Toon posts:

Advies gevraagd voor stille NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag beste Tweakers!
Recentelijk heb ik een NAS gekocht.
Het apparaat werkt super, alleen maakt hij veel lawaai qua ventilator.
De ventilator heb ik al vervangen voor een stiller model, maar dat mocht niet baten.
Waarschijnlijk door de bouw van de behuizing blijft er een irritant geluid.
De NAS zuigt lucht aan vanaf de onder & bovenkant, en blaast het uit door middel van een ventilator die in het midden aan de achterzijde zit.
Mijn idee was om de NAS in zijn geheel in een behuizing te plaatsen in de hoop dat deze het geluid zal reduceren.
Tevens wil ik de NAS in dikke elastieken hangen om vibraties te elimineren.
Zou deze lay-out genoeg airflow hebben? Of zou er een extra fan in moeten?
Graag hoor jullie mening!
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/2metl74.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-10 14:55
Geen idee waar je 'm op het moment hebt staan, maar kun je 'm niet wegwerken in een meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt hem idd wegwerken, zoals llewy ook al zegt, maar je kunt hem mss ook fan-loos maken (passief).

Wij hebben thuis ook een nas, maar die is ongekoeld en staat op zolder (waar get best warm kan worden).

Zijn de fans dus wel nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistiaantje
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik denk dat je beter kan gaan voor het overzetten van de hardware in een andere kast (zelf bouwen met low rpm fans) dan er nog een kast omheen bouwen, omdat dit je airflow (en dus koeling) nooit kan bevorderen.

Als ik kijk naar je ontwerp valt me gelijk op dat er twee plaatjes achter het ventilatierooster staan. Een hoge airflow zal dus niet gerealiseerd kunnen worden omdat de wind van nature niet heel makkelijk een 90 graden hoek maakt in zijn baan.

Life is too short to drink bad whisky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Llewy schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:04:
Geen idee waar je 'm op het moment hebt staan, maar kun je 'm niet wegwerken in een meterkast?
De NAS staat op dit moment op het bureau, daar heb ik de switch ook in weg gewerkt.
Ik heb niet de mogelijkheid om kabels te trekken om de NAS op een andere locatie te zetten, anders was dat de simpelste oplossing geweest.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:09:
Je kunt hem idd wegwerken, zoals llewy ook al zegt, maar je kunt hem mss ook fan-loos maken (passief).

Wij hebben thuis ook een nas, maar die is ongekoeld en staat op zolder (waar get best warm kan worden).

Zijn de fans dus wel nodig?
De fan zit ingebouwd in de behuizing, en als ik 'm los koppel krijg ik een foutmelding.
Misschien een optie om er een weerstand tussen te solderen, al wordt de NAS redelijk warm bij intensief gebruik. Er draaien namelijk 2 stuks 1TB 10k rpm schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vistiaantje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:32:
Ik denk dat je beter kan gaan voor het overzetten van de hardware in een andere kast (zelf bouwen met low rpm fans) dan er nog een kast omheen bouwen, omdat dit je airflow (en dus koeling) nooit kan bevorderen.
Dit is misschien wel de beste optie, en het is met een kleine aanpassing in het ontwerp te realiseren!
Het middelste gedeelte kan ik met gemak een 120mm low rpm fan kwijt.
Vistiaantje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:32:
Als ik kijk naar je ontwerp valt me gelijk op dat er twee plaatjes achter het ventilatierooster staan. Een hoge airflow zal dus niet gerealiseerd kunnen worden omdat de wind van nature niet heel makkelijk een 90 graden hoek maakt in zijn baan.
Het idee achter de plaatjes is om het geluid in de behuizing te houden. Het is inderdaad niet optimaal voor de airflow, maar qua geluidsdemping wel effectief. Zo'n hoge airflow heb ik namelijk niet nodig, het gaat me er vooral om dat ik de schijven, en ventilator niet meer wil horen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt gebruik maken van Steenwol, (Rockwool ) dat acoustic gezien de beste geluidsisolatie. neem hiervoor een harde steenwolplaat zoals een dakplaat. deze is stevig en door zijn compacte massa isoleert deze geluid zeer goed. heb wel eens een testje gedaan bij Rockwool door in een doos met verschillende materialen geïsoleerd te schieten met een alarm pistool. niets kon tippen aan de demping van de steenwol.
nadeel is dat het ook de warmte isoleert. je zult dus middels 1 of 2 slow silent fans die niet meer dan tussen 7 of 9 DBA produceren deze warmte moeten afvoeren. dus even naar het bouwcentrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja. Ik heb in m'n een Celeron 1840 zitten, waarbij ik het voltage iets omlaag heb kunnen zetten. Er zit een Mugen 2 op (had ik over) zonder fans, er er draaien 2 BeQuiet Shadow wings fans in. Deze zijn met PWM op het laagste gezet waarop ze contant draaien, 32% en maken daarmee 770rpm volgens het bord. Ik denk zelf langzamer, gezien de specs en hoe het eruit ziet.

De 4 HDD's die er momenteel inzitten worden bij gebruik niet warmer dan 44 graden, ook terwijl het 28 was in de ruimte. De Case staat in een kast. Ik hoor niets. Als ik dingen deploy en de CPU use naar de 100% loopt, wordt die Celeron 52-66 graden, afhankelijk van hoe lang de taak duurt. Bij 2 uurtjes werd ie 65-66. Prima.

De fans hoor je als het verder absoluut stil is als je er bij gaat zitten. De kastdeur houd het volledig tegen verder. En dan hebben we het over Ikea, niet fatsoenlijk hout.

Bottom line, passief koelen kan vaak wel, maar een fan is echt de vijand van "stil" zeker niet als je de case weg zet. Draaiende HDD's (ook idle) maken al snel meer geluid!!
Pagina: 1