Toon posts:

Bose 301 serie 3 nieuwe subwoofer kist maken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een aantal dagen geleden 2 Bose 301 serie 3 kisten gekregen met 2 8 inch subwoofer's en 4 tweeters erin. ( op de kisten staan 2 stickers met de specificatie's, alleen daarop kan ik niet uitmaken of de subwoofer's nou 150 Watt per stuk zijn want op de achterkant van de subs zitten 2 sticker's en daar staat op W 200 S)

Alleen zit ik met een probleem, de kisten zijn behoorlijk beschadigd: sommige hoeken zijn kapot, het lamineer (zwarte soort plastic laag) komt los en waar het los is is het hout vies of zelfs beschimmeld.
ik wil dus graag 1 nieuwe kist maken met de subwoofer's erin alleen welke programma kan ik het beste gebruiken voor een nieuwe design te maken?
Wat is dan beter een gesloten kist of gepoort?( de originele kisten zijn gepoort)

Mvg Mathieu

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Exact even grote kist met dezelfde poort maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Topicstarter
Daar zat ik zelf ook al aan te denken maar wou even de optie's bekijken.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:55

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De randen van de woofers van Bose 301's rotten altijd weg. Die zijn te repareren maar in sommige gevallen worden ze vervangen, dit is bij jou ook gebeurd. Als er W 200 S op de woofers staan zijn het Visaton W200S'en.

http://www.visaton.de/en/...hoer/tiefton/w200s_8.html

Hier vind je info over kastvolume en dergelijke. Succes :)

PS. vermogen heeft geen zak te maken met de kwaliteit van die dingen. Volgens de specificaties is de belastbaarheid continu 75 watt, en daar kun je in een normale ruimte een prima feestje mee bouwen.

[ Voor 22% gewijzigd door mentalmadnizz op 05-04-2015 23:24 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
Randen vervangen stelt weinig voor, met een beetje geduld heb je de speakers zo weer klaar als de randen vergaan zijn. Heb zelf diverse 601 en 301 woofer randen vervangen en altijd met succes

Verwijderd

Topicstarter
De randen hebben geen beschadigingen of rot plekken, alleen bij 1 is het stofkapje een beetje kapot.

Ik zat te denken om van die 2 kisten beide maten 1 kist daarvan te maken met poort met een scheidingswand er tussen.

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-01 12:00
ik zie de 301 ook heel vaak op marktplaats voorbij komen.
Kun je niet goedkoper en makkelijker daar leuke bestaande kasten scoren en deze opnieuw lakken/aflakken.

Dan heb je leuke speakers voor weinig geld.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Lees even wat ik zeg, de originele woofers zitten er niet meer in omdat die waarschijnlijk weggerot waren. In jouw kasten zitten Visaton woofers. ;)

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

OMD

Wat jij wilt kan niet of gaat in ieder geval niet klinken. Het zijn namelijk geen subwoofers. Je kan niet zomaar speakers uit 2 kasten trekken en deze in één kast doen. De mid/woofers verzorgen een groot deel van het middencentrum. Niet te doen dus.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Topicstarter
@mentalmadnizz aah ik snap het al die Visaton's zijn gewoon vervangers voor de weggerotte 301's. Maar zoals je al eerder zei op de site van visaton staan aantal wooferkist maten, kan ik dus gebruiken?

@OMD ik weet dat dat eigenlijk niet gaat klinken enzo vanwege de aantal liters, de afgestemde hertz, box design enz enz.

• OMD
  • Nu online

OMD

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 12:33:
@mentalmadnizz aah ik snap het al die Visaton's zijn gewoon vervangers voor de weggerotte 301's. Maar zoals je al eerder zei op de site van visaton staan aantal wooferkist maten, kan ik dus gebruiken?

@OMD ik weet dat dat eigenlijk niet gaat klinken enzo vanwege de aantal liters, de afgestemde hertz, box design enz enz.
Ik denk dat je het niet weet namelijk.

Poging 2:

De 301's zijn 2 luidsprekers voor een linker en rechter kanaal. Wanneer je de midwoofers ( dus geen subs ) naar een andere kast gaat verplaatsen ( 1 kast waar jij het over hebt ) dan komen dus een deel van de stemmen uit die kast en de rest uit de tweeters die nog aan/in de 301 kast gemonteerd zijn.

Kast berekening is niet moeilijk alleen zal het gewoonweg niet klinken. Hoe ga je dat doen met filtering? De filters voor het hoog blijven in de kasten zitten voor de tweeters.

Wat je wil is compleet nutteloos en zonde van je tijd/energie.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Verwijderd

Topicstarter
Oke ik weet het nu wel,1 kist gaat niet.
Op de site van Visaton staat bij deze woofer een aantal kist liters ( 15 L,gesloten,20 L gepoort, 30 L gepoort en 50 L gepoort )
Ik zou graag voor 15 liter gesloten of 20 liter gepoort willen gaan. ( 2 kisten dan)
Alleen staan er helaas geen kist maten bij.

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Kistmaten kun je zelf berekenen aan de hand van het aantal liters natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
hoe reken ik dat uit dan?

• OMD
  • Nu online

OMD

met je gebruikersnaam badum tssss...

bv:
http://www.12vhifi.nl/subkisten.html

Verwijderd

Topicstarter
die site ken ik allang maar gaat beetje moeilijk als ik de maten niet heb he ;)

• OMD
  • Nu online

OMD

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:44:
die site ken ik allang maar gaat beetje moeilijk als ik de maten niet heb he ;)
Serieus? 8)7
Ik houd het voor gezien :X , je moet echt wat meer zelf (goed) lezen.

[ Voor 8% gewijzigd door OMD op 06-04-2015 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Luister ik heb nooit dat programma gebruikt maar ken het wel.
ik heb alles kunnen invullen behalve de maten van de kist, als ik dan bereken aanklik komt er bij (google chrome) bovenaan een apart venstertje te staan dat ik één nog moet invullen en vertel maar mij dan welke maten dat zijn.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 06 april 2015 @ 21:57:
Luister ik heb nooit dat programma gebruikt maar ken het wel.
ik heb alles kunnen invullen behalve de maten van de kist, als ik dan bereken aanklik komt er bij (google chrome) bovenaan een apart venstertje te staan dat ik één nog moet invullen en vertel maar mij dan welke maten dat zijn.
mischien moet jij even vertellen wat je daar invult. de kristallen bol is stuk hier ....

als er een scheidingswandingaat maak je gewoon dezelfde maat per kant ?
Serieus ?

inhoud (in liters)= Lengte x Breedte x Hoogte (in decimeters)
en dan pas je daar lbo 1e klas wiskunde op toe samen met wat fantasie

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 06-04-2015 22:43 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
@Fish ten 1e ik ga 2 kisten maken geen 1.

Ten 2e dat omrekenen van liters naar decimeter kan ik heus wel maar ik heb de maten niet ( hoogte breedte diepte )

ps. Wiskunde is niet mn beste vak.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die maten moet je dus zelf bedenken. :)

Doe eens 10x10x10.
Hoeveel liter is dat?

En 20x20x50?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Hier heb ik wat aan, als iemand me nou eerder zei dat ik de maten zelf moest bedenken. ( ik had het zelf ook kunnen nagaan maargoed)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11

JvS

Ik heb hem zelf ook

Vraag dat dan specifiek in plaats van zo algemeen vragen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:04:
Hier heb ik wat aan, als iemand me nou eerder zei dat ik de maten zelf moest bedenken. ( ik had het zelf ook kunnen nagaan bedenken maargoed)
ftfy

waarom denk je dat ze een volume opgeven en geen maten ?
maar goed het is ook nog eens afhankelijk van de eventuele dempingsmaterialen in je kast hou er maar rekening mee

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
@JvS omdat ik eerst niet op de site keek van Visaton dus ik had het zo gevraagd.
omdat ik het nogal vaag vond waarom er Visaton woofer's in Bose 301 serie 3 zaten. ( zijn dus gewoon vervangers voor de originele 301's )

@Fish dat weet ik niet ik heb er niet zo heel veel ervaring mee.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus, ik zou ze met zijn 2en in een gepoorte kist zetten. Winisd kan wel voor je uitrekenen hoe groot de kist moet worden, en hoe groot de poort.

Ga je hem op een subwooferversterker aansluiten? Dan hoef je geen filter te gebruiken.
Ga je hem op een "gewone" versterker gebruiken, dan moet je wel een filter monteren.

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:50
Haha,

Ik heb vandaag mogen ontdekken dat die 301 prima als sub woofer in de auto te gebruiken is :)

Voor de lol achterin gelegd en op vol vermogen geen vervorming, wel al een woofer gesloopt omdat de rand losliet en de hele conus etc los zat na 50 minuten op vol vermogen spelen.

Andere maar wat steviger gemaakt, de foamen rolrand was er ook wat sterker van en minder versleten als bij de ouwe woofer :D

Verwijderd

Topicstarter
@Speakerfreak95 haha maar zijn het originele 301 serie 3 woofers of die ik heb (de vervangende) Visaton W200S?

Ik heb nou kistmaten en luchtpoort maten(voor mijn 2 Visaton's W200S), ik heb alleen nog niks kunnen knutselen i.v.m school en stage.

ik vraag me alleen af waar ik godsnaam die luchtpoorten kan plaatsen? of maakt het niet uit waar ze komen? (de diameter en lengte maken natuurlijk wel uit, duh).

• teacher

teacher

Dysgaf!

Het maakt een beetje uit:

Als je ze voorop plaatst, heb je kans op wat middentonen uit de poort.
Achterop heb je dat probleem minder, maar kan je ze weer slecht tegen een muur zetten.
Speakerbouw is altijd compromissen maken.

Het hangt ook een beetje af van de plaatsing van de woofers zelf. Doe eens een schetsje van je plan?

En noem het geen luchtpoorten :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000

Jag

Ik zou de poort in principe altijd achter plaatsen tenzij je van plan bent om de speaker echt strak tegen de muur te plaatsen.

en idd, het zijn geen luchtpoorten of ventilatie poorten ofzo :+ Bass reflex poorten heten ze ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Jag op 16-06-2015 20:32 ]

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16:50
Verwijderd schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:40:
@Speakerfreak95 haha maar zijn het originele 301 serie 3 woofers of die ik heb (de vervangende) Visaton W200S?

Ik heb nou kistmaten en luchtpoort maten(voor mijn 2 Visaton's W200S), ik heb alleen nog niks kunnen knutselen i.v.m school en stage.

ik vraag me alleen af waar ik godsnaam die luchtpoorten kan plaatsen? of maakt het niet uit waar ze komen? (de diameter en lengte maken natuurlijk wel uit, duh).
Het zijn de originele woofers,
En verrassend genoeg ook een paar met de W200S staan.
Die klinken als sub zijnde al minder, het is meer een mid laag unit en zeker geen sub woofer.
Die originele units kunnen al een stuk meer geweld aan.

Verwijderd

Topicstarter
De kist wordt 60x25x30 (45 lister kist), met 2 bass reflex poorten van 14,7 cm lang en 6,2 cm in diameter.

p.s. ik heb dit overigens niet met winisd uitgerekend maar van de officele site afgehaald en wat aanpassingen en wat rekenwerk toegevoegd. (om zegmaar wat te experimenteren).

De kist komt niet strak tegen muur, ong. 5 a 10 cm van de muur af.

Aangezien het geen sub-woofers zijn maar mid woofers kan ik de bass reflex poorten voorop plaatsen.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000

Jag

Ik snap je redenering niet. Een bass reflex poort geeft een resonantie en daarom komt er een bult mid uit. Achterop heb je daar minder last van. Met midwoofers is dit probleem eerder groter. Is je nieuwe ontwerp qua inhoud (binnenmaten) gelijk?

[ Voor 50% gewijzigd door Jag op 17-06-2015 13:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus eigenlijk probeer je te zeggen dat ik geen bass reflex poort nodig heb?

Ik heb hier nog niet zo veel ervaring mee en mensen gaan gelijk met moeilijke termen smijten en dan heb ik zoiets van wat dat betekent dat dan weer.

Ik heb zelf wat aanpassingen gedaan, ik kon uit een paar kistliters kiezen en ik kwam op 45 liter uit. 50 liter en 30 liter stonden er tussen dus van die aanpassingen kwam ik op 45 uit. 5 liter afwijking dus.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik ben ook benieuwd naar de theorie waarom bij mid woofers de poort wel aan de voorkant mogen. :)

En moeilijke termen kan je googlen of vragen natuurlijk. Ik heb er nog een voor je:
Helmholz resonator :)

Mijn advies:
Simuleer de woofers in winisd, dan zie je precies wat het aantal liters, of een grotere of langere poort doet.

Ga daarna bouwen :)

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 17-06-2015 15:03 ]

Pagina: 1