Peltier = miskoop?

Pagina: 1
Acties:

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Goed, vandaag pakketje opgehaald bij postkantoor, gister niet thuis helaas, en daaruit kwam een gloednieuwe peltier + alpha combo. Peltier is 62W model van OC-shop, en alpha is alpha-pal35t. Ik de hele meuk op me mobo geprut, eerst even kijken waar de warme kant zat (au dat is heet ;) ) en machientje aan.
Nou leuk, windows temp is 9 graden, lekker koel dus. Ik denk, nou even kijken of hij ook werkt onder heftige cpu load, dus ik start UTp, ondertussen motherboard monitor in de gaten houdend. Oei, hij gaat meteen naar 30 graden, nouja moet kunnen...hmm 40, ow 50, help 60 graden...crash.
Nou nog een keertje, nu met kast open, ow weer 60 graden, nou dan voor me openraam dat ding en nog een keer (kast T is nu iets van 20) hoppa weer 60 graden, en dus weer crash.
Ligt dit allemaal aan het feit dat mijn koelpasta op was, dus die er niet tussen zit? Als ik die alpha er los op plak schiet het geheel trouwens ook naar 60 graden -> crash.

Setupje = C366@550@2.0v gezeten op een Asus CUBX. Koeler bestaat uit (vanaf cpu de lucht in) een koperplate, een 62w peltier, een alpha-35t en een Delta fan. Zonder dit gedoe, dus met mijn oude coolermaster koelertje van 2 tientjes en wat koelprut kon ik met kast en raam open gewoon spelen, maar ik wil iig mijn raam dicht kunnen houden.

Doe ik iets heel erg fout, dat ik over het hoofd zie, of mis ik alleen koelprut?

(het is een heel verhaal geworden dus iig bedankt voor het lezen :))

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16:19
Euhm....

hoe heb je je peltier getest op warme kant ??

als ie namelijk niks aan beide kanten heb ( koelprofiel ) dan wordt ie aan beide kanten warm.....

• Gert
Een kant op de koeler geduwt met aan de andere kant mijn vinger. Ik heb hem trouwens ook even andersom in de pc gestopt maar dan wordt ie in de bios al 50 graden, dus dat leek mij verkeerd om :)

Verwijderd

Ik denk dat je zonder witte pasta niet ver komt. Het heeft namelijk ECHT invloed. Zeker als je wat beter koelers gaat gebruiken moet er meer warmte-energie door de coldplate>TEC>Alpha

Zeker in jouw geval een 366@550 is een stevige overklok. Dus ren maar gauw naar de winkel morgen.

Iemand trouwens ervaring met dat witte spul met silverspikkels erin van OC-Shop.

• Gert
Ok, morgen prut halen en bidden :)

[nog een ged8e gang]
In win2k gaat je cpu automatisch in halt als er niets te doen is. Is het misschien zo dat wanneer ik een spel opstart er te veel stroom getrokken wordt waardoor de tec te weinig stroom krijgt? Er gaan dan een GeForce, 2 hd's ,die cpu+tec+koeler en 5 fans hard aan het werk, dit alles met een 300 W voeding.
[/nog een ged8e gang, maar eerst prut halen]

• Gert
:D
Ok, na langzoeken heb ik het gevonden, een tubbetje koelprut dat ergens in een berg rommel lag. Ik heb een lekker laagje reut tussen elk onderdeel gespoten en tada. 100%cpu load: T = 22 C
Idle staat T nu op 0, maar volgens mij gaat Motherboard monitor niet lager ofzo (weet iemand dat?)

Thnx voor de hulp en psychishe bijstand, lang leve koelprut :)

Verwijderd

Er moet in een een TEC-koeling ten alle tijde thermal-compound op. Op alle lagen dus zowel heatsink, coldplate, CPU TEC.
Het beste blijft ook dat alles gelapt moet worden. Kost even wat tijd maar scheelt wel.
De pasta is zo belangrijk daar de TEC op de koude en warme kant niet evenredig afkoelt c.q warm wordt, er worden zogenaamde hot-spots en cold-spots gevormd. Middels de coldplate in combo met pasta voorkom je dit.
MBM gaat default niet lager even instellen!!

Verwijderd

Yo Newt.

Ik neem het terug van dat OC-Shop duur is, heb ff serieus lopen zoeken naar Tec's en Heatsinks.

Man wat is dat spul duur. Ik dacht dat een Tec gewoon 20 piek kost. Dus niet he. Nou ja ziet er naar uit dat ik er toch eentje van jouw bestel als die 56Watt binnen is.

Me pa maakt een coldplate voor me op z'n werk kan ie allemaal mooi op maat doen enzo met gaatjes en al.

maare weet jij ook waar ik kan vinden hoe je plaatjes maakt voor je L2 cache modules. Hoe dik ze moeten zijn bijvoorbeeld ?

btw.. die Addtronics gaat ook op het verlanglijstje..

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 21:06
Gert

Ja je kunt het wel instellen in MBM offie negatieve temps aanpakt.
Moeje maar ff kijken, weet zo niet waar het zit.

• Gert
Ja, ik heb het gevonden
idle temp = -10 C :)

Verwijderd

Zo zie je maar weer aan elke Peltier-verhaal zit altijd een goed einde.

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

Past dit setje ook op een Socket A athlon? ik zoek nl. iets voor daarop. Wat kost het? waar kan ik het halen? wat is het precies?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• Gert
www.oc-shop.nl

Kijk even daar :)

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
-laat maar-
Pagina: 1