Toon posts:

Pc random reboots (moederbord/cpu kapot?)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ongeveer een maand geleden is mijn pc begonnen met zichzelf random te rebooten. Dit kwam in het begin alleen voor als ik skyrim speelde met veel mods. Later na kwamen de reboots ook voor als ik een flimje op youtube keek en de pc al wat langer aanstond (half uurtje). Ik wist niet waardoor dit kwam en aangezien ik toch al binnenkort een pc upgrade wilde doen heb ik een nieuwe voeding en grafische kaart besteld. Dit verhielp het probleem niet en maakte het zelfs erger. Toen heb ik het een en ander opgezocht en het programma AMD Overdrive gebruikt. Rond de reboot was mijn cpu temperatuur (aangegeven door amd overdrive) telkens rond de 65-70 graden. Deze hoge temperaturen veroorzaakte de reboots (naar mijn denken). Ik heb verschillende manieren geprobeerd om de temperatuur te verminderen (koelpasta vernieuwen, pc schoonmaken, nieuwe koeler gekocht, bios gereset, windows opnieuw geïnstalleerd). Maar uiteindelijk heeft niks geholpen. De temperatuur is nog steeds telkens rond de 70 graden en dan reboot mijn pc weer. Nu heb ik op andere forums gekeken en zelf het advies gekregen dat het ook aan het moederbord kan liggen. Weet iemand hier meer van of hoe ik dit met zekerheid kan vastleggen? Alvast bedankt!

Specs (--> = upgrade van pc):
Behuizing: Cooler master elite 431
Processor: AMD A8-6600k quad core 3,9 GHz
Grafische kaart: AMD Radeon HD6670 X2 1GB --> MSI Radeon R9 280 gaming 3G
Voeding: 500 watt cooler master voeding --> Cooler master G650M
Koeling: Standaard koeling --> cooler master hyper 103
Moederbord: MSI FM2-A55M-P33
RAM: 8GB

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
65 a 70 graden bij ???

Normaal gebruik of bij vrij zware belasting?

als het bij vrij zware belasting is is die temperatuur niet zorgwekkend hoog

Bij normaal gebruik is dit idd veel te hoog

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 14:57
PSU van 500W is aan de magere kant. Een 750W is een veel betere keuze en dan zou ik er een nemen van Seasonic.

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 31-01 19:19
^^ PSU is 650 watt, lees de updated specs maar door. Daarnaast zou 500 Watt prima zijn voor deze build.

@TS waar meet je de temperatuur mee? Welk programma? Wat ik links en rechts op het net lees is dat het uitlezen van de temperatuur niet altijd goed gaat bij deze CPU icm bepaalde moederboards. Is de heatsink ook echt heet als de software aangeeft (even voelen met de hand)?

Zie bijvoorbeeld AMD A8 6600k running too hot - 80-90C

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."