Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Asus N73SV valt uit wanneer batterij bijna leeg

Pagina: 1
Acties:

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:11
Een tijd terug heb ik een tweedehands Asus N73SV op de kopt getikt. De herstelpartitie was echter verdwenen en aangezien ik er toch de SSD van mijn vorige laptop wou in gebruiken, heb ik maar een verse Windows 7 installatie uitgevoerd met behulp van de code op de onderkant van de laptop.

Jammergenoeg staan er op de desbetreffende supportpagina van Asus een pak verschillende drivers waardoor het niet altijd even duidelijk was wat te installeren. Ik heb hiermee dus toch wat problemen gehad om de correcte drivers voor alles te vinden en te installeren. Voor de rest heb ik geprobeerd zo weinig mogelijk Asus bloatware te installeren.

Nu ben ik tegen een ander probleem aangelopen. Meestal gebruik ik de laptop aan de lader maar de enkele keren wanneer ik de laptop toch enkel op de batterij gebruik, valt deze altijd uit zonder waarschuwing. Ik heb de power settings in Windows gecontroleerd en daar staat toch dat de laptop in hibernate zou moeten gaan.

Ik weet niet wat het exacte percentage is (of wat Windows denkt dat het is) wanneer de laptop uitschakelt. Wel weet ik dat ik onlangs naar de lading keek en zag dat ik ongeveer nog minstens een half uur had maar dat de laptop pakweg 10 minuten later toch uitviel. Ik vermoed dus dat Windows denkt dat er nog meer lading is en dat daardoor de laptop uit valt. Ik heb al zitten zoeken in de BIOS naar één of andere kalibratie optie maar niks gevonden. Ook de Asus site of google helpen mij niet echt verder.

Ik ben niet zo iemand die snel hulp vraagt :P Maar in dit geval zou ik toch wel willen weten of anderen hier raad mee weten? Of heb ik toch nog een driver of Asus software nodig?

Verwijderd

Ligt er aan wat je onder waarschuwing verstaat. Ik krijg vaak 1 melding rechtsonderin zo rond de 12-15 %, dan weet je dat je rap de lader aan moet sluiten. Onder de 10% gaat ie vaak al in de slaapmodus.

• D-Three
Met gewoon in slaapmodus gaan zou ik ook al tevreden zijn :P De laptop valt dus gewoon uit, alsof je de stekker uit een desktop trekt.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kapotte accu lijkt mij, nieuwe accu is de oplossing. Repareren zit er niet in denk ik anders had je de vraag ook niet gesteld. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• D-Three
Intussen heb ik BatteryMon geïnstalleerd en eens laten loggen. Daarin zie ik de batterijspanning in ongeveer een uur tijd zakken van 12,4V naar 9,4V. Daarna valt de laptop uit. Het percentage loopt daarbij van 97% naar 40%.

Een uur is niet echt fantastisch maar mij lijkt het alsof het probleem zit in de aanduiding van het percentage? Als het systeem zou weten dat 9,4V = 0% dan zou Windows in hibernate kunnen gaan bij 5%. Ik zou dit dus op één of andere manier moeten kunnen calibreren maar ik heb geen idee hoe. De tutorials op het internet zeggen allemaal hetzelfde: volledig ontladen en terug opladen. Maar dit helpt dus niet :P

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Dat is idd de manier bij een niet kapotte accu, maar werkt niet als de accu stuk is. Je zal waarschijnlijk een (of meer) dode cel(len) in de accu hebben zitten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Trucker Her
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

Trucker Her

Someone ate my cookie :(

-The_Mask- schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:25:
Kapotte accu lijkt mij, nieuwe accu is de oplossing. Repareren zit er niet in denk ik anders had je de vraag ook niet gesteld. :p
Ik heb zelf ook een Asus N73SV. Hiervan was ook binnen minder dan 2 jaar (zeer intensief gebruik, netstroom met accu erin) de accu hartstikke doodie.

Daarmee had ik exact de klachten die jij nu omschrijft. ;) Dus ik ben het met The Mask eens, het lijkt erop dat je accu dood is.

Tevens heeft mijn laptop moederbord toen het loodje gelegd nadat ik een nieuwe B-merk accu aan had geschaft via een webshop. ("Gerenomeerde webshop", alternatieve accu)
Dus raad je daarom ook aan om een originele te kopen. Volgens mij zou het niet moeten uitmaken indien de voltages en amperages e.d. hetzelfde zijn als het origineel, maar dit was in ieder geval mijn ervaring.

Gestoord word je toch...

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:34

thof

FP ProMod
Ik heb ook een Asus N73SV laptop liggen, ook intensief gebruikt en de accu hield het na 1.5 a 2 jaar ook voor gezien. Nog een tijdje met een andere accu gewerkt, maar ook deze nam na verloop van tijd af. Verwacht dat jouw accu het helaas ook begeven heeft.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• D-Three
Bedankt iedereen voor de hulp, ik vrees dat het dan inderdaad de batterij zal zijn.

Toch vreemd dat bij heropstart na uitval Windows wel toont dat de batterij maar 10% lading heeft.
Pagina: 1