Bluetooth ontvanger en versterker voor in de auto

Pagina: 1
Acties:

• berkes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-01-2016
Ik heb een oude (31 jaar) Volkswagenbus. Er zitten redelijke speakers ingebouwd en momenteel een goedkope 2ehands sony CD/MP3 radio. Die heeft drie problemen:

* Hij is oerlelijk (past voor geen meter in zo'n oude bus met al zijn blauwe, rode en andere ledjes)
* Hij vergeet alles als de spanning eraf gaat. De accu schakel ik meestal af en dan is hij alles kwijt.
* Audio spelen vanaf mijn telefoon gaat met een gewoon audiokabeltje, maar da's nogal gehannes en stoort vaak.

Ik wil deze vervangen voor de originele "analoge" radio. Met een draaiknop voor de stations/frequentie en verder niets.

En daarnaast een Bluetooth "ding" inbouwen die als audio-ontvanger dient en over dezelfde speakers de muziek uitzend. Deze wil ik liefst wegmoffelen achter het dashboard of onder de stoel.

Ik ben niet bekend met auto-hifi, maar weet dat ik zoiets zou kunnen bouwen met een Raspberri-pi, of arduino-setje. Maar liever koop ik iets kant-en klaars.

De enige interactie die ik met deze ontvanger of de versterker die het doorzet zou wilen hebben is volume. Maar dat hoeft niet persé, eventueel voldoet het volume van mijn telefoon ook wel.

Bestaan er bluetooth ontvangers die:
* Geen interface hebben: gewoon opstarten als ze spanning krijgen en verder geen interactie nodig hebben.
* Om kunnen gaan met uitschakelen van de spanning (bijv. een raspberry-pi vind dat al niet heel lekker).
* Bestaan deze met extra audio-ingangen, zodat ik ook mijn "oude" radio kan doorlussen?
* Of heb ik daarvoor een andere versterker/module nodig?
* Kunnen deze bluetooth ontvangers ook meteen als versterker werken, of heb je daar altijd een extra versterkertje nodig?

Kortom: kent iemand dit probleem en weet iemand mij de juiste termen te geven waarop ik kan verder zoeken, of kan iemand mij een mooi product aanwijzen waarmee ik dit kan bouwen? Misschien niet helemaal tweakers-waardig: maar liefst soldeer ik hiervoor zo min mogelijk (Ik heb al genoeg onderhoud aan die bus zelf :))

Oh. en dit is mijn eerste post op dit forum. Dus wijs me aUB terecht als ik niet helemaal juist gepost heb.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16

talin

ES-MA

wat heb je zelf al gevonden?

ik kwam met een zoekactie op google: bluetooth radio car adapter dit tegen:

http://www.amazon.com/GOg...-Headphones/dp/B00727FE5U

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
Je kan ook nog zoeken naar een Beker Classic Mexico, die heb ik nu in mijn Toyota Yaris, ziet er uit als een oude radio, maar van binnen Is het een prachtig ding

• berkes
Een beetje teveel. Van het meeste heb ik geen idee of ik zelfs op het goede spoort zit. Ik zie een heleboel goedkope bluetooth ontvangers die bijvoorbeeld dienst doen als radio'tje voor op het strand. Of dure ontvangers die speciaal voor auto's gemaakt zijn.

Ik hoopte juist een meer directe suggestie te ontvangen hier, omdat ik bijvoorbeeld geen idee heb welke termen ik op moet letten enzo.

• berkes
Ziet er inderdaad heel mooi uit! Ik heb al eens een radio van RetroSound bekeken, maar juist het feit dat hij vanbinnen erg modern is, maakt dat deze bijvoorbeeld alle instellingen en programma's vergeet als de spanning wegvalt.
En omdat ik een spanningsonderbreker heb, schakel ik altijd de accu helemaal af. De retrosound leek daar niet mee te kunnen omgaan. Weet jij hoe dat met die Becker Classic zit?

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-01 09:10

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bij mijn weten hebben alle autoradio's dat, zodra de spanning wegvalt verliezen ze hun instellingen. Veel modellen vragen vervolgens om een code om weer te werken, dat is namelijk vaak ook onderdeel van de diefstalbeveiliging.

Waarom heb je die spanningsonderbreker eigenlijk? Wat is daar de gedachte achter?

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:30
Ik heb hem in mijn Yaris, perfect ding.
Alleen dat de stroom er af gaat vind ik apart, zoals Icephase al schreef, wat Is daar de reden van? :P

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
Ik gok dat de radio gewoon niet correct geïnstalleerd is in die oude wagen.
Je hebt namelijk aan de achterkant van de radio een specifieke pin zitten welke wordt gebruikt om, wanneer je de contactsleutel eruit haalt, toch nog spanning van de accu te trekken voor het bewaren van de instellingen. Wanneer je de kabel niet correct op de pinnen van de radio aansluit gaat er geen stroom meer van de accu naar de radio en verliest hij zijn instellingen.

De radio krijgt 2x stroom 1x voor het bewaren van de instelingen (continu stroom) en 1x voor het over het contact uit en aan gaan. Deze 2 draden zullen wel verwisseld zijn. Rood en Geel die moet je even omwisselen.

[ Voor 6% gewijzigd door ACRNM op 08-04-2015 17:09 ]

• berkes
Nee. Ik heb zelf een spanningsonderbreking ingebouwd. De bus staat vaak een week of meer in de stalling en dan wil ik niet dat lekstroom of standby apparatuur de accu leeg laat lopen.

Is niet ongebruikelijk en een standaardproduct:
http://imgur.com/qha5it6

Als je deze ergens inbouwt waar je er niet meteen bijkunt, heb je bovendien weer een extra vertraging voor autodieven ingebouwd; voordat je hem gevonden hebt en een schroevendraaier erin hebt gestoken is een dief alweer tien, twintig seconden aan het klunzen.

Edit: maar ik heb de bedrading wel gewoon goed zitten, hoor: als ik de massa-sleutel erin laat zitten blijft de radio gewoon spanning krijgen, ook als het contact eraf is.

[ Voor 14% gewijzigd door berkes op 19-04-2015 13:09 ]

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:51

robertwebbe

Robert Webbe

@berkes

Wellicht is de AquaSound BMC35Easy-EB bluetooth audio receiver + digital amplifier de oplossing?
Oorspronkelijk bedoeld om weg te werken in keukens en badkamers maar voor jouw doel zal deze denk ik ook prima werken. Er zit een AUX ingang op (= onversterkte audio), ik weet niet of de autoradio die je van plan bent om te gebruiken dit ondersteunt. Als je versterkte audio invoert dan zal het geluid dubbel versterkt worden en dat zal heel slecht gaan klinken. Mogelijk kan het wel werken als je je radio dan zachtjes zet. Via je smartphone bedien je het volume van het geheel.

Onderstaand de 35 Watt versie. Er is ook nu een duurdere van 50 Watt. Welke de beste is, is afhankelijk van de speakers die er nu in zitten.

Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/photo/v2/137827317/Bluetooth_audio_Receiver_Digital_Amplifier_for_external.jpg_220x220.jpg

http://www.bol.com/nl/p/a...peakers/9200000020115371/

Brochure: http://www.homegadgets.nl...d/aitfile/aitfile_id/265/
Handleiding: http://www.aquasound.nl/p...kenradio_instructions.pdf

[ Voor 158% gewijzigd door robertwebbe op 20-04-2015 08:55 ]

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Je kan toch gewoon elke simpele bluetooth ontvanger pakken die er is?

Zoiets: pricewatch: Belkin Bluetooth Music Receiver

Heeft 5V nodig, dus prima te voeren met een 12V-5V (USB) verloopje. Je hebt dan alelen een radio nodig met een audio ingang nodig. Geen idee of een oude radio dat heeft.
Pagina: 1