1 paar boxen zoekt versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nacho_Man
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 08:08
Ik heb nog twee boxen van Sharp liggen die nog op een gelijknamige setje draaien. Ik wil eigenlijk een nieuwe versterker kopen zodat het geluid wat eruit komt een beetje fatsoenlijk (lees: meer bass >:) ) is. Kunnen jullie een paar goeie aanraden?

de boxen: 130 watt op 8 ohm continu
250 watt op 8 ohm music output

alvast bedankt

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
In dat geval kun je volgens mij beter een goede 10 bands equalizer kpoen, voor rond de F200,- a F300,- heb je al zeer goede.

Ik denk dat dat een beter Alternatief is, want om nou een fatsoenlijke versterker bij Midi set boxen te doen, dat biedt natuurlijk niet zoveel meerwaarde. Met een equalizer kun je je behoeften prima behartigen en je hebt zelf nog meer instelmogelijkheden.

• Nacho_Man
Nou ik wil geen eq, want d'r zit al een op. Ik wil een versterker, omdat die set al bijna gaar is. Er komt wel heerlijk geluid uit, maar ik wil nog beter geluid. Die boxen zijn vier weg-systeem en ongeveer 1,5 meter hoog.

Verwijderd

Op zaterdag 16 juni 2001 13:39 schreef Yokozuna het volgende:
In dat geval kun je volgens mij beter een goede 10 bands equalizer kpoen, voor rond de F200,- a F300,- heb je al zeer goede.

Ik denk dat dat een beter Alternatief is, want om nou een fatsoenlijke versterker bij Midi set boxen te doen, dat biedt natuurlijk niet zoveel meerwaarde. Met een equalizer kun je je behoeften prima behartigen en je hebt zelf nog meer instelmogelijkheden.
een equalizer verslecht alleen maar je geluid...met een betere versterker zullen je boxen ook beter klinken, maar verwacht er niet te veel van....je kunt later altijd betere boxen kopen en zo langzaam maar zeker je setje verbeteren...

• Nacho_Man
Het probleem is nou dat ik van die set af wil. Hij is ongeveer 10 jaar oud....

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op zaterdag 16 juni 2001 14:57 schreef Nacho_Man het volgende:
Het probleem is nou dat ik van die set af wil. Hij is ongeveer 10 jaar oud....
Tjah, die oude versterker hebben bijna nooit zo'n goede signaal/ruis verhouding. Acoustisch kunnen ze echter heel warm en netjes klinken. Maar mits hij 10 jaar oud is kun je volgens mij ook beter een nieuwe versterker kopen. Wil je puur 4 boxen op aansluiten en boeit je PRoLogic/DD/DTs modes niet vele of wel?

Ohja, bij zulke boxen zou volgens mij een doorsnee Sony 2x1000 Watt versterker heel goed passen. Welke serie van Sony was nou ook weer best redelijk JvS? Heb voorlopig alleen de EQ en QS geZIEN.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 16:05 schreef Yokozuna het volgende:

Ohja, bij zulke boxen zou volgens mij een doorsnee Sony 2x1000 Watt versterker heel goed passen. Welke serie van Sony was nou ook weer best redelijk JvS? Heb voorlopig alleen de EQ en QS geZIEN.
Ik zou in dit geval toch voor de 2x1500 watt versie van sony kiezen :P

Nee, als je voor minder dan duizend piek een strakke en krachtige versterker wil hebben, dan is er maar een keuze: De rotel Ra972, dat is het krachtigste versterkertje onder de 1000 piek.

Hier heb je een site, en als je gaat zeuren "hij is maar 2x60 watt" dan koop je maar een PMA925 van denon ofzo, omdat die 2x120 watt heeft, ok? Mag je helemaal zelf weten. :) Of een Sony Taf920S van 2x140. Die laatste twee versterkers zijn dus gewoon echt "minder" dan die rotel, en dan heb ik het niet eens over de geluidskwalitet :)

Hij kost zo'n 900 piek overigens.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Nacho_Man
Op zaterdag 16 juni 2001 16:05 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

Tjah, die oude versterker hebben bijna nooit zo'n goede signaal/ruis verhouding. Acoustisch kunnen ze echter heel warm en netjes klinken. Maar mits hij 10 jaar oud is kun je volgens mij ook beter een nieuwe versterker kopen. Wil je puur 4 boxen op aansluiten en boeit je PRoLogic/DD/DTs modes niet vele of wel?
Nee, DD/DPL/DTS boeit me wel maar zo'n set heb ik al. Gewoon een versterker zonder poeha voor 4 speakers.

• Nacho_Man
Op zaterdag 16 juni 2001 16:45 schreef JvS het volgende:

[..]

Nee, als je voor minder dan duizend piek een strakke en krachtige versterker wil hebben, dan is er maar een keuze: De rotel Ra972, dat is het krachtigste versterkertje onder de 1000 piek.

Hier heb je een site, en als je gaat zeuren "hij is maar 2x60 watt" dan koop je maar een PMA925 van denon ofzo, omdat die 2x120 watt heeft, ok? Mag je helemaal zelf weten. :) Of een Sony Taf920S van 2x140. Die laatste twee versterkers zijn dus gewoon echt "minder" dan die rotel, en dan heb ik het niet eens over de geluidskwalitet :)

Hij kost zo'n 900 piek overigens.
uhmm...die site werkt niet?

toch wel.. :P

Kan dat wel, speakers van 130 watt op een 60 watt?

Verwijderd

Kan makkelijk.
Heb hier 2x 80 watt op een 20 watt versterker.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 17:59 schreef Nacho_Man het volgende:
Kan dat wel, speakers van 130 watt op een 60 watt?
Ja, dat kan heel goed. Als je het maar niet achterlijk hard gaat zetten, en je speakers een beetje normale gevoeligheid hebben (dat zal wel).

Sterker nog, als dat "moeilijke" speakers zijn, dan spelen ze beter op die 2x60watt van rotel, dan op die 2x120 van sony.

Mijn ouders spelen met die versterker met de B&W dm604, en dat is best een irritante speaker. Maar de versterker speelt heel goed, dus geen echt groot probleem daar!

• Nacho_Man
Op zaterdag 16 juni 2001 18:08 schreef bakdozium het volgende:
Kan makkelijk.
Heb hier 2x 80 watt op een 20 watt versterker.
Is dat niet schadelijk ofzo? Dat had ik ergens gelezen

• Exirion
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 18:11 schreef Nacho_Man het volgende:
Is dat niet schadelijk ofzo? Dat had ik ergens gelezen
Je hebt gelijk ja:

Een te zware versterker op een paar boxen is helemaal geen bezwaar mits je de boxen niet overbelast.

Het is veel slechter om een zwakke versterker aan te sluiten, omdat die bij maximale uitsturing begint te clippen. Daardoor komt er een blokgolf-achtig signaal op je speakers, en dat is niet zo fijn voor je tweeters. Die blaas je dan heel snel op, ook al is het vermogen kleiner dan het maximale vermogen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nacho_Man
Op zaterdag 16 juni 2001 18:13 schreef Exirion het volgende:

[..]

Een te zware versterker op een paar boxen is helemaal geen zwaar mits je de boxen niet overbelast.

Het is veel slechter om een zwakke versterker aan te sluiten, omdat die bij maximale uitsturing begint te clippen. Daardoor komt er een blokgolf-achtig signaal op je speakers, en dat is niet zo fijn voor je tweeters. Die blaas je dan heel snel op, ook al is het vermogen kleiner dan het maximale vermogen.
Dus dat zijn dus die irritante geluiden als ik hem een beetje hard zet........

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 18:13 schreef Exirion het volgende:

[..]

Een te zware versterker op een paar boxen is helemaal geen bezwaar mits je de boxen niet overbelast.

Het gaat hier dus om een "zware" speaker op een "lichte" versterker. :P
Wel ff lezuh, he?

Maar wat hij schrijft is dus waar. Alleen zal je dat alleen horen als je het achterlijk hard gaat zetten. Vermogens hoef je niet zo nauw op elkaar af te stemmen. Een 2x60 (echte!) watt versterker is meer dan genoeg om een huiskamer op z'n grondvesten te doen schudden, met een beetje gevoelige speaker.

[edit]

Speakers hebben geen vermogen. Ze zijn belastbaar tot maximaal 130watt. Een versterker van 2x60 watt is echt genoeg om daarmee te spelen. Mijn ouders doen het met die 2x60 op een set "2x200" watt speakers. Het feit is dat die 200watt alleen maar wordt gegeven als specificatie omdat het "gaaf" staat. Die speaker is gewoon bruikbaar met 10-200 watt versterkers. Als ze maar goeg gebouwd zijn en impendantiedipjes aankunnen.

Het is een groot misverstand dat mensen naar vermogens van speakers en versterkers kijken, omdat er altijd maximum vermogens gespecificeerd worden. In de praktijkj gebruik je hooguit 0,5 watt en hooguit 10watt als je lekker aan het "blazen" bent. Vermogens zeggen dus echt heel weinig, vind ik!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 18:15 schreef JvS het volgende:
Wel ff lezuh, he?
Ik gaf degene op wie ik reageerde gelijk met z'n uitspraak, dus ik zie het probleem niet :P
Een 2x60 (echte!) watt versterker is meer dan genoeg om een huiskamer op z'n grondvesten te doen schudden, met een beetje gevoelige speaker.
Ja, alleen kan het ook zo zijn dat een groot-vermogen speaker gewoon een vreselijk rendement heeft zodat je er veel vermogen in moet pompen voor een beetje lawaai. Dan kan een zwakke versterker al snel gaan clippen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Nacho_Man

[..]

Wel ff lezuh, he?

Maar wat hij schrijft is dus waar. Alleen zal je dat alleen horen als je het achterlijk hard gaat zetten. Vermogens hoef je niet zo nauw op elkaar af te stemmen. Een 2x60 (echte!) watt versterker is meer dan genoeg om een huiskamer op z'n grondvesten te doen schudden, met een beetje gevoelige speaker.
Die set heeft een versterker die precies is afgestemd op die speakers (even zware versterker). Dus Rotel is het beste en goedkoopste wat je kan aanraden?

Ow ja, kennen jullie deze site en audio appartuur al. Heel erg hoog :9~ gehalte :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 18:24 schreef Nacho_Man het volgende:

[..]

Die set heeft een versterker die precies is afgestemd op die speakers (even zware versterker). Dus Rotel is het beste en goedkoopste wat je kan aanraden?
Het is zeker de goedkoopste die ik je aan wil raden, aangezien je me een typ lijkt dat wel wat degelijks kan gebruiken. >:) En degelijk is het. Zit ook 5jaar garantie op.

Ik kan wel wat beters verzinnen, hoor. Maar dat is denk ik overkill voor jou. Hiermee kan je ook wel een feestje geven, denk ik.
Ow ja, kennen jullie deze site en audio appartuur al. Heel erg hoog :9~ gehalte :P
Jah, die had ik gisteren nog gezien. Wat was de url ook alweer? :?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Het is een groot misverstand dat mensen naar vermogens van speakers en versterkers kijken, omdat er altijd maximum vermogens gespecificeerd worden. In de praktijkj gebruik je hooguit 0,5 watt en hooguit 10watt als je lekker aan het "blazen" bent. Vermogens zeggen dus echt heel weinig, vind ik!
Absoluut mee eens, maar je moet 1 ding niet vergeten. De meeste versterkers krijgen in de specificatie een vermogen dat is gemeten bij 1KHz, dus een zuivere sinus.

De weerstand van speakers kan bij een complex signaal met lage frequenties erbij heel diep zakken zodat ze een grote belasting gaan vormen voor de versterker. Gevolg: het vermogen zakt meestal als een pudding in elkaar.

Als je speakers met een hoog rendement hebt, dan kun je met 3 Watt een gigantische kamer volblazen. Een voorbeeld hiervan is een demo die ik heb gezien/gehoord van de Klipsch horns met een 5W buizenversterker erop aangesloten.

Veel versterkers in de winkel van zogenaamd 100W, hebben in de praktijk misschien maar 5 echte Watts in huis bij een zware belasting. Dus nogmaals: who cares about specs ;)

• Nacho_Man

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 18:32 schreef Exirion het volgende:
[..]

Dus nogmaals: who cares about specs ;)
psst, jag is online :P

Ik zal het maar alvast zeggen:

[Jag mode=on]
Als de specs helemaal compleet en eerlijk worden weergegeven, dan heb je heel veel aan specs. Zelfs van speakers kan je dan zien of ze goed of niet zijn :P
[Jag mode=off]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 18:35 schreef Nacho_Man het volgende:
oeps, hier is ie: http://www.meridian-audio.com/m_prod.htm

sorry :P
Meridian ken ik zeker ja! Is goed spul :)

• Nacho_Man
eff offtopic, wat vinden jullie van deez teevee:

http://www.panasonic.nl/producten/images/TX-36PG50.jpg

ben van plan om hem te kopen.

(weet nog niet hoe ik plaatjes hierop kan krijgen)

er hoort een adres bij maar hij is foetsie....

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 18:40 schreef Nacho_Man het volgende:

http://www.panasonic.nl/producten/images/TX-36PG50.jpg

(weet nog niet hoe ik plaatjes hierop kan krijgen)
De beeldbuizen van Panasonic in hun normale TV's zijn tamelijk berucht (al zeker 25 jaar), maar misschien is dat veranderd inmiddels. In ieder geval heeft Panasonic de mooiste grootbeeld TV die ik ken (40.000 gulden) :P

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zaterdag 16 juni 2001 18:40 schreef Nacho_Man het volgende:
[img]http://www.panasonic.nl/producten/images/TX-36PG50.jpg[/img[

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.nl/producten/images/TX-36PG50.jpg
Dat is een mooie. Ben persoonlijk wel fan van die Tau's. Maar je moet 'm zelf uitzoeken

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:51

Jag

Een versterker zet een spanning over een speaker, die speaker heeft een minder dan oneindige weerstand en daardoor gaat er een stroom lopen.
Een versterker heeft transistoren waarmee een op-amp wordt gevormd: de versterker. Die opamp heeft een maximale spanning die hij kan leveren.
Bij die maximale spanning gaat er een stroom lopen die afhankelijk is van de weerstand van de speaker.
De weerstand van een speaker is eigenlijk geen weerstand, maar een complexe weerstand: een impedantie. Die is afhankelijk van de frequentie van de wisselspanning die de versterker over de speaker zet. En die impedantie varieert ook nog al wat. Bij een lagere impedantie moet de versterker meer stroom leveren. Een versterker heeft ook een trafo, die de 230V AC omzet naar een lagere DC spanning (die bepalend is voor de maximale spanning die de versterker kan leveren). Maar die trafo heeft ook een maximaal vermogen dat ie kan leveren. Daardoor kan de versterker die maximale spanning maar bij een bepaalde impedantie leveren. De versterker is dan geschikt voor die speakerimpedantie (en hoger).
Maar dat betekent niet dat het versterkervermogen inzakt tot 5 Watt! Dus dat verhaal dat de versterkerspecs zeggen dat het een 100 Watt versterker is, maar dat ie eigenlijk maar 5 "echte" Watts heeft is echt onzin. Het enige dat je moet specificieren is welk vermogen een versterker bij welke impedantie onder welke omstandigheden kan leveren (vervorming, input signaal, tijdsduur).

En dan het verhaal dat het versterkervermogen overeen zou moeten komen met de power handling van de speaker. Dat slaat echt helemaal nergens op. Er is echt absoluut niks mis met een speaker met een power handling van 500Watt met een 10 Watt versterker erop. Dat is namelijk helemaal niet slechter dan een 10 Watt versterker op een speaker die een power handling heeft van 10 Watt.
Andersom is riskanter, maar in praktijk helemaal niet zo gevaarlijk. Ik zou er alleen geen feestje mee geven.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 19:16 schreef Jag het volgende:
En dan het verhaal dat het versterkervermogen overeen zou moeten komen met de power handling van de speaker. Dat slaat echt helemaal nergens op. Er is echt absoluut niks mis met een speaker met een power handling van 500Watt met een 10 Watt versterker erop.
Als je ons verhaal goed gelezen had, dan had je ook gezien waarom we deze combinatie gevaarlijk vinden: clippen van de versterker. Als je een zwakke versterker gebruikt, dan kan die weinig belasting aan. Als bij zware belasting de maximale spanning op de uitgang inzakt, dan begint ie erg snel te clippen. En dat is zoals gezegd niet fijn voor je tweeters.

• Jag

Jag

Op zaterdag 16 juni 2001 19:24 schreef Exirion het volgende:

[..]

Als je ons verhaal goed gelezen had, dan had je ook gezien waarom we deze combinatie gevaarlijk vinden: clippen van de versterker. Als je een zwakke versterker gebruikt, dan kan die weinig belasting aan. Als bij zware belasting de maximale spanning op de uitgang inzakt, dan begint ie erg snel te clippen. En dat is zoals gezegd niet fijn voor je tweeters.
Ja, maar datzelde probleem heb je met een 10Watt versterker op een 10Watt speaker. Kortom, het gaat dan niet om de power handling maar om het versterkervermogen wat een probleem is. Voor de power handling van een speaker geldt dan eigenlijk dat het veilig is als die hoger is dan het vermogen dat de versterker kan leveren.

• Nacho_Man
Ik was wel van plan om ermee feestjes te geven :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 16 juni 2001 19:27 schreef Jag het volgende:
Ja, maar datzelde probleem heb je met een 10Watt versterker op een 10Watt speaker. Kortom, het gaat dan niet om de power handling maar om het versterkervermogen wat een probleem is. Voor de power handling van een speaker geldt dan eigenlijk dat het veilig is als die hoger is dan het vermogen dat de versterker kan leveren.
Waarom vind ik een kleine versterker gevaarlijker?

Als je een grote versterker op je speakers aansluit, en 'm heel hard zet, dan bereiken de conussen van je speakers op een gegeven moment de maximale uitslag. Op dat punt gaan ze vreselijk vervormen, en dat hoor je meteen zodat je de versterker zachter zet. Je zult dus in de praktijk vrijwel _nooit_ erg snel je speakers overbelasten.

Andersom is dus gevaarlijker: je kunt de versterker voluit zetten zonder dat de speakers tegenstribbelen, maar de versterker staat daarbij gevaarlijk te clippen. Ook dit kun je horen, maar minder snel dan conussen die staan de klapperen. Daarom zul je eerder je tweeters naar god helpen met een onderbemeten versterker, dan dat je je speakers overbelast met een overbemeten versterker.

• Jag

Jag

Jezus zeg, we zijn echt langs elkaar heen aan het praten. Het gaat mij om de fabel dat een kleine versterker op een grote speaker fout gaat, dus de volgende situatie:

Situatie A: een 10 Watt versterker met speakers met een power handling van 200 Watt

Situatie B: een 10 Watt versterker met speakers met een power handling van 10 Watt

In situatie B zal niemand zeggen dat het gevaar bestaat dat je de versterker te hard zet en dat ie daardoor zal gaan clippen en dat je daarmee je speakers kapot kan maken. Terwijl dat in situatie A altijd genoemnd wordt. En dat is krom, want situatie A is helemaal niet gevaarlijker dan B, zelfs veiliger.
Pagina: 1