Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers gebruikers. Als ik kijk op https://www.cpubenchmark.net zie ik dat de Intel Xeon boven aan staat met de benchmarks. Mijn vraag was hoe kan de Intel Xeon zo goed zijn? En waarvoor zijn ze zo goed en waar worden ze voor gebruikt? Ik hoop dat jullie mijn vraag een beetje kunnen beantwoorden.

Gr Antho :)

(Sorry dat ik dit bij de verkeerde topic heb geplaatst)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2015 14:20 ]

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-01 23:45
Xeon CPU's zijn niet echt bedoeld voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker. Ze worden typisch gebruikt in servers en zware workstations, hebben vaak 6,8 of zels 12 cores (ipv de gebruikelijke 4) en dit zie je dan meestal ook aan het prijskaartje.

Verwijderd

Topicstarter
Ooh, dankjewel!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-02 21:35
SanderH_ schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:28:
Xeon CPU's zijn niet echt bedoeld voor de huis-tuin-en-keuken gebruiker. Ze worden typisch gebruikt in servers en zware workstations, hebben vaak 6,8 of zels 12 cores (ipv de gebruikelijke 4) en dit zie je dan meestal ook aan het prijskaartje.
Xeon's kunnen prima gebruikt worden voor een huis-tuin-en-keuken of gaming pc, het is alleen de vraag of het nut heeft. De instap Xeon CPU's zijn simpelweg binned s1150 Core i7's, vaak zonder iGPU maar wel met ECC memory support. Voorbeelden hiervan zijn de Xeon E3 1230-v2 en de Xeon E3 1231-v3. Voor iemand die graag wel hyperthreading wil maar niet wil overclocken is zo'n Xeon een leuk alternatief voor de (vaak) duurdere Core i7 equivalent.

De Xeon's die hoog op die Passmark lijst staan zijn echter vele malen duurder en bevatten inderdaad veel meer cores, omdat die CPU's voor een andere doelgroep zijn (enterprice level rendering, virtualisatie etc.). Zo'n Xeon E5 2699-v3 kost ook al zo'n 6500 euro, iets wat je als doorsnee gamer niet bepaald gaat aanschaffen. Daarbij zijn dit soort CPU's wat minder geschikt voor gaming, aangezien games nog altijd maar beperkt gebruik maken van meerdere cores (meestal maakt alles boven de 4 cores weinig uit) en hebben games liever hoge clocksnelheid. Voor een gaming pc zal een op 4.4Ghz geclockte 4C/8T Core i7 4790K dan ook beter presteren dan de hierboven genoemde 18C/36T Xeon E5 2699-v3.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar PMG, je weet wel, de categorie met de P van processor.