Simpel (?) OS overzetten van HDD naar SSD

Pagina: 1
Acties:

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2025
Beste medetweakers, ik begin tijdens deze vredige paasdagen lichtelijk wanhopig te worden.

Ik ben in het bezit van een Lenovo G50-30 en daar wilde ik een Kingston SSDNow V300 60GB inzetten om Windows op te zetten. Iets wat gemakkelijk is en zo klaar zou moeten zijn, maar ik krijg het simpelweg niet voor elkaar. Om de SSD te plaatsen gebruik ik de slot van de optische drive zodat ik de HDD als tweede disk zou kunnen gebruiken.

Ik heb het volgende gedaan:
Bestanden van HDD naar SSD gecloned; resultaat was dat ik de SSD niet als boot disk in kon stellen. (Dit heb ik overigens volgens verschillende tutorials en met verschillende programma's gedaan. Elke keer hetzelfde resultaat als ik wilde booten vanaf SSD; Blue screen.)

Nou goed, dan maar een fresh install;
HDD eruit gehaald en enkel de SSD erin laten zitten. Ik heb geprobeerd door middel van een boot-usb Windows direct op de SSD te installeren en daarna de HDD als tweede disk toevoegen. Helaas werkt de productcode van Windows niet dus kan ik geen Windows installeren. Waarschijnlijk werkt de code niet omdat deze al gebruikt is op de HDD.

Ik zie door de bomen het bos niet meer want iedere site zegt iets anders. Ik moet helaas toegeven dat ik dit simpele klusje niet zelf voor elkaar krijg en wil dus graag via deze weg om tips/hulp vragen.

Bij voorbaat dank.

DaLucovic

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Je geeft geen specifieke informatie over foutmeldingen en zo, hier kunnen we niet veel mee.
Je kan de SSD niet als boot disk instellen, maar je boot er wel van :?

Globaal is de procedure ongeveer zo:
Clone de HDD naar SSD met geschikte software (bv gratis Macrium Reflect). Zet dan de PC uit, verwijder de HDD en zet de SSD daar voor in de plaats VOORDAT je voor de eerste keer boot met de gekloonde SSD.

Als je het opnieuw wil proberen kan het soms helpen als je eerst een clean uitvoert op de SSD met diskpart.

Ik neem aan dat het om windows 8/8.1 gaat en die moet je installeren op een GPT disk, niet MBR.
Controleer ook dat je een installatie usb/disk of de ssd na een kloon altijd boot via UEFI.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is ook simpel, je moet de guides ervoor letterlijk volgen en er NIET van afwijken. Dat heb je wel gedaan en daardoor kom je in een situatie die voor noobs niet zo makkelijk op te lossen is.
Het is jammer dat je daaropvolgend met een clean install bezig bent gegaan, als je pech hebt is de originele disk layout aangepast waardoor booten vanaf je hdd nu ook niet meer werkt.
Als dit niet zo is, dan opnieuw clonen. Afsluiten, hdd afkoppelen, inloggen in bios. Ssd als boot device instellen en booten met de hdd afgekoppeld.
Als dit goed werkt kun je aflsuiten, hdd weer aankoppelen en kun je deze evt wissen.

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2025
Ploink schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:15:
Je geeft geen specifieke informatie over foutmeldingen en zo, hier kunnen we niet veel mee.
Je kan de SSD niet als boot disk instellen, maar je boot er wel van :?
Inderdaad ben ik nogal nalatig geweest met de foutmeldingen, excuus. Ook de zin over van mijn SSD booten heb ik onhandig geformuleerd. Ik doelde er hiermee op ik dat de bios van mijn SSD af kan booten (Duh), maar dat elke keer wanneer ik Windows bootte ik tegen een foutmelding opliep, de BSOD's.
Ploink schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:15:
Globaal is de procedure ongeveer zo:
Clone de HDD naar SSD met geschikte software (bv gratis Macrium Reflect). Zet dan de PC uit, verwijder de HDD en zet de SSD daar voor in de plaats VOORDAT je voor de eerste keer boot met de gekloonde SSD.
Dit programma heeft mij uiteindelijk verder geholpen. Ik verwachtte dat het vorige programma een bestand corrupt maakte en dat daardoor de kopie niet naar behoren toe werkte. Wanneer ik dezelfde stappen met dit programma uitvoerde, lukte het in een keer.
KillerAce_NL schreef op zondag 05 april 2015 @ 20:23:
Het is ook simpel, je moet de guides ervoor letterlijk volgen en er NIET van afwijken. Dat heb je wel gedaan en daardoor kom je in een situatie die voor noobs niet zo makkelijk op te lossen is.
Ik verwacht dat het programma niet goed werkte, ik volgde dezelfde stappen met het programma wat Ploink opperde en het lukte wel.

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Mooi dat het nu wel werkt :)
Macrium Reflect is een aanrader dus, maar kun je nog even zeggen welke clone software jij hebt gebruikt waarmee het niet lukte? Dat is nuttig voor anderen met hetzelfde probleem ;)