Toon posts:

Advies gevraagd: geheugen of SSD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Tweakers,

Graag had ik wat advies willen hebben in aanschaf prioriteit voor een betere game beleving.
Eerst even mijn huidige specs:

I5 2500K geklockt op 4,6Ghz
Corsair 8gb ddr3 1600mhz
128 crucial ssd ( de C schijf )
500gb wd Black
evga gtx970 ftw acx 2.0

Nu wil ik graag zowel mijn geheugen uitbreiden naar 16gb als een 2e ssd a 512gb om mijn games op te installeren.

Nu is de vraag wat mijn aankoop prioriteit moet zijn, uit welke van deze twee componenten zal ik het meeste snelheid verschil gaan krijgen in mijn game beleving met name met het oog op gta 5.

Alvast dank voor de tips.

Verwijderd

Ik denk dat beide dingen niet echt veel invloed gaat hebben op fps. Wat ik persoonlijk zou doen, is een SSD van 512GB kopen. Ik denk dat je dat veel meer gaat merken als 16GB ram. Er zijn niet echt games die profiteren van zoveel ram. Volgens mij hebben alleen video-edit programma's hier profijt van, samen met wat andere bewerkprogramma's.

Ik weet niet wat anderen hier van vinden, maar dit zou ik doen.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
SSD zal er alleen voor zorgen dat spellen sneller laden, verder zal het weinig tot niks doen voor de prestaties. Als je geheugen vol zit tijdens het gamen, dan heeft dat wel veel invloed op de prestaties. Dus kijk hoeveel geheugen je gebruikt bij (zware) games, zit je tegen de max aan, dan is geheugen een betere investering als het op gameprestaties aankomt.

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal straks even wat games testen en kijken hoeveel ram er gebruikt word.

Ik zal Dying light, bf4 en dayz stand alone testen.

Tot dusver alvast dank voor de reacties & tips

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Die games gaan echt niet boven de 6GB komen, maar check t maar even ;)

Hoi!

Verwijderd

Topicstarter
Heb inderdaad geconstateerd dat mijn geheugen momenteel geen issue is.
ik ga dan eerst maar voor de SSD.

Dank voor de feedback :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
EWK schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 19:09:
Die games gaan echt niet boven de 6GB komen, maar check t maar even ;)
Klopt niet op zichzelf. Maar crome met 10 tabs. En een muziekstream op de achtergrond en nog meer rotzooi kan je snel richting de 8gb gaan.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
loki504 schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:07:
[...]

Klopt niet op zichzelf. Maar crome met 10 tabs. En een muziekstream op de achtergrond en nog meer rotzooi kan je snel richting de 8gb gaan.
Maar dat ga je op 16GB ook hebben als je naast je game allerlei zooi open hebt staan ;)
Mijn desktop heeft 32GB, maar toch sluit ik mijn test VM's als ik ga gamen ;)

Fixing things to the breaking point...

• Hahn
  • Nu online
RGAT schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:19:
[...]

Maar dat ga je op 16GB ook hebben als je naast je game allerlei zooi open hebt staan ;)
Mijn desktop heeft 32GB, maar toch sluit ik mijn test VM's als ik ga gamen ;)
Alleen hoe meer geheugen je hebt, hoe meer je kan draaien voordat het echt vertraagd. Een SSD kan daar niet voor zorgen.

Als je al een SSD hebt en je stopt er een SSD bij, dan ga je geen prestatieverbetering merken. Als je 8GB geheugen hebt en dat zit vol, dan kan je met 16GB óf (veel) meer doen met zelfde prestaties óf hetzelfde met betere prestaties :P

• HengelNL
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-01 22:18
een 2e 970, mocht je voor een fps boost gaan?

net als bovenstaande reacties maakt 16gb of een ssd geen verschil met fps

8700K @ 5.2 1080 @ 2180 full custom loop

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:22:
[...]
Alleen hoe meer geheugen je hebt, hoe meer je kan draaien voordat het echt vertraagd. Een SSD kan daar niet voor zorgen.

Als je al een SSD hebt en je stopt er een SSD bij, dan ga je geen prestatieverbetering merken. Als je 8GB geheugen hebt en dat zit vol, dan kan je met 16GB óf (veel) meer doen met zelfde prestaties óf hetzelfde met betere prestaties :P
Dat wel, maar op de vraag of een SSD of meer geheugen beter is, zal dat extra geheugen alleen beter zijn als TS meer tegelijk gaat draaien, de SSD helpt nu direct met de PC sneller doen aanvoelen, hoewel het niet helpt met FPS...

Fixing things to the breaking point...

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
Hahn schreef op zondag 05 april 2015 @ 00:22:
[...]
Als je al een SSD hebt en je stopt er een SSD bij, dan ga je geen prestatieverbetering merken.
Tenzij je SSD zo klein is dat alle games op de HDD moeten.

• Hahn
  • Nu online
mitsumark schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:54:
[...]

Tenzij je SSD zo klein is dat alle games op de HDD moeten.
Dan nog ga je alleen qua laadtijden verbetering merken. Voor je framerate zal het bijzonder weinig doen.

Pagina: 1