Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666703

Topicstarter
Beste tweakers,

Mijn werkgever wil graag dat ik Prince2 gecertificeerd ben en dat ik zo snel mogelijk op kan voor het examen. Hiervoor heb ik het boek 'Project management op basis van Prince2' ontvangen dat 245 bladzijdes telt. Ik moet zeggen dat het erg slaapverwekkend is om door te lezen.

Ik vraag me af of jullie toevallig nog een goede beknopte samenvatting van Prince2 hebben liggen en deze graag met mij willen delen?

Op het Internet kom ik niet verder geen goede stukken tegen. Daar is het voornamelijk onvolledig en in het Engels.

Alvast bedankt voor jullie input :) . GR. John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11:18
Prince2 compact werd op mijn cursus gebruikt, die is zo'n 150 pagina's.

[edit]
De nieuwste versie kost 30,- euro.

[ Voor 30% gewijzigd door croxz op 07-04-2015 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:55
Ik heb zelf les gehad vanuit dit boek: De kleine Prince 2. Iets meer pagina's (200) maar wel met veel plaatjes, diagrammen en duidelijk uitgelegd. Niet echt een samenvatting maar een goed boek doet meer dan Prince 2 uitleggen in twee kantjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Robkazoe op 07-04-2015 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Welke certificering? Afhankelijk daarvan lijkt een paar honderd bladzijden doorlezen me al een korte samenvatting. Bedenk ook dat de je stof moet kennen en kunnen gebruiken, niet slechts een examen moet doorstaan. (Anders heb je straks een papiertje, verpruts je enkele projecten en sta je even later op straat. Of je moet nu al prima projecten leiden en doet het puur voor het papiertje :P )

croxz: volgens mij heb je je URLs omgedraaid, degene die je nieuwste noemt is uit 2002 en de andere 2009. Nu heeft Prince2 soms de naam dat de gebruikers ervan niets inhoudelijks kunnen, maar dit lijkt me een inkoppertje ;) (De nieuwere is uitverkocht).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:36
Ik heb me nooit in Prince 2 verdiept, ik heb altijd gehoord dat het puur procesbevrediging is ipv dat je leert hoe je een project moet leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:30

MagicTempest

Fly pig!

Als je baas wil dat je zo snel mogelijk het examen haalt, waarom geeft hij je dan een boek? Er zijn cursussen zat die je in een paar dagen Prince2 (Foundation) leren. Dan heb je binnen een week je certificaat.

With sufficient thrust pigs fly just fine. However, this is not necessarily a good idea. It is hard to be sure where they are going to land, and it could be dangerous sitting under them as they fly overhead. rfc 1925

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfro71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 18:14
ben wel reuze benieuwd wat je functie nu is en waarom je opeens een certificering voor nodig hebt (detachering toevallig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 07:51
oja van die bureaus die mensen leveren die zogenaamd net toevallig in opleiding zijn voor het papiertje dat wordt geeist voor de functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284985

MagicTempest schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:16:
Als je baas wil dat je zo snel mogelijk het examen haalt, waarom geeft hij je dan een boek? Er zijn cursussen zat die je in een paar dagen Prince2 (Foundation) leren. Dan heb je binnen een week je certificaat.
Precies, en het is natuurlijk leuk als je het certificaat heb gehaald, maar blijft het dan bij de juiste kreten roepen of wordt het ook daadwerkelijk toepassen? PRINCE2 zit niet zonder valkuilen en is zeker niet de enige methodiek op dit gebied.

Wat meer info zou de zaken hier kunnen verhelderen. Edit: De kleine prince 2 kan ik zeker aanraden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 284985 op 07-04-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:06
Ik heb het examen in 2013 afgelegd en heb hiertoe een "opleiding" gevolgd.
Dit was 2,5 dag opleiding en einde van dag 3 het examen. Met een score van 61/70 was dat wel vrij eenvoudig.

Moest ik het in het Nederlands ipv Engels gedaan hebben had ik mss nog wat meer gehad. Als je alle documenten, processen en themes kent en weet waarvoor ze dienen haal je dat examen (foundation) met gemak. Ik zal straks eens zoeken achter mijn schema met de samenvatting.

Dit gezegd zijnde is Prince2 niet eenvoudig toe te passen op IT projecten (naar mijn gevoel). Prince2 is volledig afgebakend en eens gedefinieerd is er weinig mogelijk. In een snel veranderende business is volgens mij Scrum een veel betere variant.

Maar ik gebruik project management (nog) niet vaak beroepsmatig, heb daarvoor een dedicated project manager :).

[ Voor 4% gewijzigd door Engineer Stewie op 08-04-2015 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 11:52
Ik heb prince2 foundation gehaald met het prince2 compact boekje wat Croxz ook vermeld (grofweg 1-2 maanden geleden).

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:55
pirke schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:14:
Ik heb me nooit in Prince 2 verdiept, ik heb altijd gehoord dat het puur procesbevrediging is ipv dat je leert hoe je een project moet leiden.
Dat valt ook wel mee. Als jij een klein project hebt van 3 dagen met in totaal 8 uur werk, dan ga je niet 10 uur in documenten stoppen die bij elke stap van Prince2 horen. Daar ben je redelijk flexibel in. Tenminste, dat zei mijn opleiding toen een paar jaar geleden. Gebruik het zelf niet in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Klopt, je hoeft niet alle stappen, documenten,... gebruiken voor elk project. Dat is tijdens mijn opleiding ook vermeld. Maar voor een project van 8h gebruik je volgens mij niets van Prince2, dat is verloren effort.
Een duidelijke CR + documentatie moet dan voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie8
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-05 22:26
Heb zelf dat boekje ook gelezen, wat op internet gespeurd en het foundation examen gemaakt en binnen getikt. En volgens mij kun je wel wat samenvattingen googlen die in hoofdlijnen de boel beetje uitleggen wat kan helpen om snel de hoofdlijnen te begrijpen wat kan helpen om eea in een context te kunnen plaatsen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-05 21:16

Zenix

BOE!

Er zijn genoeg oefen examens te vinden van APMG en Exin en nog wel meer... Daarnaast de Kleine Prince2 lezen is voldoende.

Qua samenvatting is het heel simpel; kijk naar de tekeningen waar alle processen in staan en de fases, leer de thema's en principes goed en zorg dat je weet welke documenten in welk proces zitten. In het boek de Kleine Prince2 staat dat allemaal al behoorlijk goed samengevat.

[ Voor 53% gewijzigd door Zenix op 08-04-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:01

mvds

Totally awesome!

Foundation is niks meer als wat het woord impliceert... Namelijk de basis. Practitioner heb je nodig om het ook nog toe te kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ach en veel bedrijven roepen het wel maar er zijn er niet zo veel die het toepassen want het legt eigenlijk veel veranderingen en verantwoordelijkheden laag in de organisatie en is het verder vooral managen van afwijkingen. Volgens de theorie is het zeer flexibel maar depraktijk is vaak anders. Meestal veroorzaakt door management die zich overal mee wil bemoeien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 666703

Topicstarter
tfro71 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:36:
ben wel reuze benieuwd wat je functie nu is en waarom je opeens een certificering voor nodig hebt (detachering toevallig?)
Ik werk als kwaliteitsmedewerker/coach bij een servicedesk en ga binnenkort projecten leiden.
dit zijn grotere projecten die wel een half jaar kunnen duren. Prince2 kan ons hierbij ondersteunen.

Heb ondertussen de kleine prince besteld. Ben erachter gekomen dat alleen een samenvatting niet voldoende is om de stof te beheersen en in de praktijk te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-02 08:09
Ik heb prince 2 jaren geleden afgerond en om eerlijk te zijn ben ik 80 procent al weer vergeten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tfro71
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-04 18:14
Anoniem: 666703 schreef op maandag 13 april 2015 @ 11:20:
[...]

Ik werk als kwaliteitsmedewerker/coach bij een servicedesk en ga binnenkort projecten leiden.
dit zijn grotere projecten die wel een half jaar kunnen duren. Prince2 kan ons hierbij ondersteunen.
Projecten van een half jaar zijn niet groot ;)
Prince2 wordt pas interessant als je echt meerdere fases hebt met go/no-go momenten ertussen en per fase meerdere werkpakketten. Als je verder een stuurgroep hebt die erboven zit (en geen stuurgroep-in-name-only) dan voldoe je aan de minimum criteria.
Ga je gewoon een stukje software bouwen of een procesverbetering doorvoeren dan is prince2 wat overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Je moet maar resources genoeg hebben natuurlijk.

Hier wordt Prince2 gebruikt voor de echt grote projecten (vanaf ettelijke miljoenen), de kleinere worden vaak beheerd met of een mix van Prince2 en scrum of zelfs scrum alleen. Dan gaan de bedragen vaak over enkele honderdduizenden euro's.

Voor projecten zijn er 2 grote doelstellingen en één van die 2 moet altijd gehaald worden:
- een grote klantenverbetering (de belangrijkste)
- winst draaien in 3 jaar (afhankelijk of het capex of opex is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harydoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-05 10:18
Zijn er mensen die ervaring hebben met E-learnings voor Prince2 Foundation? Ik zit te denken om dat te doen omdat een boek vaak droge stof is en de combinatie van voorbeelden en interactie net wat vlugger leert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395616

Ik heb nog wel een samenvatting (33 pagina's in totaal) van het boek "Managen van succesvolle projecten met PRINCE2" , dit wordt ook gebruikt bij de examens. Stuur maar een PM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
PLAE schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:38:
oja van die bureaus die mensen leveren die zogenaamd net toevallig in opleiding zijn voor het papiertje dat wordt geeist voor de functie.
Tja, is dat de schuld van detacheringsclubs of van bedrijven die van de één op de andere dag besluiten dat iedereen binnen de IT afdeling, van Helpdesk tot aan directie Prince2 en ITIL moeten behalen!?
harydoo schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:40:
Zijn er mensen die ervaring hebben met E-learnings voor Prince2 Foundation? Ik zit te denken om dat te doen omdat een boek vaak droge stof is en de combinatie van voorbeelden en interactie net wat vlugger leert.
Ik zag laatst toevallig dat ik deze ook kan volgen en vroeg me ook af of dit zinnig kan zijn.
Iemand ervaring met de E-learning van Prince2?

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:17
tfro71 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 20:36:
[...]
Prince2 wordt pas interessant als je echt meerdere fases hebt met go/no-go momenten ertussen en per fase meerdere werkpakketten. Als je verder een stuurgroep hebt die erboven zit (en geen stuurgroep-in-name-only) dan voldoe je aan de minimum criteria.
Ga je gewoon een stukje software bouwen of een procesverbetering doorvoeren dan is prince2 wat overkill.
Ben ik niet met je eens. Je kan gewoon datgene van Prince2 gebruiken wat je nodig denkt te hebben. Ook al maak je bijvoorbeeld alleen een Project Brief, dan heb je daarvoor met Prince2 al een handvat over hóé je die Brief dan moet maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-05 07:51
dfrenner schreef op woensdag 22 april 2015 @ 21:58:
[...]

Tja, is dat de schuld van detacheringsclubs of van bedrijven die van de één op de andere dag besluiten dat iedereen binnen de IT afdeling, van Helpdesk tot aan directie Prince2 en ITIL moeten behalen!?
In mijn ervaring van die clubs. Ik huur met regelmaat zogenaamde professionals in de financiële sector. Vaak zijn ze ´net´ nog niet rond met hun papiertjes. Bij een beetje doorvragen hebben ze het boek net een dag geleden gekregen van de detacheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne-tweak
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11-2024
*knip crosspost*

[ Voor 95% gewijzigd door Rukapul op 14-07-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marianne-tweak
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-11-2024