Separate hoofdtelefoonsetup: bron+dac+versterking -> keuze

Pagina: 1
Acties:

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:46
Ik wil thuis een aparte hoofdtelefoonsetup gaan inzetten. Zet ik gewoon naast de bank, hoeft niet per sé portable te zijn.
Over de hoofdtelefoon is een apart topic en daar kom ik wel uit (er is nu for the time being een Takstar HI2050 onderweg, wordt later vervangen door een open-over het oor Senn HD598/600, Beyer DT990 of iets dergelijks).

Waar ik over zit te dubben is de bron + versterking. Ik heb een Nas met eigen flac cd-rip’s en HiRes-materiaal, maar wil ook Spotify kunnen afspelen.

Dit is wat ik nu als mogelijkheden zie:
- Raspberry Pi met Volumio/RuneAudio -> Fiio E10K /Schitt Fulla / Alternatief
- Raspberry Pi met Volumio/RuneAudio -> HifiBerry Dac -> willekeurige hoofdtelefoonversterker
- Android-foon/tablet->Neutron App -> Fiio E10K /Schitt Fulla / Alternatief

Er zijn een aantal losse mediaspelers die ook goede kwaliteit leveren (Fiio X1, Sandisk Clip), maar bieden geen ondersteuning voor Spotify (daar zou ik dan wel in die gevallen mijn Moto G/LG tablet voor kunnen gebruiken) .

Ik wil max zo’n € 150 uitgeven..

Wat zou jullie voorkeur hebben en/of zien jullie nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd zie?

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16

talin

ES-MA

ik zit ff heel simpel te denken.

een 2de hands Apple iPod met daarop file browser?
de iPod kan spotify, en filebrowser kan bij je NAS.

een nieuwe iPod valt buiten budget...

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• mikekiwi
Wellicht een optie, maar flac werkt niet. ALAC wel maar moet ik alles weer converteren. HiRes doet een iPod sowiezo niet volgens mij...

Overigens is mijn focus op geluidskwaliteit en mogeljkheden, bedieningsgemak is even van ondergeschikt belang (maar geen bezwaar als dat wel in orde is) O-)

[ Voor 37% gewijzigd door mikekiwi op 07-04-2015 14:31 ]

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:54
Heb je voor de DAC en amp ook al eens naar een O2 en ODAC gekeken. Is misschien net buiten budget maar als zelfbouw nog wel te doen:
http://nwavguy.blogspot.nl/2011/07/o2-headphone-amp.html
http://www.headnhifi.com/index.php?route=common/home

• mikekiwi
Zeker al naar gekeken, wellicht als opvolger van wat ik nu wil, op dit moment nog net even wat te prijzig eerlijk gezegd. Al komt die laatste link me wel redelijk goedkoop over. Twijfel...

Set-up zoals ik nu iun mijn hoofd heb is een Pi met hifiberry dac aanboord. dat geeft me de mogelijkheid om elke versterker er op aan te sluiten en ben ik niet gelimiteerd tot versterker-dac combo's

• kippy
Ik heb zelf de O2 en ODAC als bouwpakket besteld bij headnhifi en ben er nog iedere dag heel gelukkig mee. Maar voor mij was dan ook het belangrijkste voor mij dat er een normale volume knop de amp zit en natuurlijk best bang for buck.

• mikekiwi
kippy schreef op woensdag 08 april 2015 @ 15:24:
Ik heb zelf de O2 en ODAC als bouwpakket besteld bij headnhifi en ben er nog iedere dag heel gelukkig mee. Maar voor mij was dan ook het belangrijkste voor mij dat er een normale volume knop de amp zit en natuurlijk best bang for buck.
Hmm...toch maar eens overwegen dan. Is het alleen maar componenten solderen (draadjes door gaatjes, solderen aan de onderkant en knippen) of ook SMD solderen?

• kippy
mikekiwi schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:01:
[...]
Hmm...toch maar eens overwegen dan. Is het alleen maar componenten solderen (draadjes door gaatjes, solderen aan de onderkant en knippen) of ook SMD solderen?
Het zijn alleen maar discrete componenten, weerstanden, condensatoren etc. Het DAC board kun je alleen kant en klaar kopen, en dat bevat SMD, maar hoef je dus niet te solderen.

• mikekiwi
OK, thanks. Heb een Topping NX1 besteld als versterker nu, ga daarna rustig die O2 Amp bouwen...
Pagina: 1