• kingre
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11-2025
Goedenmiddag,

Ik weet niet echt goed waar ik dit topic moet openen op het forum maar dit leek mij opzich wel een goede plek.

Goed, Ik ga volgend jaar 50 dagen ongeveer op vakantie naar Thailand & Vietnam(Is de planning). Nu zit ik nu al met een probleem. Ik wil de reis grotendeels vastleggen met me spiegelreflex. Deels mee filmen misschien maar ook filmen met een action cam.

Nu kan ik wel meerdere geheugen kaartjes meenemen maar dit lijkt mij niet echt ideaal. Beter zou zijn om grote hardeschijf mee te nemen en daar het een en ander alvast op te zetten. Nu wil ik niet met een laptop lopen de hele tijd.

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken?

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:49
Ik zou gewoon gaan voor meerdere SD kaartjes en tussendoor in je google drive, onedrive, dropbox etc uploaden wanneer je internet tot je beschikking hebt.

First world problems ;)

• kingre
Steefmeister schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:22:
Ik zou gewoon gaan voor meerdere SD kaartjes en tussendoor in je google drive, onedrive, dropbox etc uploaden wanneer je internet tot je beschikking hebt.

First world problems ;)
Via welk medium dan? Want er zal geen laptop meegaan. Verder weet ik ook niet hoe het staat met internet in die landen maar beetje filmpje gaat al flink lang duren om te uploaden

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Harde schijf is niet ideaal. Zwaar, groot en bovenal gevoelig voor vallen en stoten. Meerdere geheugenkaartjes zou ik eerder doen!

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-01 07:48
Je hebt van dit soort dingen:
http://www.bhphotovideo.c...rage/ci/3369/N/4000227848

Ze zijn tegenwoordig alleen niet meer zo makkelijk te vinden volgens mij. Zijn ook prijziger dan een gemiddelde netbook...

Ik neem zelf altijd wel een kleine laptop mee icm genoeg geheugenkaartjes. De laptop is dan echt alleen backup.

Overigens is online backuppen nooit zo een succes in dat soort landen, zeker niet als je RAW schiet..

[ Voor 13% gewijzigd door Wekko op 07-04-2015 16:27 ]

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-01 18:11
Ik zelf heb iets soortgelijks gedaan echter dan wel wat korter (+-30 dagen) en had toen een Dell Venue 8 Pro bij me met een USB powered 2,5"schijfje. Het iets goedkopere model kost ook niet veel. :-)

http://www.amazon.de/Dell...eywords=dell+venue+8+3000

• kingre
Ik heb eventueel een Asus memopad hd 7 liggen, Zou ik hierop een externe schijf aankunnen sluiten?. Iemand hier ervaring mee?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-01 08:56
kingre schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:24:
[...]

Via welk medium dan? Want er zal geen laptop meegaan. Verder weet ik ook niet hoe het staat met internet in die landen maar beetje filmpje gaat al flink lang duren om te uploaden
Vietnam heb ik geen ervaring mee. Maar in Thailand zit op elke hoek ( in de grote steden) wel een internet cafe. Snelheden zijn niet altijd super maar internetten kost dan ook geen drol. Je zal dus wat langer bezig zijn met uploaden maar het kost je relatief weinig.

Ik durf zelfs te beweren dat de internet toegankelijkheid in Thailand groter is dan in menig Europees land

[ Voor 6% gewijzigd door ChojinZ op 07-04-2015 16:40 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 12:50
Wel leuk dat in Thailand overal internet is (dat klopt), maar je moet wel een leuk plekje vinden wil je een paar honderd MB aan foto's uploaden binnen een korte tijd. Oftwel, lijkt me niet echt werkbaar.

Losse SD kaartjes lijkt me toch de beste oplossing. Zoveel heb je er niet nodig lijkt me (een paar stuks van 32/64 GB kom je al een eind mee lijkt me). Even een net tasje kopen waarin je ze veilig kan opbergen en je bent klaar. Wel altijd behandelen als je pinpas/geld natuurlijk, want als het gestolen wordt ben je al je foto's kwijt.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11-2025

FikkieHo

Wokmaster

Kijk wel uit met random internet cafe's voor virussen, malware etc. De meeste cafe's zullen wel prima zijn maar je zal er maar 1tje tegenkomen... Ik ben zelf daarom ook gewoon voorstander van losse kaartjes. Weet niet wat voor DSLR je hebt, maar ik neem aan dat je niet de duurste kaarten nodig hebt.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

• CeesKees
  • Laatst online: 12:50

CeesKees

I rest my Kees

Oh boy... Draai het om....

Vergeet die spiegelreflex en actioncam. Koop een simpele camera die in je broekzak ken, desnoods een waterdichte. Koop een 5(?) tal SD kaartjes en schiet in totaal +/- 300 fotos en film niets.

Beleef je reis zelf, maak een paar leuke fotos ter herinnering en ga volledig op in wat deze schitterende landen te bieden hebben.
Het geld dat je uitspaart door niet aan te schaffen hardware steek je lekker in je reis.

Ook het gewicht/ de rust niet met een shitload aan kostbare AV apparatuur te reizen is onbetaalbaar.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Daarnaast: zo lang is 50 dagen nu ook weer niet. Dat moet je met <128GB makkelijk vol kunnen houden.

Als je verwacht meer dan dat nodig te hebben, vraag jezelf dan ook eens af wat je na de vakantie ermee gaat doen. Heb je serieus zin (en tijd) om door meer dan 6000 foto's heen te bladeren? Denk je echt dat je meer dan 1000 prachtige memorabele foto's zal maken? Zo niet, dan zal je naderhand toch een groot gedeelte (onscherpe foto's, slechte foto's, dubbele foto's, etc.) verwijderen. Dat had je dan net zo goed tijdens de vakantie kunnen doen!

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Oh ja.. Niemand (behalve misschien jezelf) zit te wachten op 1000 fotos van niet relevante highlights van een reis van 50 dagen. (of langer dan 10 minuten film)

Kies +/- 100 fotos (is al erg veel) en maak een fotoboek.

Daarnaast nog een tip... Beperk jezelf niet tot Thailand en Vietnam, doe ook zeker Laos en Cambodja aan.

Protip: Probeer Myanmar te doen nu het nog "gesloten" is. Over 3-5 jaar staan overal heel grote hotels en is er niets meer van het land over zoals het nu is.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• kingre
Foto's maak ik me niet zo zorgen om. Die zullen ook wel verwijderd worden maar het gaat ook om film materiaal. Het is leuk om de reis deels te filmen om aan ouders en vrienden te kunnen laten zien.
Daar maak ik me qua geheugen het meeste zorgen om :)

Heb trouwens een nikon D3200 waar al een 64GB SD kaartje inzit. Maar wil dus met SJ4000 cam het een en ander ook filmen of laten doen door een ander.

• ChojinZ
Viccers schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:47:
Wel leuk dat in Thailand overal internet is (dat klopt), maar je moet wel een leuk plekje vinden wil je een paar honderd MB aan foto's uploaden binnen een korte tijd. Oftwel, lijkt me niet echt werkbaar.
Waarom niet werkbaar? Mij is niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt met "een leuk plekje"?

Ik heb het zelf een paar keer gedaan en dat ging best goed. Ja, je zal even moeten wachten tijdens het uploaden. Maar dan bestel je een drankje en ga je lekker op het terras zitten. In Thailand (zeker in de grote steden) is er zoveel te zien op straat, dat dat uurtje wachten met je drankje eigenlijk helemaal geen straf is.

Sowieso ben ik een voorstander van backups dus enkel memory kaartjes lijkt mij ook niet verstandig (ook al is het wel de snelste oplossing).
FikkieHo schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:51:
Kijk wel uit met random internet cafe's voor virussen, malware etc. De meeste cafe's zullen wel prima zijn maar je zal er maar 1tje tegenkomen... Ik ben zelf daarom ook gewoon voorstander van losse kaartjes. Weet niet wat voor DSLR je hebt, maar ik neem aan dat je niet de duurste kaarten nodig hebt.
Klopt, maar dat geld in princiepe voor elk internet cafe, waar dan ook ter wereld. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ChojinZ op 07-04-2015 17:05 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-01 12:50
ChojinZ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:02:
[...]

Waarom niet werkbaar? Mij is niet helemaal duidelijk wat jij bedoelt met "een leuk plekje"?

Ik heb het zelf een paar keer gedaan en dat ging best goed. Ja, je zal even moeten wachten tijdens het uploaden. Maar dan bestel je een drankje en ga je lekker op het terras zitten. In Thailand (zeker in de grote steden) is er zoveel te zien op straat, dat dat uurtje wachten met je drankje eigenlijk helemaal geen straf is.
De uploadtijd refereerde ik inderdaad naar. Als je een gezellig plekje op een terras kan vinden waar je tegelijk alles kan uploaden is het misschien nog wel te doen; als je daarentegen in een gehucht het lokale broeierige internetcafe opzoekt met een tergend trage upload zit je niet voor je plezier.

• ChojinZ
Viccers schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:05:
[...]

De uploadtijd refereerde ik inderdaad naar. Als je een gezellig plekje op een terras kan vinden waar je tegelijk alles kan uploaden is het misschien nog wel te doen; als je daarentegen in een gehucht het lokale broeierige internetcafe opzoekt met een tergend trage upload zit je niet voor je plezier.
Opzich heb je wel een punt. Maargoed, dat is ook afhankelijk van wat je er van over hebt. En je moet natuurlijk wel de juiste internet cafetjes uitzoeken.

Overigens is het internet 2 keer zo snel als bv Italie:
http://www.netindex.com/download/allcountries/
:X

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zou je niet nu al vastleggen door te kiezen voor onderweg uploaden. Kost toch weer een aantal uren, je mist absolute zekerheid dat internet acceptabel snel is. Ik ken meerdere verhalen van medestudenten die juist in die internetcafés opeens een corrupte memorycard kregen, terwijl hij daarvoor gewoon prima werkte. Resultaat: alle foto's kwijt, minus de afbeeldingen die ze ondertussen op Facebook hadden gepost. Die bleven over in lage resolutie. Hadden ze niets geupload, dan mis je natuurlijk je social media kudos tussendoor maar waren wel ál hun foto's bewaard gebleven. Kies dus liever voor een oplossing die zonder uploaden ook goed werkt en upload wanneer mogelijk en gewenst als backup, uiteraard met het lock-schuifje van je SD geactiveerd.

64GB is netjes, maar bij 50 dagen filmen én fotograferen (in RAW?) zeker niet genoeg (voor mij althans). Mislukte foto's kan je halverwege al van je SD afgooien, met film gaat dat gewoon wat minder. Investeer nu liever in 128GB extra SD-geheugen (verdeeld over meerdere geheugenkaarten van 32GB of zo) en koop er 2x 32GB microSD bij (groter kan toch niet in je SJ4000). Dan heb je voor zo'n €50-€80 meer dan genoeg opslagruimte en hoef je je niet zorgen te maken dat je geen foto's meer kan maken. Mocht je daar extra geheugen moeten kopen dan is dat uiteraard geen ramp, maar hier weet je zeker dat je degelijk spul koopt en vaak voor dezelfde prijs als je daar zou betalen.

Alternatief is nog overzetten naar een harde schijf via een Android-telefoon + USB on the go-kabel. Je smartphone fungeert dan als tussenopslag (dus dat geheugen moet wel groot genoeg zijn), maar werkt op zich prima. Tevens een goede oplossing als je tussendoor zaken via social media wil delen :)

[ Voor 21% gewijzigd door tobiasvs op 07-04-2015 17:22 ]

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:37

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Ik ben het met SkyThes eens; koop een goedkope windows tablet en een kleine USB harddisk (en natuurlijk een OTG adapter). Moderne USB harddisks zijn echt niet groot en zwaar (of gevoelig voor stoten).
Dan lekker de hele dag (onbezorgd) plaatjes schieten en 's avonds kopieren naar disk.
En pas na je vakantie uitzoeken. Who cares dat het het er 6000 of 60.000 zijn??

Die tablet heb je sowieso nodig om hotels te zoeken en leuke plaatsjes te zoeken. Uploaden in een internet cafe loop je risico op virussen (verouderde XP PC's).

weet het niet meer

Verwijderd

Mijn eerste gedachte is ook een paar grote geheugenkaarten kopen. Ik zie op pricewatch voor 3 tientjes al 64gb kaarten voorbij komen. Ik denk dat ik zelf aan 1 zo'n kaart al genoeg zou hebben , maar koop er 4 dan ben je dikke 100 euro kwijt en kan me haast niet voorstellen dat je dat vol schiet.

Uploaden kan misschien in een hotel ofzo als er wifi is en snachts toch in bed ligt? Denk dat het sowieso geen doen is om gigabytes aan data te uploaden maar misschien heb ik het mis hoor, geen idee hoe het internet daar is.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 20:43
http://www.wdc.com/nl/products/products.aspx?id=1330#Tab2

Waarom heeft niemand dit voorgesteld? Is toch alles wat je zoekt?

• allstarted1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-01 22:03

allstarted1

WTRFTS

Topidee inderdaad, heb er zelf ook over nagedacht voor m'n laatste vakantie. De prijs ligt wel rond de 150,- euro voor de variant met 1TB, maar met een beetje budget voor hotels zit er vaak ook wel een kluisje bij waarin je de schijf kan bewaren :)

Het punt waarop ik afhaakte is dat mijn spiegelreflex (D300) nog op CF werkt en ik alsnog een laptop mee zou moeten slepen. Voor mijn Nikon V1 was het ding ideaal, maar die gebruik(te) ik nog niet zoveel als de dSLR.

In ieder geval kudo's voor het idee van FireBladeX :)

[ Voor 3% gewijzigd door allstarted1 op 07-04-2015 21:46 ]

Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |

• bieske
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-08-2025
Overweeg sowieso om naar Cambodja te gaan, is echt prachtig!
Verder zijn veel internetcafes best ok, ook voor het uploaden van foto's (jpg vooral). Kost wel allemaal tijd en hoewel 50 dagen veel lijkt zijn deze zo om. Zou persoonlijk gewoon enkele SD kaartjes aanschaffen.

Wat je verder nog kunt doen is evt ipv je fotos te uplaoden deze bij een internetcafe op DVD zetten en deze naar huis toe met de post sturen. Zo duur is het niet. Zodra deze veilig aangekomen is kun je alles weer van je SD kaart afgooien.

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-01 20:43
allstarted1 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 21:46:
[...]

Topidee inderdaad, heb er zelf ook over nagedacht voor m'n laatste vakantie. De prijs ligt wel rond de 150,- euro voor de variant met 1TB, maar met een beetje budget voor hotels zit er vaak ook wel een kluisje bij waarin je de schijf kan bewaren :)

Het punt waarop ik afhaakte is dat mijn spiegelreflex (D300) nog op CF werkt en ik alsnog een laptop mee zou moeten slepen. Voor mijn Nikon V1 was het ding ideaal, maar die gebruik(te) ik nog niet zoveel als de dSLR.

In ieder geval kudo's voor het idee van FireBladeX :)
:>. Maar het lijkt mij de ideale oplossing als je geen Windows tablet of laptop meeneemt. Ik heb altijd een Windows Surface RT bij, die het leven wat makkelijker maakt.

De reden waarom ik backups maak is het geval dat mijn spullen worden gestolen. Ik zou mij niet druk maken om de camera zelf (toch voor verzekerd), alleen wel lullig als je heel je vakantiecollectie kwijtraakt. Ik laat daarom ook mij hdd in de hotelkamer / hostel voorzien van kluis.

Daarnaast zou ik als TS de advies van andere in gedachte meenemen. Als je 600 gb aan data hebt, weet ik dat je 80% toch geen tweede keer zal bekijken. Je kan daarom ook kijken naar een playback-apparaat (smartphone). Je kan dan gelijk de onbruikbare/saaie filmpjes wissen.

• martindeman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-12-2025
FireBladeX schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:32:
[...]

:>. Maar het lijkt mij de ideale oplossing als je geen Windows tablet of laptop meeneemt. Ik heb altijd een Windows Surface RT bij, die het leven wat makkelijker maakt.

De reden waarom ik backups maak is het geval dat mijn spullen worden gestolen. Ik zou mij niet druk maken om de camera zelf (toch voor verzekerd), alleen wel lullig als je heel je vakantiecollectie kwijtraakt. Ik laat daarom ook mij hdd in de hotelkamer / hostel voorzien van kluis.

Daarnaast zou ik als TS de advies van andere in gedachte meenemen. Als je 600 gb aan data hebt, weet ik dat je 80% toch geen tweede keer zal bekijken. Je kan daarom ook kijken naar een playback-apparaat (smartphone). Je kan dan gelijk de onbruikbare/saaie filmpjes wissen.
Zou het in dit geval ook werken om de camera en telefoon te verbinden met een usb kabel (mini naar micro)? Als deze geen wireless heeft, zoals mijn gh2 bijvoorbeeld ;)

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ja, maar je moet er dan wel rekening mee houden dat je camera dan vaak als camera wordt herkend (i.p.v. massa-opslag). Vaak kun je dan slechts JPEG's overzetten, RAW gaat moeilijk.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:37

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

net bij de action :X voor 2,79 een maxxtor micro USB card reader gekocht
even getest en hiermee kan ik makkelijker foto's overzetten op mijn uiterst simpele windows tablet
aanrader dus voor op vakantie

weet het niet meer

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-01 05:39
Ik baal ook altijd bij familie dat ze niet hun hele vakantie gefilmt hebben, want ik heb altijd zin om een half uur te kijken naar amateur beelden en toeristische plaatjes. |:(
Maar ik heb dit ding gekocht:
pricewatch: EasyAcc wi-stor Wizard draagbare 5 in 1
Daarbij neem ik een harde schijf mee.
Ik kan dan alles op die harde schijf zetten!
Maar ik heb op die harde schijf ook een shitload aan films en series staan.
Dus met een vlucht van 12 uur kan ik mij nog lekker vermaken, zeker met de ingeboude accu van 8800 mAh.

Kortom klinkt ideaal, alleen dat ding werkt bij het overzetten van foto's redelijk ruk, maar als het werkt dan is het inderdaad wel ideaal. Films kijken en je telefoon opladen in het vliegtuig werkt dan wel weer erg goed! Ik heb het verder ook gebruikt in een hotel met slechte wifi waarbij ik de vaste lijn gebruikt heb, en dat ging ook redelijk.

[ Voor 11% gewijzigd door Haas_nl op 10-04-2015 22:14 ]

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
kingre schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:19:
Goedenmiddag,

Ik weet niet echt goed waar ik dit topic moet openen op het forum maar dit leek mij opzich wel een goede plek.

Goed, Ik ga volgend jaar 50 dagen ongeveer op vakantie naar Thailand & Vietnam(Is de planning). Nu zit ik nu al met een probleem. Ik wil de reis grotendeels vastleggen met me spiegelreflex. Deels mee filmen misschien maar ook filmen met een action cam.

Nu kan ik wel meerdere geheugen kaartjes meenemen maar dit lijkt mij niet echt ideaal. Beter zou zijn om grote hardeschijf mee te nemen en daar het een en ander alvast op te zetten. Nu wil ik niet met een laptop lopen de hele tijd.

Hoe kan ik dit nou het beste aanpakken?
Leuk om zo te lezen, ik heb een soortgelijke situatie, ga eind dit jaar naar Thailand, Cambodja en Vietnam, ga ook gebruik maken van een spiegel reflex, een SJ4000 en me telefoon, ook heb ik een Memopad7, en heb me hier laatst in verdiept....

Advies, koop een cardreader met een microsd aansluiting, sluit deze aan op je memopad, sluit de sd kaart en een USB stick/HDD aan en kopiër je dat van SD kaart naar USB apparatuur.

Ik ga dit zelf doen puur als backup, ik ben vorig jaar ook in Thailand geweest, daar ben ik in de laatste week mijn mobiele telefoon kwijt geraakt op een half moon party (don't ask) :/

Toen was ik dus toch een paar dagen aan filmpjes en foto's kwijt omdat ik geen backup had gemaakt, dit gaat in internet cafe's heel traag omdat je bijna nooit lokaal zit te werken maar via een server verbonden bent (meerdere keren mee gemaakt)

• kingre
Ik heb al veel verschillende tips voorbij zien komen. Ik zal ze allemaal even goed bekijken een keer en dan een besluit nemen.

Duurt gelukkig nog 1,5 jaar voordat ik weg ga

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

1,5 jaar? En je daar nu al druk over maken?

1,5 jaar? En nu al plannen/vastleggen/weten wat je gaat doen? WOW!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Misschien gewoon wat backup SD kaartjes meenemen (in dit soort dingen: http://www.dx.com/p/prote...0-pack-18732#.VS49Ql2sXs4), en een klein USB stick kaartlezertje (zoiets: http://www.dx.com/nl/p/si...-16gb-125502#.VS48J12sXs4). Gebruik lokale computer of internetshop om een kopie te maken van geheugenkaartje, en stuur per ouderwetse snail mail naar huis (bewaar ook zelf een kopie bij je). Neemt weinig ruimte in, kost weinig tijd en geld en je hebt een offsite backup. :)

[ Voor 12% gewijzigd door KopjeThee op 15-04-2015 12:30 ]

• rufus666
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2025
CeesKees schreef op woensdag 15 april 2015 @ 11:31:
1,5 jaar? En je daar nu al druk over maken?

1,5 jaar? En nu al plannen/vastleggen/weten wat je gaat doen? WOW!
Beetje onnodige comment, net als het aantal foto's wat de TS wil maken, moet hij toch lekker zefl weten ? :/

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
KopjeThee schreef op woensdag 15 april 2015 @ 12:26:
Misschien gewoon wat backup SD kaartjes meenemen (in dit soort dingen: http://www.dx.com/p/prote...0-pack-18732#.VS49Ql2sXs4), en een klein USB stick kaartlezertje (zoiets: http://www.dx.com/nl/p/si...-16gb-125502#.VS48J12sXs4). Gebruik lokale computer of internetshop om een kopie te maken van geheugenkaartje, en stuur per ouderwetse snail mail naar huis (bewaar ook zelf een kopie bij je). Neemt weinig ruimte in, kost weinig tijd en geld en je hebt een offsite backup. :)
Of hou ze bij je, maar maak wel die backup en bewaar die in een andere tas. Zelf zou ik liever een serie kleinere kaarten meenemen dan enkele 32/64GB kaarten. Als er dan een omvalt of je camera/tas gejat wordt, dan ben je niet de helft van je foto's kwijt als je backup niet in orde blijkt. En zovaak is het niet wisselen, op 8GB gaan nog steeds 250-300 foto's.

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

kingre schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:19:
Nu wil ik niet met een laptop lopen de hele tijd.
Mag ik hieruit opmerken dat je wel een laptop mee neemt? Want dan zie ik in principe eigenlijk geen probleem. Twee kaartjes voor je DSLR en twee kaartjes voor de actioncam en die regelmatig legen richting laptop.

In het geval je geen laptop meeneemt zou ik zeer zeker een goedkope Windows tablet en bijvoorbeeld die WD Wifi harde schijf meenemen. Je wil namelijk op zijn minst een keer op de drie-vier dagen even door je foto's en video's heen scrollen om alvast een selectie te maken. Bij dit soort lange vakantie zou ik sowieso ervoor kiezen om RAW+jpg te schieten. Keepers heb je dan meteen in jpg en op de echte juweeltjes kun je thuis helemaal los gaan.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Haas_nl
rufus666 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:56:
[...]

Leuk om zo te lezen, ik heb een soortgelijke situatie, ga eind dit jaar naar Thailand, Cambodja en Vietnam, ga ook gebruik maken van een spiegel reflex, een SJ4000 en me telefoon, ook heb ik een Memopad7, en heb me hier laatst in verdiept....

Advies, koop een cardreader met een microsd aansluiting, sluit deze aan op je memopad, sluit de sd kaart en een USB stick/HDD aan en kopiër je dat van SD kaart naar USB apparatuur.

Ik ga dit zelf doen puur als backup, ik ben vorig jaar ook in Thailand geweest, daar ben ik in de laatste week mijn mobiele telefoon kwijt geraakt op een half moon party (don't ask) :/

Toen was ik dus toch een paar dagen aan filmpjes en foto's kwijt omdat ik geen backup had gemaakt, dit gaat in internet cafe's heel traag omdat je bijna nooit lokaal zit te werken maar via een server verbonden bent (meerdere keren mee gemaakt)
Dat kan niet elke telefoon alleen telefoons met een usb aansluiting die stroom heeft. Mijn Oppo find 5 heeft het niet namelijk.

• Haas_nl
rufus666 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 10:56:
[...]

Dat kan niet elke telefoon alleen telefoons met een usb aansluiting die stroom heeft. Mijn Oppo find 5 heeft het niet namelijk.
Pagina: 1