Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

netwerk snelheid vs bandbreedte vraag

Pagina: 1
Acties:

• gotnoname
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-03-2022
ik ben een elektricien, en leg soms ook data netwerken aan die dan gecertificeerd worden.

de data netwerken voldoet dan aan een bandbreedte die bij hun standaard hoort , namelijk

cat5E -100mhz
cat6 - 250mhz
cat6A - 500mhz
cat7 - 600mhz (verschilt nog per website)

als uitleg voor de bandbreedte vind ik online bv het volgende:

"De snelheid is voor beide kabels gelijk, echter de bandbreedte verschilt. Vergelijk het met een snelweg Cat.5e is een tweebaansweg en Cat.6 heeft 4 rijbanen. De snelheid die je mag rijden is hetzelfde op beide soorten wegen maar op de 4 baans weg kunnen meer auto's tegelijk van A naar B rijden."

goed dat is voor mij redelijk duidelijk , hoe beter mijn netwerk kabel , hoe sneller de dataoverdracht en hoe meer meer data tegelijk verstuurd kan worden.

maar als ik naar de netwerk apparatuur kijk zoals netwerkkaarten en switches dan zie ik alleen de specificaties van de snelheid (10/100/1000Mb/s)

mijn vraag is eigenlijk hoe "ziet" de apparatuur dat er een cat 5A, 6, of 6A kabel is aangesloten en dan de daarbij horende snelheid en bandbreedte toepast?

een netwerk kaart en switch zullen bij cat 5A, 6, of 6A op 1000Mb/s gaan werken , maar hoe bepaald hij dan op welke bandbreedte moet worden toegepast (100, 250, 500Mhz)?

gotnoname

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Dat bandbreedte verhaal is alleen maar theorie.
Het verschil in kabels die een hogere frequentie aankunnen is dat de latency van zo'n kabel kleiner is.
Met andere woorden de tijd dit een bit erover doet om van de nene kant van de kabel naar de andere kant te komen.
In een lan is het aandeel van de totale lantency van een kabel nauwelijk van invloed en met de huidige stand van de techniek verwaarloosbaar.

De snelheid wordt door de aparatuur bepaalt en die is gestandariseerd op 10, 100 of 1000Mb/s.

Als je een switch via een kabel aan een netwerkkaart hangt gaan die switch en die kaart met elkaar onderhandelen op welke snelheid ze beiden kunnen werken en kiezen dan de hoogste snelheid die beiden aankunnen.

De kabel komt hier niet in voor.
Als ze een snelheid kiezen die de kabel niet aankan dan zal er simpelweg geen verbinding tot stand gebracht worden.
Of wel een verbinding, maar de data pakketjes komen vaak niet goed aan en dan zorgt het netwerk protocol dat zo'n pakketje opnieuw verzonden wordt.
Als dat veel gebeurd zal de hoeveelheid data per seconde die verzonden kan worden afnemen.

Het is dus van belang een kabel te nemen die meer aankan dan de aparatuur om geen bottleneck in de keten te worden.
Daarom is het met de huidige prijzen van kabels ook altijd handiger om cat6 in plaats van cat5e te kiezen, want dan heb je meer speling.
De lengte van de kabels gaan op een gegeven moment ook meespelen namelijk.

Cat6, cat6A en cat 7 kunnen ook allemaal de volgende stap in snelheid aan namelijk 10Gb/s, maar het verschil zit in de maximale lengte die dan met een kabel overbrugt kan worden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.