[Auto] Kleine, lichte, tweedehands auto met automaat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:56
Hoi,

M'n vriendin en ik wonen al weer een tijdje midden in Amsterdam en hebben alles hier inmiddels wel gezien. Tijd om de omgeving en de rest van het land (en Europa?) maar eens te gaan verkennen :) Het OV hebben we een tijdje geprobeerd, maar dat is voor een dagje/weekendje weg echt compleet ruk. Tijd voor een autotje dus.

We hebben een aantal eisen:

Budget: max €3500 €5000 (edit: budget opgehoogd!)
Transmissie: Automaat (harde eis ivm schakelkunsten vriendin... :P )
Airconditioning: Ja!
Formaat: Klein, klasse B (misschien A?)
Kilometerstand: Max 80.000 (hier zit uiteraard wat rek in, maar wil geen auto met > 160k)

Verder zijn zaken als 5 deuren, centrale vergrendeling, e.d. een pre, maar niet noodzakelijk.

Zijn er autokenners die me een beetje de juiste richting op kunnen helpen bij het maken van mijn keuze?
Ik ben van plan er toch een aantal jaar mee te kunnen rijden, zonder al te veel kwijt te zijn aan dure onderhoudsbeurten.

Wat heb ik zelf al gevonden:

- Opel Corsa van rond 2002/2003, Easytronic automaat (is dit wat?). Hier staan er een aantal van te koop rond de €3500-€4000. Dit model geniet op dit moment mijn voorkeur, maar lees verschillende dingen over Easytronic. Ook zijn versies met airco wat zeldzamer.

- Renault Clio van rond 2000 tot 2003. Deze zijn volgens mij standaard wat rijker uitgerust, de meeste hebben airco en CD-wisselaars enzo. Hebben een gewone automaat. Dit model is nu mijn tweede keus. Het is wel een Franse auto, ga ik problemen krijgen met elektronica e.d.?

- Hyundai Getz, ook rond 2003. Aziatische auto (dus betrouwbaar?). Merk spreekt niet echt tot mijn verbeelding, maar de auto zelf vind ik er netjes uit zien, geeft een degelijke indruk en heeft alles wat ik wil voor een redelijke prijs :)

Andere merken en modellen sta ik voor open. Mijn kennis over auto's is vrij summier, dus ik hoop dat de kenners hier me een beetje op weg kunnen helpen (pun intended :7 ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Citroen C4 1.6 16VTR Coupe AUT 2005 Zwart
€ 4.000,00
http://link.marktplaats.nl/m914896191

O-) :+ 8)

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:56

NoFearCreations

3DPrint the world!

Kleine lichte auto van +/- 12.5 jaar oud, en dan een lage kilometer stand. Ik zou het niet doen. Je wilt dat waarschijnlijk met in je achterhoofd het onderhoud, maar dat zit er bij dat soort auto's, en die kilometerstanden juist wel aan te komen, en vaak gelijk vrij prijzig.

Wil je een luxe, fijne auto, degelijk en betrouwbaar, en heerlijke automaten, ga dan is naar Volvo kijken. En niet teveel op lage kilometerstanden letten.

Ik heb op dit moment een Volvo 960 met 416K+ op de teller, en die rijdt en schakelt nog perfect. Kijk bijvoorbeeld is naar een S70.

http://link.marktplaats.nl/m907522344
Nog met een zeer lage kmstand ook en in je budget.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-07 14:38

Rub3s

+3 , omdat het kan

Mooie mercedes met 0 kilometer:

http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

Zitten een paar kleine krasjes op, maar ik zou em doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
NoFearCreations schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 20:20:
Kleine lichte auto van +/- 12.5 jaar oud, en dan een lage kilometer stand. Ik zou het niet doen. Je wilt dat waarschijnlijk met in je achterhoofd het onderhoud, maar dat zit er bij dat soort auto's, en die kilometerstanden juist wel aan te komen, en vaak gelijk vrij prijzig.

Wil je een luxe, fijne auto, degelijk en betrouwbaar, en heerlijke automaten, ga dan is naar Volvo kijken. En niet teveel op lage kilometerstanden letten.

Ik heb op dit moment een Volvo 960 met 416K+ op de teller, en die rijdt en schakelt nog perfect. Kijk bijvoorbeeld is naar een S70.

http://link.marktplaats.nl/m907522344
Nog met een zeer lage kmstand ook en in je budget.
Zo'n Volvo lijkt mij op zich wel wat, maar krijg ik er bij m'n wederhelft niet door denk ik :P
Zo'n 2.5 liter motor is natuurlijk erg leuk, behalve bij de pomp en ook de wegenbelasting is een stuk hoger denk ik... Ben toch op zoek naar een wat kleiner model. Aan wat voor bedragen moet ik denken voor het onderhoud wat er bij die kleinere auto's aan zit te komen?
Rub3s schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 20:26:
Mooie mercedes met 0 kilometer:

http://www.marktplaats.nl...f8598c624&previousPage=lr

Zitten een paar kleine krasjes op, maar ik zou em doen.
HK is een deur verderop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:11

Exigence

dnkroz

Hoeveel denk je te gaan rijden per jaar? Bij weinig kilometer is het verbruik minder interessant dan de vaste lasten (alhoewel het een en ander wel lichtelijk aan elkaar hangt). Wat is daarbij je jaarlijkse budget?

Wat hierboven al is opgemerkt: staar je niet blind op de kilometerstand. Liever een goed onderhouden (aantoonbaar) auto met 200k dan een boodschappenkar zonder onderhoud met 50k.

Vergeet niet dat bij auto's die weinig tot zeer weinig rijden normaal onderhoud een relatief grote kostenpost is waar snel op bezuinigd wordt. Auto's die 80.000 gereden hebben in 15 jaar hebben maar ~5,5k per jaar gereden, da's heel erg weinig. Elk jaar APK'tje en om de 5 jaar eens wat olie vervangen?

Denk er eens over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22-07 14:38

Rub3s

+3 , omdat het kan

Je kan natuurlijk ook marktplaats doorzoeken:

http://www.marktplaats.nl...C534&startDateFrom=always

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:44
Exigence schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 20:42:

Vergeet niet dat bij auto's die weinig tot zeer weinig rijden normaal onderhoud een relatief grote kostenpost is waar snel op bezuinigd wordt. Auto's die 80.000 gereden hebben in 15 jaar hebben maar ~5,5k per jaar gereden, da's heel erg weinig. Elk jaar APK'tje en om de 5 jaar eens wat olie vervangen?

Denk er eens over ;)
Interessante theorie, maar dat kan je toch makkelijk achterhalen als je de onderhoud historie bekijkt?

Distributieriem is bijvoorbeeld bij elke xx.xxx km of om de x jaar. Afhankelijk van de kilometerstand en leeftijd van de auto kan je achterhalen of de auto een beetje fatsoenlijk is onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Exigence schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 20:42:
Hoeveel denk je te gaan rijden per jaar? Bij weinig kilometer is het verbruik minder interessant dan de vaste lasten (alhoewel het een en ander wel lichtelijk aan elkaar hangt). Wat is daarbij je jaarlijkse budget?

Wat hierboven al is opgemerkt: staar je niet blind op de kilometerstand. Liever een goed onderhouden (aantoonbaar) auto met 200k dan een boodschappenkar zonder onderhoud met 50k.

Denk er eens over ;)
Aantal kilometers zal onder de 12k per jaar blijven schat ik. Ik snap je argument over het onderhoud, maar bij een grote, dure, wagen is het onderhoud ook duurder toch? Helemaal na bijvoorbeeld 160k denk ik?

Daarnaast ziet m'n vriendin zo'n grote auto echt niet zitten. Formaat VW Golf of Ford Focus zou nog wel gaan, maar groter dan dat voorlopig niet.

Een klein wagentje met +/- 50k op de teller en goede, aantoonbare, onderhoudshistorie lijkt mij ideaal.
Wat zijn hierbij de zaken waar ik op moet letten?
Die Hyundai Getzen die daarop staan hebben mijn interesse voor dat model gewekt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door weebl op 04-04-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-07 23:34
160K is een auto net ingereden :+.

En als je een hoop dingen zelf kan doen kan het lonen en wat oudere auto te rijden, maar als je er niets om geeft dan is het geen probleem natuurlijk.

Ieder ze ding natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als een auto een lage km-stand heeft en toch oud is dan is die auto meestal gebruikt voor veel kleine afstanden. De auto wordt bij die kleine stukjes nooit echt warm wat zorgt voor veel slijtage aan het blok. Ook moet zo'n auto (als ie vaak in de stad rijdt) veel schakelen en dus meer slijtage aan de bak. Voor mij persoonlijk zoek ik altijd een auto met minimaal 15k per jaar en bij diesel 20k.

Puntjes waar je nog meer op moet letten is de uitlaat, als die niet vaak warm wordt roest ie snel weg. Voor de rest maakt het eigenlijk niet veel uit. Ik zou je alleen wel aanraden om een aankoopkeuring te laten doen bij Dekra of een ander bedrijf. Je weet dan voor +- 200 euro of je een goede auto koopt of niet.

[ Voor 39% gewijzigd door Ernemmer op 04-04-2015 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-07 15:52
Een kleine auto staat niet gelijk aan goedkoper onderhoud.
De prijzen voor onderdelen zullen over het algemeen niet ver van elkaar zitten maar de tijd die eraan moet worden besteed om het onderhoud uit te kunnen voeren kan je aardig wat geld kosten.
Mijn A3 - komplete distributie set plus olie vervangen voor 450.
Mijn vriendin haar lupo - distributie set zonder olie voor 800. (Dan wel bij kwikfit, maar bij de zelfde garage als waar ik heen ga geschat 550-600)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 529033
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Staar je niet blind op hoge KM standen hoor. Een auto met 3 ton op de teller kan nog prima mee. Kijk goed naar het onderhoud, laat de auto voor de koop eerst even nakijken bij een onafhankelijke garage en laat je informeren.

Ik heb liever een goed onderhouden auto met 3 ton op de teller dan een auto met 80k die alleen zijn jaarlijkse apk gekregen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:00
529033 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:23:
Staar je niet blind op hoge KM standen hoor. Een auto met 3 ton op de teller kan nog prima mee. Kijk goed naar het onderhoud, laat de auto voor de koop eerst even nakijken bij een onafhankelijke garage en laat je informeren.

Ik heb liever een goed onderhouden auto met 3 ton op de teller dan een auto met 80k die alleen zijn jaarlijkse apk gekregen heeft.
eensch >:)

ts, een smart ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 529033
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik zei AUTO :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Laatst online: 22:00
je zei ook
klein goedkoop automaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Smart gaat hem idd niet worden, is net weer te klein :)
Ga denk ik op zoek naar een Hyundai Getz, mega-saai maar schijnt wel betrouwbaar te zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:06
Voor 1500 tot 2000 euro koop je een Suzuki Swift van om en nabij 2003. Klein, betrouwbaar en goedkoop in onderhoud en belasting/verzekering :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:04
ANWB: Occasiontest Toyota Yaris (1999/2005)

"Heb hem zelf ook" :P Maar dan geen automaat ;) Maar hij is er wel als automaat te krijgen, meestal rijden de oudjes daar in :+

Vorig jaar eentje uit 2001 met 65K op de klok gekocht voor 3,5K en rijd als een zonnetje (1.3 motor). Gekozen vanwege degelijkheid overigens, buitenkant boeit mij niet zo. Met hogere KM-stand zijn ze wel <2500 te koop. En een wat hogere KM-stand zou ik mij bij een Toyota niet zo snel zorgen over maken eigenlijk.

Die van mij (3-deurs) weegt 860kg dacht ik, automaat zal vermoedelijk ietsje zwaarder zijn. Centrale vergrendeling heb ik, airco niet, maar ligt aan de uitvoering, er zijn modellen die wel airco hebben.

Ik zou wel kijken of je een 1.3 kunt krijgen, hij is er ook met een 1.0 motor geleverd maar die schijnt wat minder goed mee te komen op de snelweg. Er is ook nog een 1.5 sport uitvoering, maar die zul je niet met automaat vinden denk ik ;)

Heeft een distributieketting trouwens, dus daar heb je geen omkijken/kosten van.

http://www.marktplaats.nl...2006&startDateFrom=always (max. prijs 3501 euro, bouwjaar tot 2006)

[ Voor 105% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2015 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:05
Misschien ook een optie. Een Daihatsu Cuore 5-deur automaat. bijv:
http://www.marktplaats.nl...0afa33e3a&previousPage=lr

Als je veel kilometers aflegt hebben die cuores echt een leuk bezineverbruik.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

stefspee schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:16:
Een kleine auto staat niet gelijk aan goedkoper onderhoud.
De prijzen voor onderdelen zullen over het algemeen niet ver van elkaar zitten maar de tijd die eraan moet worden besteed om het onderhoud uit te kunnen voeren kan je aardig wat geld kosten.
Mijn A3 - komplete distributie set plus olie vervangen voor 450.
Mijn vriendin haar lupo - distributie set zonder olie voor 800. (Dan wel bij kwikfit, maar bij de zelfde garage als waar ik heen ga geschat 550-600)
Heel toevallig ben ik laatst bij de kwikfit geweest met mn Arosa SDI (technisch hetzelfde als een Lupo SDI) en gevraagd wat een distributieriem vervangen + pomp kost : 450 euro.

En de 1.7 SDI is de grootste motor (en dus lastigst om bij te komen) die in dit model zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Laatst online: 25-07 15:52
Distrubitie plus pomp plus spanrollen ?
Zoja dan hebben ze een leuke rekening verzonnen voor dr.
Alleen die kit kostte bij kwikfit al 400 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05

-tom-562

Oliesjeik

Yaris automaat. Lijkt mij de beste keuze

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:55
Smart is bijna altijd semi automaat. Zelf schakelen maar dan zonder koppelingspedaal. Plus dat de motoren van iedere Smart van voor 2006 allemaal uit elkaar vallen bij 100k km. Daarna zijn ze motoren van Mitsubishi gaan gebruiken i.p.v. Mercedes zelf

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 05-04-2015 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-07 20:44
Ik zou voor een Daihatsu Cuore gaan van 2003 tot 2007 automaat. Keiharde auto's, weinig wegenbelasting en laag verbruik. Onderhoud? Op distributieriem (6 jaar of 90k) en een nieuwe uitlaat na mankeerde hier nooit iets aan. (Gewerkt bij daihatsu dealer)

En anders een leuke mercedes c klasse van 1994 tot 1999? Kost ook niks meer en toch een redelijke auto voor als je wel naar Spanje oid wilt rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Leuk in je mrb ook z'n c-klasse.

Om over brandstofkosten en onderdeel prijzen maar te zwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:46

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Biersteker schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 23:38:
Misschien ook een optie. Een Daihatsu Cuore 5-deur automaat. bijv:

Als je veel kilometers aflegt hebben die cuores echt een leuk bezineverbruik.
Groot nadeel is dat Daihatsu zich terug heeft getrokken uit europa wat betekent dat de aanwas en de hoeveelheid onderdelen relatief erg duur gaan worden.

Opzich leuk maar je moet rekening houden dat de meest standaard onderdelen relatief erg prijzig kunnen uitvallen omdat de onderdelen zelf schaars zijn en niet via het normale netwerk bij je neerkomen.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Touchdomex schreef op maandag 06 april 2015 @ 00:46:
[...]

Groot nadeel is dat Daihatsu zich terug heeft getrokken uit europa wat betekent dat de aanwas en de hoeveelheid onderdelen relatief erg duur gaan worden.

Opzich leuk maar je moet rekening houden dat de meest standaard onderdelen relatief erg prijzig kunnen uitvallen omdat de onderdelen zelf schaars zijn en niet via het normale netwerk bij je neerkomen.
Ik denk dat dat wel mee valt. Veel auto onderdelen worden ook gemaakt door niet OEM leveranciers (of OEM leveranciers welke onder eigen merk leveren). Met 'exotische' onderdelen welke amper kapot gaan/heel speciaal zijn kan je gelijk hebben maar veel onderdelen worden nog gewoon geproduceerd, gemaakt en geleverd.

Zie bijvoorbeeld een Rover/MG. Vele onderdelen zijn gewoon verkrijgbaar en kosten eerder minder dan meer tov. (noem een dwarsstraat) VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
weebl schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:30:
wonen al weer een tijdje midden in Amsterdam en hebben alles hier inmiddels wel gezien.
[]
Mijn kennis over auto's is vrij summier, dus ik hoop dat de kenners hier me een beetje op weg kunnen helpen
Midden in Amsterdam een auto, ik mis de parkeerplaats in het verhaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
bouwfraude schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:11:
[...]

Midden in Amsterdam een auto, ik mis de parkeerplaats in het verhaal ?
Dat is een andere discussie :P . Dit topic gaat over de auto zelf ;)

Budget is inmiddels wat opgerekt naar €5000, hierdoor zijn er opeens wat meer opties :)
Zit nu te kijken naar een Fiat Panda 1.2 uit 2006, VW Golf 1.6 uit 2003, etc. Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Vind het nogal een spreiding worden, van een klein wagentje naar een Golf uit 2003, dan zit je alweer in een hele andere belastingklasse :P
Dan zou ik ook gaan kijken naar een Mazda 3 of een Toyota Corolla, mss kan je voor dat budget al een Prius vinden?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
  • Laatst online: 03-07 06:39

Is misschien wat zwaarder, maar daar komt wel een hele hoop extra luxe bij.

- Navigatie
- Lichtmetalen velgen
- Parkeersensor (handig voor de vrouwen)
- Cruise Control
- Vol automatische airco
- Centrale deurvergrendeling op afstandbediening

Tevens heeft deze auto zijn laatste beurtje gehad bij 171k, en het blijft een BMW, dus deze kunnen mee tot de 300k.

[ Voor 37% gewijzigd door Mits_CooKieHH op 06-04-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

weebl schreef op maandag 06 april 2015 @ 18:40:
[...]
Zit nu te kijken naar een Fiat Panda 1.2 uit 2006, VW Golf 1.6 uit 2003, etc. Iemand nog tips?
:D Kun je nog breder gaan? Een panda of een Golf verschilt nogal.....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mits_CooKieHH schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:08:

- Navigatie
- Lichtmetalen velgen
- Cruise Control
- Vol automatische airco

Tevens heeft deze auto zijn laatste beurtje gehad bij 171k, en het blijft een BMW, dus deze kunnen mee tot de 300k.
Als we dan toch bezig zijn, zet de Volvo S60 ook maar in je lijst 8)7

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
-tom-562 schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:55:
[...]

Als we dan toch bezig zijn, zet de Volvo S60 ook maar in je lijst 8)7
S60 weegt 200kg meer, is minder luxe, en zuipt meer. 8)7 |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Mits_CooKieHH schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:08:

- Navigatie
- Lichtmetalen velgen
- Cruise Control
- Vol automatische airco

Mooie auto hoor, maar is niet wat ik zoek.
naitsoezn schreef op maandag 06 april 2015 @ 20:17:
[...]

:D Kun je nog breder gaan? Een panda of een Golf verschilt nogal.....
Ja, dat besef ik me nu ook. Een Golf gaat hem niet worden. Zit toch te kijken naar een Fiat Panda, bijvoorbeeld: http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1320538

Ik zie verder ook veel Citroen's C3 te koop staan voor rond de 4500, wat zijn de meningen over dat model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
weebl schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:18:
[...]

Mooie auto hoor, maar is niet wat ik zoek.

[...]

Ja, dat besef ik me nu ook. Een Golf gaat hem niet worden. Zit toch te kijken naar een Fiat Panda, bijvoorbeeld: http://www.gebruikteauto.nl/details.php?aid=1320538

Ik zie verder ook veel Citroen's C3 te koop staan voor rond de 4500, wat zijn de meningen over dat model?
Me schoonouders hebben een panda automaat, die automaat is echt waardeloos. Schakelt nog slechter als je vriendin kan ik je vertellen. :|

Als je voor een fiat gaat, kan je beter voor de Punto of 500 gaan deze zijn wat degelijker.

Deze bijvoorbeeld: http://ww3.autoscout24.nl/classified/265909247?asrc=st|as

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

[...]

Budget is inmiddels wat opgerekt naar €5000, hierdoor zijn er opeens wat meer opties :)
Als je in Amsterdam woont kan je ook kijken naar GreenWheels, of gewoon een auto huren als het echt alleen voor de weekenden is. Huur dan gewoon een auto bij Borent. Voor 14,50 per dag huur ja al een Aygo, een lang weekend (400km) is 32 euro

Als je uitgaat van een aanschaf van 5k, lever, verkoop je hem weer dan krijg je er misschien 2k voor. Had je toch mooi 100x een lang weekend bij borent kunnen huren en dan hebben we het nog niet gehad over de wegenbelasting, onderhoud en banden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
Brilsmurfffje schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:34:
[...]

Als je in Amsterdam woont kan je ook kijken naar GreenWheels, of gewoon een auto huren als het echt alleen voor de weekenden is. Huur dan gewoon een auto bij Borent. Voor 14,50 per dag huur ja al een Aygo, een lang weekend (400km) is 32 euro

Als je uitgaat van een aanschaf van 5k, lever, verkoop je hem weer dan krijg je er misschien 2k voor. Had je toch mooi 100x een lang weekend bij borent kunnen huren en dan hebben we het nog niet gehad over de wegenbelasting, onderhoud en banden!
Dat je er 2k terug krijgt voor een auto die je 5k heeft gekost is lariekoek, het hangt ten eerste af van welke auto je hebt gekocht, en in welke staat hij is. Als jij de auto een paar jaar goed behandelt (en alle onderhoud bijhoud & opschrijft) en hij is nagenoeg in dezelfde staat als je hem verkoopt dan zal deze echt niet voor veel minder als 5k verkocht worden.

Tevens is een auto huren ook niet alles, je hebt hem dan alleen voor de weekenden. Dus je kan doordeweeks niet de auto pakken. (wat je wel gaat doen als je er een hebt) En je moet de huurauto wegbrengen en ophalen natuurlijk. Ook worden je vakanties als je bijvoorbeeld 1 of 2 weken weg gaat met de auto een heel stuk duurder als je een auto huurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Brilsmurfffje schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:34:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar is, zoals Mits_CooKieHH ook al aangeeft, niks voor ons. In de weekenden hebben we echt behoefte aan een auto en vermoeden dat we deze door de week ook zullen gaan gebruiken als hij eenmaal voor de deur staat. Ons gebruik is denk ik niet dusdanig incidenteel dat een GreenWheels abonnement rendabel is, we zullen er vermoedelijk eerder duurder mee uit zijn op termijn. Daarnaast is de auto nooit je eigendom, dus als we over 1,5 a 2 jaar verhuizen (wat de verwachting is) naar een huis met een parkeerplaats voor de deur dan hebben we geen auto ;)
Mits_CooKieHH schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:26:
[...]

Me schoonouders hebben een panda automaat, die automaat is echt waardeloos. Schakelt nog slechter als je vriendin kan ik je vertellen. :|

Als je voor een fiat gaat, kan je beter voor de Punto of 500 gaan deze zijn wat degelijker.

Dank voor de tip. Is het echt zo slecht? Heel erg veeleisend zijn we niet, dus als het opschakelen niet a la Formule 1 gaat dan vinden we dat echt niet zo erg hoor. Of is het zo beholpen dat het maken van een proefrit al verspilde tijd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-07 07:44
Je gaat wel steeds breder kijken haha. Ik zou als ik jullie was kijken naar een toyota aygo / peugeot 107 achtig iets. Klein, zuinig, licht & degelijk. Er ligt in al die modellen een 3 cillinder van daihatsu met een distributieketting. Die auto's mankeert eigenlijk nooit wat aan en de motor heeft een distributieketting.

Als je wat groter wilt zou ik (zoals thinkpad ook al aangaf) kijken naar een Yaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
weebl schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 08:16:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar is, zoals Mits_CooKieHH ook al aangeeft, niks voor ons. In de weekenden hebben we echt behoefte aan een auto en vermoeden dat we deze door de week ook zullen gaan gebruiken als hij eenmaal voor de deur staat. Ons gebruik is denk ik niet dusdanig incidenteel dat een GreenWheels abonnement rendabel is, we zullen er vermoedelijk eerder duurder mee uit zijn op termijn. Daarnaast is de auto nooit je eigendom, dus als we over 1,5 a 2 jaar verhuizen (wat de verwachting is) naar een huis met een parkeerplaats voor de deur dan hebben we geen auto ;)

[...]

Dank voor de tip. Is het echt zo slecht? Heel erg veeleisend zijn we niet, dus als het opschakelen niet a la Formule 1 gaat dan vinden we dat echt niet zo erg hoor. Of is het zo beholpen dat het maken van een proefrit al verspilde tijd is?
Ja deze zijn echt heel erg slecht, als je langzaam probeert weg te rijden gaat hij trillen als een malle. Hij laat dan de koppeling zeg maar al los bij 1000 toeren, maar hij slaat net niet af. Je moet er ook echt niet mee in de file staan, dan is het net alsof je middenin een aardbeving zit haha. Je moet plankgas geven al wil je niet dat hij gaat trillen, maar dan laat hij de koppeling schieten bij 4 a 5000 toeren en dat is natuurlijk ook niet altijd de beste optie. 8)7

En de tijd die tussen de schakels van bijvoorbeeld 2 naar 3 is best groot, rijd gewoon niet lekker.

Ik zou voor die Punto gaan deze weegt 1000 kilo en is evengoed best wel klein dus kost het je 95 euro per kwartaal aan belasting, en deze heeft ook een net wat sterkere motor en een wat degelijkere automaat. Verbruik is nagenoeg hetzelfde (1L op 17.5km gecombineerd) en je hebt als bestuurder tenminste een beetje beenruimte & boodschappenruimte. (heb je niet in een panda of 500)

Ook komt deze uit 2007 en heeft hij maar 58000km op de teller, beter kan je bijna niet krijgen voor 5 duizend euro.

En je rijd dan tenminste geen gebakkie :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 25-07 12:16

Smurf

Detri

Mits_CooKieHH schreef op maandag 06 april 2015 @ 22:26:
[...]

Die Punto is weer gelijk 1000 meer dan zijn budget..

Maar de automaat van de Panda is inderdaad erg eerm.. aanwezig (als in: je merkt wel wanneer hij schakelt)
Ondanks dat hebben we deze uiteindelijk toch wel gekozen (met precies hetzelfde budget en ook de eis "automaat") als 2e auto. Voor het geld krijg je gewoon een complete auto, en zelf vind ik ook het net iets hogere dak wel prettig met de kleine achterin zetten.

edit:
Dat stuk over de automaat wat hierboven staat herken ik niet echt. Wat ik wel vervelend vond was de "eco" stand, deze schalkelt mij veel te vroeg door, waardoor je op een oprit bijvoorbeeld veel te vroeg in de 5 zit. In de normale stand reageert hij wel zoals ik van dit soort automaten verwacht, behalve dan dat het schakelen wat minder soepel is dan in bijvoorbeeld de Corsa (Easytronic).

[ Voor 18% gewijzigd door Smurf op 07-04-2015 14:00 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Smurf schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:51:
[...]

Die Punto is weer gelijk 1000 meer dan zijn budget..

Maar de automaat van de Panda is inderdaad erg eerm.. aanwezig (als in: je merkt wel wanneer hij schakelt)
Ondanks dat hebben we deze uiteindelijk toch wel gekozen (met precies hetzelfde budget en ook de eis "automaat") als 2e auto. Voor het geld krijg je gewoon een complete auto, en zelf vind ik ook het net iets hogere dak wel prettig met de kleine achterin zetten.
Budget is inmiddels opgehoogd :) Zal het nog eff in de TS zetten.

Ga er denk ik toch gewoon een proefrit in maken (ja, ben eigenwijs :P ), wil het toch gewoon zelf ervaren.
Maar ga zeker kijken naar een Punto, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:03
Doe mij een lol en koop dan niet die Punto bij dat autobedrijf...... ;) O-)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

weebl schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 13:55:
[...]

Budget is inmiddels opgehoogd :) Zal het nog eff in de TS zetten.

Ga er denk ik toch gewoon een proefrit in maken (ja, ben eigenwijs :P ), wil het toch gewoon zelf ervaren.
Maar ga zeker kijken naar een Punto, thanks!
Toyota iQ

http://ww3.autoscout24.nl/classified/261838333?asrc=st|as

Zolang er geen kinderen zijn is het een ideale auto, zo ontworpen dat je voorin de ruimte hebt als in een avensis. Weegt 820 kilo en is zuinig het is een Toyota dus stuk zal het niet snel gaan en deze is volgens de website altijd dealer onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Toyota heeft verder als voordeel dat ze distr kettingen gebruiken, waar de concurrentie vaak nog riemen gebruikt bij hun kleine auto's. Scheelt ook behoorlijk in het onderhoud.

Ik zou een een Yaris nemen. Genoeg ruimte voor kleine vakanties, lekker zuinig en betrouwbaar / lage onderhoudskosten. 1.3 automaat zal wel vlot rijden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:18:
Toyota heeft verder als voordeel dat ze distr kettingen gebruiken, waar de concurrentie vaak nog riemen gebruikt bij hun kleine auto's. Scheelt ook behoorlijk in het onderhoud.
Ook niet altijd, neem de distributieketting-gate bij de TSI van VW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ja, maar we hebben het hier niet over VW maar over Toyota :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 20-07 01:05
Moet het echt perse een automaat worden?
Als je vriendin niet zo best schakelt moet ze gewoon vaker rijden. Dat schakelen gaat dan vanzelf beter. Verbreed je mogelijkheden m.b.t. autokeus aanzienlijk. Of heeft ze daadwerkelijk een automaten rijbewijs? Dan heb ik niks gezegd namelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door kaos001 op 07-04-2015 14:32 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
kaos- schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:31:
Moet het echt perse een automaat worden?
Als je vriendin niet zo best schakelt moet ze gewoon vaker rijden. Dat schakelen gaat dan vanzelf beter. Verbreed je mogelijkheden m.b.t. autokeus aanzienlijk. Of heeft ze daadwerkelijk een automaten rijbewijs? Dan heb ik niks gezegd namelijk.
Ze heeft een gewoon rijbewijs, maar inderdaad veel te weinig gereden. Heb haar over proberen te halen om het gewoon te proberen, maar sinds ze een paar keer in een Lexus met automaat heeft gereden is ze verpest :P . Ik heb haar ook al geprobeerd te vertellen dat een klein autotje met automaat heel anders rijdt dan een dikke SUV met een automaat, maar het gaat haar meer om het gemak dan het comfort. Mij persoonlijk maakt het eigenlijk niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

weebl schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:44:
[...]

Ze heeft een gewoon rijbewijs, maar inderdaad veel te weinig gereden. Heb haar over proberen te halen om het gewoon te proberen, maar sinds ze een paar keer in een Lexus met automaat heeft gereden is ze verpest :P . Ik heb haar ook al geprobeerd te vertellen dat een klein autotje met automaat heel anders rijdt dan een dikke SUV met een automaat, maar het gaat haar meer om het gemak dan het comfort. Mij persoonlijk maakt het eigenlijk niet zoveel uit.
De Lexus automaat is dan ook wel een heel fijn type automaat, traploos dus geen schakelmomenten. Dan ga je nu naar een goedkope auto. Daar zijn het vaak gerobotiseerde handbakken daar ga je je naar verloop van tijd helemaal scheel aan ergeren omdat die nooit schakelen wanneer jij dat zou willen. Gevolg? Je rijdt regelmatig in vreemde versnellingen of je wil gas geven en er gebeurd niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TankiEEE
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-07 14:14
Hier een tijdje gereden met een peugeot 206 automaat, toevallig al gekeken naar dit model? Is wellicht een wat ouder model maar qua grootte en verbruik vergelijkbaar met de corsa, punto, polo etc. Voordeel vond ik dat de automaat van de peugeot tenminste wel fatsoenlijk was en dat het schakelt zonder het 'stotteren'.

Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mits_CooKieHH
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:46:
[...]

De Lexus automaat is dan ook wel een heel fijn type automaat, traploos dus geen schakelmomenten. Dan ga je nu naar een goedkope auto. Daar zijn het vaak gerobotiseerde handbakken daar ga je je naar verloop van tijd helemaal scheel aan ergeren omdat die nooit schakelen wanneer jij dat zou willen. Gevolg? Je rijdt regelmatig in vreemde versnellingen of je wil gas geven en er gebeurd niks.
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten. Ik heb een keertje in een BMW M6 met een 7 versnelling automaat gereden, en dat is echt het ultieme als het gaat om een comfort. Hij doet precies wat jij wilt doen en als hij een keertje in een te hoge versnelling zit maakt dat niet zo heel veel uit want er zit een dikke motor in die toch wel trekt.

Heb ook in een BMW 1996 3 serie automaat gereden en in een Panda automaat, maar dan merk je echt dat dit een stuk minder is qua degelijkheid, deze doen niet altijd wat jij wilt doen, en als je dan toevallig in een te hoge versnelling zit en je geeft dat plankgas gebeurt er niks want de motor heeft niet al te veel trekkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
  • Laatst online: 20-07 01:05
Het was niet mijn bedoeling om een automaat versus handbak discussie te starten, maar er komen nu behoorlijk wat goede argumenten op tafel.

Als je het mij vraagt zou ik altijd een handbak verkiezen boven een automaat aangezien dit namelijk juist meer comfort geeft. In kleinere auto's that is.

Ik zou nog maar es om de tafel gaan zitten met je vriendin. Ook haar even een paar reacties laten lezen van dit topic ;)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
weebl schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 14:44:
[...]

Ze heeft een gewoon rijbewijs, maar inderdaad veel te weinig gereden.
In wat voor auto heeft ze afgereden?
anders heeft ze toch minimaal 30+ uur handbak ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Je kunt ook gewoon een proefritje nemen in een kleine auto met automaat. Kijken of ze het dan nog steeds prettig vind, misschien wel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 25-07 12:16

Smurf

Detri

Wij rijden ook allebei automaat, mijn vriendin was in het begin inderdaad wat onzeker en concentreerde zich liever meer op de weg dan ook nog het schakelen erbij te moeten doen. Inmiddels is dit wel verbeterd, maar ze vind het nu gewoon wel makkelijk, dus hebben we toen de Alto op was die hierboven genoemde Panda automaat gekocht. Haar woon-werk rit is door meerdere dorpjes heen (en dan niet over de hoofdweg alleen maar rechtdoor, maar via allerlei achteraf weggetjes) dus ik kan haar keuze ook wel begrijpen.

Ik rij zelf een Mondeo. Ook een automaat (6 bak, dubbele koppeling) maar dat is omdat ik gewoon lui ben :+ En het stukje dagelijkse file is een stuk minder ergelijk.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ach, niks mis met een (ouderwetse) automaat met koppelomvormer (dus geen robotbak). Ik rij ook automaat, waarom zou ik in hemelsnaam met een handbak willen rijden?
Volgens mij hebben nagenoeg alle Jappen een 'ouderwetse' automaat, dus geen robotbak. Dat scheelt al een hele hoop.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

-tom-562 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 15:45:
Ach, niks mis met een (ouderwetse) automaat met koppelomvormer (dus geen robotbak). Ik rij ook automaat, waarom zou ik in hemelsnaam met een handbak willen rijden?
Volgens mij hebben nagenoeg alle Jappen een 'ouderwetse' automaat, dus geen robotbak. Dat scheelt al een hele hoop.
Maar jij rijdt in een luxe slagschip met dito motor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 654400

Oude automaat = slechtere prestaties, duurder in het onderhoud, kwetsbaarder, hoger verbruik.

Als je echt een auto wil waarin je niet zelf hoeft te schakelen, kun je ook voor een CVT gaan. Die is traploos. Nissan Micra, Chevy Spark, Honda Civic etc. zijn te leveren geweest met CVT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drowzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-01 01:28
hier ook een cuore uit '04. Danwel handgeschakeld, maar die dingen zijn niet kapot te krijgen. Misschien toch het overwegen waard, en ze rijden qua verbruik op water :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iuigi
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 03-10-2024
Punto 1.2 16v speedgear. Heerlijk wagentje. Stil, relatief zuinig en komt ruim voldoende mee met het verkeer. 120kmh met 2200tpm is erg ontspannen en daardoor verrassend stil in zo'n kleine auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 654400 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:14:
Oude automaat = slechtere prestaties, duurder in het onderhoud, kwetsbaarder, hoger verbruik.

Als je echt een auto wil waarin je niet zelf hoeft te schakelen, kun je ook voor een CVT gaan. Die is traploos. Nissan Micra, Chevy Spark, Honda Civic etc. zijn te leveren geweest met CVT.
Ohja?
Redelijk moderne automaten zijn alleen onzuiniger in stadsverkeer. De meeste hebben een lock-up, dus zijn dan net zo zuinig (of onzuinig) als de handgeschakelde versie. Onderhoud duurder? Mwa, ligt er aan hoe je het bekijkt. Preventief onderhoud is wel belangrijk, dus een keertje de automaat laten spoelen. Dat is vaak goedkoper als een nieuwe koppeling voor een handbak ;)

CVT is wel mooi ja, je moet er alleen van houden :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-07 20:02

Nox

Noxiuz

Erh, laatst gekeken naar een opel 1400 turbo met/zonder automaat. Scheelt een liter op 100km ofzo. In ieder geval, veel.

Hoezo net zo zuinig?

Leer haar gewoon schakelen, anders een betrouwbare automaat zoeken. Dingen kunnen duur zijn.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

Dat bedoel ik.
https://www.cition.nl/main.php?obj_id=442832490

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
Het is uiteindelijk een Ford Fusion 1.4 Ghia met 78.000 op de teller geworden ☺ . De Durashift versie, een semiautomaat dus. Was na een proefrit wel overtuigd van het comfort, het schakelt misschien niet zo soepel als een gewone automaat, maar zo groot is het verschil ook niet. Zaterdag kunnen we hem ophalen, bedankt iedereen hier!
Pagina: 1