Website scoort slecht op PageSpeed zonder www...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik heb een vreemd probleem, althans voor mij als noob.

Ik heb een website die vrij goed scoort op Google Page Speed Insights. Althans, alleen als ik het volledige adres, inclusief 'www', laat controleren op de Page Speed.

Laat ik echter 'www' weg, scoort de website belabberd op de test. Google geeft dan aan dat de 'reactietijd van de server moet worden beperkt'. In de slechtste test was die reactietijd meer dan 5 seconde!

Het rare is dat dit probleem niet voorkomt wanneer er 'www' voor zet...

Hoe zou dit kunnen komen? Kan ik hier iets aan doen?
Alvast dank voor je tijd en reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-07 21:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het enige dat ik me zo snel kan voorstellen is dat er ergens iets van cache zit waardoor je op www sneller klaar bent (want cache) en zonder langzamer. Er kunnen nog heel veel andere dingen mis zijn maar dan zul je toch echt eerst eens meer info moeten geven over de software die je gebruikt voor de site en de server.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Thanks NMe!

Ik heb een website gemaakt via Wordpress. Gebruik het theme 'Zenon Lite' en heb inmiddels aardig wat plug-ins actief staan, waaronder ook een aantal gericht op het sneller maken van de website. Ik zal daar morgen nog eens naar kijken, of ik wellicht daar wat mee kan doen. Cache is ook een van de onderdelen van die plugins en dat klinkt wel aannemelijk in ieder geval.

Mijn host is Starthosting.nl. Ik heb ze zojuist gecontacteerd. Wellicht kunnen zij wat voor mij betekenen.

Ik heb wel wat basiskennis van html en dergelijke, maar echt programmeren zit er voor mij niet in. Zou het zo dus zelf waarschijnlijk ook niet 1-2-3 kunnen oplossen.

Is een 'redirect' aanmaken wellicht een optie? Dus als je het adres zonder www intikt dat je dan automatisch wordt doorgeschakeld naar het adres met www? Of gaat dat voor vervelende bijwerkingen zorgen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Het is juist beter als je het doorverwijst, doordat een zoekmachine een enkele pagina op non-www en met-www nu onterecht beschouwt als twee pagina's. Als je het dan toch over performance hebt, is dit wel een leuk linkje: http://www.websiteoptimization.com/speed/tweak/redirect/

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Ok, ik wacht nog even het bericht van Starthosting af maar anders ga ik dus een redirect maken van het adres zonder www naar het adres met www.

Wel vind ik het vreemd dat de server response time zoveel hoger is wanneer je www weglaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 08:53
Mijn eerste vermoeden gaat uit dat je resources (afbeeldingen en scripts) ingeladen worden via de www. adres.

Google ziet dit als inladen van een externe resource, wat je dus ook behoorlijk wat traagheid kan opleveren.
Echter geef je aan dat je WordPress gebruikt en naar mijn weten zal deze dus altijd doorsturen naar de www. versie.

Ik ben in ieder geval benieuwd wat de meldingen zijn die Google bijv. geeft bij de analyse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-07 12:50
Hiroj schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:57:
Echter geef je aan dat je WordPress gebruikt en naar mijn weten zal deze dus altijd doorsturen naar de www. versie.
Nee, WordPress doet niks met www/non-www. Dat moet je zelf instellen :)
Kan heel eenvoudig in je .htaccess :
code:
1
2
3
# Redirect non-www to www.
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Ofwel, de redirection lijkt me al wel automatisch ingeschakeld. Het probleem is dat Google Speed Speed wel degelijk verschil maakt tussen deze 2 links. Ik weet niet in hoeverre dit van belang is voor mijn rankings, maar lijkt me het beste om het op te lossen.

Ik ga zo die code van jou eens proberen Spinal. Gaat dit verder geen problemen opleveren?

[ Voor 24% gewijzigd door Stab op 20-07-2015 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Spinal schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:58:
[...]

Nee, WordPress doet niks met www/non-www. Dat moet je zelf instellen :)
Kan heel eenvoudig in je .htaccess :
code:
1
2
3
# Redirect non-www to www.
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^www\.
RewriteRule ^(.*)$ http://www.%{HTTP_HOST}/$1 [R=301,L]
Thanks Spinal!!

Heb dit zojuist toegevoegd aan de htaccess file en deze opnieuw geupload. Het is nu gefixed!! Google Page Speed check gedaan op adres zonder www en komt nu dezelfde score uit als die met www.

Nogmaals dank.

Als laatste dus nog de vraag of dit nog ergens nadelig voor kan zijn? Qua SEO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Nope!

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Ik zie nu dat de subpagina's hetzelfde probleem hebben. Als ik daar echter een 'redirection' voor aanmaak met een plugin en ik 'refresh' de pagina dan krijg ik de melding 'Deze pagina kan niet worden weergegeven wegens een omleidinglus'.

Hoe kan ik dat nog aanpassen zodat het wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boelie-Boelie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-09-2020
Die rewrite-rule van Spinal (die ook achter mijn link zat) werkt voor de gehele site, je hoeft voor de andere pagina's nix meer te doen. M.a.w. haal je die plugin-redirection weg, dan werkt het waarschijnlijk wel weer.

Cogito ergo dubito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stab
Boelie-Boelie schreef op woensdag 08 april 2015 @ 00:49:
Die rewrite-rule van Spinal (die ook achter mijn link zat) werkt voor de gehele site, je hoeft voor de andere pagina's nix meer te doen. M.a.w. haal je die plugin-redirection weg, dan werkt het waarschijnlijk wel weer.
Oh sorry, was vergeten te vermelden dat ik die plugin-redirection al had weggehaald en dat het gewoon werkt. Maar dat ik dus nog wel het probleem heb dat subpagina's nog steeds een langzame server response time hebben zonder www ervoor...

Op het 'main' domein is dat nu verholpen door de aanpassing aan de htaccess file. Kan ik zoiets ook toepassen op de subpagina's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hiroj
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 08:53
Stab schreef op woensdag 08 april 2015 @ 01:29:
[...]
Op het 'main' domein is dat nu verholpen door de aanpassing aan de htaccess file. Kan ik zoiets ook toepassen op de subpagina's?
De htaccess file stuurt praktisch alles wat met jou domein te maken heeft zonder www door naar de www variant. Daar zal je probleem nu dus niet meer liggen.

Mogelijk een cache probleem bij Google? Probeer het eens op de volgende manier nog een keer:
jou-website.nl/pad/naar/pagina?extraparameter=true

Edit: aanpassing website adres, zodat het geen link is

[ Voor 5% gewijzigd door Hiroj op 08-04-2015 07:51 ]

Pagina: 1