Zo, eindelijk beter, dus een iets uitgebreider antwoord.
TS huurt via een makelaar. Het lijkt erop dat TS geen heel erg betrouwbare makelaar heeft, maar zonder het huurcontract te zien, valt daar weinig over te zeggen.
In vrijwel ieder huurcontract staan tegenwoordig bepalingen over wietkwekerijen e.d. en onderhuur cq wederhuur. Een bepaling over overtreden van de opiumwet is minder voorkomend. Ik verwacht dan ook dat TS deze verward heeft.
TS had vermoedelijk geen recht om een kamer aan de Pool te verhuren. Nu hij dat toch gedaan heeft, kan het zijn dat de makelaar het recht heeft de huurovereenkomst te ontbinden, maar ik vermoed dat dit geen stand gaat houden bij een rechter, mede omdat ik verwacht dat de makelaar zich ook niet aan alle wetgeving heeft gehouden.
TS zou er sowieso goed aan doen op op
www.huurcommissie.nl te controleren of zijn huur terecht geliberaliseerd is. Dat kan hij doen door uit te rekenen hoeveel punten zijn woning waard is, en te kijken welke maximale huur hiermee overeen komt. Is deze maximale huur lager dan de liberalisatiegrens, dan kan hij de makelaar verzoeken de huur te verlagen tot de maximale huur. Weigert de makelaar, dan kan hij dat afdwingen via de huurcommissie.
Als je als gerechtigde huurder of eigenaar een kamer verhuurt terwijl je zelf ook in de woning woont, is er sprake van hospita-verhuur. Een van de belangrijkste verschillen met reguliere verhuur is de huurbescherming: bij reguliere huur gaat deze direct in, en is het vrijwel onmogelijk een huurder het huis uit te krijgen. Bij hospita-verhuur zijn de eerste 9 maanden een soort proeftijd, en mag de verhuurder, zonder opgaaf van redenen, de huur opzeggen, met in acht neming van een opzegtermijn van 3 maanden.
Tot zover de theorie.
Dan de praktijk. Dat is vaak een kwestie van wie heeft de grootste mond en/of de langste adem. Slechts in het geval van geweld zal de politie iets voor een van beiden kunnen betekenen. De sloten vervangen terwijl een ander nog woonrechten heeft, mag niet, maar ook hier zal de politie zelden tot nooit tegen optreden.
Globaal gezegd zijn er een aantal mogelijke scenario's:
* beiden besluiten in pais en vree uit elkaar te gaan: niets aan de hand
* een van beide wil de ander eruit hebben en wisselt de sleutels: de ander kan nu óf een procedure via de rechter aanspannen (langdurig en kostbaar), óf zich toegang verschaffen (politiebemoeienis), óf zich erbij neerleggen
* een van beide wil de ander eruit hebben en spant een procedure aan (langdurig en kostbaar)
Veel meer mogelijkheden zijn er niet in de praktijk.
Terug naar TS: blij dat het opgelost is, ga eens met je huurcontract langs een Juridisch Loket om het gewoon na te laten kijken. En als je de huur te hoog vindt: controleer of dat is toegestaan. Illegaal een onbetrouwbare kamerhuurder in huis nemen is zo ongeveer de slechtste optie die je kunt nemen.
Ps. afgeven op buitenlanders van 1 land in z'n algemeen is in Nederland niet sociaal geaccepteerd. Mijn advies is dan ook om dat niet meer te doen.