Windows 8.1 image (6GB) installeren vanaf SSD.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-05-2021
Dag allemaal,

Ik heb een Lenovo Y50-70 laptop met UEFI Boot en een 1TB HDD.
Voor in plaats van de HDD heb ik een Samsung EVO 850 250GB SSD gekocht en wil deze gaan verwisselen.

Nu draai ik een windows 7 versie, maar wil er nu toch een Windows 8.1 op gaan zetten.

Omdat ik geen Compact Drive heb en het booten vanaf een USB dramatisch is op mijn laptop, wil ik het gaan installeren via de SSD.

Dus ik wil een kleine partitie aanmaken van 6 a 7 GB op mijn SSD, hier de windows 8.1 image naar kopiëren (of uitpakken), dan booten en vervolgens installeren.

Waar moet ik opletten als ik Windows 8.1 wil installeren vanaf een kale SSD en moet de image uitgepakt worden? welke (boot) bestanden moeten er wel en welke niet op staan? Et cetera.

Mocht ik wat zijn vergeten te vermelden of onduidelijk zijn dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

USB-boot dramatisch? Is mij toch altijd prima gelukt op een Lenovo Y500, die volgens mij identiek is.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon een USB stickje te gebruiken dan moeilijk gaan lopen doen met de SSD.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Rye schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:56:
USB-boot dramatisch? Is mij toch altijd prima gelukt op een Lenovo Y500, die volgens mij identiek is.
Ik denk dat het makkelijker is om gewoon een USB stickje te gebruiken dan moeilijk gaan lopen doen met de SSD.
Oke nou het zou ook heel fijn zijn als u mij kan helpen met het booten van USB want dan doe ik dat gewoon. Omdat ik alleen ervaring heb met de "traditionele bios" en niet deze uefi boot. Hoe moeten bijvoorbeeld de instellingen in de boot staan en als ik met (bijvoorbeeld Rufus) een usb bootable maak, hoe moeten deze instellingen dan staan?

de vorige keer dat in windows 7 probeerde te installeren ben ik er dagen mee bezig geweest en is het me uiteindelijke erg omslachtig toch gelukt, maar niet via USB.

Bedankt voor je reactie,

[ Voor 23% gewijzigd door Aariejj op 06-04-2015 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:45
Ik heb zelf ervaring met een Lenovo B590 met UEFI boot. In rufus het ISO gebruiken om de USB-stick te maken. Na het selecteren van de juiste ISO, bij partitionscheme op GPT zetten, (Large) FAT32 als bestandssysteem, en de rest op default laten staan.
Vervolgens kon ik bij de 590 met één van de F toetsen een boot selection menu tevoorschijn toveren, voor de USB-stick kiezen, en starte hij via UEFI boot modus naar windows Installatie op.
Het zou kunnen dat je op jou laptop het niet via de F-toetsen kan doen. Ik heb ook in het verleden een keer een lenovo gehad waarbij ik een knopje aan de zijkant van de laptop in moest drukken tijdens het starten om het bootmenu tevoorschijn te toveren.

Edit: http://download.lenovo.co...80%20touch_ug_english.pdf Volgens deze manual moet je de 'NOVO' button gebruiken om het bootmenu naar voren te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door tbro op 06-04-2015 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 18:56
Om een Windows USB boot device te maken zou ik de tool van Microsoft zelf gebruiken. Simpeler kan het haast niet. ISO en USB device aanwijzen in de tool en klaar.
http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
ook voor een UEFI-Boot @MichelatNL ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Oke heel erg bedankt @tbro ik ga het vanavond proberen! Mocht ik ergens tegen aanlopen dan zal ik het hier even vermelden en ook als het lukt uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PL3X4N
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 14:19

PL3X4N

Add me on XBL: PL3X4N

Meestal hoef je niet eens in de BIOS / UEFI te rommelen om te laten booten van USB. Namelijk bij het opstarten kun je op ESC of F12 (ligt aan de config. van de laptop) drukken waar je een boot device kunt selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MichelatNL schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:54:
Om een Windows USB boot device te maken zou ik de tool van Microsoft zelf gebruiken. Simpeler kan het haast niet. ISO en USB device aanwijzen in de tool en klaar.
http://www.microsoft.com/...ows-usb-dvd-download-tool
Echter formatteert de Microsoft tool naar NTFS, en daar wil UEFI nog wel eens lastig van booten.
Als je die tool gebruikt (en UEFI boot), op het einde alle files van de usb backuppen, usb formatteren naar FAT32 (boot sector blijft intact) en de files weer terug kopiëren.

En je eenmaal zo'n bootable usb hebt, hoef je in het vervolg enkel de usb te wissen/formatteren en de juiste iso er op uit te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:45
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:11:
[...]

Echter formatteert de Microsoft tool naar NTFS, en daar wil UEFI nog wel eens lastig van booten.
Als je die tool gebruikt (en UEFI boot), op het einde alle files van de usb backuppen, usb formatteren naar FAT32 (boot sector blijft intact) en de files weer terug kopiëren.

En je eenmaal zo'n bootable usb hebt, hoef je in het vervolg enkel de usb te wissen/formatteren en de juiste iso er op uit te pakken.
Precies wat je zegt. Ik heb een tijd terug die tool van Microsoft gebruikt, toen ik probeerde Windows op een Surface Pro te zetten, er vanuit gaande dat een Microsoft tool goed zou moeten werken met microsoft hardware, maar nee hoor. Sindsdien gewoon Rufus gebruikt met GPT partitie op alle UEFI enabled PC's, en dit werkt voortreffelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Bedankt! Als ik er vanavond aan toe kom laat ik het vanavond weten heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelatNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-09 18:56
Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 14:11:
[...]
Ok..dat wist ik niet. Gisteren toevallig nog een Asus laptop ermee geïnstalleerd en volgens mij stond ook UEFI in de bios op aan. Eigenlijk niet op gelet.
Wel werkte het met de eerste USB stick niet. Kreeg een melding als ik de schijf wilde selecteren dat die geen partitie kon aanmaken. Andere USB stick en toen werkte het wel. Altijd zo vaag 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
De image is groter dan 4GB dus Rufus geeft een foutmelding bij FAT32, wat nu
De image is 5,99GB, wat nu?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
WinNTSetup, dan werk je geheel om de laptop heen.
http://www.winntsetup.com/

Kwestie van de ssd aan een werkende pc hangen.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Aariejj schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:39:

Alvast bedankt.
imagex /split
Zit in de ADK.

En anders zelf Windows deployen met DISM /apply-image en zelf de UEFI partities aanmaken.

[ Voor 15% gewijzigd door Trommelrem op 06-04-2015 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Trommelrem kan je me even op weg helpen? begrijp niet helemaal wat je bedoelt haha, ik moet de image splitten? hoe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Aariejj schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:45:
Trommelrem kan je me even op weg helpen? begrijp niet helemaal wat je bedoelt haha, ik moet de image splitten? hoe?
code:
1
imagex /split install.wim install.swm 4095

Verwijder dan install.wim en plaats de Windows DVD met de nieuw gegenereerde install.swm op een FAT32-geformatteerde USB stick.

Of de simpele oplossing:
Boot gewoon WinPE, maak de partities handmatig aan met deze voorbeelden en deploy je image met DISM:

code:
1
2
Dism /apply-image /imagefile:x:\Sources\install.wim /index:1 /ApplyDir:W:\
bcdboot W:\Windows /f UEFI /s S:

[ Voor 28% gewijzigd door Trommelrem op 06-04-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Oke ik snap er nog steeds weinig van hoor, maar bedankt.
kan iemand anders me verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
ik bedoel, ik snap niet waar ik de regels in moet typen en wat uberhaupt deployen et cetera is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Kan ik de ssd in een andere laptop bouwen (met compact drive) dan windows 8.1 installeren en dan de ssd in mn lenovo gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aariejj schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:39:

Alvast bedankt.
Niet de iso file op de usb zetten maar de "uitgepakte" bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Bedankt Gero71 maar hoe werkt dit dan via Rufus? want ik moet daar een iso selecteren toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen ervaring met Rufus, maar als je een iso moet selecteren neem ik aan dat Rufus alles uitpakt en dergelijke.
Is de melding over Fat32 of is je usb stick maar 4Gb groot en gaat het daar op mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
De USB is 32GB dus dat kan het probleem niet zijn en Rufus geeft echt aan dat FAT32 maximaal bestanden van 4GB kan. Ik heb nu het vinkje voor Image even uitgevinkt en ga de bestanden er nu los naar uitpakken. ik hou jullie op de hoogte,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Bestand install.wim is te groot voor het doelbestandsysteem....

is 5,38 GB dus los over kopiëren werkt ook al niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamadingdong
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-09 19:41
Je moet ook niet gaan voor fat32, maar fat32 large. Dat zou het probleem moeten oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Aariejj schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:47:

Dat zeg ik de hele tijd:
code:
1
imagex /split install.wim install.swm 4095

Als je geen imagex hebt, dan had je ook kunnen Googlen:
code:
1
Dism /Split-Image /ImageFile:C:\data.wim /SWMFile:D:\imaging\install.swm /FileSize:4095

Hier op GoT verwachten we enige inzet. We zijn geen helpdesk.
lamadingdong schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:56:
Je moet ook niet gaan voor fat32, maar fat32 large. Dat zou het probleem moeten oplossen.
Wat is "fat32 large?" Een Google naar deze term levert niets op...

UEFI ondersteunt alleen FAT12, FAT16, FAT16B en FAT32. Geen NTFS, geen exFAT en geen "FAT32 Large."

[ Voor 26% gewijzigd door Trommelrem op 06-04-2015 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aariejj
Sorry? hoezo geen inzet? Zelf ben ik wel net slim genoeg dat ik kan googlen uiteraard, maar ik kwam er gewoon niet uit. de termen die je gebruikte waren gewoon net even boven de pet, ga er de volgende keer niet vanuit dat iedereen dat zo maar begrijpt haha.

maar het is inmiddels gelukt! ik heb het te grootte bestand gesplit met een andere programma tussen 2 bestanden.
op internet las ik kan ik een EI.cfg bestand moest maken maar was bij mij niet nodig.

de SSD draaid razendsnel en ik ben super blij!

allemaal heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aariejj schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:47:

Waar heb je die iso vandaan? Ik hoop voor je dat er niet al te veel "zooi" in geslipstreamd is.
"originele" MSDN iso (nl_windows_8.1_enterprise_with_update_x64_dvd_6054381) is de install.wim "maar" 3,2 Gb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 17:31

Snuffel

Vroem!

Ik heb het vermoeden dat zijn ISO een download is van Spotnet of soortgelijke. Ofwel: niet een legale versie.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Een 5.38 GB Windows 8.1? Dat kan niet goed zijn. Ben ook zeker benieuwd waar deze ISO vandaan komt, want heb nog nooit problemen gehad om gewoon een standaard Windows ISO uit te pakken en deze naar een FAT32 USB stick te kopieren...

Verder, goed om te horen dat je eruit bent gekomen :)..

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Pagina: 1