Coil whine Sapphire Vapor X 290x 8GB

Pagina: 1
Acties:

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-01 21:16
Begin dit jaar een volledig nieuwe pc gebouwd en iets later een Sapphire Vapor X 290x 8GB gekocht.

Echter had deze kaart last van coil whine.
Deze is retour gegaan en na een week of 5 kreeg ik pas een andere.
Ook deze heeft weer last van coil whine.

Ik kan nu dus wel weer hetzelfde traject in gaan, maar ik vrees dat ook een 3e kaart niet veel anders gaat zijn.

Wat is op dit moment wijsheid?
Ik kan bv ook kiezen voor een MSI Gaming met 8GB of een XFX. Maar als ik enkel al de foto's zie lijken mij de koelers daarop minder te zijn, ze zijn kleiner.
Een 295x2 heb ik destijds ook overwogen, maar die heeft effectief maar 4GB per core. Ik heb juist bewust voor deze Sapphire gekozen vanwege zijn 8GB.
Een andere optie die ik heb is wachten op de nieuwe kaarten van AMD. In theorie staan die bijna voor de deur, maar de praktijk is altijd weer de vraag. Daarbij is het maar de vraag of er dan direct al kaarten beschikbaar zijn met een niet-stock koeler. Ik zou dan hoe dan ook kiezen voor een topmodel, ook als er iets bijbetaald moet gaan worden.
Eventueel kan ik ook de concurrent overwegen, maar wil ik iets met vergelijkbaar geheugen, kom je al snel bij een Titan uit met bijbehorende prijs. Nu is iets bijleggen niet zo erg, maar ruim 500 euro erbij is wel erg gortig.

Wie heeft raad? Of moet ik stiekem de hoop houden dat Sapphire me toch een goed exemplaar kan leveren?

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had er nooit van gehoord: YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips

Ik snap wat je probleem is, dat is razendirritant. Ik zou in overleg treden met je retailer, eventueel zou je een video kunnen maken met het probleem. Weet je trouwens zeker dat je een andere gekregen hebt?

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Weet je zeker dat het de kaart is? Ik bedoel, toen je geen kaart had, had je PC toen ook geen coil whine meer? Of heb je hem niet zonder GPU gedraaid.

Stel dat je 100% zeker weet dat het de GPU is: even wat lijm op de coils -> probleem opgelost.

• Paulus0013
Ik heb de verkoper alvast een mail gestuurd en de situatie voorgelegd.
Ik ben er vrij zeker van dat dit een andere kaart is. Er zit plastic op het koelblok geplakt en dat heb ik bij de oude er af gehaald. Op deze nieuwe zat ook weer plastic op het koelblok. Of ze moeten dat plakplastic zelf ergens vandaan hebben gehaald, dat lijkt mij sterk.

En ja het is zeker dat de kaart het probleem veroorzaakt. Ik had tijdelijk een fanloze GPU en toen nergens last van, dus het verschil is duidelijk verklaarbaar.

Volgens verkoper destijds was er niets aan te doen en betreft coil whine een hardwarefout.

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
ik heb er last van gehad icm met mijn oude antec voeding, nu over op een rm850 en de whinecoil is weg.

soms wil spelen met het voltage ook helpen, maar dat noem ik niet echt een oplossing.

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• Paulus0013
Ik heb gespeeld met zowel snelheden als voltages. Verhogen van beiden leek het enkel erger te maken.

Het punt blijft nu wel, wat is het alternatief?
De kaart kan waarschijnlijk wel retour, dat is het punt niet. Wellicht is het een optie om weer 5 weken te wachten op kaart 3 waarbij de kans bestaat dat deze hetzelfde probleem weer heeft.
De nieuwe generatie is mogelijk nog net iets te ver weg om op te wachten. Alhoewel met weer 5 weken wachten we al weer in mei belanden.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

is het enkel in menus waar je 1000+ fps haalt, of ook als je vsync inschakelt en op max 60fps gamet?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Furkan_x
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02-2018
SAiN ONeZ schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:03:
is het enkel in menus waar je 1000+ fps haalt, of ook als je vsync inschakelt en op max 60fps gamet?
Dit.

Probeer met een programma je FPS te limiteren naar 60 fps. Dit zou verschil moeten maken.
Coilwhine ontstaat meestal door een absurd hoge FPS, denk aan 1000+.

Als dit niet het geval is: volg mijn topic. Ik heb namelijk eenzelfde probleem 8)7

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-01 13:05

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

SAiN ONeZ schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:03:
Dit heb ik ook tijdens hoge fps.

Ik heb wel eens gehoord dat een oplossing is, een half uurtje - uurtje lang furmark draaien. Of het echt helpt weet ik niet, maar het is natuurlijk het proberen waard. (let er wel op dat je vrms niet warmer dan 100 graden worden en je core niet warmer dan 90)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Paulus0013
Ik heb last van cw als ik bv Fire Strike draai. Draai ik echter de Sky Diver benchmark, dan wordt het geluid erger. Ga ik nog een stapje verder terug naar Cloud Gate dan neemt het geluid nog meer toe.
Het lijkt dus inderdaad een kwestie van hoe lichter de content, des te meer lawaai.

Een langere tijd furmark draaien zou ik van het weekend eens kunnen proberen.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:44

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

gewoon een fps limiter instellen, of nog beter tripple buffering icm vsync onder dx gebruiken als je <dx11 games speelt...

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Waarom wil je per se 8GB? Als je er 2 neemt in CFX op 4K Ultra settings zal je er misschien iets aan hebben? Met 1 stuk heb je er geen fluit aan, op 4K is hij te langzaam voor settings die meer dan 4GB gebruiken en op 1440p heb je sowieso niet meer dan 4GB nodig, of wil je super mega future proof zijn voor later? Persoonlijk zou ik deze terug sturen en een GTX970 halen.

• Paulus0013
Je omschrijft het precies goed. GPU's kan je schalen in CF of SLI, het geheugen dat daarop zit niet. Nu heb ik nog even geen 4k scherm, dus voldoet 1. Als ik straks overstap, dan is het geheugen nuttig. Kom ik power te kort in bepaalde games, komt er gewoon eenzelfde kaart bij.
Tenminste dat was het idee. Nu ga ik ook andere opties overwegen.
Pagina: 1