Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gezocht: Kleine Notebook voor op reis met HDD + DVD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben al enkele weken bezig met het bepalen welke notebook ik moet kiezen, maar ik loop steeds vast.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik wil de notebook hebben om op vakantie en op reis te kunnen internetten, wat eenvoudige tekstverwerking en (heel belangrijk) het kunnen opslaan op HDD van de foto’s van mijn SD-card.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik heb daarom de volgende eisen:
- een laag gewicht en kleine afmetingen (vanwege het reizen);
- minimaal 2 USB host-ports (geen USB ‘slave’-port zoals op vele “Tablets”!), waarvan minimaal 1 USB3.0 host port;
- een interne HDD van minimaal 500 GB;
- WiFi (en bovendien betrouwbaar, ik heb wat tests gezien van slechte performance bij notebooks);
- RJ-45 LAN-aansluiting;
- een interne Card Reader is zinvol indien die SDXC aankan (alleen SD en SDHC is onvoldoende);

Omdat ik het OS moet kunnen restoren wanneer ik dat wil zonder risico op dataverlies, stelt dat wat aanvullende eisen:
- ik moet de HDD na aanschaf kunnen partitioneren in een partitie voor het OS (C:) en een partitie voor data (D:) – wanneer door de fabrikant een (hidden) restore-partitie is geplaatst, blijft die ook bestaan;
- een DVD/CD rewriter (m.n. t.b.v. installeren van OS en het met Acronis True Image maken/restoren van image backups van de C-partitie);
- Windows 8.1 zonder Bing – dit omdat de “Bing-versies” beperkingen hebben m.b.t. opnieuw (volledig) installeren.

Wat is je budget?
- budget: € 450,00 (maar goedkoper geen bezwaar :) ).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
- Minstens de in Europa gangbare 2 jaar garantie – ik heb geen vertrouwen in fabrikanten die één jaar garantie geven (en waarbij je vervolgens wel vaak ‘garantie’ kunt bijkopen tegen een verhoudingsgewijs aanzienlijk bedrag).
- Verder lees ik nogal vaak dat Acer relatief vaak problemen heeft en dat de Garantie/Service niet zo best is.
- Ook las ik dat bij Lenovo nogal veel “crapware” wordt meegeleverd, maar dit zou geen beletsel moeten zijn: ik verwacht dat te elimineren bij het partitioneren van de HDD en het opnieuw installeren van W8.1).

Tot dusver zelf gedaan
Ik heb na enkele pogingen om er ‘gewoon’ een te kiezen, ook via de Tweakers-site. Dat lukte niet, ondanks dagenlange zoeken. Daarna heb ik geprobeerd orde te scheppen door voor diverse fabrikanten van notebooks een spreadsheet te maken met van bovenstaande eisen. Maar het gaat steeds stuk op de gewenste combinatie van een HDD en DVD-rewriter met een laag gewicht en dus een klein scherm en een kleine CPU. Zo vond ik wel een “HP Elitebook”, maar die is veel te duur.
In de klasse van notebooks met 15,6 inch scherm is er voldoende keuze, maar dan heb je het over afmetingen van globaal 38 x 26 x 3 cm. en van ongeveer 2,30 to 2,45 kg...........

Hulp gevraagd
Het lukt me dus niet om een notebook te vinden voor mijn eisen. En ik zie ook niet welke eisen ik kan laten vervallen.
Kortom: ik zit helemaal vast. :?

Vandaar mijn vraag:
- Misschien weet iemand van het bestaan van een geschikte notebook die ik niet kan vinden?

Zovast bedankt voor iedere suggestie!

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik geen reacties zie, lijkt me dat het niet gaat lukken om te vinden wat ik zoek.

Jammer, want die hoop had ik wel voor € 450,00; wat in echt geld overigens 1.000 gulden is. Dan houden we het maar bij de hotel-PC’s die we de afgelopen jaren ook al gebruikten. :)

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:25
Beste Medc12,

2 dagen wachten op een reactie is wel weinig, soms duurt het eenmaal wat langer ;)

Dit is een prima alternatief voor je: 1.17kg, goedkoper, USB3.0, windows 8.1 en cardreader
pricewatch: Asus Transformer Book T100TAM-DK003B

Het enige wat je dan nog rest is een externe DVD-drive kopen, zo vaak zul je die toch niet gaan gebruiken als ik je user-case lees.
HDD is een hybrid-HDD met 564GB opslag; best indrukwekkend voor een 10,1"!

Hopelijk helpt dit wat met je zoektocht!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord, Mauritio.
_/-\o_

Het is inderdaad een optie om de DVD-rewriter een externe apparaat te nemen. Die heb ik echt alleen nodig om W8.1. te backup-en/restoren. En dat doe ik thuis.
Ik zal deze Asus Transformer eens gaan bekijken. Want ik moet wel alle drivers kunnen downloaden en booten vanaf die externe DVD-speler moet ook kunnen.