Bestanden recovery oude HDD

Pagina: 1
Acties:

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-01 23:21
Hallo alle,

Vanochtend belde mijn nicht, dat haar PC niet wilde opstarten, nou blijkt dat het windows laadscherm wel wilt blijven staan, maar daarna verschijnt er absoluut geen bureaublad zelfs na 2 uur wachten niet. Nou vetrouw ik die HDD niet echt meer, want hij heeft al vaker keuren gehad..

Nou heb ik hier een nieuwe harde schijf liggen, en wil daar windows 7 op gaan zetten. Nou zit ik wel met een probleem zij heeft geen backup gemaakt van haar bestanden (heb haar vaker gezegt dat ze dat moest doen maar leek haar niet nodig 8)7 ), en sommige bestanden voornamelijk van haar bedrijf, wil ze toch graag behouden.

Nou heb ik hier ergens heel diep in de kast, een sata naar usb converter gevonden. Nou is mij vraag is er een mogelijkheid om die bestanden van de oude HDD, naar de nieuwe HDD om te zetten met de usb naar sata converter.

Hieronder een paar afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/10wuuds.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2zdwtvn.jpg

Indien het niet mogelijk is met deze converter, zijn er andere oplossingen?

Voron V0.2 | Prusa Core One+

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Deze ken ik niet specifiek, maar met een sata-usb adapter kun je inderdaad gewoon een sata harddisk aansluiten via usb. Normaal gesproken heb je ook nog een stekker voor de voeding nodig.
Daarna kun je de bestanden die je wil bewaren kopiëren.
Een andere mogelijkheid is om de PC op te starten met een linux live CD en daarmee de bestanden overzetten naar een externe schijf of usb stick.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het gaat dus over een PC? Waarom sluit je de harddisk niet gewoon op het moederbord aan dan?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je moet gaan recoveren is het mijns inziens handiger om het native te houden in plaats van met adaptertjes ertussen te gaan werken.
Bij voorkeur gewoon aansluiten middels de SATA op het moederbord.

Haar harddisk aansluiten op een PC die geen kuren vertoont en kijken wat je van de disk kunt plukken. Hiervoor een Linux LiveCD gebruiken kan handig zijn, aangezien je in Windows nou eenmaal minder controle hebt over de disk en de acties die worden uitgevoerd.
Vanuit Windows kan op zich ook, maar schrijf dan absoluut niet naar de disk en voorkom dat Windows de disk eventueel wil gaan "initialiseren".

Als je het het veiligst wilt doen zonder een recoverybedrijf in de schakelen maak je een kopie van de disk en probeer je daar de data vandaan te recoveren. Gebruik een Linux liveCD zoals CloneZilla om een kopie te maken van de huidige disk en sla je de data op op een andere disk.
Als de tweede disk even groot of groter is dan de bron-disk kun je een zogenaamde "device-device" kopie maken ipv "device-image", wat je een directe bruikbare kloon oplevert.
Met die kloon kun je vervolgens spelen om de data er af te snoepen.

Maak je nicht ook duidelijk dat data waar geen backup van is geen belangrijke data is. Er is een gezegde in data backup wat luidt: "If it's not in three places, it doesn't exist". Zeker in het geval van de bedrijfsdata is het erg belangrijk om een kopie te hebben.

Non-computer advies, kijk maar wat je er mee doet:
Houd je uren bij en overweeg om er geld voor te vragen. Het blijft familie, dus kun je prima een vriendelijk tarief hanteren, maar het helpt vaak met de realisatie: Omdat zij het vertikte om een kopie te maken mag jij nu tijd gaan investeren in het terughalen van haar data. Dit zijn eigenlijk onnodige rotklusjes. Waarbij men ook nogal verschillend kan reageren wanneer het je niet lukt om de data terug te krijgen. Houd dat in je achterhoofd ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BladeSlayer1000
Ik wil het succes op slagen eigenlijk vergroten, dus ik ga een Linux LiveCD gebruiken.

Nou zat ik te kijken naar CloneZilla, en het lijkt dat dit programma veel opties te bieden heeft. Al vindt ik het op dit moment nog wel onduidelijk welke opties ik zou moeten kiezen uit alle opties. Is er een instructie te vinden betreft dit programma?

En dan heb ik nog een vraag, moet ik voor de boot de CD van bijv. CloneZilla erin duwen? Of waarneer windows 7 volledig is opgestart, via de nieuwe HDD?
Ultraman schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:15:
Non-computer advies, kijk maar wat je er mee doet:
Houd je uren bij en overweeg om er geld voor te vragen. Het blijft familie, dus kun je prima een vriendelijk tarief hanteren, maar het helpt vaak met de realisatie: Omdat zij het vertikte om een kopie te maken mag jij nu tijd gaan investeren in het terughalen van haar data. Dit zijn eigenlijk onnodige rotklusjes. Waarbij men ook nogal verschillend kan reageren wanneer het je niet lukt om de data terug te krijgen. Houd dat in je achterhoofd ;)
Gelukkig had ik dat al afgesproken, ik wist dat het namelijk veel werk zou worden. En ze moet tenslotte zelf ook ervan leren, als ik al zo vaak heb gezegt dat ze meerdere backups moet maken van de belangrijke data.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Met een linux livecd opstarten.
Dan met ddresque een copie maken, dit eerst oefenen en een handleiding zoeken.
Dan met de copie gaan recoveren, vermoedelijk werkt gewoon kopieren al voor je belangrijke files, dit dus ook met de linuc livecd.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 18:25

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jordy.T schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:51:
Ik wil het succes op slagen eigenlijk vergroten, dus ik ga een Linux LiveCD gebruiken.

Nou zat ik te kijken naar CloneZilla, en het lijkt dat dit programma veel opties te bieden heeft. Al vindt ik het op dit moment nog wel onduidelijk welke opties ik zou moeten kiezen uit alle opties. Is er een instructie te vinden betreft dit programma?
Er zijn wel instructies te vinden, maar met het kiezen van "Beginner" en goed lezen kom je een heel eind.
Wat je wilt is de "device-device" kloon optie, ipv "device-image" (default). Die keuze krijg je vrij vlot. Daarna even opletten wat je source disk en je destination disk is. Kun je waarschijnlijk wel herkennen aan merk,modelnr.
Als je ergens vastloopt kun je gewoon stoppen, no harm done. Dan kun je altijd nog hier gerichte vragen stellen met eventueel een uitleg/screenshot waar je op klem loopt.
En dan heb ik nog een vraag, moet ik voor de boot de CD van bijv. CloneZilla erin duwen? Of waarneer windows 7 volledig is opgestart, via de nieuwe HDD?
CloneZilla is een LiveCD of LiveUSB, afhankelijk van wat je maakt. CD is het makkelijkst ;)
Van een Live medium start je op, in plaats van vanaf de harddisk.

Tijdens het opstarten bieden veel PCs de optie om een Boot Override of Boot Menu naar voren te halen (vaak F11). Dan kun je doorgaans kiezen uit HD / CD / Netwerk (PXE) / anders...
Als je in zo'n menu zit kun je de CD er in stoppen en vervolgens voor Boot van CD kiezen.
Als zo'n boot override optie niet beschikbaar is ga je gewoon naar het BIOS. Stop je als je daar in zit de CD er in, dan heb je toch alle tijd. Kun je gelijk even de Boot Order controleren om te zien of de CD voor de HDD geprobeerd wordt.
[...]

Gelukkig had ik dat al afgesproken, ik wist dat het namelijk veel werk zou worden. En ze moet tenslotte zelf ook ervan leren, als ik al zo vaak heb gezegt dat ze meerdere backups moet maken van de belangrijke data.
:Y

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• BladeSlayer1000
Vandaag mijn nicht blij gemaakt. Heb een deel van de bestanden terug kunnen halen, en een ander deel moet ze maar als verloren beschouwen.

Ze heeft haar les degelijk wel geleerd. Ze heeft direct 2 externe hardeschijven erbij gekocht die als backup-disks gaan dienen.

Bedankt allemaal voor de hulp.

Pagina: 1