Debian KDE met Plasma 5?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 20:37
Beste Tweakers,

Ik ben een beetje met Debian aan het spelen op mijn test-pc'tje en ik zag laatst Plasma 5 in de laatste Kubuntu Tech Preview op internet voorbij komen. Ik wil dit graag in Debian installeren maar op internet zie ik overal alleen walkthroughs om KDE (met Plasma 4) te installeren in Debian. Weet iemand hoe ik te werk moet gaan om KDE Plasma 5 te installeren?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:34
Er zijn nog geen pakketten beschikbaar voor Debian. Als je toch graag met 5 wilt spelen zou ik een andere distro hiervoor aanraden. Ik heb zelf een poosje geleden in een VM 5 geprobeerd i.c.m. NixOS. Ik denk overigens dat openSUSE het beste is als je 5 wilt proberen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Ben zelf ook vol ongeduld aan het wachten totdat KDE5 zijn intrede doet in Debian. Spijtig genoeg blijft het voorlopig bij wachten. Als je een .deb based distro wenst kan je kubuntu 15.04 gebruiken.

Een ander alternatief is KDE Plasma 5 vanaf source compileren.

[ Voor 14% gewijzigd door Blokker_1999 op 06-04-2015 10:00 ]

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb zo'n vermoeden dat zodra Jessie uit is op 25 april, er allerlei software en DE's bijgewerkt worden in Sid/Unstable. Momenteel staat Xfce4 4.12 al bijna volledig in Experimental, alleen is die niet echt bruikbaar vanwege de panel plugins die je niet kan installeren ivm dependencies. KDE staat niet in Experimental, evenals Gnome (versie 3.16 is ook al een tijdje uit maar niet bij Debian), maar er staat wel vaker iets niet wat opeens in Sid komt.
Dus heb je nog een paar weken geduld?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:34
Ik zag wel al tier 1 en tier 2 frameworks in experimental. Qua applicaties is 4.14.3 nu in experimental en 4.14.2 in testing. Ik ben benieuwd of stable alsnog 4.14.3 krijgt, of dat dat pas bij 8.1 gebeurt, of helemaal niet.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Debian minor releases zijn over het algemeen gewoon een manier om de installer te voorzien van nieuwere versies van de paketten. Debian zal nooit nieuwere versienummers meeleveren van paketten maar enkel bugfixes backporten naar de huidige versie. Het kan dus wel zijn dat de fixes uit die nieuwere versie hun weg vinden in Debian, maar niet hun versienummer.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat ligt bij DE's iets anders. Daar krijg je wel gewoon de minor update doorgevoerd, omdat patchen in die zin te veel werk is. Kijk ik voor kde-baseapps, dan is de versiestring voor Testing/Unstable 4:4.14.2-1. In Experimental is deze 4:14.12.3-1. Zie het verschil in main, major en minor (of hoe je de volgorde ook wilt noemen).

Een DE is ook veel complexer dan bijvoorbeeld Apache of MySQL. Het bestaat uit veel meer packages en libraries die onderling nodig zijn. Server software zoals eerder genoemde hebben alleen algemene library dependencies en een paar van zichzelf. Die patchen gaat voornamelijk over security bugs, niet stabiliteit en functionele fouten wat in een DE over 't algemeen het geval is.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLion01
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-10 20:37
Bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik maar eens OpenSUSE proberen met KDE 5. Heeft iemand KDE 5 al draaien op zijn productie PC en wat zijn daarmee je ervaringen?

iPhone 13 mini (iOS 26) [daily driver]
Jolla C2 (Sailfish OS 5)
Xiaomi Pad 6 (Sailfish OS 5)
OnePlus 6T (Ubuntu Touch 20.04)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:39

houthakker

Poehé

Er is iig een versie van qt5 in backports van debian. In theorie zou je kde5 dus kunnen proberen te bouwen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leander-s
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:44
Je kan plasma5 ook in archlinux gebruiken. Maar dat moet je het wel zelf alles uitzoeken met hulp van de documentatie. Hou er ook rekening mee dat nog niet elke applicatie van kde is geport naar kde5.

[ Voor 4% gewijzigd door leander-s op 07-04-2015 14:56 ]

Pagina: 1