GamePC in HTPC case (€1000)

Pagina: 1
Acties:

• Merroc
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetten... e-mailen... office... youtube, dat werk.
Ow ja en gamen natuurlijk!!
Wellicht in de toekomst ook als media pc gebruiken. Het belangrijkste is dat ik weer voor een jaar of 3-5 vooruit kan.

Het belangrijkste is dat ik hieronder bewust gekozen heb voor een Ultra-HD scherm. Denk daarbij aan games als WoW, Factorio/OpenTTD, Minecraft, RPGs, Civilization en andere "rustige" games. Zeker geen snelle FPS games (60 fps is niet een vereiste). Ultra is niet strikt noodzakelijk (ook dankzij de hoge resolutie), maar ik het moet wel beter zijn dan nu (niet zo moeilijk haha). Helemaal onderaan heb ik kort staan wat ik nu gebruik.

Wat mag het systeem gaan kosten?
ik vind € 1000 voor alles wat in de kast gaat het maximum. Liever richting €800, maar dat zie ik niet gebeuren.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
toetsenbord (G15) en muis (MX518 O+ ) Suggesties voor vervanging zijn welkom!! Daarnaast neem ik voor nu mijn Windows 7 mee, tzt upgraden naar Windows 10. Verder heb ik niet veel nodig, onboard audio, DVD speler die al 3 jaar niet wordt gebruikt...

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het lijstje waar ik nu op kom staat hieronder. Sommige keuzes heb ik kort onderbouwd.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 179,95€ 179,95
1Asus H97I-PLUS€ 111,-€ 111,-
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X€ 340,78€ 340,78
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 69,95€ 69,95
1Samsung U28D590D Zilver€ 415,50€ 415,50
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 35,95€ 35,95
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 115,49€ 115,49
1Seasonic S12G 450W€ 72,90€ 72,90
1Crucial MX100 256GB€ 94,95€ 94,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.436,47

CPU: volgens mij de meest aanbevolen CPU van het moment? Ik ga niet rederen met photoshop of 3d Max of iets dergelijks, dus meer lijkt me niet nodig. Misschien zelfs minder?
MB: Uiteraard mini-ITX voor de kast. Daarnaast gekeken naar de chipset, Z97 heeft functies die ik niet ga gebruiken, de B97 zag er te beperkt in de functies uit (geen PCIe x16). Daarna gekeken naar een goedkoop model van een bekend merk.

GPU: hogere segment, enigszins stil en past! (nét, max 310mm). Wellicht dat hier nog wat op bezuinigd kan worden, alleen wel rekening houdende met de ultra-hd. Ideeën zijn welkom (voorkeur voor AMD).
PSU: voornaamste eis was dat deze past (max 160mm lang). Het specifieke model wordt veel aanbevolen en zou voldoende stroom moeten leveren. Modulair of niet is niet relevant. De kast is, en blijft, dicht.

Behuizing: Ik heb nu een gigantische kast (cooler master cm stacker stc-101), deze is mij wel erg groot. Veel ruimte die ik niet gebruik, enige voordeel, de kamer is niet zo stoffig, want dat zit allemaal in de kast. Ik wilde dus naar een kleiner model dat eventueel op mijn bureau kan staan of naast een TV (lees: verplaatsbaar). Tevens vind ik het design mooi.

RAM: voor futureproofness 16GB gekozen. Ik realiseer dat games niet direct 8GB gebruiken, echter met de 4GB die ik nu heb loop ik regelmatig tegen een slome PC aan (heb een 6GB pagefile die ik niet meer terug wil zien). Ik dacht eerst aan één strip van 8GB om eventueel later 8GB bij te kopen, echter met een giga koeler op de CPU wordt dat lastig te doen, vandaar direct 16GB. Ook is het prijsverschil nu niet dusdanig groot dat 16GB niet kan.

Scherm: Eigenlijk stiekem de reden dat ik een nieuwe PC wil. Ik gebruik nu twee schermen van inmiddels bijna 10 jaar oud, deze wil ik vervangen voor één scherm. Mijn oog heb ik laten vallen op deze van Samsung. Omdat ik wil dat mijn nieuwe scherm ook 10 jaar mee kan, ga ik voor een hoge resolutie. Daarnaast kan dit enorm handig zijn met Excel, andere applicaties en bij de games die ik speel is schermruimte ook handig. Mijn huidige pc kan max 1440p aan en moet ik dus ook mn PC upgraden... (bovendien is die van mij inmiddels zo sloom as zijn kan)

HDD: Ik verwacht op korte termijn niet meer nodig te hebben dan deze SSD. Mijn huidige PC kan voor nu blijven staan waar die staat, incl de opslagruimte.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
GPU: AMD, historisch (ATi anyone) zo bij mij ingebakken... Moet wel een heeeel goede reden zijn om over te stappen.
andere interne componenten: nee
scherm: Samsung
input devices: Logitech

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals je hierboven ziet heb ik een kleine kast gekozen. Het moet dus wel allemaal passen. Stroom verbruik ga ik niet op letten, geluidsproductie echter wel. Zie ook de mogelijke toekomstige gebruik als media pc. Vandaar ook de keuze voor de Scythe Mugen 4 PCGH Edition & de Sapphire (her en der gelezen dat deze relatief stil is).

Ga je overklokken?
Nee

Huidig systeem, oftewel hier kom ik vandaan
CPU: Intel Core2Quad Q9550 @2.83GHz
MB: Gigabyte P35-DS3L
RAM: OCZ, 4GB, DDR2 (4x 1GB), volgens CPU-Z manufacturing Date Week 26, Year 06, dan weet je het wel...
GPU: HD 5700 series (volgens mij de 5770)
Schermen: Samsung Syncmaster 205BW (1680*1050) + Syncmaster 940BF (1280*1024)
HDD: enkel SATA, in totaal 3.5-4 TBs.

Tips zijn welkom! 'Vroeger', toen ik nog student was, was ik aardig up to date met alle ontwikkelingen (tot 2010 of zo). Nu helaas absoluut niet meer. Hopelijk is het me echter wel gelukt om iets bij elkaar te vinden. Ik denk dat ik voornamelijk nog wat op de GPU kan besparen. Wellicht ook op de MB, maar daar zijn de opties beperkt door de form factor.

Een tweede kanttekening is dat ik mij nu aan het oriënteren ben. Ik verwacht een aanschaf pas over 1.5-2 maand te doen (eind mei). Ik realiseer mijzelf dat 2 maanden in IT wereld betekend dat er drie nieuwe iPhones zijn, CPU's opeens slomer lijken dan 386s en een 2 maanden oude GPU nog maar 3 pixels kan berekenen.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat als er in de lente nog belangrijke nieuwe producten op de markt komen, dit zeker wel meegenomen kan worden.

PS, sorry dat het een lang verhaal is geworden, ik wilde graag zo volledig mogelijk zijn.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Hele goede openingspost, waarvoor hulde!

Prima build imo, alleen zou ik je voeding switchen naar het modulaire broertje, de pricewatch: Seasonic G-series 450 watt. Dat bouwt makkelijker en hij is daadwerkelijk leverbaar. Ook kwam afmetingen past die gewoon.

Het enige puntje van kritiek vind ik je monitor. Je kan echt niet meer met een TN paneel aankomen. Met een AMVA of IPS paneel ben je verzekerd van betere kleuren, zwartwaarden, contrast en kijkhoeken. Is 28 inch een harde eis? Dan moet namelijk aardig diep in de buidel gaan tasten voor een UHD monitor met mooi paneel.

• Merroc
Dank voor de bevestiging & PSU tip.

Ik begrijp dat een TN paneel inmiddels technologisch aardig op de retour is. De 28 inch is in principe geen eis, echter met deze resolutie heeft het weinig zin om minder dan 27 inch te hebben (wat ik las zie je vanaf 30 cm de pixels niet meer).
Wel wil ik mezelf behoeden voor een inmiddels mainstream resolutie. Toen ik mijn huidige schermen kocht waren deze resoluties ook mainstream (eerst 1280*1024, daarna de andere). Al snel waren echter de hogere resoluties (met name Full HD en inmiddels al 1440p) snel winnende in populariteit. Maar om nou twee goede schermen weg te doen is ook zonde. Graag wil ik daarom 'ahead of the curve' zijn. Ik ga ervan uit dat over een jaar of 2 4K (ook voor TVs) richting mainstream gaat. Denk bv aan WK voetbal vorig jaar.

Je hebt echter wel een punt, dat als je niet voor minder kwa pixels wilt, waarom dan wel minder voor type paneel. Wat ik begreep uit reviews en googlen (en ook begrijp uit je reactie) is met name op kijkhoek, kleuren en contrast een TN paneel minder.
Mijn tegenargumenten zijn in dat geval, en zie dit echt niet als 'dit is mijn keuze, en daar moeten jullie het mee doen', ik zie graag andere argumenten. Ik heb immers nog tijd om na te denken.:

Kijkhoek: ik weet niet welk type paneel mijn huidige schermen zijn (volgens mij deden ze toen nog niet aan type), maar van kijkhoek heb ik nooit problemen gehad. Ik zit er toch recht achter. Ik haalde weliswaar aan dat in de toekomst media PC een optie moet zijn. Dat zal wel achter een TV zijn, dus er zal nagenoeg altijd maar 1, hoogstens 2 man gewoon achter een bureau naar het scherm kijken.
Wellicht dat dit wel een verhaal wordt bij een 28 inch scherm?

Kleuren: volgens de specs kan dit scherm 1 miljard kleuren aan. Evenveel als bijvoorbeeld een Dell P2715Q Zwart (IPS scherm)

Contract: volledig mee eens, er is geen dynamisch contrast. Vergeleken met de Dell hebben beide wel een static contrast van 1:1000.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het probleem is dat een aantal zaken natuurlijk subjectief zijn, en, het is echt een dooddoener, maar als je er nooit mee gewerkt hebt (je beide schermen zijn TN), weet je niet wat je ziet als je met een AMVA/IPS scherm aan de gang gaat.

Ik heb zelf ook een vergelijkbare monitor als jou gehad en ben nog niet zo heel lang geleden overgestapt op een IPS (AMVA is allround wat sterker, maar ik heb vooral goede, betrouwbare, heldere kleuren nodig), en het is echt een wereld van verschil. Misschien heb je wat aan deze uitleg van de kenners van TFTcentral. Neem het eens door. Het zou zonde zijn als je duur scherm aanschaft met potentieel een mindere techniek.

• Merroc
Thanks voor de link. Ik zal het eens goed doornemen!

Ik kan het zelf niet vinden, maar wellicht dat de apple macbook pro (early of late 2011) van mn vriendin een IPS scherm heeft waar ik het mee kan vergelijken?

[ Voor 3% gewijzigd door Merroc op 04-04-2015 23:50 ]

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
Tegen de tijd dat je de build gaat kopen heeft AMD waarschijnlijk hun nieuwe R9 300 serie uitgebracht.

Het geheugen 'probleem' komt omdat het ITX is, veel m-ATX moederborden ondersteunen wel 4 channels. Dat is toch dat flexibeler later. Dan komt het grotere broertje van de Node 304 van pas, de Node 804, dan heb je ook een stuk betere airflow, dat kan de r9 290 wel gebruiken.

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-03 21:04

Ultrapc

Anyone steak?

sjettepetJR. schreef op zondag 05 april 2015 @ 09:23:
Tegen de tijd dat je de build gaat kopen heeft AMD waarschijnlijk hun nieuwe R9 300 serie uitgebracht.

Het geheugen 'probleem' komt omdat het ITX is, veel m-ATX moederborden ondersteunen wel 4 channels. Dat is toch dat flexibeler later. Dan komt het grotere broertje van de Node 304 van pas, de Node 804, dan heb je ook een stuk betere airflow, dat kan de r9 290 wel gebruiken.
Ik ben persoonlijk nooit zo voor het wachten op een nieuwe generatie, maar nu de 300 serie toch wel dichterbij lijkt te komen zou ik er op wachten vanwege prestatie, of pricedrops in de 200 serie. Helaas is AMD nog wat onduidelijk erover. Dat een mainstream bordje 4 geheugen channels ondersteunt is natuurlijk onzin. Wel 4 bankjes voor het geheugen, maar ze zijn gewoon dual channel (net als de Mini-ITX modellen) alleen kan je nog upgraden wanneer je er al 2 bankjes in hebt zitten. Verder is de 804 een behoorlijk grote kast vergeleken met de 304, dus of je dat iets vind is weer persoonlijk natuurlijk.
http://tweakers.net/price.../313258;375787/categorie/

Allround.

• Merroc
Bedankt voor de informatie mbt de R9 300. Zal het de komende tijd in de gaten houden!
Die 804 zie ik (wat formaat betreft) niet zitten. 4 kanalen lijkt me overbodig als je twee strips nodig hebt (maar het fijne weet ik er niet van).

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13-02 10:44
Ultrapc schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:07:
[...]

Ik ben persoonlijk nooit zo voor het wachten op een nieuwe generatie, maar nu de 300 serie toch wel dichterbij lijkt te komen zou ik er op wachten vanwege prestatie, of pricedrops in de 200 serie. Helaas is AMD nog wat onduidelijk erover. Dat een mainstream bordje 4 geheugen channels ondersteunt is natuurlijk onzin. Wel 4 bankjes voor het geheugen, maar ze zijn gewoon dual channel (net als de Mini-ITX modellen) alleen kan je nog upgraden wanneer je er al 2 bankjes in hebt zitten. Verder is de 804 een behoorlijk grote kast vergeleken met de 304, dus of je dat iets vind is weer persoonlijk natuurlijk.
http://tweakers.net/price.../313258;375787/categorie/
Wat is precies het verschil tussen channels en slots? Weet het precieze er niet van. :?
Merroc schreef op zondag 05 april 2015 @ 19:18:
Bedankt voor de informatie mbt de R9 300. Zal het de komende tijd in de gaten houden!
Die 804 zie ik (wat formaat betreft) niet zitten. 4 kanalen lijkt me overbodig als je twee strips nodig hebt (maar het fijne weet ik er niet van).
Dan is de Xigmatek Aquila misschien leuk? Ik vind het zelf een erg mooie kast maar dat is heel persoonlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door sjettepetJR. op 05-04-2015 21:36 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Moederborden hebben een bepaalde hoeveelheid (fysieke) slots, en bij bijv. dual-channel delen 2 slots hun bandbreedte (=sneller).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Pagina: 1