B&W 803 Matrix set advies gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:57

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Ik ben het audio forum even doorgeweest en weet niet zeker of dit nou onder vintage of zelfbouw valt, daarom maar een topic aangemaakt.

Ik was deze week een klus opnemen aan boord van een oud binnenvaart vrachtschip.
De nieuwe eigenaar zei dat hij alles incl inboedel over genomen had.
Ik zei: "Mooi audio setje heeft hij laten staan."
Dus zegt hij: "Als je het hebben wil .. neem maar mee, wel vandaag graag."

Tja dat liet ik me geen 2e keer zeggen :9
(Wel rugpijn aan overgehouden, maar was het waard)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/hRFgMiHxiDbzTFbi7EhRlREe/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TzqZKhEA0URmNroLHUTiF6kx/medium.jpg

Bowers & Wilkinson 803 Matrix Fronts
Bowers & Wilkinson AS-6 Sub
JM Lab Cobalt CC20 Center
Yamaha DSP-A2 Receiver Versterker

Ik heb jaren geleden een 4 x Jamo Classic 8 set gehad en heb nu een Bose Acoustimass III 16 setje (tja vrouwen)
Toch mis ik wel dat heerlijke geluid bij bijvoorbeeld muziek. Daarom wil ik graag weer lekker muziek luisteren op mijn hobby zolder.
Na het testen van de speakers kwam ik tot de conclusie dat de sub en center gewoon totaal overbodig zijn voor muziek. (Deze gaan dus ook weg)

Maar helaas ..... de bovenste gele (middentonen?) speaker van 1 van de 803 speakers is stuk.
Ik heb ze omgewisseld met de andere 803 om hier achter te komen.
De andere lage tonen en tweeter speakers lijken het allemaal goed te doen.

Visueel lijkt er niets aan de speaker te mankeren.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/dgjy1VEwnzX3ueZT2sTB310Q/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/q68NwCCizsTQDCWzcsUmj8fG/medium.jpg

Mijn eerste vraag is dus, hoe kan ik dit niet al te duur oplossen?
Zijn deze speakers nog te krijgen? Zijn hier goede vervangers voor? En als ik een andere speaker erin zet, moet ik dat dan bij beide speakers doen zodat het geluid 'gelijk' klinkt?

Dan mijn tweede vraag, de Yamaha DSP-A2 (22KG pff), is het slim om deze versterker gewoon te houden voor alleen muziek op de 2 x B&W 803 Matrix of is het misschien verstandiger om iets anders te zoeken?
De Yamaha DSP-A2 lijkt een soort 7.1 - 100W per kanaal versterker te zijn terwijl de 2 speakers 90-200W zijn. (specs)

Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-03 06:28

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Als je de driver wilt vervangen, moet je dat sowieso met een originele driver doen. Bij speakers is de inhoud van de kast ontworpen voor de driver die erin is geplaatst. Een ander soort driver plaatsen gaat geen goed geluid opleveren. Je moet dus sowieso een zelfde driver vinden om te kunnen repareren.

De yamaha, is op zich een nette versterker. Ook voor stereo zou ik hem gewoon houden. Waarschijnlijk heeft hij wel een optie voor bi-amping. Kun je de 803's mooi aansturen met 2 kanalen per speaker en die doorlusdraadjes vervangen voor kabels naar de versterkerpoorten voor de achterkanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Check eerst even of de speaker wel degelijk stuk is en niet toevallig een filtercomponent of andere oorzaak. Als de conus gewoon vrij kan bewegen en niet aanloopt bij zachtjes indrukken dan zou de speaker weleens prima in orde kunnen zijn. Wat is de nominale weerstand van de speaker, al gemeten?

Nadat je vrijloop hebt gecheckt in de weerstand is in orde zou je hem even in de andere speaker kunnen zetten. Of gewoon op een heel zacht volume aan de versterker.

Oh en die Yamaha is prima, zelfs nu nog. Dat is niet een beetje prima, dat is heel erg dikke vette prima. Het is trouwens een versterker, geen receiver. Mooi spul!

[ Voor 14% gewijzigd door Oyster op 05-04-2015 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Bedankt!

Al weer heel wat geleerd, versterker, drivers, bi-amping.
Nu alleen nog uitvinden of de versterker idd Bi-amping kan op de 803's.
En .. waar ik exact dezelfde driver(s) kan vinden.

De niet werkende driver beweegt gewoon goed, zie ook geen draadje naar het spoeltje of iets dergelijk los zitten. Heb hem helaas nog niet gemeten.
Wel heb ik de goede driver uit de ene speaker gehaald en verwisseld met de kapotte driver in de andere speaker. Dan komt er wel gewoon geluid uit. Dus het lijkt me echt dat de driver stuk is en het filter e.d. gewoon goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Als je de echte drivers wil hebben zal je naar de fabrikant moeten of naar een b&w dealer.
Die drivers zijn nog wel leverbaar maar verwacht geen goedkoop grapje ik vermoed dat zon driver rond de 150 $ moet kosten.
Leuk setje zeker als het gratis is ,ik zou dan zeker de eventuele driver gaan zoeken op internet want voor 150 $ zal je zeker geen beter klinkend setje vinden.
Ben best wel een beetje jaloers ben jaren geleden op zoek geweest naar zon setje voor een voor mij betaalbare prijs maar nooit gevonden.
Sccs met de zoektocht,op ebay kom je de drivers nog wel eens tegen voor 100 $ de set.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:48
l3p schreef op zondag 05 april 2015 @ 18:35:

Na het testen van de speakers kwam ik tot de conclusie dat de sub en center gewoon totaal overbodig zijn voor muziek. (Deze gaan dus ook weg)
Een sub is nooit overbodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Read schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:23:
Als je de echte drivers wil hebben zal je naar de fabrikant moeten of naar een b&w dealer.
Die drivers zijn nog wel leverbaar maar verwacht geen goedkoop grapje ik vermoed dat zon driver rond de 150 $ moet kosten.
Leuk setje zeker als het gratis is ,ik zou dan zeker de eventuele driver gaan zoeken op internet want voor 150 $ zal je zeker geen beter klinkend setje vinden.
Sccs met de zoektocht,op ebay kom je de drivers nog wel eens tegen voor 100 $ de set.
Bedankt! Dan inderdaad misschien toch maar eens het internet afzoeken. (Al ben ik niet zo van het E-bay kopen)
Read schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:23:
Ben best wel een beetje jaloers ben jaren geleden op zoek geweest naar zon setje voor een voor mij betaalbare prijs maar nooit gevonden.
Ik heb nog steeds zoveel spijt dat ik de Jamo Classic 8's weggedaan heb. (foto van toen)
Zo blij nu weer met deze set!
En dan te bedenken dat deze meneer dit 1 april tegen me zei: "Vandaag meenemen"
Ik zei, dat is geen leuke grap meneer :+
X2X2X schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:48:
[...]
Een sub is nooit overbodig!
Ik heb de set 3 dagen in de woonkamer gehad, heerlijk muziek luisteren! Zelfs met 1 driver stuk
De Sub had ik de laatste dag haast helemaal uit gedraaid omdat ik het gewoon te veel vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:48
l3p schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:19:

Ik heb de set 3 dagen in de woonkamer gehad, heerlijk muziek luisteren! Zelfs met 1 driver stuk
De Sub had ik de laatste dag haast helemaal uit gedraaid omdat ik het gewoon te veel vond.
Dan heb je deze waarschijnlijk niet goed afgesteld qua crossover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Topicstarter
Tja ik heb denk ik wel een 75 verschillende nummers gehoord de laatste dagen, ik vond het 'laag' van de 803's prima klinken. Ook zonder subwoofer.
Misschien dat mijn oren al iets minder worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 00:07

BLN

Bij redelijk formaat luidsprekers zoals deze, zal een subwoofer voor de meeste muziek meer kwaad dan goed doen. De subwoofer levert dan fase en looptijd verschillen op waardoor lage tonen uitdoven, versterken of anderszins rommelig worden. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat l3p die subwoofer weg doet.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hr1985
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Ik heb de 804 matrix staan. Zeker de moeite waard om er een nieuwe middentoner in te zetten. De speakers kosten nog steeds rond de 700 euro per paar op marktplaats. En ik vind ze dat ook waard. Zeker een klasse mooier als een cdm7 en 604. Speakers zijn al wel rond de 20 jaar oud.

In mijn beval had biampen en bi-wiren geen zin maar dat kan jij natuurlijk anders ervaren.

Je kunt ze in Amerika nog nieuw bestellen.

In mijn woonkamer is een sub met een 804 echt overbodig met muziek. Met film is het wel een aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:19
Mooie vondst!

Biwire is een uitvinding van de kabelfabrikanten. Kunnen ze mooi dubbel verkopen!
http://www.achievum.eu/bi-wiring.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:13
@ l3p http://www.total-speaker-repair.nl/
(reclame/geen aandelen)

Woofers zijn in feite vrij simpele dingen en daarom goed te repareren, hierboven een adres maar er zijn er vast meer. Zou niet meer dan 100 euro moeten kosten en als je gelukt hebt ben je met een paar tientjes klaar. De litze draad kan los gekomen zijn maar ook als de woofer door overbelasting kapot is gegaan kan de spindle opnieuw gewikkeld worden.(met zelfde draad)

[ Voor 21% gewijzigd door Roderiktweaker op 07-04-2015 20:21 ]

Pagina: 1