Hulp gevraagd. Welke Mac is voor mij geschikt ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-09 20:37
Beste mensen.. Ik wil eindelijk de overstap gaan maken van Windows naar Mac.. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen bij het kiezen. Ook wil ik er een Time Capsule 2TB bij kopen voor 802.11ac om zo optimaal gebruik te maken van m'n 200mbit verbinding. En natuurlijk voor backup en externe opslag.
Ik heb overigens ook een Apple TV, iPad Air en een iPhone 6.

Momenteel heb ik een 6 jaar oude Windows PC welke dus vervangen gaat worden. Tevens wil ik mijn iPad Air ermee vervangen, gebruik hem te weinig, wil hem verkopen en opbrengst voor aankoop Mac gebruiken.

Het liefst heb ik dus iets draagbaars, handig voor vakanties e.d. en dus omdat ie mijn iPad gaat vervangen.

Budget = 1800 euro

Wat wil ik er op gaan doen ? Waar moet ie aan voldoen ?

- Office en de standaard dingen als e-mail, browsen, video playback etc.
- Usenet en torrents
- Minstens 256gb SSD opslag
- Gamen zal ik er niet op doen (heb ik een Xbox voor)
- 8GB RAM
- Future proof (moet zeker een jaar of 2-3 mee kunnen)
- Retina display
- Zo af en toe zal ik hem op een extern HDMI scherm aan willen sluiten
- USB 3.0 (voor syncen/opladen iPhone en USB opslag)

Ik ben al een paar dagen research aan het doen en omdat de Air afvalt vanwege het scherm twijfel ik nu tussen een 13" rMBP en de nieuwe 12" MacBook.

Het liefst ga ik voor de nieuwe MacBook vanwege het gewicht en design maar een klein minpunt zal zijn dat ik een adapter nodig heb (€ 89) voor HDMI en normale USB 3.0 poort (niet dat ik die heel vaak zou gebruiken).
En hoe future proof is ie? Is de 1.2ghz Core M van het duurdere model krachtig genoeg voor mij ? Ook met het oog op de toekomst natuurlijk?

Misschien handig om te zeggen: momenteel stream ik draadloos 1080p video vanaf PC naar een mede8er mediaspeler, dit moet nog steeds mogelijk zijn lijkt me ? Zowel vanaf de Mac als vanaf de Time Capsule ?

Nog een vraagje, is een Magic Mouse nodig ? Of zal ik na wat gewenning vrij snel en gemakkelijk kunnen werken met het touchpad ?

Hebben jullie nog tips, adviezen, andere dingen waar ik op moet letten met overstappen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De 12" MacBook is naar mijn mening alleen handig als je veel onderweg bent. Zodra je 'm ook als een desktopvervanger gaat gebruiken loop je al heel snel tegen de beperkingen aan qua poorten. Daarnaast is het nooit verstandig om de eerste generatie van een nieuwe reeks te kopen, aangezien er mogelijk nog wat kinderziektes in zitten (zie de eerste generatie MacBook Air). Voor wat betreft 'future proof' moet je dan zeker niet de 12" MacBook halen.

Als ik het zo lees wordt deze Mac je hoofdcomputer, en dan lijkt me de 13" retina MacBook Pro me het meest geschikt, zeker gezien je veel meer 'bang for buck' krijgt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:04

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik zou ook inderdaad gewoon voor de Macbook Pro 13" gaan als ik jou was. Heeft ook gewoon veel meer performance.
En ook deze is gewoon hartstikke portable hoor! :)

En al die adaptors/converters zijn alleen maar onhandig en nog eens verschrikkelijk duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik ben zelf net 3 weken geleden overgestapt van Windows naar OS X. Heb een Macbook Pro Retina 13" gekocht met 8GB geheugen en 256GB SSD. Heb er erg veel schik mee. Daar kan je zeker de komende jaren prima mee vooruit. Macs verouderen minder snel dan Windows laptops :)
Het voordeel van de MBPr t.o.v. de nieuwe 12" is dat je nog gewoon een aantal echte USB poorten hebt en een HDMI poort en een SD slot. Veelzijdiger dan 1 poortje waarmee je van alles aan verloopstekkers nodig zal hebben.

[ Voor 29% gewijzigd door Microkid op 06-04-2015 14:43 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Klinkt goed :) Ben er wel zo goed als uit nu, wordt dan ook de Macbook Pro Retina 13", 8GB geheugen, 256gb SSD. Heeft het nog zin om 100 euro extra te betalen voor de 2.9ghz of zal dat geen verschil uitmaken met waar ik hem voor ga gebruiken ?
En is een Magic Mouse 'nodig' ? Volgens mij gebruikt bijna niemand een muis bij macbooks of wel ?

Als je trouwens met onderwijskorting koopt, moet je dan een bewijs van inschrijving ofzo opsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waarom zou je een Apple muis kopen terwijl er voor minder geld geschiktere muizen te koop zijn? Muizen die wél goed in je hand liggen en wat meer knoppen hebben bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EL_Toro_Loco
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-04-2021
Lijkt me inderdaad de beste keuze Benny, die 13". Die 100 euro extra voor 2,9ghz is niet strikt noodzakelijk voor jouw gebruik. Voor die 100 euro zou ik een muis/toetsenbord kopen, althans, als je de laptop ook aan een los scherm koppelt. Heb zelf ook een combi 13 inch pro met 27" Cinema Display en apple BT muis en toetsenbord. Ideaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Benny schreef op maandag 06 april 2015 @ 15:01:
En is een Magic Mouse 'nodig' ? Volgens mij gebruikt bijna niemand een muis bij macbooks of wel ?
Nee. Macs hebben uitstekende trackpads ingebouwd. Behalve met een externe monitor en de laptop op een standaard ofzo natuurlijk.
Als je trouwens met onderwijskorting koopt, moet je dan een bewijs van inschrijving ofzo opsturen?
Meestal niet, maar ze kunnen erom vragen.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 06-04-2015 15:09 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de bunker
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2024
De 13" lijkt me inderdaad de beste keus. Ikzelf heb een macbook uit 2010 (wel geupgrade naar 8GB ram en een 250GB SSD) die de meeste taken die jij noemt nog meer dan prima doet (behalve USB 3.0).

Ik zou je alleen adviseren om verder te kijken dan de time capsule. Naar mijn mening is bijv een gemiddelde Synology NAS beter dan de producten die Apple op dit gebied aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:24
Ook hier een -1 voor de Time Capsule. Een verstandigere optie is om een Airport Express aan te schaffen voor de snelle WiFi verbinding ,en een goedkope Synologie te kopen als NAS.

De Airport Express heeft tevens het voordeel dat je gebruik kan maken van Airplay, zodat je muziek draadloos naar je stereo-installatie kan streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je programma's gebruikt waarbij je veel muisbewegingen moet maken (bijvoorbeeld tekenprogramma's als photoshop of illustrator), dan is de touchpad niet handig in gebruik. Wanneer je enkel browset en scrollt met de muis, dan is de touchpad goed genoeg.

In mijn ervaring is een Macbook trouwens even future proof als een Windows laptop. Na 3 jaar zijn ze beide eigenlijk wel aan vervanging toe, omdat ze te langzaam zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

merauder schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:27:
Ook hier een -1 voor de Time Capsule. Een verstandigere optie is om een Airport Express aan te schaffen voor de snelle WiFi verbinding ,en een goedkope Synologie te kopen als NAS.
Yup, ik gebruik hier ook een Synology NAS voor m'n Time Machine backup. Werkt prima :)
En je kan er met DLNA vanaf streamen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
merauder schreef op donderdag 09 april 2015 @ 08:27:

De Airport Express heeft tevens het voordeel dat je gebruik kan maken van Airplay, zodat je muziek draadloos naar je stereo-installatie kan streamen.
Ik wil juist 802.11ac WiFi hebben, de Express heeft dat niet. Ik ga binnenkort naar 200mbit download en wil een zo snel en stabiel mogelijk netwerk hebben wat voorbereid is op de toekomst. Daarnaast is het bereik van de express minder dan de extreme of TC.
En ik heb een Apple TV voor Airplay. :)

De extra features van een Synology NAS zijn voor mij niet zo boeiend..Het moet 3 dingen simpel en snel kunnen doen; Time Machine backups, externe opslag voor films etc. en mijn mediaspeler moet er zonder problemen video vanaf kunnen streamen . De Time Capsule is denk ik dan de eenvoudigste oplossing. Gereviseerd kost ie 255 euro. Nieuw 285.

Of ik koop een Airport Extreme en hang er een externe HDD aan. Heb nog een 3TB Seagate liggen, misschien formatteer ik die wel voor gebruik op een Extreme. Scheelt ook weer geld.

Ook twijfel ik nog over welke specs.. 2,7 of 2,9ghz, 256 of 512gb.. Ik hoop hem wel een jaar of 3-4 te gebruiken dus misschien is het wel wijs om voor een iets snellere CPU en extra opslag te gaan.

Ben al dik een week iedere dag research aan et doen maar kom er maar niet uit haha :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:24
Als het om 802.11ac te doen is, dan zou inderdaad de Airport of Time Capsule een betere optie zijn, maar er zijn ook genoeg goedkopere 802.11ac modellen van andere fabrikanten beschikbaar. Uiteindelijk is een Airport 'gewoon' een router.

Wat betreft de specs, persoonlijk zou ik voor de 2.7Ghz gaan, dit omdat je een toeslag van 21% mag betalen voor 8% meer prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-09 18:34
Als desktopvervanger zou ik wel aanraden om en magic mouse of magic trackpad aan te schaffen. Ik weet dat veel mensen hem ergonomisch erg slecht vinden, maar ik gebruik hem al een paar jaar en heb nergens last van. De gestures werken erg fijn.

Bij mijn Macbook Air gebruik ik soms zelfs een extern magic trackpad, omdat ik een trackpad in het midden irritant vind. Op marktplaats koop je voor 25 - 30,- al een tweedehands.

Goede keuze voor de MacBook Pro. De nieuwe MacBook is een geweldig apparaat, maar niet voor de taken die jij hier beschrijft.

Zodra je hem binnen hebt kan ik voor het streamen van films de app Beamer aanraden. Speelt praktisch alles af en werkt erg prettig (kost 15 euro).

[ Voor 16% gewijzigd door funk-e op 12-04-2015 23:36 ]

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Ik denk dat ik eruit ben

rMBP 2,7ghz 256gb
Magic Trackpad voor als ik Airplay Mirroring gebruik op de TV.
Airport Time Capsule 2TB voor backups met daaraan nog een 3TB HDD voor extra opslag.
De 2TB HDD in de TC is niet geschikt om te gebruiken als extra netwerk opslag lees ik, je Mac wordt er langzaam van o.i.d vandaar dat ik er maar een externe aanhang en die in de TC enkel gebruik voor backups.

Streamen ga ik dan doen met de Beamer app (bedankt voor de tip). Denk dat ik m'n huidige mediaspeler wel weg kan doen dan, scheelt weer :)
Verder koop ik nog wat handige apps waaronder waarschijnlijk Office als Pages me niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Benny schreef op woensdag 15 april 2015 @ 16:47:
Airport Time Capsule 2TB voor backups met daaraan nog een 3TB HDD voor extra opslag.
De 2TB HDD in de TC is niet geschikt om te gebruiken als extra netwerk opslag lees ik, je Mac wordt er langzaam van o.i.d vandaar dat ik er maar een externe aanhang en die in de TC enkel gebruik voor backups.
Een externe HDD aan de TC via USB bedoel je?
Dat is poeptraag.

Hier nog een stem voor een snelle 802.11ac router en een goede NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benny
Hmm oke.. lees nergens iets over dat het zo langzaam is..

Kan iemand mij uitleggen wat er zoveel beter is aan een NAS ? Behalve dat het sneller is? Het kost nogal wat namelijk.. Is eigenlijk boven m'n budget. Time Capsule is 255 eu, een goede NAS misschien wel het dubbele ? En dan moet ik nog een router kopen ook..:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 10:17

Pjotr

Altijd van je af snijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chillierelk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-01 13:03
Als je een echte NAS gaat kopen, dan wil je eigenlijk ook twee HDDs in RAID opstelling voor het geval er eentje stuk gaat (zou ik doen in ieder geval). Dit maakt het allemaal een stuk duurder dan een timecapsule.

Als je hem alleen voor backups wil gebruiken zie ik de toegevoegde waarde van een synology tov een timecapsule ook niet echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
chillierelk schreef op donderdag 16 april 2015 @ 07:34:
Als je een echte NAS gaat kopen, dan wil je eigenlijk ook twee HDDs in RAID opstelling voor het geval er eentje stuk gaat (zou ik doen in ieder geval). Dit maakt het allemaal een stuk duurder dan een timecapsule.

Als je hem alleen voor backups wil gebruiken zie ik de toegevoegde waarde van een synology tov een timecapsule ook niet echt
RAID is geen backup. Het beschermt je puur tegen het uitvallen van een schijf. Bestand per ongeluk verwijderd? Inbraak? Brand? Je bent alles kwijt, ook al heb je twee schijven. Ik zou eerder zeggen, pak twee schijven maak backups met meerdere versies van het ene naar het andere volume van bestanden waarvan dat nodig is. Films en series nemen vaak zeer veel opslag in beslag en daar hoef je niet altijd een backup van te hebben.

Verder ben ik het met je eens dat als het puur om backups gaat de Time Capsule geen slechte deal is.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necessary_Dot
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 13:40
Als ik jou was zou ik voorlopig nog even wachten met Office aanschaffen (of je moet het via een torrent in huis halen) De 2011 versie is een ramp op mac en voor de meeste taken kan je iWork gebruiken. Ik denk dat de meeste mac-users sowieso Pages over Word zouden pakken.

Polestar 2 SMSR

Pagina: 1