Derde scherm, zou dit werken?

Pagina: 1
Acties:

• Rhin
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-01 23:26
Hallo Tweakers!

Ik heb nu 2 schermen, 1 HDMI en 1 VGA. Mijn videokaart heeft 1 HDMI uitgang, 1 VGA, en 2 MiniDisplayports. Nu is de PC van mijn ouders stuk gegaan en in ruil voor hun hele setup heb ik ze een laptop gegeven. Bij die PC van hun zit ook een scherm, precies dezelfde als 1 van mijn 2 schermen die ik nu heb. Deze heeft enkel 1 VGA poort en 1 DVI-D poort (maar geen DVI kabel, dus die zou ik dan nog moeten kopen). Nou vraag ik me af, als ik een miniDP->VGA adapter koop, gaat dat dan werken, op 1080p60Hz?

Ik zag deze al na een korte search, maar die lijkt me haast te goedkoop om waar te zijn 8)7 €3,99, daar haal je nog geen Big Mac menu voor :9
Verder zullen er wel meer van deze adapters te zoeken en eventueel heb ik nog wel een miniDP->DP adapter liggen. Ik vraag me alleen vooral af of dit (goed) werkt?

Ik hoop dat ik hier met deze vraag terecht kan, ondanks dat hij meer gaat over die adapter dan over het scherm zelf. :9 anders graag even zeggen!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28

br00ky

Moderator Harde Waren
Gelukkig hebben we hier een glazenbol zodat we precies weten welke videokaart je hebt ;).

• Rhin
Dat zou toch niet zo veel uit moeten maken? Qua kracht is het iig geen probleem verwacht ik. Ik vraag me alleen af of zo'n adapter wel echt goed werkt, en niet een lagere resolutie output of iets dergelijks.

De videokaart die ik heb is een Sapphire Radeon HD7850 2GB op 1050MHz >:) misschien niet de nieuwste kaart maar ik ben er nu nog tevreden mee.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Rhin schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:21:
Dat zou toch niet zo veel uit moeten maken? Qua kracht is het iig geen probleem verwacht ik. Ik vraag me alleen af of zo'n adapter wel echt goed werkt, en niet een lagere resolutie output of iets dergelijks.
Dat maakt natuurlijk wel uit om te weten wat er op aangesloten kan worden.
De videokaart die ik heb is een Sapphire Radeon HD7850 2GB op 1050MHz >:) misschien niet de nieuwste kaart maar ik ben er nu nog tevreden mee.
Dan moet je waarschijnlijk een actieve adapter halen voor het ding, anders gaat het niet werken. Daarbij zou ik niet met VGA gaan klooien als DVI een mogelijkheid is.

• Rhin
TERW_DAN schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:33:
Dan moet je waarschijnlijk een actieve adapter halen voor het ding, anders gaat het niet werken. Daarbij zou ik niet met VGA gaan klooien als DVI een mogelijkheid is.
Kijk, dat bedoelde ik dus ;) Dankjewel. Ik kon me heel vaag iets herinneren dat je niet zomaar een DP signaal om kan zetten naar VGA/DVI, maar ik wist niet meer precies hoe het zat.
Actieve adapters zijn vrij duur, of niet? Wat zou de goedkoopste manier zijn om het scherm te gebruiken met een miniDP-uitgang? Of zou ik mijn HDMI-out kunnen splitten of iets dergelijks? Of is het gewoon simpelweg het geld niet waard?

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
HDMI splitten kan, als je graag 2 keer hetzelfde signaal ziet ;)
(Misschien dat er een doosje bestaat wat 2 schermen als 1 doorgeeft aan je pc, maar dat lijkt me een gigantisch stuk duurder dan een convertertje)
Die Sapphires komen meestal met een MiniDP naar normaal DP convertertje, daarop een Sapphire Displayport -> DVI converter (25 tot 30 euro) en dan met een DVI kabel naar je scherm werkt prima :)
(Je kan uiteraard een ander merk converter kopen, zolang het maar een actieve is)

Fixing things to the breaking point...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:51

D4NG3R

kiwi

:)

Dan spreek je over dualhead2go setups van > €250,- :P

Gewoon een (mini)DP > DVI/HDMI adaptertje kopen en gaan met die banaan.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rhin
D4NG3R schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:58:
Dan spreek je over dualhead2go setups van > €250,- :P

Gewoon een (mini)DP > DVI/HDMI adaptertje kopen en gaan met die banaan.
In ieder geval mooi bedacht toch? 8)7 het bestaat in ieder geval :*)
RGAT schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:54:
HDMI splitten kan, als je graag 2 keer hetzelfde signaal ziet ;)
(Misschien dat er een doosje bestaat wat 2 schermen als 1 doorgeeft aan je pc, maar dat lijkt me een gigantisch stuk duurder dan een convertertje)
Die Sapphires komen meestal met een MiniDP naar normaal DP convertertje, daarop een Sapphire Displayport -> DVI converter (25 tot 30 euro) en dan met een DVI kabel naar je scherm werkt prima :)
(Je kan uiteraard een ander merk converter kopen, zolang het maar een actieve is)
Dat klopt! Ik heb inderdaad een MiniDP->DP adaptertje gekregen bij mijn kaart.
Wel zuur vind ik zelf, want 30 euro is 30 euro en dat geld kan ik ook mooi gebruiken bij het sparen voor mooiere IPS schermen en/of een betere videokaart.

He wacht eens even! Het schiet mij net te binnen. Is het niet mogelijk een extra (ongelijke) videokaart aan te sluiten, en enkel te gebruiken voor de ports? Heb nog wel ruimte daarvoor op mijn mobo en ook heb ik volgens mij nog ergens een Radeon HD5750 liggen. Ik dacht een tijdje terug gelezen hebben dat je dan de zwakkere videokaart kan gebruiken voor enkel de uitgangen zonder dat je dan de performance van de slechtste kaart krijgt. Of moet het dan per se een extra 7850 2gb in crossfire setup zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Rhin op 05-04-2015 00:16 ]

• RGAT
  • Niet online
Rhin schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:13:
[...]

In ieder geval mooi bedacht toch? 8)7 het bestaat in ieder geval :*)

[...]

Dat klopt! Ik heb inderdaad een MiniDP->DP adaptertje gekregen bij mijn kaart.
Wel zuur vind ik zelf, want 30 euro is 30 euro en dat geld kan ik ook mooi gebruiken bij het sparen voor mooiere IPS schermen en/of een betere videokaart.

He wacht eens even! Het schiet mij net te binnen. Is het niet mogelijk een extra (ongelijke) videokaart aan te sluiten, en enkel te gebruiken voor de ports? Heb nog wel ruimte daarvoor op mijn mobo en ook heb ik volgens mij nog ergens een Radeon HD5750 liggen. Ik dacht een tijdje terug gelezen hebben dat je dan de zwakkere videokaart kan gebruiken voor enkel de uitgangen zonder dat je dan de performance van de slechtste kaart krijgt. Of moet het dan per se een extra 7850 2gb in crossfire setup zijn?
De kaart waar je scherm aan hangt stuurt dat scherm aan :)
Die kaart zal vrij snel meer aan stroom verbruiken dan die twee tot drie tientjes die de converter had gekost ;)

[ Voor 5% gewijzigd door RGAT op 05-04-2015 00:22 ]

Fixing things to the breaking point...

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het nadeel is dat je dan wel met een extra bron van geluid en verbruik zit in het systeem. Zo'n actieve adapter kost je een keer 2 tientjes maar dat haal je er zo weer uit

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als het een HD5450 ofzo was die lag te verstoffen, had ik gezegd gewoon doen, maar een HD5750 verbruikt toch wel wat meer en heeft nog ouderwets een fan, dus eens met D4nger, haal zo'n actief dingetje, wel zo makkelijk.

People as things, that’s where it starts.

• Rhin
VasZaitsev schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:25:
Als het een HD5450 ofzo was die lag te verstoffen, had ik gezegd gewoon doen, maar een HD5750 verbruikt toch wel wat meer en heeft nog ouderwets een fan, dus eens met D4nger, haal zo'n actief dingetje, wel zo makkelijk.
Komt toch al wel weer neer op 40 euro (7 euro DVI kabel, 25 euro adapter, 3+5 euro verzendkosten). Voor dat geld vind ik het persoonlijk niet waard, ik moet ook nog geld over houden om van te eten :P

Misschien dat ik het nog probeer met die videokaart (of ik kan contact opnemen met een vriend van me, die heeft ooit een HD5450 van me geleend (wel een met een fan trouwens, maar dat is écht geen probleem, mijn PC staat naast onze CV en maakt sowieso al wel wat geluid) en gebruikt hem volgens mij niet meer.), maar ik denk dat ik het eerst maar bij 2 schermen moet houden. Of ik moet inderdaad gaan sparen voor een actieve adapter, maar dat zie ik dan later wel :9

[ Voor 6% gewijzigd door Rhin op 05-04-2015 00:45 ]

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:17
Wat voor CPU heb je (en moederbord)?

De iGPU gebruiken voor een extra scherm is misschien wel een optie

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:28

TommieW

Numa numa.

Displayport naar DVI voor zo'n €4 op eBay. Ik heb aardig wat van dit soort adaptertjes, en ze werken prima.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-01 20:15

deraco96

Altijd.

Rhin schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:16:
Nou vraag ik me af, als ik een miniDP->VGA adapter koop, gaat dat dan werken, op 1080p60Hz?
Ja
Ik zag deze al na een korte search, maar die lijkt me haast te goedkoop om waar te zijn
Nee, dat klopt wel, DP --> VGA adapters kosten geen drol.
Verder zullen er wel meer van deze adapters te zoeken en eventueel heb ik nog wel een miniDP->DP adapter liggen. Ik vraag me alleen vooral af of dit (goed) werkt?
Ik zou niet eerst een mDP-->DP poort adapter eraanhangen en daarna nog een adapter
TERW_DAN schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:33:
VGA is inferieur, maar altijd analoog. Dit betekent dat elke DP-->VGA adapter automatisch actief is. Die zijn dus hartstikke goedkoop.

Een extra videokaart is nergens voor nodig, als je tevreden bent met de beeldkwaliteit van VGA zal zo'n goedkope adapter werken.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-01 09:08
deraco96 schreef op zondag 05 april 2015 @ 12:09:
[...]

Ja

[...]

Nee, dat klopt wel, DP --> VGA adapters kosten geen drol.

[...]

Ik zou niet eerst een mDP-->DP poort adapter eraanhangen en daarna nog een adapter

[...]

VGA is inferieur, maar altijd analoog. Dit betekent dat elke DP-->VGA adapter automatisch actief is. Die zijn dus hartstikke goedkoop.

Een extra videokaart is nergens voor nodig, als je tevreden bent met de beeldkwaliteit van VGA zal zo'n goedkope adapter werken.
Het voornaamste punt bij DP ->VGA en dat deze altijd actief zouden moeten zijn, is dat in tegenstelling tot DVI er bij DP geen ruimte over is gelaten voor een analoog signaal. Daarom zul je nooit met een passieve adapter VGA beeld uit een DP aansluiting kunnen krijgen, terwijl dit wel mogelijk is bij bepaalde DVI aansluitingen.
TommieW schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:12:
Displayport naar DVI voor zo'n €4 op eBay. Ik heb aardig wat van dit soort adaptertjes, en ze werken prima.
Het punt hierbij is dat DP -> hdmi/dvi prima zal werken als je slechts 1 monitor aan sluit, of dit nu een active of passieve adapter betreft. Het probleem ligt dan ook meer bij de grafische kaart. Pas de meest recente modellen kunnen over het algemeen 3 hdmi/dvi monitoren aansturen. Dit heeft voornamelijk te maken dat er voor iedere aansluiting een aparte controller aanwezig moet zijn op de grafische kaart (later zijn daar trucjes voor bedacht).
Ondanks dat de meeste kaarten waren uitgerust met in totaal 3 hdmi/dvi aansluitingen konden er maar maximaal 2 tegelijk gebruikt worden. Deze zelfde controllers worden ook gebruikt bij passieve DP -> hdmi/dvi verlopen en zal je dus niets mee opschieten als je een 3e dvi/hdmi monitor wil aansluiten. Daar komt dan ook de actieve adapter om de hoek kijken. Een actieve adapter wordt aan de kaart gepresenteerd als zijnde een native DP signaal waardoor de kaart niet 1 van de hdmi/dvi controllers hoeft "op te offeren". De actieve adapter heeft dan een eigen controller aan boord die het DP signaal actief omzet naar een hdmi/dvi signaal, zonder dat de kaart zich hier zorgen over hoeft te maken.

TL;DR:
Een DP -> vga adapter zal gelijk werken (want deze is dan inderdaad actief) of nooit (want je bent opgelicht en het is een passieve DP -> vga adapter die nooit zal kunnen werken.)

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Spekkie88 schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:16:
Het voornaamste punt bij DP ->VGA en dat deze altijd actief zouden moeten zijn, is dat in tegenstelling tot DVI er bij DP geen ruimte over is gelaten voor een analoog signaal. Daarom zul je nooit met een passieve adapter VGA beeld uit een DP aansluiting kunnen krijgen, terwijl dit wel mogelijk is bij bepaalde DVI aansluitingen.
Net andersom dus. DP heeft inderdaad geen analoog signaal, echter werken passieve VGA adapters van een paar euro dus juist wel waar DVI en HDMI actief moeten worden omgezet.

• Spekkie88
D4NG3R schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:24:
[...]

Net andersom dus. DP heeft inderdaad geen analoog signaal, echter werken passieve VGA adapters van een paar euro dus juist wel waar DVI en HDMI actief moeten worden omgezet.
Als er signaal conversie plaats vind (wat het geval is bij DP -> vga), is het per definitie een actieve adapter.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

De officiële definitie wijkt nogal af van de volksmond. Toen DP net populair begon te worden op kaarten had je nog echte passieve adapters van DP > HDMI/DVI die niet of nauwelijks werkten, tegenwoordig is alles actief veel actief* maar blijft men de noemer passief gebruiken voor goedkope VGA adapters. Ik blijf deze manier van uitleggen ook gebruiken omdat deze definitie dusdanig breed geaccepteerd is dat daar toch geen verandering in gaat komen.

Echt passieve DP > VGA adapters hebben nooit bestaan en kunnen per definitie inderdaad niet bestaan door het ontbreken van een analoog signaal.

* DualMode DP ondersteunt HDMI en DVI met een passieve adapter die enkel het voltage opkrikt van 3.3 naar 5v.

[ Voor 24% gewijzigd door D4NG3R op 05-04-2015 14:22 ]

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-01 23:27
Is het niet de algemene regel dat van digitaal -> analoog geen actieve conversie nodig is, dus een passieve adapter voldoende is?
Van analoog -> digitaal daarentegen dan weer wél actieve conversie behoeft, maar eenzelfde type (analoog -> analoog en digitaal -> digitaal), afhankelijk van het signaal, vaak ook niet hoeft?

Oftewel, bij HDMI/DVI/DP -> VGA is passieve adapter voldoende?

• Spekkie88
D4NG3R schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:14:
De officiële definitie wijkt nogal af van de volksmond. Toen DP net populair begon te worden op kaarten had je nog echte passieve adapters van DP > HDMI/DVI die niet of nauwelijks werkten, tegenwoordig is alles actief veel actief* maar blijft men de noemer passief gebruiken voor goedkope VGA adapters. Ik blijf deze manier van uitleggen ook gebruiken omdat deze definitie dusdanig breed geaccepteerd is dat daar toch geen verandering in gaat komen.

Echt passieve DP > VGA adapters hebben nooit bestaan en kunnen per definitie inderdaad niet bestaan door het ontbreken van een analoog signaal.

* DualMode DP ondersteunt HDMI en DVI met een passieve adapter die enkel het voltage opkrikt van 3.3 naar 5v.
Je hebt gelijk dat er zelfs in de "passieve" adapter elektronica aanwezig is om het voltage te wijzigen. Daarentegen vind er geen signal conversion plaats in deze adapters. Dat is dan ook de reden dat ik ernaar refereer als zijnde passieve adapters, omdat er gewoon een hdmi/dvi signaal over de datalanes wordt gestuurd.

De meeste goedkopere DP -> dvi/hdmi zijn dan ook nog steeds "passieve" adapters, waarin de adapter zelf geen signaal conversie plaats vindt. Daarom heb je voor de meeste kaarten van voor de GTX 600 en HD7000 serie een actieve DP -> dvi/hdmi adapter nodig hebben om 3 of meer monitoren aan te sturen, waarin in de adapter zelf de signaal conversie plaats vind van DP -> hdmi/dvi.

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Rhin schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:16:
Bij die PC van hun zit ook een scherm, precies dezelfde als 1 van mijn 2 schermen die ik nu heb. Deze heeft enkel 1 VGA poort en 1 DVI-D poort (maar geen DVI kabel, dus die zou ik dan nog moeten kopen).
Iets om over na te denken, op hoge resoluties (vanaf 1680x1050 is het al merkbaar) is het beeld via vga minder scherp. Geen idee waar je het beeldscherm voor gaat gebruiken, maar laat dit meewegen in je beslissing.
Pagina: 1