juiste kleurverhouding niet weet, ik heb het al geprobeerd maar dan wordt hij niet helemaal goed.Ventieldopje schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:10:
Je kunt ze vaak via-via wel huren, bijvoorbeeld fotoclubs of mensen die zo'n ding hebben. Weet niet waar je woont maar als je dus in de buurt van Arnhem woont en mijn reiskosten + een tientje voor de moeite doet dan wil ik het best voor je in orde maken.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Dat programma werkt niet, als ik hem download en open krijg ik kort allemaal blokjes te zien, daarna sluit hij af, in processen/taken zie ik hem niet terug. Ik heb hem al 5 keer gedownload en op verschillende sites gedownload met elke keer hetzelfde resultaat.SAiN ONeZ schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:33:
https://www.google.nl/?gw...alibration+wizard&spell=1
test er daar wat van, maar ik was met een nieuwe monitor allang terug in de winkel geweest, eventueel mét laptop... maak je het hun probleem
[ Voor 46% gewijzigd door essentials9002 op 09-04-2015 23:14 ]
[ Voor 19% gewijzigd door essentials9002 op 21-04-2015 14:09 ]
Maar als ik een foto van het scherm maak ziet het er weer anders uit. Je bedoelt dat ik een foto van een voorwerp moet maken?Umbrah schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:48:
Heb je al een foto gemaakt?
Het probleem is dat als ik een foto maak dat de kleuren er op de foto anders uit zien dan wanneer ik naar het scherm kijk.Umbrah schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:11:
Nee, om heel eerlijk te zijn heb ik geen enkel beeld van wat jij meemaakt en hoe je het ziet. Ik heb een heel scala aan schermen en hardware, dus een screenshot en een foto zal me helpen.
Op mijn mobiel (waarmee ik de foto maakte) ziet hij er anders uit dan op de monitor maar ok.Umbrah schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:14:
ja, maar de fouten staan er wel op?

[ Voor 29% gewijzigd door essentials9002 op 21-04-2015 15:30 ]
Umbrah schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:14:
ja, maar de fouten staan er wel op?

[ Voor 54% gewijzigd door essentials9002 op 21-04-2015 16:23 ]
Maar ik wil dat grijs een blauwe/paarse tint heeft. Als ik de kleurinstelling zo heb dat dat het geval is dan worden de andere kleuren weer slecht. Zijn er programma's waarmee ik een bepaalde kleur aan kan passen en de rest zo kan laten? Met de kleurinstelling van mijn monitor ga ik het niet precies zo krijgen als ik wil.-hopsa- schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 16:23:
De bovenste is ook groen... En de onderste is geel.
Misschien had je vorige monitor juist een probleem/slechte instelling?
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq