Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• G-IT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-04 01:13
Hallo medetweakers,

Ik ben sinds kort heel hard bezig met kennis op doen wat VMware betreft en ik kom aardig uit de voeten, al zeg ik het zelf.

Alleen heb ik een vraagje voor degene die dagelijks bezig zijn met vSphere omgevingen. Hoe doen jullie een backup maken van de configuratie van een ESXI host ? Via google kwam ik al op een script die te draaien is in de PowerCLI. Op zich best makkelijk en snel te doen, maar vroeg me af of het niet nog makkelijker/anders kan. En dat met dat scriptje moet ik nog in mijn home omgeving testen en kijken of het remote ook mogelijk is.

Voor de data/VM ben ik voor Veeam gevallen. Super easy in gebruik en kan precies wat ik wil, en nog veel meer.

Ook vroeg ik me af of ESXI vaak in productie vanaf een stick word geboot, En zo ja, hoe is dat redundant uit te voeren ?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik sla een host profile op na wijzigingen, misschien ook genoeg voor jou?
Je zou via SSH script eventueel ook een config weg kunnen zetten:
"vicfg-cfgbackup -s -server 192.168.*.* /tmp/backup file"

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
G-IT schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:42:
Ook vroeg ik me af of ESXI vaak in productie vanaf een stick word geboot, En zo ja, hoe is dat redundant uit te voeren ?
Ik heb langere tijd bij een grote hostingpartij gewerkt. Eigenlijk deden we niet anders dan ESXi booten vanaf flash media. In principe gewoon op basis van SD-kaartjes, en in sommige gevallen USB sticks aangesloten op de interne USB poort van de server.

Bedenk dat eenmaal opgestart ESXi niet zoveel meer met z'n bootmedia doet, hij draait er geen VM's vanaf o.i.d. Af en toe wat updates erop, maar verder niet boeiend. Als z'n lokale flashmedia in de tussentijd overlijdt, is dat niet zo spannend, alles wat erop staat draait wel door want VM's draaien vanaf SAN en de programmatuur uit memory.

Als een host niet meer op komt na een reboot (waarbij ie actief z'n flashmedia moet gebruiken) dan is dat op zich ook nog geen probleem: in een professionele omgeving staan de machines in een cluster, waar er (als het goed is) wel minstens 1 server kan uitvallen. Al moet ik zeggen dat ik meer SAN-harddisks dood heb zien gaan dan flashkaartjes, dus in mijn persoonlijke ervaring geen issue.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• G-IT
arjants schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:54:
Ik sla een host profile op na wijzigingen, misschien ook genoeg voor jou?
Je zou via SSH script eventueel ook een config weg kunnen zetten:
"vicfg-cfgbackup -s -server 192.168.*.* /tmp/backup file"
Dat scriptje wat ik via google tegenkwam doet precies wat jij zegt. Dat vicfg is een ingebouwde functie in ESXI die dan aangesproken word. Opzich perfect. Alleen had ik volgens mij ook gelezen dat de restore van die zelfde backup file wel op dezelfde ESXI server moet gebeuren. Stel in geval van brand in een datacenter ben je toch wel genoodzaakt om een andere server te nemen. (Flauw voorbeeld I know :P)
spone schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:54:
[...]

Ik heb langere tijd bij een grote hostingpartij gewerkt. Eigenlijk deden we niet anders dan ESXi booten vanaf flash media. In principe gewoon op basis van SD-kaartjes, en in sommige gevallen USB sticks aangesloten op de interne USB poort van de server.

Bedenk dat eenmaal opgestart ESXi niet zoveel meer met z'n bootmedia doet, hij draait er geen VM's vanaf o.i.d. Af en toe wat updates erop, maar verder niet boeiend. Als z'n lokale flashmedia in de tussentijd overlijdt, is dat niet zo spannend, alles wat erop staat draait wel door want VM's draaien vanaf SAN en de programmatuur uit memory.

Als een host niet meer op komt na een reboot (waarbij ie actief z'n flashmedia moet gebruiken) dan is dat op zich ook nog geen probleem: in een professionele omgeving staan de machines in een cluster, waar er als het goed is wel minstens 1 server mag uitvallen. Al moet ik zeggen dat ik meer SAN-harddisks dood heb zien gaan dan flashkaartjes, dus in mijn persoonlijke ervaring geen issue.
Dat ESXI de bootmedia niet meer nodig heeft na het starten was me duidelijk, alleen wijzigingen moeten wel daar naartoe geschreven worden. En bij een eventuele reboot moet het toch weer aangesproken worden. In een cluster is er niet veel aan de hand, de vm's worden dan simpelweg op een andere host gestart. Alleen ken ik ook omgevingen die uit 1 enkele host bestaan en soms ook nog eens zonder vCenter. En voor die omgevingen wil ik dan een redundante bootmedia hebben.

Ik denk dat ik in geval van nood toch een nieuwe bootmedia moet gaan gebruiken en dan een config backup terug moet zetten. Omdat als ik een redundante bootmedia wil hebben, ik alle wijzigingen naar beide media's weg moet schrijven. Gebruikten jullie een flashmedia van een bepaald merk/grote ?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor puur standalone hosts zou je natuurlijk ook gewoon een lokale RAID1 setup kunnen maken bestaande uit 2 kleine schijfjes (72-146GB) en daar ESX op installeren. Nu vraag ik me af in hoeverre beschikbaarheid werkelijk een noodzaak is wanneer alles van 1 server afhankelijk is, maar dat is een andere discussie ;).

Sommige servers hebben 2 SD-kaart slots, juist om redundantie voor die kaartjes te creëren. Wij gebruikten meestal Sandisk Ultra SD-kaartjes van ergens tussen de 4 en 16GB.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als het om een enkele server gaat zou ik voor RAID1 op 2 kleine disks gaan.
Kun je gelijk vSphere lokaal zetten incl foutlogging van ESX voor het beheer

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• G-IT
Beschikbaarheid is voor die omgevingen niet heeeel belangrijk, alleen is het niet zo dat het voor mij superlang mag duren om alles weer up and running te krijgen. Daarom wil ik voor mezelf een ToDo list maken wat de doen in geval van disaster.

@Arjants: Dat met dat hostprofile, werkt dat ook fijn ? stel ik moet een hele nieuwe ESXI host installeren en importeer na de setup de hostprofile. Gaat dat in 1x goed ? Klinkt super easy in theorie, maar graag jou ervaring.

• kariem112
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
:) moet je geen free version hebben. Ik heb nu een mooie configuration backup file, maar kan er niks mee omdat ik een free version heb :( kan ik alles weer opnieuw gaan instellen

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Nog wat opmerkingen:
Additional Information

Note: The information about virtual machines is not stored in the config backup and the virtual machines must be re-inventoried from the datastore browser after a config backup restore. Also, note that bootbank information is not stored in a config backup. If needed, this must be backed up and downloaded separately in a compressed tar file.

For more information, see: •Backing Up Configuration Information with vicfg-cfgbackup in the vSphere 5.1 Command Line Documentation
•Get-VMHostFirmware in the vSphere PowerCLI Reference
•Set-VMHostFirmware in the vSphere PowerCLI Reference
Mocht je nog een oplossing zoeken voor backups van guests: ik hoor dat Thinware vBackup goed werkt. Ik zou zeggen: YMMV, dus goed testen voordat je iets in productie neemt ;)

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

G-IT schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:00:
@Arjants: Dat met dat hostprofile, werkt dat ook fijn ? stel ik moet een hele nieuwe ESXI host installeren en importeer na de setup de hostprofile. Gaat dat in 1x goed ? Klinkt super easy in theorie, maar graag jou ervaring.
Nadeel is wel dat het kunnen gebruiken van Host Profiles een Enterprise plus licentie vereist. Dat heeft niet elk bedrijf.

Ik rol VSphere hosts overigens gescript uit (Powershell FTW). Installatie wordt nog handmatig gestart, plus het configureren van de VMKernel port voor management. De rest gebeurd allemaal gescript.

Een disaster recovery is dan ook gewoon een kwestie van een re-install (doorlooptijd vijf minuten), plus het draaien van het script (doorlooptijd 1 minuut).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1