Wat ga ik doen met het nieuwe systeem?
Werken:
Voor het werk gebruik ik veel grote Excelbestanden met veel data en complexe formules waar veel in gerekend wordt. Dat wordt gecombineerd met (niet al te best geschreven) VBA waar veel loops in zitten. De VBA kan in een aantal gevallen rustig een minuutje aan het werk zijn op mijn huidige laptop met een 5 jaar oude i7 waarbij de cpu load dan in de hoogste regionen zit.
Verder gebruik ik voornamelijk de standaard office toepassingen en Visio.
Gamen:
Ik heb sinds kort weer wat extra vrije tijd, die ga ik voor een deel besteden aan iets waar ik lang geleden mee gestopt ben: lekker relaxed een spelletje spelen op de PC. Vroeger speelde ik veel Sim City, voor nu heb ik mijn oog laten vallen op Cities - Skylines. In de toekomst mogelijk andere, maar wel soortgelijke games. Het beste van het beste is dus zeker niet nodig.
Systeemvereisten (recommended) voor Cities - Skylines:
Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz or AMD FX-6300, 3.5Ghz
Memory: 6 GB RAM
Graphics: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB or AMD Radeon HD 7870, 2 GB
Werken en gamen wil ik met mijn nieuwe systeem vooral comfortabel kunnen doen. Gamen op de hoogste settings (1920x1080), werken zonder verplichte koffiepauzes omdat het systeem overuren draait. Een beetje overkill qua specs is dus gewenst, maar enorme overkill is natuurlijk ook weer niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro, assemblage doe ik zelf. Minder mag uiteraard, meer ook, maar dan moet het wel nodig zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die meegaan naar het nieuwe systeem?
LG IPS277L-BN Zilver, Zwart
Logitech Speakersysteem Z523
Logitech Wireless Keyboard K270 qwerty
Logitech Wireless Mouse M505 (Zwart)
Wat heb ik allemaal nodig?
Een compleet systeem zonder randapparatuur, zie mijn lijstje.
Heb ik bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee
Ik kom zelf tot het volgende lijstje:
Ben benieuwd naar jullie advies voor het systeem als geheel en naar jullie mening over de volgende specifieke zaken:
Werken:
Voor het werk gebruik ik veel grote Excelbestanden met veel data en complexe formules waar veel in gerekend wordt. Dat wordt gecombineerd met (niet al te best geschreven) VBA waar veel loops in zitten. De VBA kan in een aantal gevallen rustig een minuutje aan het werk zijn op mijn huidige laptop met een 5 jaar oude i7 waarbij de cpu load dan in de hoogste regionen zit.
Verder gebruik ik voornamelijk de standaard office toepassingen en Visio.
Gamen:
Ik heb sinds kort weer wat extra vrije tijd, die ga ik voor een deel besteden aan iets waar ik lang geleden mee gestopt ben: lekker relaxed een spelletje spelen op de PC. Vroeger speelde ik veel Sim City, voor nu heb ik mijn oog laten vallen op Cities - Skylines. In de toekomst mogelijk andere, maar wel soortgelijke games. Het beste van het beste is dus zeker niet nodig.
Systeemvereisten (recommended) voor Cities - Skylines:
Processor: Intel Core i5-3470, 3.20GHz or AMD FX-6300, 3.5Ghz
Memory: 6 GB RAM
Graphics: nVIDIA GeForce GTX 660, 2 GB or AMD Radeon HD 7870, 2 GB
Werken en gamen wil ik met mijn nieuwe systeem vooral comfortabel kunnen doen. Gamen op de hoogste settings (1920x1080), werken zonder verplichte koffiepauzes omdat het systeem overuren draait. Een beetje overkill qua specs is dus gewenst, maar enorme overkill is natuurlijk ook weer niet nodig.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 800 euro, assemblage doe ik zelf. Minder mag uiteraard, meer ook, maar dan moet het wel nodig zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die meegaan naar het nieuwe systeem?
LG IPS277L-BN Zilver, Zwart
Logitech Speakersysteem Z523
Logitech Wireless Keyboard K270 qwerty
Logitech Wireless Mouse M505 (Zwart)
Wat heb ik allemaal nodig?
Een compleet systeem zonder randapparatuur, zie mijn lijstje.
Heb ik bepaalde (merk)voorkeuren?
- Intel. Heb één minder goede ervaring met AMD, kan het dus niet wetenschappelijk onderbouwen.
- Define Mini: Heb ik goede ervaring mee, vind ik mooi en heeft in mijn situatie de USB aansluiting op een handige plek zitten (bovenop ipv vooraan).
- Case staat al vast: Define Mini is een zekerheidje;
- Stil is fijn en een eis. Doodstil is onhaalbaar en ook niet nodig;
- Zuinig mag, maar alleen als het niet ten koste gaat van de kwaliteit en voor ongeveer dezelfde prijs.
Nee
Ik kom zelf tot het volgende lijstje:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4460 Boxed | € 179,95 | € 179,95 |
| 1 | ASRock H81M-HDS | € 46,95 | € 46,95 |
| 1 | MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING | € 145,95 | € 145,95 |
| 1 | WD Green WD10EZRX | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | Fractal Design Define Mini | € 79,98 | € 79,98 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 92,95 | € 92,95 |
| 1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,95 | € 57,95 |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 11,56 | € 11,56 |
| 1 | Antec VPF Series 450W | € 46,71 | € 46,71 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 94,95 | € 94,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 809,90 | |
Ben benieuwd naar jullie advies voor het systeem als geheel en naar jullie mening over de volgende specifieke zaken:
- Processor: Vind ik altijd lastig, voor een paar 10-tjes heb je een betere, maar is dat zinvol of nodig?
- Koeling: voldoet de stock koeler van de CPU in deze kast, of is een aftermarket koeler aan te raden? In dat geval denk ik aan de Gelid Solutions Tranquillo Rev.2
- Grafische kaart: Overkill of niet? Deze heb ik onder andere uitgekozen omdat hij erg stil is.
- Voeding: dat vind ik nog het lastigste onderdeel, omdat ik er te weinig verstand van heb. Deze heb ik uitgekozen omdat hij regelmatig terugkomt in de DAA bij soortgelijke systemen. Is momenteel wel matig leverbaar.
You can't be late until you show up