[aankoopadvies] ultieme audiospeler!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
Of nouja; ultiem... Het moet er bij in de buurt komen in elk geval :). Voor in de woonkamer zoek ik een audiostreamer. In elk geval via smartphone te bedienen, op het apparaat zelf/afstandsbediening is een plus. Speaker/device in één omdat het zo lekker "schoon" is, en ik wil niet gebonden zijn aan bijvoorbeeld Spotify. Je weet immers simpelweg niet hoelang zo'n dienst blijft bestaan, wat de kosten in de toekomst worden, etc. Ideaal zou dus zijn om "gewoon" de URL van een radiostream in te kunnen geven. Verder is streamen vanaf NAS/smartphone zéér gewenst. Hieronder nog wat meer info :).

Ik zoek een?
Een audiostreamer

Wat is je budget?
Ik wil vooral in één keer klaar zijn. Als dat € 1000,- kost; soit. Als het voor minder kan; bijzonder graag! Waar ik echter niet op zit te wachten, is nu iets kopen wat het nét niet is voor € 100,- om over een half jaar weer iets nieuws te moeten halen zonder die irritante dingetjes die het € 100,- ding wel had.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb nu geen muziek in de woonkamer. De TV op radio zetten kan en werkt, maar is minder leuk wanneer je visite hebt bijvoorbeeld. Ik gebruik de streamer niet altijd, dus iets wat makkelijk in/uit de kast kan zou mooi zijn. Verder heb ik een collectie MP3's op mijn NAS (Samba share) en wat op mijn mobiel. Vanzelfsprekend moet hij via WIFI audio kunnen streamen, zowel via bijvoorbeeld Spotify maar ook via URL's van radiostreams.

Wat heb je zelf al gevonden?
Niet veel helaas. Ik ben to-taal niet thuis in het wereldje. Via CoolBlue bijvoorbeeld natuurlijk al wel gekeken, maar vind het bijzonder lastig om het kaf van het koren te scheiden. Alles speelt wel Spotify, maar daarom wil ik nou juist net niet gebonden zijn. Ook zegt zo'n site natuurlijk weinig over gebruiksgemak van het device, de bijhorende app, geluidskwaliteit etc. Dit wordt dus echt een ervaringendingetje, and that's where you come in :).

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik denk zo de belangrijkste info wel gegeven te hebben :). Ik volg het topic natuurlijk nauwgezet, dus als je vragen hebt of meer info wil; shoot!

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:36
Als ik jou was zou ik voor een Sonos gaan (een van de modellen uit de play lijn). Bekend merk met (verwacht ik) een groot marktaandeel en goede software ondersteuning (apps, nas, spotify etc). Past verder prima binnen jou budget en voldoet aan de genoemde eisen.

Als je niet niet thuis bent in het wereldje is het misschien het overwegen waard eerst een dergelijk apparaat tweedehands te kopen. Dan kun je er in ieder geval wat mee experimenteren. Is het wat, kun je het altijd uitbreiden. Is het niets, dan is het ook zo weer verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:33
yulunga schreef op maandag 06 april 2015 @ 08:55:
Als ik jou was zou ik voor een Sonos gaan (een van de modellen uit de play lijn). Bekend merk met (verwacht ik) een groot marktaandeel en goede software ondersteuning (apps, nas, spotify etc). Past verder prima binnen jou budget en voldoet aan de genoemde eisen.

Als je niet niet thuis bent in het wereldje is het misschien het overwegen waard eerst een dergelijk apparaat tweedehands te kopen. Dan kun je er in ieder geval wat mee experimenteren. Is het wat, kun je het altijd uitbreiden. Is het niets, dan is het ook zo weer verkocht.
Bedenk wel dat Sonos soms niet heel goed klinkt, meestal is het wel goed :)
https://www.youtube.com/watch?v=cNUQpLNEbfI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartmaniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:40
Of Bluesound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

De belangrijkste vraag: wat heb je nu al aan apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 06 april 2015 @ 19:30:
De belangrijkste vraag: wat heb je nu al aan apparatuur?
Niets, geloof ik. Ik heb géén audioapparatuur, twee Androidtelefoons voor eventuele bediening en een simpele NAS met Samba shares... Ik overweeg op basis van Z-wave in de toekomst wat domotica te gaan gebruiken (verlichting etc.), dat is misschien nog wel het relevantst.

GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dus je zoekt: Luidsprekers, versterking en een streaming device.

Steek in ieder geval het meeste geld in je luidsprekers, aangezien deze het meest bepalende zijn voor je geluid. Versterking is was minder bepalend voor je geluid. Wil je iets meer connectiviteit, dan kan je een receiver met HDMI overwegen. Om muziek/beeld af te spelen zal een willekeurige mediaspeler wel voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:25:
Dus je zoekt: Luidsprekers, versterking en een streaming device.

Steek in ieder geval het meeste geld in je luidsprekers, aangezien deze het meest bepalende zijn voor je geluid. Versterking is was minder bepalend voor je geluid. Wil je iets meer connectiviteit, dan kan je een receiver met HDMI overwegen. Om muziek/beeld af te spelen zal een willekeurige mediaspeler wel voldoen.
Ik hoop een streaming device met ingebouwde speaker te vinden. Hij hoeft namelijk erg prominent in beeld te zijn; ideaal zou zijn dat ik hem snel uit de kast kan pakken als ik hem nodig heb. Grote speakers in de woonkamer heb ik in elk geval géén zin in, ondanks dat het geluid dan wel beter is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Aha, dan zijn we al een stuk verder. Wil je deze ook voor je tv geluid gebruiken, dan is een soundbar een optie. De meeste all-in-one speakers zijn wel uitgerust met bluetooth, Airplay en een line in. Het voordeel van het een soundbar zit hem in de mogelijkheden om deze later weer te voorzien van nieuwe mogelijkheden. Een soundbar heeft meestal ook wel een aparte subwoofer, zodat je wat meer laag hebt. Teufel heeft bijvoorbeeld hele aardige betaalbare soundbars in haar assortiment zitten. Dit klinkt prima, ook voor muziek.

Als je echt een losse speaker zoekt, dan zou mijn advies zijn om iets te pakken met wat meer kastinhoud (zodat er ook wat laag uit komt). Ga desnoods even langs de lokale MM om wat modellen aan de tand te voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
DjVe schreef op maandag 06 april 2015 @ 23:11:
Aha, dan zijn we al een stuk verder. Wil je deze ook voor je tv geluid gebruiken, dan is een soundbar een optie. De meeste all-in-one speakers zijn wel uitgerust met bluetooth, Airplay en een line in. Het voordeel van het een soundbar zit hem in de mogelijkheden om deze later weer te voorzien van nieuwe mogelijkheden. Een soundbar heeft meestal ook wel een aparte subwoofer, zodat je wat meer laag hebt. Teufel heeft bijvoorbeeld hele aardige betaalbare soundbars in haar assortiment zitten. Dit klinkt prima, ook voor muziek.

Als je echt een losse speaker zoekt, dan zou mijn advies zijn om iets te pakken met wat meer kastinhoud (zodat er ook wat laag uit komt). Ga desnoods even langs de lokale MM om wat modellen aan de tand te voelen.
We zijn inderdaad een stap verder :). Een soundbar is misschien inderdaad een leuke optie; hij kan dan achter de TV, aangesloten worden op de digitale TV-reciever van Ziggo en als ik je goed begrijp kan ik er dan feitelijk alles op aansluiten wat ik wil voor die slimme ontvangst; een RPi2 of iets anders; als het maar een interface op mijn telefoon tevoorschijn tovert, zeg ik het zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Dat zeg je inderdaad goed. Je slaat er meerdere vliegen in een klap mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Topicstarter
DjVe schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 18:56:
Dat zeg je inderdaad goed. Je slaat er meerdere vliegen in een klap mee :)
Mooi, dan hebben we een leuk uitgangspunt denk ik. Een soundbar! Komt zoiets een beetje tot zijn recht als hij achter de TV (dus tussen TV en wand) wordt geplaatst, of is wel echt te adviseren hem erboven te monteren? De TV staat op een voet, dus eronder kan helaas niet.

Eens door de Pricewatch gebladerd, helaas geen Soundbarcategorie, maar wel mooie apparaten gespot. Ik weet alleen niet zo goed waarop ik kan vergelijken. Eens gegoogled, en het wattage (toch vaak maatstaf) schijnt niet echt zuiver te zijn; http://www.besteproduct.n...ermogen___de_zin_en_onzin.

Ik zal in élk geval moeten zorgen dat de soundbar een HDMI ingang én uitgang heeft zodat hij tussen de TV-reciever en TV in kan komen. Dan moet er nog een ingang zijn voor de daadwerkelijke muziekspeler (waarvoor ik overigens nog steeds open sta voor suggesties). Dit zal waarschijnlijk line out zijn? Niet lachen als ik het mis heb, maar volgens mij is dat vrij standaard voor audio. Qua uitgangen niet erg veeleisend geloof ik.

Is er een betrouwbare manier om op papier te zien of een soundbar goed is, of is dat écht gewoon een kwestie van aanhoren? En als je in mijn schoenen zou staan; welke device zou je aan de soundbar koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Nu online

DjVe

Hatsaflats!

Goed dat je wat achtergrondinformatie op hebt gezocht. Ik denk dat een mediaspeler met HDMI met meest praktische is. Ik hoor veel goeds over een RP2 met XBMC, maar met een Chromecast zal je je ook wel redden denk ik :)

Qua soundbar is het wel het mooiste als deze de vrije ruimte heeft en dus niet "geblokkeerd" wordt door je tv. Ik zit net even te kijken op de site van Teufel en zoiets: http://www.teufelaudio.nl...ase-streaming-p15220.html voldoet volgens mij aan al je wensen.

Staat niet in de weg (je zet je tv er gewoon op). Dat streamen met Raumfelt schijnt heel volwassen te zijn, je hebt ook ondersteuning voor Spotify en ook nog eens Bluetooth. Qua connectiviteit heb je een HDMI in en uitgang, optische ingang en een analoge ingang.

En je kan hem ook nog eens gratis terug sturen als deze niet bevalt :P
Pagina: 1