Telefoonabonnementen Google zonder wereldwijde roamingkosten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
De telefoonabonnementen die Google wil gaan aanbieden, rekenen mogelijk geen extra roamingkosten aan klanten wanneer zij zich in het buitenland bevinden.
Dat stelt The Telegraph op basis van bronnen binnen de industrie.

Google zou hierover momenteel gesprekken voeren met Hutchison Whampoa, eigenaar van de telecomprovider Three.

Onderdeel van de voorgestelde deal zou zijn dat klanten van Google als telecomprovider geen extra roamingkosten hoeven te betalen als zij in het buitenland bellen, sms'en of internetten.

Google zou zo een wereldwijd telecomnetwerk willen bewerkstelligen waarbij de consument altijd hetzelfde tarief betaalt. Het bedrijf bouwt hierbij geen eigen mobiele infrastructuur, maar wil gebruikmaken van bestaande zendmasten.

Het gaat bovendien nog om een test, die ergens in de komende maanden van start moet gaan voor consumenten in de Verenigde Staten.

Binnen de Europese Unie is al geruime tijd een discussie gaande over de mogelijke afschaffing van roamingkosten. Dat zou aanvankelijk eind 2015 gebeurd moeten zijn, maar daar zag het Europees Parlement later weer van af.

http://www.nu.nl/mobiel/4...zonder-roamingkosten.html

Dat lijkt me geweldig nieuws voor veel reizigers als ik. :)

Staat toch wel in het goede subforum, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn eerste vraag is: hoe zit het met je privacy?

Als het waar is, dan zal het niet zo goed gaan met de aandelen van telco's wereldwijd.

Nadeel voor google is nog altijd dat ze ondanks dat ze iets wereldwijd willen gaan aanbieden ze zelf geen wereldwijd netwerk hebben.

Dus of, ze gaan heel veel kosten maken, of er zit toch nog ergens een 'catch'.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sanction
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Zal een MVNO worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Wanneer de roamingkosten in Europa niet afgeschaft worden dan gaat de markt dit blijkbaar van buitenaf forceren.
De Europese mobiele providers lobbyen (tegen afschaffen roamingkosten) zich het eigen graf in.

De gemiddelde klant in bijvoorbeeld de USA zal het worst zijn die is of belt vrijwel nooit in het buitenland, maar Europa is de aangewezen kandidaat om een dergelijk tariefsysteem uit te rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik snap niet waar het vandaan komt dat het allemaal goedkoper gaat worden.
De afschaffing van roamingkosten is precies dat "afschaffen van kosten".
De telco mag geen hoge doorberekeningen meer maken richting elkaar en de klanten.

Ik denk dat de gemiddelde abo's zelfs gewoon duurder gaan worden, om een spreiding van gemiste inkomsten te maken, en alsnog te krijgen.
Dan gaat Jan uit Amsterdam meebetalen aan de rekening van Piet uit Limburg, die af en toe de verkeerde mast gebruikt, of Klaas die elke week in het buitenland zit.

Het daadwerkelijke verbruik word door de klant direct betaald, maar ik vermoed dat het gewoon nog steeds buienbundelkosten blijven.
De populaire schreeuw om xx MB vrij verbruik te geven wordt elke keer afgeschoten, want dat kun je gewoon niet voor elkaar krijgen bij de betreffende telco's

Wat mij wel interesseert is de mogelijkheid om in heel de EU een abo af te sluiten ( Italiaanse provider oid, met de bijbehorende tarieven als dat voordeliger zou zijn )
Pas dan krijg je concurrentie en zou de markt misschien wel regulerend kunnen worden, maar dan moeten de masten 'vrij' gegeven moeten worden, en gebruikt door iedereen.

Maar dat zie ik ook niet snel gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Het probleem in Europa is dat de roamingkosten de kip met de gouden eieren is voor de telco's.
Het kost hen nagenoeg niets maar ze rekenen er de hoofdprijs voor.
De verhouding tussen kosten en prijs is volkomen zoek, en dat houdt men met het oog op de winstmarges graag zo.

(Ongeveer zoals het vroeger met SMS was, dat kostte ze ook vrijwel niets maar daar werd absurd veel geld aan verdiend. Daar is o.a. whatsapp in gesprongen, en nu kost SMS meestal inderdaad wat het waard is, namelijk vrijwel niets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Begrijp me goed, ik wil die kosten ook niet, maar het is niet aannemelijk dat een telco deze inkomsten/uitgaven zelf gaat betalen.

Als ze geen kosten meer direct doorberekenen, wordt het over de hele boterham uitgesmeerd, en mag iedereen collectief meebetalen.
( nu is 50ct geen megabedrag, maar het zal wéér een verhoging zijn, en 2 miljoen x.50ct is weer een miljoen inkomsten )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijndoes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-10 13:52
Dergelijke constructies zijn toch wel de toekomst. Wij hebben bij ons bedrijf inmiddels al een tijdje Truphone en die biedt iets vergelijkbaars. Je neeemt 1 bundel en kan daarmee bellen, smsen en internetten zonder extra kosten in 66 landen. Helaas alleen nog zakelijk (en niet echt goedkoop als ik de aanbiedingen op de site bekijk) maar je ziet toch wel dat dit soort constructies steeds vaker voorkomen.

Als een van de grote providers dit gaat aanbieden zal het waarschijnlijk pas echt een vlucht nemen maar het is wel goed dat dit eraan begint te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ik zeg niet dat het niets mag kosten,
ik zeg dat de roamingkosten op dit moment een melkkoe zijn, waarbij de verhouding tussen de werkelijke kosten en wat de consument in rekening gebracht wordt totaal zoek is.

En wanneer de Europese telco's dit maar lang genoeg kunstmatig in stand houden er een externe partij in gaat springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Persoonlijk zou ik graag het abo zoals VF dat had een paar jaar geleden.
Het was een paar euro duurder, maar had binnen de bundel 500MB roaming zitten.

Helaas was dat een foutje, want het was maar een paar maanden verkrijgbaar in die vorm ( roaming verdween spontaan )
Ik mocht 60 x roamen in de EU landen tot 500MB per maand, wat ruim voldoende was voor mij ( tegen Belgische grens woonachtig )
Ik betaal nu 50€ voor 20GB data, en wil dat best inwisselen voor de helft + 1GB buitenland ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22:40

knakworst

Get more sats!

FreshMaker schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 09:11:
Persoonlijk zou ik graag het abo zoals VF dat had een paar jaar geleden.
Het was een paar euro duurder, maar had binnen de bundel 500MB roaming zitten.

Helaas was dat een foutje, want het was maar een paar maanden verkrijgbaar in die vorm ( roaming verdween spontaan )
Ik mocht 60 x roamen in de EU landen tot 500MB per maand, wat ruim voldoende was voor mij ( tegen Belgische grens woonachtig )
Ik betaal nu 50€ voor 20GB data, en wil dat best inwisselen voor de helft + 1GB buitenland ;)
Als je je een beetje beheerst is Choozze wellicht een optie: https://www.choozze.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nee dank je, een onduidelijke FUP is net zo goed een melkkoe

Er word een gemiddelde over alle gebruikers gerekend, is dat inclusief de 'free', dan drukken die wel héél zwaar op dat gemiddelde, met hun 100MB/m

Transparantie, het heeft me bijna 5 minuten gekost om de FUP te vinden op de site, en dan nog niet eens de huidige stand.
Véél over hoe goed en goedkoop ze zijn, maar minder 'to the point' mbt verborgen extra's

Ik betaal nu 20€ meer, maar met bijna 40€ aan gespreide kortingen op mijn thuis en andere mobiele abo's

( en het is Tmobile, die is niet echt dekkend in mijn omgeving )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:40
Nog leuker van Choozze:

Een vriend van mij had eerst met ze gebeld met de vraag of ze duidelijker konden uitleggen hoe lang hij nou precies in het buitenland mocht verblijven en/of hoeveel gebruiken. Daarop werd geantwoord 'verteld u ons maar wat u precies van plan bent te gaan doen, dan kijken we daarna wel of u bij ons past' .

Goed, hij heeft ze dus gemailed met hele specifieke informatie (500-1000mb/maand, x maanden in land x verblijven, 300 belminuten uitgaand naar NL etc). Een flink lange mail met hele specifieke informatie die allemaal weinig schokkends was qua gebruik.

Mailen ze terug : Kijkt u op onze website of u 'een eerlijke verbruiker' bent of niet. Fijne dag !

Thats it O_O.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik had hetzelfde gevoel, veel mooie maar vage teksten.
Ik wilde best overstappen, maar wil wel weten of ik 'netjes' genoeg ben.
Als ze me aangeven, het gemiddelde is in het buitenland 400MB, dan kan ik mijn counters er op instellen, en me er aanhouden.

Maar een FUP, een gemiddelde die niet openbaar is, hoeveel gebruikers zitten er elke maand daarvan in het buitenland ?
10, 100 1000 ?
Dat scheelt nog al, en als dat pak hem beet 20MB is, dan is dat tussen de 50 tot 200MB ...
Zo zou ik idd ook die service draaiende kunnen houden, maar ik vermoed dat het een verkoop-opzet is.
Veel klanten binnenhalen ( free ) en dan over 2 jaar een resultaat laten zien, en de boel verkopen aan Tmob / Tele2.

Bliep is het ook niet gelukt om op 'hun' manier boven te blijven, de voorwaarden zijn drastisch veranderd, en niet in het voordeel van de gebruikers.

Telecom is een spel van geld en uithoudingsvermogen door (semi) onafhankelijkheid, als kleine MVNO ben je gewoon een inkoper van restdata, en als het de verkoper niet bevalt, mag je aanpassen of opzouten ( bliep -> tele2, telfort die al in verschillende handen geweest is, dutchtone / oude BEN )
Mobile Vikings, die iets probeert, maar niet boven het maaiveld uit kan komen, zoals ze in Belgie wel lukt.

Ik geef Google een goede kans uiteindelijk, want ze hebben het geld, en de uithouding, en desnoods 'kopen' ze Tele2 / Tmobile ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Volgens mij zitten er een paar mensen in het verkeerde topic te posten. ^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nee hoor, zijdelings gerelateerd.

Google is niet het enige bedrijf wat het probeert, ik hoop alleen dat het een keer lukt ( niet persé Google, maar gewoon internationaal )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
ASW1 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:03:
Het probleem in Europa is dat de roamingkosten de kip met de gouden eieren is voor de telco's.
Het kost hen nagenoeg niets maar ze rekenen er de hoofdprijs voor.
De verhouding tussen kosten en prijs is volkomen zoek, en dat houdt men met het oog op de winstmarges graag zo.

(Ongeveer zoals het vroeger met SMS was, dat kostte ze ook vrijwel niets maar daar werd absurd veel geld aan verdiend. Daar is o.a. whatsapp in gesprongen, en nu kost SMS meestal inderdaad wat het waard is, namelijk vrijwel niets.)
Waar baseer je dat op? Buiten de kosten die een roaming provider je thuis provider rekent heb je ook nog te maken met kosten die er betaald moeten worden aan carriers die er tussen zitten (SCCP, ISUP/SIP, GRX etc). het gros van het verkeer moet nl ook nog naar je thuis provider gerouteerd worden.

Daar naast vind ik de vergelijking met SMS een beetje krom, aangezien je het dan hebt over nationaal verkeer (neem ik dan even aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
SafariFlow schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 19:39:
[...]
Buiten de kosten die een roaming provider je thuis provider rekent
En die bedragen die providers elkaar in rekening brengen (nou ja, elkaar, de klant natuurlijk) zijn volgens jou wel reeel?

Internetverkeer zou niet via je thuisprovider moeten gaan, en waarom het internationaal rondpompen van spraak meer zou moeten kosten bij mobiel dan bij vast ontgaat me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafariFlow
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:28
ASW1 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 07:34:
[...]
En die bedragen die providers elkaar in rekening brengen (nou ja, elkaar, de klant natuurlijk) zijn volgens jou wel reeel?

Internetverkeer zou niet via je thuisprovider moeten gaan, en waarom het internationaal rondpompen van spraak meer zou moeten kosten bij mobiel dan bij vast ontgaat me.
Het gaat er niet om of ik ze wel of niet reëel vind, maar ze zijn niet zoals jij ze schetst. Persoonlijk zie ik de roaming kosten geheel verdwijnen, maar dat zie ik nog lang niet gebeuren.

Als jij in het buitenland een datasessie opzet, dan loopt dit via de SGSN van de roaming provider naar de GGSN van je thuis provider, waarna je pas het internet op gaat. Dit is heel normaal voor mobiel internet. Je kunt tegenwoordig alleen op de roaming provider z'n GGSN terecht komen als je gebruik maakt van local breakout (bundel kopen bij de roaming provider etc.). Wat dus door geen enkele provider aangeboden wordt, voor zover ik weet.
Pagina: 1