Mijn huidig PC'tje is nu zo'n jaar of 7 oud (E8400 - 8800GT, 19" 4:3 monitor). En hoewel dit nog meer dan voldoet voor het dagdagelijkse gebruik (surfen, briefje typen) blijft het gamen stillaan beperkt tot de spelletjes uit die tijd. Goed om weten is dat ik het hardwaregebeuren gedurende die 7 jaar ook niet echt meer gevolgd heb; een aantal aanwijzingen zullen dus zeker geäpprecieerd worden.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het dagdagelijkse gebruik en af en toe een spelletje. Bedoeling is uiteindelijk om zonder zorgen spel x te kunnen kopen en te weten dat het gewoon draait. Zonder naar de 'minimum requirements' te hoeven kijken (waar ik tegenwoordig vaak niet meer geraak)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde grens, richtprijs is 1500 €. Meer mag (mits gemotiveerd), minder is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel toetsenbord en muis blijven behouden. Voor de rest zal ik dus alles nodig hebben (dus ook monitor)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst
nVidia als grafische chip (AMD blijft toch wel achter qua drivers onder Linux)
Voor de rest maakt het mij allemaal niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik tracht toch naar een stil systeem toe te werken. Waterkoeling hoeft niet meer, gewoon een goede luchtkoeling moet wel volstaan.
Ga je overklokken?
In eerste instantie denk ik; neen. Tot hiertoe heb ik echter elk systeem toch al overgeklokt... Aangezien ik het waarschijnljk toch niet kan laten als het zover is, heb ik toch voor overklokbare componenten gekozen. Sowieso zal het niet de bedoeling te zijn om de absolute grens op te zoeken, maar gewoon het gemakkelijke net ietsje meer.
Al stel ik mij ook wel de vraag of het de dag van vandaag nog zoveel winst oplevert?
Eerste poging
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het dagdagelijkse gebruik en af en toe een spelletje. Bedoeling is uiteindelijk om zonder zorgen spel x te kunnen kopen en te weten dat het gewoon draait. Zonder naar de 'minimum requirements' te hoeven kijken (waar ik tegenwoordig vaak niet meer geraak)
Wat mag het systeem gaan kosten?
Geen harde grens, richtprijs is 1500 €. Meer mag (mits gemotiveerd), minder is altijd leuk
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Enkel toetsenbord en muis blijven behouden. Voor de rest zal ik dus alles nodig hebben (dus ook monitor)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie onderstaande lijst
- CPU: I5; lijkt mij logische keuze. I7 zou weinig toegevoegde waarde hebben
- Geheugen: standaard 8 GB (2*4). Merkkeuze is bepaald door beschikbaarheid lokale comutershop
- Moederbord: ook hier beschikbaarheid lokale computershop, voor de rest lijkt mij dit een degelijk ding.
- Grafische kaart: nVidia en stil.
- HDD: standaard ding, niet veel mis mee?
- SDD: Misschien niet de allerbeste keuze, maar ook hier bechikbaarheid lokale shop
- DVD: standaard ding
- Behuizing: Eenvoudig, no-nonsense. Mocht het nog bestaan, dan ging ik voor een '90s beige kast... Ik vermoed echter dat deze kast te klein is voor de gekozen koeling. Idem geldt voor de grotere Antec Three Hundred (al dan niet v2).
- Koeling: Volgens de Tweakers-review van een paar maand terug, behoort dus bij de betere (en stil!).
- Voeding: Ben ik nog niet uit....
nVidia als grafische chip (AMD blijft toch wel achter qua drivers onder Linux)
Voor de rest maakt het mij allemaal niet uit.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik tracht toch naar een stil systeem toe te werken. Waterkoeling hoeft niet meer, gewoon een goede luchtkoeling moet wel volstaan.
Ga je overklokken?
In eerste instantie denk ik; neen. Tot hiertoe heb ik echter elk systeem toch al overgeklokt... Aangezien ik het waarschijnljk toch niet kan laten als het zover is, heb ik toch voor overklokbare componenten gekozen. Sowieso zal het niet de bedoeling te zijn om de absolute grens op te zoeken, maar gewoon het gemakkelijke net ietsje meer.
Al stel ik mij ook wel de vraag of het de dag van vandaag nog zoveel winst oplevert?
Eerste poging
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670K Boxed | € 234,- | € 234,- |
| 1 | Gigabyte GA-Z97P-D3 | € 82,- | € 82,- |
| 1 | Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5 | € 370,80 | € 370,80 |
| 1 | Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB | € 53,49 | € 53,49 |
| 1 | Antec VSK-4000E | € 28,25 | € 28,25 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2412M Zwart | € 232,20 | € 232,20 |
| 1 | Scythe Mugen 4 PCGH Edition | € 39,90 | € 39,90 |
| 1 | Transcend JetRam JM1600KLN-4G | € 44,15 | € 44,15 |
| 1 | Lite-On iHAS120 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung 850 EVO 250GB | € 110,50 | € 110,50 |