Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[SBS 2011] SBSMonitoring uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,

Ik heb een HP Proliant ML350 G5 staan met VMware geïnstalleerd.
Op de VMWare heb ik 1 Windows SBS 2011 standaard geïnstalleerd staan.

De Windows server functioneert traag en applicaties lopen vast, nu heb ik in de SQL op SBSMonitoring een limit op geheugen gebruik gezet. Echter draait de server daar nog niet helemaal soepel mee, wanneer ik SBS Monitoring uitschakel lijkt het allemaal beter te functioneren.
Software pakketten lopen duidelijk soepeler en de CPU/Memory op de server is beduidend lager tot beide op 20%.
  1. Is het verstandig SBS Monitoring uit te schakelen en wat doen jullie?
SBSMonitoring is o.a voor de health van je server, echter kan je dit ook controleren met HP tools gezien het een HP server is en anders ook via VMWare.
Op het internet lopen de meningen uit één.. Veel mensen schakelen hem uit en andere melden dat SBSMonitoring absoluut niet uitgeschakeld moet worden.

Graag jullie advies!

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik zou het persoonlijk niet durven om dit uit te schakelen. Echter meer een "gut feeling" als een gefundeerde uitspraak.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-10 18:51

nIghtorius

Poef!

SBSMonitoring houdt de "gezondheid" van de server in de gaten. Het zijn de groene vlakjes die je ziet bij de SBS Console. Tevens zorgt deze service ervoor dat je dagelijk een beknopt rapport krijgt in de e-mail en wekelijks een uitgebreid rapport (standaardinstellingen, deze kunnen afwijken)

Het is meestal de DB instance van de SBSMonitoring die een behoorlijke impact kan hebben op de disk I/O. Je kunt deze uitschakelen wanneer je zelf of andere programmatuur gebruikt om de volgende zaken te controleren:

• backups
• diensten (Services) op de server, inclusief vermeldingen in het logboek.
• Beveiligingssoftware (AV, etc)
• Beveiligingslekken (Windows updates, etc)

De werking van de andere pakketten (Exchange, Sharepoint, WSUS) worden hiermee niet beïnvloedt.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
Top! Bedankt nlghtorius!
Ik hou alles in de gaten met Zabbix (monitorings tool) en dagelijkse logfile/backup controle en een maandelijkse hardware controle. Hiermee vang ik voldoende af verwacht ik.

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:54:
Goedemorgen,

Ik heb een HP Proliant ML350 G5 staan met VMware geïnstalleerd.
...
Graag jullie advies!
Los van of SBSMonitoring nodig is of niet: is het wel verstandig om zo'n oud apparaat nog in productie te gebruiken? Een simpele HP of Dell server kost meestal minder dan de schade van een systeem dat dagenlang niet te gebruiken is.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

Topicstarter
Ximon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:34:
[...]

Los van of SBSMonitoring nodig is of niet: is het wel verstandig om zo'n oud apparaat nog in productie te gebruiken? Een simpele HP of Dell server kost meestal minder dan de schade van een systeem dat dagenlang niet te gebruiken is.
Waar haal jij de wijsheid vandaan dat me server buiten garantie is?

wij onderhouden geen servers die buiten garantie vallen :) Die server ML350 G5 kan met 'extended warrenty' aangeschaft worden. Buiten dat zit er 3 jaar op zo een server en hij zal inderdaad dit jaar verlopen ;-)

** EDIT **

Gevonden waar jij die wijsheid vandaan haalt :P De G5 bestaat al even...
Zie rechts boven in de datum notatie die je kan wijzigen.
bron: http://www8.hp.com/h20195...nt.aspx?docname=c04284193

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 14:53 ]

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:35:
[...]

Waar haal jij de wijsheid vandaan dat me server buiten garantie is?

wij onderhouden geen servers die buiten garantie vallen :) Die server ML350 G5 kan met 'extended warrenty' aangeschaft worden. Buiten dat zit er 3 jaar op zo een server en hij zal inderdaad dit jaar verlopen ;-)
Ik zei niks over garantie, alleen dat een ML350 G5 niet meer de nieuwste is. Ook als er wel NBD of 4 uur oid garantie op zit is de kans op een storing hoger bij een server die 3 of 5 jaar in bedrijf is geweest vergeleken met nieuwere apparatuur (maar dan weer niet vergeleken met splinternieuwe apparatuur, maar dat terzijde).

Alleen servers onderhouden die onder garantie zijn is (helaas) niet overal even gebruikelijk, vandaar mijn opmerking ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

Topicstarter
Ximon schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:51:
[...]

Ik zei niks over garantie, alleen dat een ML350 G5 niet meer de nieuwste is. Zelfs als er wel NBD of 4 uur oid garantie op zit is de kans op een storing hoger bij een server die 3 of 5 jaar in bedrijf is geweest vergeleken met nieuwere apparatuur (maar dan weer niet vergeleken met splinternieuwe apparatuur, maar dat terzijde).

Alleen servers onderhouden die onder garantie zijn is (helaas) niet overal even gebruikelijk, vandaar mijn opmerking ;)
Afhankelijk van de type onderhoud dat klanten willen zullen ze een server wel of niet buiten garantie mogen hebben. Maar ben het helemaal met je eens, liever een nieuwe server dan ben je van veel ellende af wat er is en wat er komen gaat ^^

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
SBSMonitoring kan je gewoon uitzetten. Als je monitoring nodig hebt, en het zonder SBSMonitoring kan doen heeft SBSMonitoring dus eigenlijk geen recht van bestaan op je machine. Daarnaast is het ook niet perse de meest geweldige monitoring oplossing. Dus hup, Zabbix, VMWare, HP, you name it, prima oplossing.
Pagina: 1