Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01-06 20:36
Hoi!

Na een hele tijd zoeken op het internet, voornamelijk Engelstalige computerforums, vraag ik het toch maar eens hier.

Om te beginnen, mijn build:

- Processor: AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor, 4000 MHz (maximum/average in Dying Light of 63° Celsius)
- Moederbord: Asus M5A78L-M/USB3
- RAM: G.Skill F3-8500CL7D-8GBRL (2x 4 GB DDR3)
- Voeding: Cooler Master GM G750M (750 watt)
- Grafische kaart: XFX AMD Radeon HD6950 2048 MB GDDR5 (maximum/average in Dying Light of 57° Celsius)
- Hard drive: Samsung HD105SI ATA device (1 TB. 3 partitions)
- Besturingssysteem: Windows 7 ultimate 64-bit

Vorig jaar rond december ben ik overgestapt van een quadcore amd athlon 2.9 ghz naar bovenstaande processor. Ik had vrij vervelende lag en een hardware update kon zeker ( na 3 a 4 jaar) geen kwaad. Het probleem wat ik echter nu heb zijn willekeurige lags.

Sinds december heb ik dus een nieuwe processor, RAM geheugen en voeding (zie bovenstaande). Mijn videokaart zit er sinds misschien net 2 jaar in. Tot op kort geleden heb ik niet veel problemen ondervonden. Maar sinds een aantal weken ervaar ik willekeurige 'lag spikes' in veel games. O.a. Dying Light, 7 days to die, Space Engineers (die al gaat laggen wanneer een ander in multiplater iets uitvoert), League of Legends (200 fps naar 30 voor ong. 5 sec.) en tot op kort ook ineens Flight Simulator X (terwijl die het nog geen 2 weken geleden het zonder lag deed).

Ik weet niet waar het probleem ligt. Ik weet niet of dit een bottleneck is of dat het probleem ergens anders is. Ik kan wel toevoegen aan dit verhaal dat mijn harde schijf redelijk rare schurende geluiden maakt.

Ik heb Crystal Disk Info gebruikt en daarmee kom ik op 98 current pending sector counts, waarbij de gezondheidstoestand ''waarschuwing'' is. Ik weet dus ook niet of de harde schijf invloed kan hebben op de performance.

Ik zou het op prijs stellen als iemand een mogelijke oplossing heeft, of meer info over wat ik niet weet. Als er meer info nodig is, bijvoorbeeld d.m.v. screens en filmpjes is dat mogelijk.

Alvast bedankt!

Live today, because it could be your last

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:24

Dark

who tweaked the light?

Je harddisk is dus op sterven na dood, 98 pending sectors is een eind heen... backup maken en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Harde schijf inderdaad.

Die krijgt slechte sectoren, windows probeert steeds op een swapfile weg te schrijven waar slechte of moeilijk leesbare/schrijfbare sectoren inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:45:
Harde schijf inderdaad.

Die krijgt slechte sectoren, windows probeert steeds op een swapfile weg te schrijven waar slechte of moeilijk leesbare/schrijfbare sectoren inzitten.
En dat beïnvloed dus ook de gaming performance?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:26
Kan goed zijn dat de VRM's van je moederbord de kracht van de FX-8350 niet lang vol kunnen houden. Dan gaat ie na een bepaalde tijd even throthelen om de VRM's wat af te laten koelen. Dat duurt maar heel even dus dat kunnen net die vervelende stotteringen zijn. Ik ken het mobo verder niet maar het is al een wat oudere en andere mensen op het internet lijken daar ook tegen aan te lopen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
chaoscontrol schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:32:
Kan goed zijn dat de VRM's van je moederbord de kracht van de FX-8350 niet lang vol kunnen houden. Dan gaat ie na een bepaalde tijd even throthelen om de VRM's wat af te laten koelen. Dat duurt maar heel even dus dat kunnen net die vervelende stotteringen zijn. Ik ken het mobo verder niet maar het is al een wat oudere en andere mensen op het internet lijken daar ook tegen aan te lopen.
In het kort: een ander moederbord dus? Of helpt een goede koeler ook? Ik ben niet zo'n expert op dit gebied.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenanSaray
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-10-2024
Je moederbord is meer bedoel voor de AMD fx 4 series en the fx 6 series. Je moederbord kan de AMD fx-8350 niet aan en dus moet je een andere moederbord. Ook moet je hard drive vervangen aangezien het bijna kapot gaat.

Wat is een signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
KenanSaray schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:59:
Je moederbord is meer bedoel voor de AMD fx 4 series en the fx 6 series. Je moederbord kan de AMD fx-8350 niet aan en dus moet je een andere moederbord. Ook moet je hard drive vervangen aangezien het bijna kapot gaat.
Bedankt voor het antwoord!

P.s. weet je eventueel ook welk moederbord wel geschikt is? Niet te prijzig aub. Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door kulter20 op 06-04-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenanSaray
Als je nog steeds met Asus verder wilt gaan zijn de m5a97 en m5a99 een goeie keuze. Gigabyte Gigabyte GA-990FXA-UD3 is ook heel goed. Ik weet verder niet uit mijn hoofd welke andere er zijn.

Wat is een signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KenanSaray schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:59:
Jezus wat een bullshit.
Supports CPU up to 140 W
permalink > pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition >
Thermal Design Power 125W
Zelfs al OC je 'm dan heb je vaak nog marge tot 150 /175W.

HDD sector count staat op 93, die geeft dus fouten mee. De schijf probeert constant op slechte of slecht wordende sectoren te lezen/schrijven, dat verklaart de 'holdup' die computer heeft.

Vervang de schijf eens, wedden dat de problemen voorbij zullen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:42:
[...]

Jezus wat een bullshit.

[...]

permalink > pricewatch: AMD FX-8350 Black Edition >

[...]

Zelfs al OC je 'm dan heb je vaak nog marge tot 150 /175W.

HDD sector count staat op 93, die geeft dus fouten mee. De schijf probeert constant op slechte of slecht wordende sectoren te lezen/schrijven, dat verklaart de 'holdup' die computer heeft.

Vervang de schijf eens, wedden dat de problemen voorbij zullen zijn?
Dat ga ik sowieso eerst proberen. Daarna kijk ik verder. Beiden bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 574841

Het is zeker geen bullshit.
Het is gewoon zo. Simpel zat. Ze zetten altijd op de sites dat het kan, alleen zijn er heel veel mensen met problemen met een fx8 serie hebben op een simpel moederbord.
De simpele moederborden trekken het gewoon niet. Maar gelukkig is dat makkelijk te onderzoeken.
Kijk even in taakbeheer wat er met je cpu gebeurt tijdens de framedrops. Klokt hij terug? Gaat het cpu gebruik naar beneden?
Een moederbord met weinig VRM zones, en geen koeling erop, is vragen om problemen met een FX8-
En de fabrikanten zeggen altijd dat het ondersteund is.
Nieuwe schijf lijkt me zeker geen slecht plan, en kijk even wat er gebeurt tijdens de drops.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het ligt aan het ontwerp, en het hebben van heatsinks of niet verteld je niet of de CPU daadwerkelijk wordt ondersteund ofniet.

Een engineer kan prima kiezen voor een VRM ontwerp dat 5x25W levert en daarmee 125W CPU support biedt. 25W is niet zoveel, en gezien het aantal daadwerkelijke VRM's per 'choke' zijn dat er 2, a 12.5W per stuk. 12.5W per stuk is niet zoveel aan warmte dat er echt heatsinks bij moeten. Soms gaat een ontwerper er ook vanuit dat de luchtkoeling rondom de CPU de VRM's ook meenemen.

Als een schijf kuren vertoond (geloof me, ik zit al 5+ jaar in datarecovery) dan kan dat het hele systeem ophouden ja. Vooral als je spelletjes speelt, en er nogal vaak met het wisselgeheugen wordt gewerkt, de harde schijf problemen kan hebben met lezen/schrijven van sectoren die stuk zijn of geen goede alignment meer op de platter hebben.

Het komt ook hier voor dat de eerste paar sectors verantwoordelijk voor de boot-sequence op een harde schijf voorkomen dat het systeem start, terwijl de rest van de schijf wel gewoon uit te lezen is zonder problemen.

Asus levert vrij lang goede hardware. Ook in het midden en high-end segment. Vooral high end (Crosshair IV formula bijv) heeft een VRM design dat zelfs boven de 250W leveren kan. Dat zijn gewoon 2x de CPU's die TS heeft. Het is vrij eenvoudig te testen, draai de demo versie van hdd regenerator eens. Als ie slechte sectoren vind dan is het zo goed als je harde schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg alleen dat het moederbord ook voor problemen kan zorgen.
Dat een high end asus bord 250w kan leveren, zegt natuurlijk helemaal niets over wat er in de low end gebeurt.
Het kan ja, maar het gebeurt niet. Geloof mij nou, dat er erg veel borden zijn die zeggen dat ze een fx 8000 of zelfs 9000 aankunnen, maar beginnen te throttelen als je ze erop zet.
Nu moet ik wel zeggen dat het met de asus borden wel meevalt. Bij asrock borden is het bijvoorbeeld veel erger.
Maar dit moederbord is ook op het randje. Maar zoals ik al gezegd heb, kan je daar heel simpel achter komen.
Het ligt er natuurlijk ook heel erg aan hoe veel airflow er over het bord gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:39:
Het ligt aan het ontwerp, en het hebben van heatsinks of niet verteld je niet of de CPU daadwerkelijk wordt ondersteund ofniet.

Een engineer kan prima kiezen voor een VRM ontwerp dat 5x25W levert en daarmee 125W CPU support biedt. 25W is niet zoveel, en gezien het aantal daadwerkelijke VRM's per 'choke' zijn dat er 2, a 12.5W per stuk. 12.5W per stuk is niet zoveel aan warmte dat er echt heatsinks bij moeten. Soms gaat een ontwerper er ook vanuit dat de luchtkoeling rondom de CPU de VRM's ook meenemen.

Als een schijf kuren vertoond (geloof me, ik zit al 5+ jaar in datarecovery) dan kan dat het hele systeem ophouden ja. Vooral als je spelletjes speelt, en er nogal vaak met het wisselgeheugen wordt gewerkt, de harde schijf problemen kan hebben met lezen/schrijven van sectoren die stuk zijn of geen goede alignment meer op de platter hebben.

Het komt ook hier voor dat de eerste paar sectors verantwoordelijk voor de boot-sequence op een harde schijf voorkomen dat het systeem start, terwijl de rest van de schijf wel gewoon uit te lezen is zonder problemen.

Asus levert vrij lang goede hardware. Ook in het midden en high-end segment. Vooral high end (Crosshair IV formula bijv) heeft een VRM design dat zelfs boven de 250W leveren kan. Dat zijn gewoon 2x de CPU's die TS heeft. Het is vrij eenvoudig te testen, draai de demo versie van hdd regenerator eens. Als ie slechte sectoren vind dan is het zo goed als je harde schijf.
Afbeeldingslocatie: http://gyazo.com/4c53292929586851601909c23128656b

Uitslag van HDD regenerator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Het is idd zeker geen bullshit, het is een bekend probleem bij dit soort plankjes, en ook de klachten komen zeker overeen met die van TS, de CPU zuipt zoveel [vrolijk 140w in zijn turbomodus] dat dat mobo vanzelf te warm wordt, en besluit eerst de turbo maar eens uit te gooien, en als dat niet helpt, wat vaak het geval is, zegt ie "hellup" en stort je clockspeed in totdat je mobo zich weer prettig voelt, rinse and repeat. Soms loopt ook gewoon je hele pc vast, of in het geval van de altijd gezellige mobo's van MSI, kunnen je VRM's opeens dusdanig evolueren dat ze vuur ontdekken, en binnen 2 seconden uitsterven.

En mijn bron van al dit, mijn favo lijstje! http://www.overclock.net/...rboards-vrm-info-database

Laten we onze Asus eens opzoeken.
Phases:
Niks verrassends, 4+1
Heatsinked
No, ah, alsof we dat ook nog niet zagen.
TDP support
140w, in theorie dus prima voor FX-8320's en al wat daarop lijkt.
Recommended:
OC with cooling, dus extra VRM cooling.

En dan nog wat gedoe over 2 drivers, 2 transistors, throttling [kijk, MSI, throttling!] en dat ie zijn prik uit 4 pins krijgt. Dat laatste is wel een beetje een teken aan de wand, want geen enkel serieus bordje in AMD land heeft 4 pins, allemaal 8 pins, zelfs het gros van de Intel planken kiezen voor 8 pins.

Het is zeker niet het slechtste bordje op de markt, maar ik zou het zelf niet aanraden voor een FX-83xx, en dit is ook niet de eerste keer dat iemand op het forum met deze plank problemen ondervond met een FX83xx. Het kan goed gaan, maar dan heb je wel een topdown koeler nodig en goede airflow in je kast, en als het in de zomer lekker tropisch wordt op je kamer, heb je wss alsnog een probleem.

De pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P is het goedkoopste plankje wat die dingen meer dan prima aankan, en zelfs een deftige overclock behoort tot de mogelijkheden.

Als eerste verdachte heb ik ook zeker de HDD, klinkt niet best, maar met een schuin oog naar je mobo kijken kan imo geen kwaad.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 00:39:

Bijna vergeten. Heb je een HDD die je aanbeveelt? Liefst onder de €100.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-06 19:01
misschien gewoon een ssd proberen :D voor OS en dat HDD als troep download-HDD gebruiken ?

mocht je niet veel belangrijke spullen hebben zal ik gewoon je oude HDD als tweedeschrijf. en een SSD halen voor 1 game en rest voor OS.

SSD kosten rond 100 euro (250gb)

edit : pricewatch: Crucial MX100 256GBhttp://tweakers.net/price.../crucial-mx100-256gb.html

[ Voor 26% gewijzigd door Gupster op 07-04-2015 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Gupster schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 02:15:
misschien gewoon een ssd proberen :D voor OS en dat HDD als troep download-HDD gebruiken ?

mocht je niet veel belangrijke spullen hebben zal ik gewoon je oude HDD als tweedeschrijf. en een SSD halen voor 1 game en rest voor OS.

SSD kosten rond 100 euro (250gb)

edit : pricewatch: Crucial MX100 256GBhttp://tweakers.net/price.../crucial-mx100-256gb.html
Bedankt! Maar op het moment ben ik niet primair bezig met het zoeken naar een SSD aangezien die niet genoeg ruimte waarborgt voor mijn games. Ik heb een grote variatie games. Verder wil ik ook niet het risico lopen dat mijn oude schijf het begeeft. Er staat namelijk a.t.m. genoeg belangrijks op. Verder weet ik überhaupt niet of het probleem wat ik heb opgelost is, aangezien ik dan nog vanaf mijn oude schijf draai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je hebt een smart status uitdraai gedaan, je moet HDD regenerator even draaien.
Turbo functie is ontworpen om binnen de TDP van een processor te blijven. Dus 125W? Dan gaat met de turbomodus een enkele of twee cores op 4.3GHz en de rest wordt op een lager pitje gezet. Zo behaalt men even 4.3GHz voor een enkele of tweetal aan cores, niet alles tegelijk.
Recommended:
OC with cooling, dus extra VRM cooling.
En wat draait TS? :P Een stock CPU met daarop turbo modus. Moet prima kunnen. En met OC heb je altijd wel een beetje headroom.
En dan nog wat gedoe over 2 drivers, 2 transistors, throttling [kijk, MSI, throttling!] en dat ie zijn prik uit 4 pins krijgt. Dat laatste is wel een beetje een teken aan de wand, want geen enkel serieus bordje in AMD land heeft 4 pins, allemaal 8 pins, zelfs het gros van de Intel planken kiezen voor 8 pins.
4 pins is niets mis mee, men kan uit 2 gele draadjes meer dan 24A op 12V trekken. Omgerekend is dat voor een stock 83x processor van AMD MEER dan voldoende. Zelfs al OC je zijn die 4 pins headers nog meer dan uitstekend. Om nu niet teveel stroom van 2 draadjes alleen te trekken is er de 8 pins header bedacht, hier zitten 4 draadjes op die elk 12A leveren met een max van 48A. Men kan zo ook gewoon via de voeding load balancen, om 1 aparte 12V lijn niet teveel te belasten.

Als je het moederbord verdenkt, start dan eens intel burn test en laat dan weten of die de standaard test doorstaat, en geen gekke spikes in het aantal GFlops laat zien:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/v1uSXnBnlLT1rKEPm4MLGhji/full.jpg

Als je CPU zou terugklokken dan moet dat meetbaar zijn in de score. Daarnaast, Intel burn test is een programma dat met linx idioot hoge stress op je CPU kan zetten. En juist door een hogere stress trek je uiteindelijk ook meer stroom.

Met gamen zal je nooit zo'n stresslevel halen als met dit programma, dus happy testing.
Als eerste verdachte heb ik ook zeker de HDD, klinkt niet best, maar met een schuin oog naar je mobo kijken kan imo geen kwaad.
Nee, ik vermoed nog steeds de harde schijf. Als TS naar een SSD wil overstappen let er dan wel op dat de 1TB schijf nog steeds problemen kan geven. Die raakt gewoon slecht en zal uiteindelijk kapotgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Het vervelende is dat precies dezelfde informatie ook staat bij de beruchte ASRock en MSI bordjes, welke gewoon kapotfikken met een stock FX-8320. Deze ASUS is, zoals ik ook al zei, zeker beter dan die bordjes, maar ik zou hem zeker niet aanraden voor een FX-8320 omdat de kans op problemen gewoon imo te groot is. Je zult een topdown koeler moeten gebruiken, goede airflow moeten hebben en de lucht in je kast moet niet te warm zijn.

Er zijn werkelijk meer dan genoeg gevallen waarin een vergelijkbaar mobo behoorlijke problemen geeft met deze CPU, het komt zeker 1x per maand naar boven.

De Turbomodus van AMD werkt trouwens ietwat raar, zowel mijn 1100T als de FX-8320 van mijn pa schakelen naar de 140w in turbo, niet 125, still, 15w verschil is niet veel, maar kan voldoende zijn voor een mobo om toch te heet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een beetje modern moederbord heeft features die de temperatuur of load op VRM's meten en daardoor terugklokken om beschadiging te voorkomen.

Asrock en msi in vooral de budget sector willen nog wel eens goedkopere componenten op een moederbord plakken op waarop het niet bestendig is tegen hoge stress. Dat gebeurd ook bij het intel kamp. Met regelmaat komen moederborden met een Intel CPU retour omdat de VRM het niet meer bij kan houden. Niets nieuws onder de zon.

Er zijn genoeg middelen om te testen of de VRM van een moederbord terugklokt, schakelt of te heet wordt. En als dat zo is dan is de oplossing vrij voor de hand liggend, gewoon een fannetje erop richten, een heatsink erop plakken of naar een wat duurder bordje kijken.

Vooral de Crosshair IV van Asus heeft een uitstekend VRM design. Meer dan 250W aan power kan het leveren.

Vroeger was het in de PC wereld heel erg populair om een extreem dure PC samen te stellen, en dan te kiezen voor een kast met ingebouwde PSU. Op zich niets mis mee, maar die PSU's waren nooit bedoeld voor high end systemen. Dezelfde PSU's adverteerde ook nog eens met peak power ipv daadwerkelijk geleverd vermogen op waarop je kon wachten tot het hele zaakje doorgebrand en wel retour gestuurd werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:55:

Dat gebeurd ook bij het intel kamp. Met regelmaat komen moederborden met een Intel CPU retour omdat de VRM het niet meer bij kan houden. Niets nieuws onder de zon.

Er zijn genoeg middelen om te testen of de VRM van een moederbord terugklokt, schakelt of te heet wordt. En als dat zo is dan is de oplossing vrij voor de hand liggend, gewoon een fannetje erop richten, een heatsink erop plakken of naar een wat duurder bordje kijken.

Vooral de Crosshair IV van Asus heeft een uitstekend VRM design. Meer dan 250W aan power kan het leveren.

Vroeger was het in de PC wereld heel erg populair om een extreem dure PC samen te stellen, en dan te kiezen voor een kast met ingebouwde PSU. Op zich niets mis mee, maar die PSU's waren nooit bedoeld voor high end systemen. Dezelfde PSU's adverteerde ook nog eens met peak power ipv daadwerkelijk geleverd vermogen op waarop je kon wachten tot het hele zaakje doorgebrand en wel retour gestuurd werd.
Bij welke intel borden gebeurt dat dan? Want daar heb ik nog nooit van gehoord.

En ik heb ook al gezegd, dat asus een moederbord heeft wat 250W kan leveren, zegt natuurlijk helemaal niets over wat er bij de goedkopere borden gebeurt.
Of wil je zeggen dat dit bord ook 250W kan leveren? Nee? Dan slaat je punt nergens op.
En wat wil je nou zeggen met dat voeding verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Als je het moederbord verdenkt, start dan eens intel burn test en laat dan weten of die de standaard test doorstaat, en geen gekke spikes in het aantal GFlops laat zien:

[afbeelding]

Als je CPU zou terugklokken dan moet dat meetbaar zijn in de score. Daarnaast, Intel burn test is een programma dat met linx idioot hoge stress op je CPU kan zetten. En juist door een hogere stress trek je uiteindelijk ook meer stroom.

Met gamen zal je nooit zo'n stresslevel halen als met dit programma, dus happy testing.
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/dc38a2c355ea289330f34512b31600aa.png

Uitslag van Intelburn met wat info via CPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Kijk, binnen no-time gaat je cpu throttlen, in een paar seconde tijd raakt hij heel wat power kwijt.

Volgende vraag is dan of het idd aan het mobo ligt, of werd je cpu zelf te heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Binnen 1,5 minuut van 33 naar 24 lijkt me inderdaad duidelijk genoeg.
Over de ssd, je kan ook een SSHD nemen. Dat is een hdd, met een ssd cache.
Die heb je bijvoorbeeld van 2tb, is nog wel een stuk langzamer als een ssd, maar wel een stuk sneller als alleen een hdd.
Als je niet zo veel geld hebt, is dat ook een idee.
Deze bijvoorbeeld lijkt me perfect:
pricewatch: Seagate ST2000DX001, 2TB

Ja dat is onzin, maar vervolgens word het bewezen.
Ik heb nog nooit van intel borden gehoord, waar dit gebeurt. Ja 1 bordje.
In het gigabyte verhaal, die hadden er ineens een 3 zone vrm op gezet, waardoor de i7 niet constant op turbo kon lopen. Maar dat is nog een klein probleem, vergeleken met amd. Bovendien is het letterlijk 1 bord. Waar ik van weet dan, weet ook niet alles natuurlijk.
Maar retour omdat het vrm het niet aan kan? Nog nooit gehoord.
Eerst zeggen nee dat is bullshit, en vervolgens gebeurt het overal, ook bij intel? :F

[ Voor 122% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-06 11:34
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 12:55:
Dat gebeurd ook bij het intel kamp. Met regelmaat komen moederborden met een Intel CPU retour omdat de VRM het niet meer bij kan houden. Niets nieuws onder de zon.
En dan tegen andere mensen zeggen dat ze bullshit verkopen.... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
VasZaitsev schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:07:
Kijk, binnen no-time gaat je cpu throttlen, in een paar seconde tijd raakt hij heel wat power kwijt.

Volgende vraag is dan of het idd aan het mobo ligt, of werd je cpu zelf te heet?
Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/a6a8824d21e3dff9b9889f75b5b16448.png

Bekijk de temps van de CPU maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

61 graden is niet echt hoog. Niet zo hoog dat de processor begint te throttelen.
Ik zeg moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
De verdeeldheid hier is een beetje jammer, aangezien ik niet concreet af kan leiden waar het aan ligt. Vooralsnog probeer ik eerst mijn HDD te vervangen. Ik heb inmiddels de SSHD besteld. Desalniettemin steun ik de eventuele discussie rondom te oorzaak van dit probleem wél.

Ook houdt ik er ook rekening mee dat het mogelijk aan mijn moederbord ligt. Ik houdt jullie op de hoogte.

[ Voor 16% gewijzigd door kulter20 op 07-04-2015 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kan zelf ook zien, dat je na anderhalve minuut heel hard in prestaties achteruit gaat.
Dat hoort gewoon gelijk te blijven.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Rmg

kulter20 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:59:
De verdeeldheid hier is een beetje jammer, aangezien ik niet concreet af kan leiden waar het aan ligt. Vooralsnog probeer ik eerst mijn HDD te vervangen. Ik heb inmiddels de SSHD besteld. Desalniettemin steun ik de eventuele discussie rondom te oorzaak van dit probleem wél.

Ook houdt ik er ook rekening mee dat het mogelijk aan mijn moederbord ligt. Ik houdt jullie op de hoogte.
Sowieso, je harde schijf is dood aan het gaan, vervang dat ding nog liever vandaag dan morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ChojinZ schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:15:
[...]

En dan tegen andere mensen zeggen dat ze bullshit verkopen.... :X
Nee hoor, vraag eens rond op een afdeling RMA bij een PC winkel of webshop. Zullen je hetzelfde vertellen. Ook plankjes van Intel met gepopte condensatoren enzo, komt met regelmaat voor.
kulter20 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:22:
[...]

[afbeelding]

Bekijk de temps van de CPU maar.
61 graden max is vrij hoog, voor een AMD. De CPU die ligt vermoedelijk nog iets hoger dan 61 graden. Ik wil niet zeggen je koeling te upgraden, maar wil je die test nog eens uitvoeren met de zijkant van je PC eraf?

Dit om uit te sluiten dat de temperatuur het probleem is. Als je koeling niet voldoende is, dan kan die ook terug throttlen omwille warmte, en niet moederbord VRM. Als ie terugklokt dan is de TJ max niet 61 graden maar vermoedelijk een stuk lager.

Mijn OC naar bijna 4GHz met een X6 heb ik te danken aan de veel lagere temperatuur. Die draait stressed op hoogstens 48 graden met een Corsair waterkoeling / push pull configuratie en artic silver als geleidingspasta. Hij chrashte constant rond de 55 a 60 graden, toen ik dat temperatuur probleem opgelost had was de grens naar 4GHz zo goed als behaald.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 07-04-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Rmg schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:09:
[...]

Sowieso, je harde schijf is dood aan het gaan, vervang dat ding nog liever vandaag dan morgen.
Haha, helaas ligt Alternate niet echt naast de deur... Ik hoop dat het morgen binnenkomt. Toch bedankt voor de bezorgdheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:14:
[...]

Nee hoor, vraag eens rond op een afdeling RMA bij een PC winkel of webshop. Zullen je hetzelfde vertellen. Ook plankjes van Intel met gepopte condensatoren enzo, komt met regelmaat voor.

[...]

61 graden max is vrij hoog, voor een AMD. De CPU die ligt vermoedelijk nog iets hoger dan 61 graden. Ik wil niet zeggen je koeling te upgraden, maar wil je die test nog eens uitvoeren met de zijkant van je PC eraf?

Dit om uit te sluiten dat de temperatuur het probleem is. Als je koeling niet voldoende is, dan kan die ook terug throttlen omwille warmte, en niet moederbord VRM. Als ie terugklokt dan is de TJ max niet 61 graden maar vermoedelijk een stuk lager.

Mijn OC naar bijna 4GHz met een X6 heb ik te danken aan de veel lagere temperatuur. Die draait stressed op hoogstens 48 graden met een Corsair waterkoeling / push pull configuratie en artic silver als geleidingspasta. Hij chrashte constant rond de 55 a 60 graden, toen ik dat temperatuur probleem opgelost had was de grens naar 4GHz zo goed als behaald.
De zijkant van m'n PC was er al af. Ik heb een fan (die niet meer 100% goed werkt) achterin en eentje voor. Een nieuwe voor achterin heb ik ook besteld. Die van voor werkt nog goed. Wellicht dat het handig is om een extra fan aan de zijkant binnenin de kast te plaatsen?

-EDIT:

De fan achterin is naar buiten gericht. Die voorin naar binnen. Dit is mijn kast: https://www.alternate.nl/...oduct/824782?event=search

-

[ Voor 7% gewijzigd door kulter20 op 07-04-2015 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

Na 5 rondjes zit de 8150 hier ook zo rond de 60 graden, en als ik mijn oog op CoreTemp houd zie ik dat de Turbo-modus nog steeds gebruikt wordt, tevens nemen de prestaties niet af. De Tj. Max zoals uitgelezen door CoreTemp hier staat overigens op 90, en 60 is nog wel dusdanig ver daar vandaan dat terugklokken (vanuit de CPU gezien) echt nog niet nodig is. Bij de TS zie ik 83 staan als max, maar ook dan is er dus nog een marge van een graad of 20.

Overclocken is een ander verhaal uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koel de processor eens wat beter, doe de test opnieuw, en kijk dan de temperatuur / score verhouding.

Ik vermoed dat de temperatuur van de processor gewoon wat hoog oploopt en daardoor terugklokt.

@hierboven, hij heeft al een vrij rappe CPU op 4GHz, en ondanks goede binning vanaf fabriek kan de foutmarge bij zo'n CPU op 4Ghz gewoon wat groter liggen dan normaal. Om uit te sluiten dat het niet zijn CPU is zou het het beste zijn die niet hoger dan 50 a 55 graden te verkrijgen, te testen, en uit te sluiten dat het zijn CPU is.

Ik denk nog steeds dat de harde schijf problemen geeft. Vooral wanneer deze in het wisselbestand probeert weg te schrijven op een mogelijk defecte disk.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 07-04-2015 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:27:
@hierboven, hij heeft al een vrij rappe CPU op 4GHz, en ondanks goede binning vanaf fabriek kan de foutmarge bij zo'n CPU op 4Ghz gewoon wat groter liggen dan normaal. Om uit te sluiten dat het niet zijn CPU is zou het het beste zijn die niet hoger dan 50 a 55 graden te verkrijgen, te testen, en uit te sluiten dat het zijn CPU is.
In dat geval mag de CPU gewoon terug omdat die niet aan de verwachtingen voldoet. Bij ruim 20 graden onder de Tj. Max zou een CPU niet dusdanig terug horen te clocken dat een dergelijke prestatieterugval waar te nemen is.

Overigens neemt dit nog steeds niet weg dat ik (net als bijna iedereen hierboven) denk dat de problemen veroorzaakt worden door te warme VRM's. Die dingen kunnen hun warmte waarschijnlijk niet voldoende kwijt (aangezien er geen koelvinnen op zitten), en dan kan het moederbord niet anders dan de CPU terugklokken om te voorkomen dat er dingen stuk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Een geplofte condensator is iets anders als wegbrandende vrm's.
60 graden hoog oploopt? Nee. 60 graden is niets. Ik heb die van mij (8350) naar de 80 zien gaan, toen begon hij te throttelen. Vraag me niet hoe :P
Jism. Je hebt gewoon ongelijk. Ja intel moederborden gaan ook kapot ja. Als je dat wou zeggen. Natuurlijk. Maar dat heeft (meestal) niets met vrm's te maken. En intel borden throttelen niet doordat ze te weinig vrm's hebben. Gebeurt gewoon niet. Punt.
Er is 1 persoon die zegt dat het anders is, en dat ben jij Jism. Het throttelen vanwege de vrm is nu gewoon duidelijk te zien aan de benchmark.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TS schrijft dat de processor sinds vorig jaar december vervangen is. Is dat door alternate ofzo gedaan of doorhemzelf? Is de pasta daarbij vervangen of gewoon laten zitten zoals het was?

Als die dingen niet goed uitgevoerd zijn is het niet het probleem van de CPU, maar de manier waarop het in elkaar gezet is.

Ik zeg alleen maar dat hij eerst de CPU uit moet sluiten alvorens je het moederbord gaat wijzen als probleem. Pas als die CPU ook terugklokt onder 55 graden nou ja dan lijkt het me een appeltje eitje verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De temperaturen zijn goed. Vind jij 60 graden veel?
Koelpasta vervangen? Waarom? De koeling van de processor is gewoon in orde.
125W tdp. Succes hem onder de 60 te houden.
Je zegt een hele hoop, waarvan een hoop onzin is.
Want die 5 graden maakt het verschil volgens jou? Waarom?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:54

Nemesizz

Untouchable

Anoniem: 574841 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:32:
[...]
En intel borden throttelen niet doordat ze te weinig vrm's hebben. Gebeurt gewoon niet. Punt.
offtopic:
Toevallig laatst een discussie over zo'n revisie van een Gigabyte bord die naar slechts 3 VRM fases ging, dan kon een i7 ook throttelen onder load ;) . Dus 1 bordje waar het wel mee gebeurt vanwege te weinig fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, de temperatuur van 60 graden was voor mij geen mogelijkheid om op 4GHz te zitten met een X6, pas sinds dat ik het op stressed 48 heb weten te krijgen is ineens 4.2Ghz en zelfs hoger mogelijk.

Dus ja, de temperatuur van 61 graden kan reden zijn tot throttling. Overal wordt ook geroepen met OC 'm een onder de 60 graden te houden. Waarom zou dat voor een X8 anders zijn.

Bij een gemiddelde pc zaak komen ook echt intel systemen en bordjes retour met doorgefikt VRM hoor. Het is echt niet alleen aan AMD partners te wijten dat hun bordjes niet de 125W TDP specificatie aankunnen. Het hoeft niet een nieuw bordje te zijn, maar het kan ook een anderhalf jaar oud bordje te zijn. Punt is is dat het niet alleen aan AMD alleen weggelegd is.

Ik vind niet dat als je een 125W CPU in huis haalt je moet besparen op het moederbord. Daar mogen best wat features aan verbonden zitten, waaonder ook een breder VRM ontwerp.

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 07-04-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nemesizz schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:39:
[...]

offtopic:
Toevallig laatst een discussie over zo'n revisie van een Gigabyte bord die naar slechts 3 VRM fases ging, dan kon een i7 ook throttelen onder load ;) . Dus 1 bordje waar het wel mee gebeurt vanwege te weinig fases.
Je hebt helemaal gelijk, had ik het eerder ook al over.
Belachelijk. Maar denk ook niet dat iemand een i7 op een heel goedkoop moederbord zet. En het is letterlijk 1 bordje.

@Jism.
Dat jou overclock niet verder ging, wil niet zeggen dat hij gaat throttelen bij die temperatuur.
Je zit nu dingen te verbinden die niet verbonden zijn.
Natuurlijk kan je hem verder overclocken als je temperaturen lager zijn. Zo werkt overclocken.
Dat is iets heel anders als throttelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind het niet zo vreemd, maar het zal wel aan mij liggen. Het is een 4Ghz CPU met 4.3GHz Turbo. Dat is er eentje uit een hoger binnings-proces, een beter exemplaar chip dus. De gevoeligheid voor een hogere temperatuur ligt bij zo'n ding hoger dan een CPU op 3.2Ghz.

Ik zeg alleen maar, koel 'm eens wat beter om 100% uit te sluiten dat het je CPU is in plaats van moederbord. Straks koopt TS een plank wat mischien helemaal niet hoefde te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Overigens heb ik het vermoeden dat de X6 die Jism noemt een Phenom II X6 is, aangezien alle (op 1 na dan) hexacores uit de fx-serie standaard al boven de 4GHz gaan. Dat is al helemaal appels met peren vergelijken, want processors uit de fx-serie klokken vanwege de architectuur al makkelijk hoger.

@direct hierboven: dat hogere binning valt reuze mee. Zoals ik al aangeef doen de meeste CPU's uit die reeks aan die snelheden.

[ Voor 17% gewijzigd door dcm360 op 07-04-2015 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je hem beter gaat koelen, ga je ook de vrm's koelen, dus ben je nog nergens.
De gevoeligheid voor een hogere temperatuur? Kom nou even man. Het is geen overclock, het is een standaard chip. Dat je bij een bepaalde temperatuur niet verder kan klokken heeft hier NIETS maar dan ook niets mee te maken.
Er is gewoon een limiet waar hij begint te throttelen, of je nou de versie van 3.5 of van 4.5 hebt, maakt geen flikker uit. Er is gewoon een vaste temperatuur waarop hij begint te throttelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja prima.

Dan sluit je niet uit of het je CPU is ofniet. Zal mij een worst wezen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is niet mijn cpu.
Als die cpu begon te throttelen bij 60 graden, zou hij met de standaard koeler in heel veel kasten constant throttelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.tomshardware.c...50-maximum-safe-temp.html
MAX Core temps is 61.1°C
MAX socket temp is 70°C
Dat er software matig wordt uitgegaan van 80 graden wil niet zeggen dat het op die CPU van toepassing is. Overal lees ik dat de max core temp voor een X8 niet hoger dan 60 a 61 graden mag zijn. En wat is nou net de max wat zijn CPU haalt onder Linx? Juist ja.

Dat ding loopt gewoon te heet, en klokt terug omdat het te warm is. Laat mij elders maar zien wat de max coretemp mag zijn van een 8350.

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-8350.html
Q: My processor is running 55C under load. Is this normal?
A: Safe CPU temperatures are 60 degrees Celsius and below. It may still run fine with CPU temperatures, exceeding 60C threshold by a few degrees. Running the FX-8350 close to 70 degrees and higher is not recommended.
Have a nice day.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 07-04-2015 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:24:

[...]

Dat er software matig wordt uitgegaan van 80 graden wil niet zeggen dat het op die CPU van toepassing is. Overal lees ik dat de max core temp voor een X8 niet hoger dan 60 a 61 graden mag zijn. En wat is nou net de max wat zijn CPU haalt onder Linx? Juist ja.

Dat ding loopt gewoon te heet, en klokt terug omdat het te warm is. Laat mij elders maar zien wat de max coretemp mag zijn van een 8350.

[...]

Have a nice day.
Dus het komt niet door mijn CPU? I don't get it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, als ik alle berichten mag geloven heeft je processor een max core-temp van ongeveer 60 graden. Daarboven klokt het dus zo te lezen terug. Software zoals Core-temp die een T-max van 80 graden aangeeft klopt van geen kanten. Omdat je processor gewoon op z'n teentjes loopt klokt het gewoon terug, en mis je daardoor performance.

Het laat nog steeds niet zien dat het VRM gedeelte op je moederbord de veroorzaker is. Als je je processor iets beter weet te koelen, bijvoorbeeld door de pasta te vervangen zoals in de volgende video:

is de kans namelijk al groot dat je het temperatuurprobleem van je processor al oplost. Hiermee sluit je uit of het probleem nu veroorzaakt wordt door het VRM gedeelte op je moederbord of het daadwerkelijk je processor is. Dat er sommige geluksvogels hier tussen zitten die hoger kunnen draaien, gaat niet op voor TS.

Elke CPU is een andere chip uit een grote wafer, en net zoals met oc'en is de ene hun resultaat niet gegarandeerd voor de ander. De mijnes chrasht als de neten als het ook maar even boven de 58 graden zit. Breng ik dat temperatuur een stukje terug naar 48 graden dan is er ineens een headroom van wel 4.2GHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

[...]

[...]

Have a nice day.
Not recommended betekent nog niet dat de processor het niet wil doen op een temperatuur boven de 60 graden. Daarbij lijkt de CPU-koeler de temperatuur bij een extreme stress-test nog wel redelijk onder controle te houden, want laten we eerlijk zijn: tijdens gamen belast je de processor bij lange na niet zo. Mijn conclusie uit wat er hier staat is eigenlijk dat er niet heel veel mis is met de processorkoeling...

Overigens is de bron van jouw bron stuk. Beetje lastig na te gaan (zeker aangezien jouw bron, bij gebrek aan verdere bron, slechts een kreet is).

Oh, en nogmaals: een Phenom is echt ander spul dan een fx.

[ Voor 7% gewijzigd door dcm360 op 07-04-2015 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:36:
Nou, als ik alle berichten mag geloven heeft je processor een max core-temp van ongeveer 60 graden. Daarboven klokt het dus zo te lezen terug. Software zoals Core-temp die een T-max van 80 graden aangeeft klopt van geen kanten. Omdat je processor gewoon op z'n teentjes loopt klokt het gewoon terug, en mis je daardoor performance.

Het laat nog steeds niet zien dat het VRM gedeelte op je moederbord de veroorzaker is. Als je je processor iets beter weet te koelen, bijvoorbeeld door de pasta te vervangen zoals in de volgende video:

[video]

is de kans namelijk al groot dat je het temperatuurprobleem van je processor al oplost. Hiermee sluit je uit of het probleem nu veroorzaakt wordt door het VRM gedeelte op je moederbord of het daadwerkelijk je processor is. Dat er sommige geluksvogels hier tussen zitten die hoger kunnen draaien, gaat niet op voor TS.

Elke CPU is een andere chip uit een grote wafer, en net zoals met oc'en is de ene hun resultaat niet gegarandeerd voor de ander. De mijnes chrasht als de neten als het ook maar even boven de 58 graden zit. Breng ik dat temperatuur een stukje terug naar 48 graden dan is er ineens een headroom van wel 4.2GHz.
De koelpasta is er nieuw opgezet, nog geen 4 maanden geleden, precies op dezelfde manier. Het zat er dus nog niet op. Ik heb sowieso een paar fans besteld, aangezien ik alles redelijk wil koelen tijdens de zomer. Kan geen kwaad denk ik. Vooralsnog wacht ik op de SSHD en daarna weten we of het probleem is opgelost of niet.

Hieronder de foto van HDD Reg. Hoop dat dit is wat je bedoelde...

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/9b7f47ad0f7471e8fbef6fbd2e9cdaa9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Neem eens contact op met AMD, ik denk dat ze je hetzelfde zullen vertellen.
I contacted AMD today and they told me that the Maximum operating temperature is 60°C just in case anyone wanted to know.
60 graden is gewoon de limiet. Dat bij de een 64 graden of zelfs 68 graden mogelijk is hoeft niet perse op te gaan voor ts.

Overigens gezien die screenie, is je harde schijf kapot aan het gaan. Ik zou de data zo snel mogelijk backuppen en een andere schijf uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laserdesign
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03 22:55

[...]

mijn fx8350 draait boinc 24/7 en dat op 73° nooit last van throttheling
dus zou me sterk lijken dat de cpu terugklokt
vanaf 79 begint hij te thottelen

moooooooooh fx8350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij mij was het ook rond de 80c.
Ik heb deze processor ook gehad.Op een erg goed moederbord. Ik heb er veel mee geklooid, veel getest, overclocked.
Ik heb hem ook op 75c gezien. 100% load, op 4800mhz. Geen throttelen niets.
60c is het beste voor de levensduur. Dat raden ze aan. Dat wil niet zeggen dat hij bij die temperatuur terug klokt. Dus die bronnen zeggen mij niets, want ik heb het met mijn eigen ogen gezien.
En mensen, volgens mij is de nieuwe schijf besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 07-04-2015 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 04:39

auto660

1991 240 GL Brick

Jism, ik begrijp dat je het niet graag fout wilt hebben, maar het is nou eenmaal zo dat 4 ongekoelde fases gewoon geen 8 core trekken, zelfs de borden met 4 fases én een heatsink (asrock 970 extreme 4) gaan nog onderuit met een 8 core. :) Die heeft ook gewoon het hier aangeraden gigabyte bord moeten kopen om van het throttlen af te komen, je kan nog een apart fannetje op de vrm's richten (werkte bij dat asrock bord ook) om te kijken of hij dan niet terugclockt, dan weet je zeker ;)

9/10 keer is het zo dat als ik zo'n topictitel lees dat mijn gedachte dan al gaat van, goh die zal wel een 8 core hebben met een budgetplankje. En 9/10 keer is het dan ook zo'n geval waarbij het met een nieuw moederbord is opgelost. :)

[ Voor 19% gewijzigd door auto660 op 07-04-2015 18:58 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
auto660 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:56:
Jism, ik begrijp dat je het niet graag fout wilt hebben, maar het is nou eenmaal zo dat 4 ongekoelde fases gewoon geen 8 core trekken, zelfs de borden met 4 fases én een heatsink (asrock 970 extreme 4) gaan nog onderuit met een 8 core. :) Die heeft ook gewoon het hier aangeraden gigabyte bord moeten kopen om van het throttlen af te komen, je kan nog een apart fannetje op de vrm's richten (werkte bij dat asrock bord ook) om te kijken of hij dan niet terugclockt, dan weet je zeker ;)

9/10 keer is het zo dat als ik zo'n topictitel lees dat mijn gedachte dan al gaat van, goh die zal wel een 8 core hebben met een budgetplankje. En 9/10 keer is het dan ook zo'n geval waarbij het met een nieuw moederbord is opgelost. :)
Doe ik morgen, hopelijk! Het hier voorgestelde moederbordje, Gigabyte GA-970A-UD3P, heb ik open staan. Bedankt voor je antwoord!

Echter mijn huidige moederbord was qua prijs bijna net zo duur als bovengenoemde...

[ Voor 4% gewijzigd door kulter20 op 07-04-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KenanSaray
Bijna net zo duur? Welke winkel?

Wat is een signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sluit het dan uit door in ieder geval de temperatuur van de processor wat lager te krijgen... daarmee voorkom je dat je per ongeluk een ander (onnodig) moederbord in huis haalt. That's all. :)

Ik zie dat de max van de CPU op ongeveer 60 graden moet liggen. Dat is precies de grens waar TS tegenaan hikt. Het gebeurd al binnen 40 seconden op de tweede run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-06 04:39

auto660

1991 240 GL Brick

Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 20:43:
[...]

Sluit het dan uit door in ieder geval de temperatuur van de processor wat lager te krijgen... daarmee voorkom je dat je per ongeluk een ander (onnodig) moederbord in huis haalt. That's all. :)

Ik zie dat de max van de CPU op ongeveer 60 graden moet liggen. Dat is precies de grens waar TS tegenaan hikt. Het gebeurd al binnen 40 seconden op de tweede run.
Dat klopt, vandaar de suggestie om een fannetje op de vrm's te richten, want als je de cpu beter koelt heb je de kans dat je (per ongeluk :P ) ook je vrm's extra mee koelt en dat het daarmee opgelost lijkt te zijn terwijl het eigenlijk allemaal op zijn tenen loopt dan. En als je alleen de vrm's extra koelt met een fannetje is de kans klein dat de cpu daar ook koeler van wordt en al is dit zo dan kun je het via die programma's zien ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Vandaag nieuwe SSHD en twee side-fans ingebouwd, maar kan nu nog vrij weinig zeggen over de performance. Wel heb ik het idee dat mijn processor, idle, warmer wordt nu (gemiddelde tussen de 40 en 50 graden). Morgen geef ik even een update, dan weten we hoogstwaarschijnlijk waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
CPU temperatuur krijg ik niet lager, zelfs niet met een fan erop gericht. Ik zou het echter raar vinden dat het probleem bij mijn CPU ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dan is er iets met bevestiging of 'pasta' die mogelijk uitgedroogd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt. Dat zou heel vreemd zijn. Heb je al een ventilator op de vrm's gericht?
Dat is het rijtje blokjes, links naast je processor. Gaat hij dan later of minder throttelen?
Jism. Je kan het echt niet loslaten he?
Als er iets mis zou zijn met de bevestiging, of koelpasta, duurt het echt geen minuut voordat hij begint te throttelen hoor.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 09-04-2015 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 574841 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 18:06:
Dat klopt. Dat zou heel vreemd zijn. Heb je al een ventilator op de vrm's gericht?
Dat is het rijtje blokjes, links naast je processor. Gaat hij dan later of minder throttelen?
Jism. Je kan het echt niet loslaten he?
Als er iets mis zou zijn met de bevestiging, of koelpasta, duurt het echt geen minuut voordat hij begint te throttelen hoor.
You judge. Dit is met nieuwe SSHD en twee toegevoegde side-fans.

Afbeeldingslocatie: http://i.gyazo.com/28ee446c06c34ba1abefa4ae0f963d0d.png

- EDIT:

Dat wordt een nieuw bordje halen denk ik zo maar.

-

[ Voor 5% gewijzigd door kulter20 op 09-04-2015 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zeg niks meer. Dit heeft ook geen zin zo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja wat het prestatieverlies betreft is er niets veranderd.
Maar de grootste vraag was natuurlijk of je games nu wel goed lopen.
Al zou ik natuurlijk ook hier naar kijken.
Hoe heb je de ventilators staan? Naar binnen blazen? Of andersom? En ik bedoel echt een ventilator heel dicht op het moederbord. Beetje lastig, maar dan koel je die zone erg goed. Bij dat rijtje met vierkantjes wat ik zei.
Dan nog even die test laten lopen, hoeft niet zo lang, maar dan kan je zien of hij net zo snel naar minder gflops gaat. Als dat langer duurt, is dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-06 15:54

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

al gezegd zal volgende keer eerst lezen :+

[ Voor 88% gewijzigd door NLKornolio op 09-04-2015 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 574841 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 19:17:
Ja wat het prestatieverlies betreft is er niets veranderd.
Maar de grootste vraag was natuurlijk of je games nu wel goed lopen.
Al zou ik natuurlijk ook hier naar kijken.
Hoe heb je de ventilators staan? Naar binnen blazen? Of andersom? En ik bedoel echt een ventilator heel dicht op het moederbord. Beetje lastig, maar dan koel je die zone erg goed. Bij dat rijtje met vierkantjes wat ik zei.
Dan nog even die test laten lopen, hoeft niet zo lang, maar dan kan je zien of hij net zo snel naar minder gflops gaat. Als dat langer duurt, is dat het probleem.
De game ben in aan het installeren maar ik verwacht dat alles gewoon hetzelfde is. Die update geef ik zo. Wat betreft de fans. Dichterbij dan 5 centimeter krijg ik ze niet...

Toevoeging:

Na wat kijken op het internet inzake mijn huidige moederbord ben ik verschillende dingen tegen gekomen. Frankly enough, allemaal vragen i.c.m. een FX cpu.

Even daarna kwam ik dit tegen: http://www.overclock.net/...m5a78l-m-and-overclocking
Keep the current board, the Asus board has inferior VRM capacity and the transistors are not heatsinked, which means they'll run much hotter and in turn risk triggering a thermal runaway and ultimately burning up, taking the board and likely the CPU with it.

Basically, add the ram to your rig or swap out whats already in there for the 8GB kit, and dont use the Asus board unless the gigabyte board goes up in flames for some reason and you need your rig working as soon as possible.
.

Ik ben dus bang dat het mijn bordje is, aangezien de VRM niet heatsinked is en waarschijnlijk inderdaad te warm worden. Ik ga hier ook alleen maar achter komen door het op een ander bord uit te proberen. Bedankt voor alle moeite en hulp! :)

[ Voor 74% gewijzigd door kulter20 op 09-04-2015 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee de ventilators echt dichtbij is ook lastig, en het scheelt ook maar weinig. Ook doordat er geen heatsink op zit. Maar soms kan je dan net het verschil zien.
Je kan eventueel je oude bord wel verkopen. Voor een quadcore is hij prima.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 574841 op 09-04-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kulter20
Anoniem: 574841 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:21:
Nee de ventilators echt dichtbij is ook lastig, en het scheelt ook maar weinig. Ook doordat er geen heatsink op zit. Maar soms kan je dan net het verschil zien.
Je kan eventueel je oude bord wel verkopen. Voor een quadcore is hij prima.
Nu wil ik natuurlijk ook weten wat ik wel moet hebben.

Onderstaande, zoals eerder al gegeven werd, een aanrader i.c.m. huige setup?

Bedankt! :9

http://tweakers.net/price...igabyte-ga-970a-ud3p.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Voor zover ik vinden kan, is dit de beste prijs kwaliteit verhouding. Ik kan me met geen mogelijkheid voorstellen dat het genoemde moederbord je gaat tegenvallen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja. Dat is een erg goed moederbord met die processor.
Daar zou je zelfs nog een mooie overclock mee kunnen doen.
Ben wel benieuwd wat hij nu met games doet ;)
Pagina: 1