Toon posts:

Moederbord kapot of... ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van het weekend zette ik mijn pc aan en deed hij wat moeilijk met opstarten.
Onder andere restarte hij zichzelf een keer of 2.
Ik wilde mijn pc gaan opschonen en alles opnieuw installeren dus dit was eigenlijk meer een teken dat dat misschien wel eens nodig zou kunnen zijn.

Nadat ik windows 7 opnieuw had geïnstalleerd wilde ik de drivers installeren.
Tijdens het installeren hiervan besloot hij ook ineens opnieuw op te starten. Heel vreemd maar in eerste instantie dacht ik dat het bij het installeren hoorde.
Maar daarna ging alles ook wat moeizaam.

Uiteindelijk na wat updates de computer weer opnieuw opgestart en toen was het gebeurt...
Hij deed niets meer, geen beeld enkel mogelijke foutcodes.
Het moederboard piepte enkel nog; 2x snel achter elkaar, en 8x kort.
Met was speurwerk op internet kwam ik er helaas niet achter.

Ik heb op de cpu na toen alles losgehaald en één voor één getest om te zien of misschien de piepjes veranderden wanneer ik een bepaalde hardware toevoegde. Echter gaf dit geen ander resultaat.

Zelf denk ik nu dat mijn moederboard het begeven heeft maar de CPU zou ook nog een oplossing kunnen zijn. Hoe kan ik dit controleren?

Het moederboard is een Asrock 870 Extreme3. Ik durf even niet te zeggen wat voor cpu er inzit.
Ik hoop dat iemand een idee heeft?
Alvast bedankt!

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
8x kort = 8 short Display memory read/write error The system video adapter is missing or defective

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
ja dit wordt een kwestie van testen.

maar kan ook nog voeding zijn
Welke voeding zit er in?

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:39:
Onder andere restarte hij zichzelf een keer of 2.
[...]
Tijdens het installeren hiervan besloot hij ook ineens opnieuw op te starten.
Wat versta je onder opnieuw opstarten? Dat Windows netjes afsloot, of pats, uit?
Het moederboard is een Asrock 870 Extreme3. Ik durf even niet te zeggen wat voor cpu er inzit.
Ik hoop dat iemand een idee heeft?
Alvast bedankt!
En de rest van je systeem? Voor troubleshooting is het eigenlijk sowieso nodig de exacte specificaties van je hele systeem te hebben...

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-02 14:56
Haal eerst alles van het moederbord af zoals videokaart/geheugen/extra kaartjes.

CPU en koeler controleren....

Reset dan eerst je bios!

Kijk met een multimeter of de spanningen kloppen...

Probeer op te starten met 1 of 2 reepjes geheugen en indien aanwezig onboard video, anders moet je wel de videokaart terug zetten.

Mocht je meerdere geheugenmodules hebben probeer ze dan allemaal....

Een CPU gaat niet zomaar kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Short Display memory had ik inderdaad wel gevonden. Maar dit was niet meteen duidelijk voor mij vanwege de 2 voorafgaande snelle piepjes. Maar dat zou dan betekenen dat mijn videokaart het begeven heeft?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Daarnaast, alle stappen van Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgelopen?

• marcelmaria
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:48:
Short Display memory had ik inderdaad wel gevonden. Maar dit was niet meteen duidelijk voor mij vanwege de 2 voorafgaande snelle piepjes. Maar dat zou dan betekenen dat mijn videokaart het begeven heeft?
Heb je geen onboard videokaart ?

verwijder je videokaart eens en probeer onboard eens indien mogelijk

Verwijderd

Topicstarter
roches schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:48:
Haal eerst alles van het moederbord af zoals videokaart/geheugen/extra kaartjes.

CPU en koeler controleren....

Reset dan eerst je bios!

Kijk met een multimeter of de spanningen kloppen...

Probeer op te starten met 1 of 2 reepjes geheugen en indien aanwezig onboard video, anders moet je wel de videokaart terug zetten.

Mocht je meerdere geheugenmodules hebben probeer ze dan allemaal....

Een CPU gaat niet zomaar kapot.
Dit heb ik inderdaad allemaal al gedaan.

Een onboard videokaart heb ik helaas niet dus dat kan ik zo niet testen.
Enige optie is dus nog een andere videokaart proberen.

• marcelmaria
Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:55:
[...]

Dit heb ik inderdaad allemaal al gedaan.

Een onboard videokaart heb ik helaas niet dus dat kan ik zo niet testen.
Enige optie is dus nog een andere videokaart proberen.
Ja als je die optie hebt

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik ergens nog wel een oud videokaartje heb liggen.
En anders maar een goedkope op de kop tikken om mee te testen.

Bedankt in ieder geval voor de snelle reacties tot dusver!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere videokaart op de kop weten te tikken;
asus geforce gtx680-2gd5 voor 139,95

Mocht dit nu toch niet het probleem zijn dan heb ik nog een Sapphire HD6770 over :)

• marcelmaria
Is je probleem opgelost?

Verwijderd

Topicstarter
Vanmiddag als ik thuis kom van mn werk weet ik het.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Ik neem aan dat je al overweeg een andere videokaart te kopen, anders vind ik 139,95 nog een behoorlijke investering om iets te testen. :p

Verwijderd

Topicstarter
Kaart zit er in en alles "werkt" weer!
Werkt staat alleen niet voor niets tussen haakjes, m'n PC valt nu ineens zomaar uit. Overhitting kan het niet zijn want ik doe er nog niets geks mee (geen programma's geopend of wat dan ook).

Waar zou dit aan kunnen liggen?

Systeem is nu als volgt:

750w voeding Coolermaster G750M
ASRock 870 Extreme3 moederboard
12gb geheuren (2x 4gb 2x 2gb)
AMD Phenom II X6 1055T 2.81Ghz
Asus GeForce GTX680 DirectCU II Top
Externe audio interface via Firewire Tascam FW-1082

Bedankt weer!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Ruikt de voeding gek?
Wat zegt ie in BIOS bij spanningen?

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is echt net nieuw, recht uit de verpakking. Er zat eerst een 500w in, maar die kon niet met de nieuwe GPU

• Silent7
Ruik er voor de zekerheid eens aan.
Alle voedingskabels goed aangedrukt?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:24:
De voeding is echt net nieuw, recht uit de verpakking. Er zat eerst een 500w in, maar die kon niet met de nieuwe GPU
Gebaseerd op? De kwaliteit mag ik hopen, want qua vermogen is dat geen issue. Die 750W die je nu hebt had overigens een stuk beter gekund. Het vermogen slaat nergens op, aangezien deze set maximaal rond de 350W zweeft en de kwaliteit is so-so.

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op woensdag 08 april 2015 @ 20:34:
[...]

Gebaseerd op? De kwaliteit mag ik hopen, want qua vermogen is dat geen issue. Die 750W die je nu hebt had overigens een stuk beter gekund. Het vermogen slaat nergens op, aangezien deze set maximaal rond de 350W zweeft en de kwaliteit is so-so.
De oude voeding had geen aansluiting voor de gpu. Dus een andere moest er sowieso in. De pc zaak adviseerde me deze voeding.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Blijkt maar weer dat je daar niet op kan varen :X. Dat is echt crap advies. Voor dat geld had je immers een hele goede, hele stille en zuinige pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W kunnen kopen en geld over gehad voor een paar ijsjes, maar goed.

Afijn, niks geroken in de tussentijd?

[ Voor 65% gewijzigd door br00ky op 08-04-2015 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zet net mn pc uit en kijk in de bios en zie dat de CPU temp op 80 graden staat!! Lijkt me niet de bedoeling, dan zal het toch overhitting zijn. Ik neem aan dat dit de oorzaak voor het uitvallen is?

Ik heb nog geen programma's gedraaid of een game met deze temp. Zover ik het ook kan zien zit er een redelijk standaard cooler op.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
BIOS temps zijn wel vaker extreem off. Booten lukt helemaal niet meer?

Verwijderd

Topicstarter
Hij gaat gewoon aan, maar het coolblok voelt wel echt heet.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat is ook de bedoeling natuurlijk, hij moet immers warmte afvoeren. Booten doet die dus, in Windows komen ook? Lees anders daar eens de temps af met HWinfo.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik zal er eens naar kijken

• Silent7
OK blijkbaar ruikt t goed :)
voltage waarden in BIOS zullen ook wel goed zijn dan.

Hoe schoon is je koelblok?

Verwijderd

Topicstarter
Het koelblok heb ik toevallig pas helemaal afgestoft.liggen.zou het dus ook niet aan moeten liggen

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, een 870 chipset hoort een Phenom II gewoon keurig uit te kunnen lezen, 80 graden zou opzich wel kunnen, maar dan hoort je koelblok eigenlijk niet heet te zijn, maar juist koel door het slechte contact.

Je CPU is een heethoofd, als het aan je cpu ligt tettert ie vrolijk 140w, maar je mobo hoort het opzich wel aardig te trekken, er zijn slechtere planken. Sowieso zal hij er dan vooral uitklappen tijdens gamen.

memcheck/memtest al gedraaid?

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Windows net weer opnieuw geïnstalleerd (op een andere HDD).
HWinfo net gedraaid en hij geeft de volgende temp waardes aan:
Current: 66.6
minimum: 61.5
maximum: 72.3
average: 67.9

Op het moment van deze temperaturen draait er geen enkel programma en ben ik alleen drivers aan het downloaden.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een Phenom vind dat niet heel prettig, die clockt volgens mij al onder bij de 61 graden.

Draait de fan van de koeler wel de juiste kant op? Mijn pa had hem eens verkeerd om gemonteerd en toen oververhitte zijn pc ook telkens, ookal was de koeltoren gewoon heet.

Verwijderd

Topicstarter
Daar kan ik inderdaad nog eens naar kijken.
Ik kan me namelijk ook niet herinneren dat ik hier ooit problemen mee gehad heb.
Wel heb ik vd week alle componenten los gehad om de boel schoon te maken en na te kijken, wellicht dat ik hem inderdaad verkeerd om aangesloten heb.

Verwijderd

Topicstarter
De dan draait de juiste kant op. Net met het installeren topte de CPU 92 graden...

Ik snap echt niet waar dit vandaan komt dat hij ineens zo heet wordt.
Zou er wellicht nieuwe koelpasta op moeten?

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 21:42
heb je tijdens het hermonteren van je cpu cooler gewoon de oude pasta gebruikt ?

Verwijderd

Topicstarter
Galaxis schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:26:
heb je tijdens het hermonteren van je cpu cooler gewoon de oude pasta gebruikt ?
Dit heb ik inderdaad gedaan.

• RGAT
  • Niet online
Niet het beste om oude koelpasta opnieuw te gebruiken, maar mijn 1090T met lichte overclock naar 4Ghz had er ook geen problemen mee (koelpasta kwam de volgende dag binnen, kon niet wachten waterkoeling te testen...)
Wel is de standaard koeler die met de Phenom komt echt waardeloos, ziet je koeler er zo uit?
Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/8/8c/8c2437ef_vbattach122572.jpeg
Die zou al in de BIOS als een 747 moeten klinken, in Windows als een vliegdekschip.
Als je nog die standaard koeler hebt zou ik sowieso een betere aftermarket koeler erop zetten ;)

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Topicstarter
Dat is inderdaad de koeler die er nu opzit.
Welke raad je aan?

(Met niks doen wordt de processor nu gewoon 72 graden...)

Verwijderd

Topicstarter
Zou het trouwens kunnen dat die oververhitting schade heeft aangebracht aan m'n cpu?
Ik heb namelijk het idee dat alles langzamer reageert.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Hij gaat zichzelf terugclocken om geen schade te doen, dus ja, dan kan meuk wel eens trager reageren omdat hij als je pech hebt op 800mhz draait.

Er zitten wss nu flinke luchtbellen in je koelpasta, waardoor het nu een isolator is geworden, dat samen met de brakke koeler is vragen om problemen.

Opzich is ieder koelertje van twee tientjes prima, de pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 is erg leuk voor zijn prijsje. Goede koelpasta zit daar ook bij.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm dan ben ik bang dat ik pech heb.
Net de windows rating test even laten draaien en toen tikte de cpu temp bij volle belasting 99 graden aan.
Dus andere cooler + nieuwe koelpasta zou de oplossing moeten zijn?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Jazeker.

Ik kan je trouwens wel aanraden om je pc tot die tijd niet/zo min mogelijk te gebruiken en absoluut niet meer te belasten. Stuk gaan ze niet zomaar van 100 graden, maar hun levensduur zal waarschijnlijk wel achteruit hollen. Uit mijn hoofd zijn Phenom II's gemaakt voor max 71 graden voordat ze gaan throttlen.

• RGAT
  • Niet online
De max voor die cpu ligt al op 62 graden, dus met niks doen zit je er al ver overheen, ik zou die pc gewoon uit zetten en uit laten tot je er een degelijke koeler op hebt. De pc zou niet kapot moeten gaan door de hitte, maar het is alles behalve goed voor de levensduur...

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-01 22:16
Ach, een CPU gaat echt niet stuk door een beetje hitte hoor. Hoe dan ook zou ik hem inderdaad even niet meer gebruiken.
Mijn oude 955BE deed prima 70C voor een jaar of 3 (4ghz met coolermaster t212 oid? Goedkoopste destijds) tot ik de voeding in een andere build nodig had. CPU's gaan (bijna) nooit stuk, enkel als het voltage veel te hoog is.

Verwijderd

Topicstarter
Na m'n werk maar even een andere cooler halen dan.
VasZaitsev, die cooler die jij noemde; ik las dat die problemen kan geven met monteren?
Heb je hier zelf nog ervaring mee gehad?

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30
een Scythe Mugen of een Scythe Ninja (deze heb ik zelf) zijn prima koelers en passen op diverse sockets. Even een tube artic sliver koelpasta erbij halen en juist aanbrengen op de cpu, koeler erop en dan zal je zien dat de temp ver onder de 60 graden idle zal zijn.

Het enige waar je wel op moet letten is, gaat het in je kast passen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan maar zagen! Is een waterkoeling kit geen optie? Cooler master heeft er een voor 45 euro en deze nemen weinig ruimte in?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Eén en ander zou het een stuk makkelijker maken als je even vermeldt welke case je hebt (of ik moet er over heen hebben gelezen). Voor 45 euro heb je immers zéér goede, stille luchtkoelers, terwijl een waterkoeler van dat geld allerminst interessant is.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 09-04-2015 12:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Al sla je me dood, het is een Midi tower.
Iig geen standaard, volgens mij is het een coolermaster maar dat durf ik nu niet te zeggen.

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Als die van Cooler Master is, staat dat er geheid op. Ergens móet een type/merk staan. Anders kunnen we blijven filosoferen over wat past en niet past, maar komen we er niet uit ;).

[ Voor 35% gewijzigd door br00ky op 09-04-2015 12:55 ]

• badboynova
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:52:
Al sla je me dood, het is een Midi tower.
Iig geen standaard, volgens mij is het een coolermaster maar dat durf ik nu niet te zeggen.
Anders maak je even een foto van de kast en een foto hoe het er van binnen uit ziet en plaats je die hier, zodat we kunnen oordelen als 1 van de genoemde koelers erin gaat passen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Zodra ik thuis ben van m'n werk maak ik meteen een foto (of kijk ik naar het type).
Alvast bedankt weer mannen!

• RGAT
  • Niet online
br00ky schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:54:
Als die van Cooler Master is, staat dat er geheid op. Ergens móet een type/merk staan. Anders kunnen we blijven filosoferen over wat past en niet past, maar komen we er niet uit ;).
Heb hier een Aerocool DS200, geen type of merkje erop, de Phobya die ik ervoor had ook niet en de goedkope Cooler Master van een vriend had ook geen merkje oid erop ;)

• badboynova
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:05:
Zodra ik thuis ben van m'n werk maak ik meteen een foto (of kijk ik naar het type).
Alvast bedankt weer mannen!
Tip: Werk--> alvast koelpasta halen ---> naar huis---> pasta goed aanbreng ;)

• RGAT
  • Niet online
badboynova schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:10:
[...]

Tip: Werk--> alvast koelpasta halen ---> naar huis---> pasta goed aanbreng ;)
Dat gaat met de standaard AMD koeler met zo'n 1055 niet helpen ;)

• badboynova
RGAT schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:11:
[...]

Dat gaat met de standaard AMD koeler met zo'n 1055 niet helpen ;)
elk beetje helpt ;) en zoals TS eerder aangaf was de koeler verwijderd en terug geplaatst met de oude standaard pasta er nog op.

• RGAT
  • Niet online
badboynova schreef op donderdag 09 april 2015 @ 13:13:
[...]

elk beetje helpt ;) en zoals TS eerder aangaf was de koeler verwijderd en terug geplaatst met de oude standaard pasta er nog op.
Dat klopt, maar een 1090T zonder overclock doet met die koeler al ruim 60 graden in een kamer van 18 graden, daar zal de 1055 niet ver vandaan liggen ;)
Maar het kan geen kwaad :)

Verwijderd

Topicstarter
Direct na m'n werk een andere cooler gehaald.
Heb nu een Scythe Mugen 4 er op zitten.
Op dit moment komt de temp niet boven de 37 graden! Dus super!

Is er nog iets wat ik zou kunnen/ moeten testen?
In HWinfo staan de CPU voltage voor iedere core allemaal op 1.450V.

• RGAT
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:05:

Een nachtje Coretemp en prima95 laten draaien, of furmark, om de cpu even flink te stressen en te kijken of het op een redelijke temparatuur blijft.

Verwijderd

Topicstarter
RGAT schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:07:
[...]

Een nachtje Coretemp en prima95 laten draaien, of furmark, om de cpu even flink te stressen en te kijken of het op een redelijke temparatuur blijft.
Bedankt, ga ik vannacht even doen!

Verwijderd

Topicstarter
Heb wel het idee dat m'n pc traag reageert.
Zou ik nog iets in de bios moeten veranderen wat eventueel als veiligheidsmaatregel door het systeem zelf is uitgeschakeld?

• badboynova
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:05:

nice ;) neem aan dat je ook gelijk een tube koelpasta had mee genomen?
Is het je al opgevallen dat je pc al een heel stuk stiller is :+

AMD geeft op hun site aan dat jouw CPU 1.40V nodig heeft (zal wel op full load zijn) http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=641, je kan even in de bios kijken waar de Vcore op ingesteld is.

Staar je ook niet te blind op wat HWinfo alleen zeg, want als je CPUZ of AIDA64 enz...... gebruikt kunnen die net weer iets anders weergeven (mijn x3 720 bios: 1.38V HWINFO: 1.44V CPUZ: 1.42V AIDA64: 1.32 ;)

OCCT is ook een goed stress test programma op je cpu te testen

• badboynova
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:17:
Heb wel het idee dat m'n pc traag reageert.
Zou ik nog iets in de bios moeten veranderen wat eventueel als veiligheidsmaatregel door het systeem zelf is uitgeschakeld?
Je zou kunnen kijken in de bios als Cool'n'Quiet aan staat, en deze evt uit zetten ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet inderdaad zeggen dat ie rete stil is!
Heb me er nooit druk om gemaakt maar nu ik het verschil "hoor" is het wel gigantisch.
Tis net een Tesla :P

Ik zal eens in de bios kijken of ik daar wat kan vinden.

Verwijderd

Topicstarter
Toch weer even een dingetje...

Ik start vandaag weer m'n pc op en merk dat hij heel traag reageert en lang moet laden voor simpele dingen (internet openen etc.)
Nu zie ik in de task manager dat de CPU usage constant op 100% staat!
Verder draaien er geen programma's of iets.
Wel zie ik het windows update icoontje.

Bijgevoegd 2 afbeeldingen.
Dit kan toch niet normaal zijn?

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img661/7747/fpeZ1s.png
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.com/a/img901/3613/4TwWtN.png

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:15
"Show processes from all users" - misschien dat een virusscanner heel fanatiek is of zo?

Verwijderd

Topicstarter
Hmm svchost pakt constant minstens 60% cpu?

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12-2025
Met Process Explorer kan je zien welke service er achter svchost.exe hangt.

Dit heeft echter weinig meer met het oorspronkelijke probleem te maken ;)

Verwijderd

Topicstarter
LollieStick schreef op dinsdag 14 april 2015 @ 13:09:
Met Process Explorer kan je zien welke service er achter svchost.exe hangt.

Dit heeft echter weinig meer met het oorspronkelijke probleem te maken ;)
Klopt maar ik heb nu alles vernieuwd (op het geheugen na) en toch loopt de pc nog niet lekker.
Volgens process explorer zit er verder niks achter svchost.exe

Excuus als het topic een andere kant op gaat, maar ik weet nu niet meer waar ik het probleem moet zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
Deze mag dicht, ik maak voor het "nieuwe" probleem een nieuw topic aan. :)
Pagina: 1