Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-09 19:49
Hallo,

ik weet dat ik voordien nog geen posts heb gemaakt (ben meer een lurker dan een poster ;)) maar zou toch alle hulp op prijs stellen.

Ik kreeg zondag een Playstation 3 van een vriend van me. Hij had al een jaar of twee een nieuwe omdat deze in een update loop zat, of iets dergelijks. Tweaker als ik ben dacht ik het probleem wel snel op te lossen met behulp van wat guides op internet. Zo gezegd zo gedaan, Playstation gaan halen en snel aanzetten om te zien wat het probleem is. Het is het vermelden waard dat ik absoluut 0,0 ervaring heb met Playstations.

Eerst kreeg ik een error 'could not start, correct hard drive not found'. Ik heb de harde schijf toen uit het apparaat gehaald, het stof weggeblazen en deze er opnieuw ingestoken. Toen herkende hij de harde schijf weer, en ben ik maar meteen in safe mode gegaan en heb ik het ding gewipet. Geweldig! Het Sony logo verscheen en ik had een werkende Playstation.

Al snel bleek wel dat ik niet kon verbinden met PSN omdat ik nog op versie 3.50 (!) zat. De spelletjes die ik liggen had vroegen ook om te updaten, dus veel was mijn Playstation niet waard. Daar begon de miserie.

Ik probeerde eerst te updaten via internet, maar dit bleef vastzitten op 99%. Niet erg, dacht ik. Ik gooi gewoon 4.70 op een USB stick (ja, met correcte folder structure en FAT32) en update zo. Jammer genoeg begon de update niet en bleef hij hangen op "Please wait", een scherm dat ik nog wel meer zou zien.

Hoe vaak ik het ding ook uitzette en terug opstartte, probeerde te updaten vanaf mijn disk (Puppeteer), ik raakte geen meter vooruit. Dus toen vond ik geen betere oplossing dan het apparaat te forceren om de firmware te herinstalleren. Ik heb de harde schijf van de Playstation aan een PC gehangen, deze gecontroleerd op fouten en geherformatteerd als NTFS.

Nu kan het ding natuurlijk niet meer opstarten en wil hij firmware files. Mijn USB stick (met nu gewoon de oorspronkelijke 3.50 firmware - welke ik ook probeer, niks werkt) wordt herkend, hij vindt de file (als ik de USB er uit trek geeft hij een error, dat doet hij niet wanneer hij er in steekt), maar doet dan gewoon echt niks anders dan 'Checking.. Please wait..'. Ik mag 'm drie uur laten aanstaan, het verandert niets. Normaal gezien komt er een progress bar, maar die komt er dus niet. Ik heb al geprobeerd de harde schijf te swappen met een 120GB Evo SSD, maar ook dit werkt niet.

Mijn vader had het idee om een image van een bestaande PS3 te clonen naar deze harde schijf. Natuurlijk zal deze hier niet van willen opstarten, maar met een beetje geluk formatteert hij deze gewoon en laat hij de firmware staan. Ik weet het niet meer. Ook heb ik geen idee waar ik zo even een PS3 harde schijf of image) vind.

Ik heb dus tot nu toe ondernomen:
  • update via internet
  • update via disk
  • update via storage media
  • drie USB-sticks geprobeerd
  • verschillende firmware versies geprobeerd
  • de schijf geformatteerd
  • een aantal geiten geofferd aan Satan
Ter verduidelijking is hier ook nog een video. Excuses voor het Vlaamse accent en mijn geweldige filmkunsten.

Heeft iemand nog enig idee wat ik kan doen? Ben ten einde raad.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-09 09:57
Zo te zien heb je al aardig wat geprobeerd maar heb je ook geprobeerd om een wat oudere firmware versie te installeren bijv.: 3.70 en vervolgens 4.46 oid.
De updates zouden cumulatief moeten zijn maar volgens mij kan het nooit kwaad om met tussenstappen te proberen dacht ik zo.

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 20:37
Volgens mij moet de hdd ook fat32 zijn ipv NTSF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Bedankt voor jullie reacties.

De harde schijf wordt automatisch geformatteerd door de Playstation nadat hij de firmware herkend heeft. Het maakte dus niets uit hoe ik 'm formatteerde, zolang er maar geen Playstation dingen op stonden.

Deze man heeft hetzelfde probleem en hij lijkt mij ook gewoon de enige op internet die hetzelfde probleem heeft. In de comments zei iemand om de USB stick te formatteren als exFAT. Dit heb ik geprobeerd maar dan geeft de Playstation jammer genoeg "no appicable update data found".

Ik zal proberen om aan andere versies te raken en deze eens te proberen. Snap niet hoe zoiets eenvoudig zoveel problemen kan opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gladiator5
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 21:02
de usb stick met de update moet inderdaad fat 32 zijn.

Kan je de hdd die in de ps3 zit/zat nog een keer via de pc formateren naar ntfs, volledige wipe. en geen drive letter eraan koppelen.

Ik heb het thuis op me pc staan in een kladblokje. maar daar ben ik nu dus even niet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Gladiator5 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:45:
Kan je de hdd die in de ps3 zit/zat nog een keer via de pc formateren naar ntfs, volledige wipe. en geen drive letter eraan koppelen.
Dat zal ik zo even proberen als ik weer toegang heb tot die pc! Bedankt alvast voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:02

BM

Moderator Spielerij
Klein zetje naar het juiste subforum

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
BM schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:24:
Klein zetje naar het juiste subforum
Oh! Oeps! Had dit board niet gezien. Mijn excuses!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zipperman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-05-2023
Ik heb geen tot weinig kennis over Playstation 3's, maar misschien dat een mailtje sturen (of via social media) sony hiermee confronteren, waarschijnlijk zal dit ook niet helpen maar er is toch een kleine kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:59

Nemesizz

Untouchable

Welke PS3 variant heb je? (oude phat 60, 40/80, slim, superslim?)

Want er zit een verschil in hoe die met de firmware omgaat.

De oude 60GB phat heeft de firmware nog op flashgeheugen in de PS3 zelf staan.
De latere phats en slims hebben de firmware op de hardeschijf staan.

Het is alweer een (heel) tijdje geleden dat ik met firmware van een PS3 heb zitten klooien, maar weet wel dat bepaalde versies niet goed wilden installeren, moest je vaak willekeurig oudere firmware versies proberen (ja, handig is anders).

Daarnaast waren er soms problemen met grote USB sticks, probeer bij voorkeur eentje van 2GB of iets in die geest, en verder de stick leeg en alleen de firmware erop (mappen zijn hoofdletter gevoelig, maar dat wist je natuurlijk al).

Misschien is er nog de mogelijkheid de hardeschijf op fouten te controleren (je hebt al een SSD geprobeerd zie ik), PS3's kunnen namelijk niet overweg met bad sectors.

Het filesystem waarin je de interne HDD formeert maakt geen bal uit, fat32, ntfs, exfat, het ding formateerd hem toch in de PS3's z'n eigen filesystem (wat geen van die andere is).

Je heb al aardig veel uitgeprobeerd, en het blijft lastig om dingen te bedenken als je de machine niet zelf in handbereik hebt, maar dat zijn nog een paar dingetjes.
Ding is toch niet gejailbraikt? (gezien de firmware versie) misschien wel gebanned/gebricked?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

In het filmpje kan je het model van de Playstation 3 zien. Ik geloof dat het een normale Slim is, versie met 120 GB harde schijf. De harde schijf was nog perfect gezond volgens Windows en WD Lifeguard Diagnostics.

Het ding was volgens mij ook gewoon OFW 3.50, maar gewoon al héél lang niet meer aangeweest. Custom firmware lijkt mij vrij onwaarschijnlijk (daar weten mijn vrienden te weinig van IT voor ;) ).

Een brick is uitgesloten, want ik heb het apparaat gewoon nog kunnen opstarten in XMB (of hoe heet die interface?). Ook daar bleef de Playstation hangen op "Please wait" bij een update. Hoe bans werken bij Sony heb ik geen weet van.

Morgen ga ik de harde schijf van de nieuwe PS3 van die vriend van me even halen en maak ik er een image van. Als ik die image dan op mijn harde schijf krijg, gaat het ding waarschijnlijk klagen dat de harde schijf uit een ander apparaat komt en moet hij formatteren. Hopelijk blijft de firmware erop gewoon staan en heb ik terug een werkende Playstation :).
Avatar_Aang schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:21:
Ik heb geen tot weinig kennis over Playstation 3's, maar misschien dat een mailtje sturen (of via social media) sony hiermee confronteren, waarschijnlijk zal dit ook niet helpen maar er is toch een kleine kans.
Ik zal Sony alvast eens 'poken' op Twitter. Ben benieuwd wat ze hierop te zeggen hebben.

EDIT: toch maar hun contact form gebruikt. Ben benieuwd.
Afbeeldingslocatie: http://g2f.nl/072yx9p

[ Voor 20% gewijzigd door Sevenanths op 07-04-2015 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Nou, hier het antwoord van Playstation:
Beste Anthe,

Bedankt voor je e-mail naar PlayStation Support.

Je geeft aan dat je een nieuwe lege harde schijf geinstalleerd hebt en de software hierop wilt installeren. Je hebt inderdaad de juiste mappenstructuur gekozen en het lijkt erop dat de USB stick herkend wordt.
Ik raad je de harde schijf aan te sluiten op je PC en de HDD te formatteren naar FAT32 en vervolgens nogmaals te proberen via de USB de software op de HDD te zetten.

Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer: < geen idee of ik dit mag tonen >

Ik vertrouw erop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Geertje
PlayStation Support
Netjes. En direct daarna een standaardbericht:
Beste Anthe,

Bedankt voor je e-mail naar PlayStation Support.

Wat vervelend om te horen dat je problemen ervaart met je console. Om een reparatie in te boeken heb ik de volgende gegevens nodig.

Zou je kunnen reageren op dit bericht met de volgende gegevens:
- Je volledige naam en adres
- Serienummer
- De aankoopdatum
- Je telefoonnummer
- Kopie van de bon

Mocht je nog verdere vragen en/of opmerkingen hebben, dan kun je deze e-mail beantwoorden of telefonisch contact opnemen via onderstaande contactgegevens. Noem daarbij het referentienummer..

.. enzoverder.
Ik heb geen idee of ze nu echt willen dat ik 'm binnenbreng of dat het gewoon facultatief is. 'Aankoopdatum' en 'kopie van de bon' zullen in mijn geval ook moeilijk worden om voor te leggen.

Hoewel het volgens mij niets uitmaakt zal ik toch nog eens proberen de harde schijf te formatteren als FAT32. Je weet maar nooit.

Straks ga ik de recente harde schijf halen bij die vriend van me en clone ik deze naar de mijne. Hopelijk werkt één van deze twee oplossingen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flex0r
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-09 09:57
@Sevenanths: Is het niet gelukt om eerdere versie van de firmware te installeren en dan naar de meest recente toe te werken?

[ Voor 5% gewijzigd door Flex0r op 09-04-2015 10:17 ]

PSN: Flexman | STEAM: Flex0r[GoT]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De .PUP file heb je dus op je FAT32 stick in de folder PS3\UPDATE gezet? Dus dan heb je bijv. E:\PS3\UPDATE\PS3UPDAT.PUP (let op, geen E). Normaliter krijg je een melding dat er niets gevonden kan worden als de benaming niet klopt of de structuur, maar hey.

Ik heb al tientallen (sem)(defecte) PS3's onder handen gehad, de meeste heb ik wel weer tot leven weten te wekken; zeker als er niet eerder mee gerommeld is. Kan echter wel zo zijn dat de SATA controller niet helemaal goed meer is, maar dat heb ik tot nog toe alleen eerder gezien op Phats.

/Overigens kun je nog leuke dingen doen met een 3.55 of < FW op de PS3 en hoef je om te spelen niet te updaten naar de laatste firmware als het spel het vraagt, tenzij je dus inderdaad online wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Exorcist op 09-04-2015 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Flex0r schreef op donderdag 09 april 2015 @ 10:06:
@Sevenanths: Is het niet gelukt om eerdere versie van de firmware te installeren en dan naar de meest recente toe te werken?
Daar was ik nog niet aan toe. Zal ik mij later vandaag nog mee bezig houden :)
Exorcist schreef op donderdag 09 april 2015 @ 11:21:
De .PUP file heb je dus op je FAT32 stick in de folder PS3\UPDATE gezet? Dus dan heb je bijv. E:\PS3\UPDATE\PS3UPDAT.PUP (let op, geen E). Normaliter krijg je een melding dat er niets gevonden kan worden als de benaming niet klopt of de structuur, maar hey.
Als ik het verkeerd doe krijg ik inderdaad een melding. Alles staat op de juiste plaats, aangezien hij die melding dus niet geeft (heb al geprobeerd gewoon te laten runnen zonder USB, dan geeft ie wel de melding).
Ik heb al tientallen (sem)(defecte) PS3's onder handen gehad, de meeste heb ik wel weer tot leven weten te wekken; zeker als er niet eerder mee gerommeld is. Kan echter wel zo zijn dat de SATA controller niet helemaal goed meer is, maar dat heb ik tot nog toe alleen eerder gezien op Phats.
Soms valt de USB-verbinding met de controller weg (moet ik de hele tijd op de PS knop rammen). Dit gebeurt vreemd genoeg niet als ik al vanaf wanneer de console opstart op de PS knop druk. Misschien toch een kapotte SATA-controller?
/Overigens kun je nog leuke dingen doen met een 3.55 of < FW op de PS3 en hoef je om te spelen niet te updaten naar de laatste firmware als het spel het vraagt, tenzij je dus inderdaad online wilt.
Nja, ik wou het apparaat vooral gebruiken om opnames over te zetten vanaf de Digicorder (zo'n settop box van Telenet hier in België). Omdat je meerdere van die apparaten in huis kunt hebben, delen ze hun opnames via DLNA. De PS3 is het enige apparaat dat deze opnames ook effectief kan afspelen. Ik wou dus met een Elgato alle opnames overzetten ;)

En natuurlijk had ik al wel van Multiman gehoord, maar dat werkt blijkbaar ook gewoon op 4.70.

Overigens kreeg ik ook dit van Sony, nadat ik zei dat het formatteren van de harde schijf als FAT32 niet werkte:
Beste Anthe,

Bedankt voor je contact aan PlayStation Support.

Ik vind het jammer om te vernemen dat je console niet meer naar behoren werkt. Helaas hebben we software matig geen mogelijkheden over om dit probleem op te lossen. We kunnen ervan uit gaan dat het een hardware probleem is. Wat je kunt doen is de console opsturen en daar door gebruik te maken van het Sony omruil progamma. Je betaald dan een vast bedrag van Euro 99.- incl verzend kosten, en krijgt een gereviseerd exemplaar er voor terug. Dit betreft een PS 3 Slim met een 160 GB of een origineel gelijkwaardige harde schijf ingebouwd. Hier op zit drie maanden garantie.
PlayStation support kan blijkbaar niet zo goed grammatica (je betaald.. kom op jongens!). Ook vind ik €99 voor een vorige gen console, en zelfs een gerefurbisht model, gewoon belachelijk.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen om alle firmwareversies af te gaan alvast. Aan het herstellen van die image ben ik nog niet geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online
Multiman draait alleen op een CFW PS3 óf FW 3.55 <, niet zomaar op 4.70. Maar dat is hier verder niet van toepassing/legaal.

Ik denk niet dat het proberen van andere FW's nut zal gaan hebben. Ik bedenk me net, gezien jouw opmerking, dat het updaten kan mislukken als de BR-drive OF je BT/Wifi verbinding niet in orde is (je hebt een probleem als de BT chip niet meer werkt).

Schroef hem (nogmaals) open, controleer de bekabeling naar de BR drive en de wit/zwarte draden op het moederbord (kun je makkelijk bij). Zwart hoort boven, wit onder.

99 Euro is absurd inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sevenanths
Ik ging er altijd van uit dat de Blu-ray drive gewoon werkte. Hij herkende bijvoorbeeld ook een Playstation schijfje dat ik hier liggen heb (Puppeteer). Kan het zijn dat deze toch niet goed aangesloten is?

EDIT: draadloos werkte alles gewoon toen ik nog toegang had tot XMB. Geen problemen met Bluetooth daar. Het is enkel als hij in safe mode boot via een USB-kabeltje dat hij soms moeilijk gaat doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Sevenanths op 10-04-2015 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online
Sevenanths schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:31:
Ik ging er altijd van uit dat de Blu-ray drive gewoon werkte. Hij herkende bijvoorbeeld ook een Playstation schijfje dat ik hier liggen heb (Puppeteer). Kan het zijn dat deze toch niet goed aangesloten is?

EDIT: draadloos werkte alles gewoon toen ik nog toegang had tot XMB. Geen problemen met Bluetooth daar. Het is enkel als hij in safe mode boot via een USB-kabeltje dat hij soms moeilijk gaat doen.
Nee, dan kun je dat uitsluiten. Richt je dan op de BT-verbinding.
Pagina: 1