Zelf een kast bouwen (van staal/aluminium)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-07 22:27
Beste casemodders,

Ik ben van plan om zelf een mooie pckast van allu of staal te maken, alleen nu zit ik met een probleem. Ik kan een beetje lassen voor het niet zichtwerk maar kan je allu eigenlijk wel lassen? Mijn idee was om van L profielen een frame te maken en hier dan allu of staal overheen te lassen.

De vragen zijn:
Kan je aluminium lassen, met een "normaal" elektroden lasapparaat.
Hoe dik aluminium plaatmateriaal/staal zou ik nodig hebben?

Wat ik wil maken is ongeveer dit maar dan niet van hout aangezien ik achteraf hout toch iets te lomp vindt!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/urfG9Kcl.png?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Kan wel, maar met een mig apparaat met speciaal draad dat ook alu kan lassen.
Met oldscool elektroden is te lomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Alu kun je prima lassen, denk maar aan fietsframes en dergelijke.

Wat het lastigste is bij het be- en verwerken van aluminium is om het krasvrij te doen. Voor je het weet zit er een kras op je materiaal die je er niet af krijgt zonder het flink te schuren en polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

MIG aluminium is niet echt heel makkelijk, dan zou ik eerder voor TIG kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
DopdeDouwer schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:08:
Kan wel, maar met een mig apparaat met speciaal draad dat ook alu kan lassen.
Met oldscool elektroden is te lomp.
Lomp maakt mij niet zoveel uit als het maar vast zit (alles wat ik las wordt hoe dan ook geen zichtwerk maar komt aan de binnenkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 17:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Zorg voor goede afzuiging. De dampen zijn niet erg gezond.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
sypie schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:09:
Alu kun je prima lassen, denk maar aan fietsframes en dergelijke.

Wat het lastigste is bij het be- en verwerken van aluminium is om het krasvrij te doen. Voor je het weet zit er een kras op je materiaal die je er niet af krijgt zonder het flink te schuren en polijsten.
Gelukkig maken krassen niet uit aangezien ik hem denk ik nog in een kleur ga spuiten als ie krast en anders gewoon blank aluminium met een laagje blanke lak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
blitzkrieg schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:10:
Zorg voor goede afzuiging. De dampen zijn niet erg gezond.
Die heb ik wel (lassen onder afkapping in de tuin ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-07 17:56

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Kevin1Smid schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:10:
[...]

Die heb ik wel (lassen onder afkapping in de tuin ;) )
Zelfs dan is het opletten.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Ik haal er denk ik ook wel een goed masker bij dan (of ik gebruik mijn duikfles)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 13:21
Inderdaad gewoon een TIG las apparaat gebruiken wat ook aluminium kan lassen. Heb je net wat andere instellingen voor nodig en oa een andere elektrode. Is wel een behoorlijke stap lastiger dan RVS en staal lassen, iets wat je niet zomaar doet dus. Waarom niet gewoon (dun) RVS gebruiken ipv aluminium?

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
wesleytjuh schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:16:
Inderdaad gewoon een TIG las apparaat gebruiken wat ook aluminium kan lassen. Heb je net wat andere instellingen voor nodig en oa een andere elektrode. Is wel een behoorlijke stap lastiger dan RVS en staal lassen, iets wat je niet zomaar doet dus. Waarom niet gewoon (dun) RVS gebruiken ipv aluminium?
Dat stond ook in de openingspost dat dat ook een optie was maar wordt het dan niet veel te zwaar? En hoe dik zou ik dan ongeveer moeten hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kevin1Smid schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:23:
Dat stond ook in de openingspost dat dat ook een optie was maar wordt het dan niet veel te zwaar? En hoe dik zou ik dan ongeveer moeten hebben?
Die massa werkt ook in je voordeel, want het trilt allemaal veel minder. Zelfs kant en klare aluminium kasten hebben nogal de neiging te oscilleren en te vibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Ik weet dat de massa ook deels in mijn voordeel kan werken maar aangezien het een xl-atx kast wordt met een hoop fans erin wil ik de kast liever niet boven de 15kg krijgen. Al kan 20kg ook nog wel, maar wat voor een dikte staal raden jullie dan aan (dit is volgens mij makkelijker lasbaar)

[ Voor 25% gewijzigd door Kevin1Smid op 04-04-2015 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-05 14:11
Even een aantal dingen op een rijtje.

-Aluminium kan inderdaad gelast worden. Alleen is dit voor onervaren personen nogal een hel. Dit doordat de oxidelaag van aluminium bij een veel hoger smeltpunt smelt dan de kern. En dus brand je sneller door je materiaal heen.

-Buiten lassen zal je met MIG of TIG lassen niet zomaar lukken. Deze lasmethodes maken gebruik van een gasmantel die ervoor moet zorgen dat je smeltbad niet verontreinigd raakt met oxidatie van de chemische reactie van je materiaal, hitte en de buitenlucht. Als je buiten gaat lassen moet je dus zorgen dat je volledig uit de wind en de tocht zit.

Mocht je RVS of aluminium willen lassen hou dan rekening met het soort gas dat je gebruikt om te lassen. Deze moet je namelijk lassen met Argon en niet de standaard Euromix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-07 20:02
Ik zou gaan voor rvs.

Aluminium mag dan wel lichter zijn maar is wel lastiger te lassen. Aangezien kast toch binnen staat is hij best te lassen met mig/tig en standaard draad.
Desnoods om eventueel roest te voorkomen kan zou je de kast kunnen behandelen met blanke lak.

Voor de hoeken zou ik gaan voor iets dikkere hoek profielen zodat de body van de kast stevig is. Als je een plaat van 1mm dik gebruikt voor de wanden zit je ruim zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Aan de eerste post te zien, heeft de TS alleen een elektroden las apparaat, en is al dit advies dus nodeloos.
Met een combinatie van een zeer goed elektroden apparaat, en zelf ook zeer goed kunnen lassen, kan je wel plaatwerk lassen met elektroden. Maar dan nog redelijk dik (2/3mm) staal, dus geen rvs, en zeer goed koelen vanwege het kromtrekken.

Ik zou eerder voor een gepopnagelt frame gaan, daar ook de plaaten tegenaan popnagelen of lijmen, en dan de naden afwerken met staal plamuur.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
NoFearCreations schreef op zondag 05 april 2015 @ 11:38:
Aan de eerste post te zien, heeft de TS alleen een elektroden las apparaat, en is al dit advies dus nodeloos.
Met een combinatie van een zeer goed elektroden apparaat, en zelf ook zeer goed kunnen lassen, kan je wel plaatwerk lassen met elektroden. Maar dan nog redelijk dik (2/3mm) staal, dus geen rvs, en zeer goed koelen vanwege het kromtrekken.

Ik zou eerder voor een gepopnagelt frame gaan, daar ook de plaaten tegenaan popnagelen of lijmen, en dan de naden afwerken met staal plamuur.
Inderdaad, zonder MIG/MAg of TIG lasapparaat is het moeilijk om plaatmateriaal dunner dan 2mm te lassen. Ik kan eventueel wel lassen met mijn MIG/MAG apparaat. Alleen zal je dan richting Berkel en Rodenrijs moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Dus wat jullie aanraden is eigenlijk ga voor een mooi frame van L profielen bijvoorbeeld en plaats daar achteraf 1mm rvs aan die L profielen bevestigen? Kan ik dit dan wel aan de L profielen vastlassen aangezien ik popnagels niet al te mooi vindt en ik geen idee heb hoe je rvs moet lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kevin1Smid schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:15:
ik geen idee heb hoe je rvs moet lijmen.
Aan RVS lijmen zou ik niet beginnen. Je hebt zoveel mooie verbindingstechnieke die netter en beter zijn, dan moet je niet met lijm gaan hannesen.

Aluminium kan je wel lijmen met hoogwaardige lijmen, dat gebruiken ze onder andere in de autobouw, maar ik weet niet of dat soort spul voor consumenten beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Anoniem: 172410 schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:18:
[...]

Aan RVS lijmen zou ik niet beginnen. Je hebt zoveel mooie verbindingstechnieke die netter en beter zijn, dan moet je niet met lijm gaan hannesen.

Aluminium kan je wel lijmen met hoogwaardige lijmen, dat gebruiken ze onder andere in de autobouw, maar ik weet niet of dat soort spul voor consumenten beschikbaar is.
Kan ik dan een L frame maken en daar 1mm staalplaat oplassen? Staal omdat dit veel goedkoper dan RVS is en ik het wss toch over spuit of er met blank lak overheen ga

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 19:11

Hakker

a.k.a The Dude

ja je heb gewoon 2 componenten lijm bij de bouwmarkt. De oppervlaktes moeten wel redelijk zijn maar vast is dan echt wel vast.
Een plaat op een L profiel zit dan echt wel vast. Ik heb zelf een alu hdd frame gemaakt met 2 componenten lijm en dat laat echt niet los ondanks dat er 24 schijven in draaien.

[ Voor 41% gewijzigd door Hakker op 05-04-2015 14:23 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Kevin1Smid schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:20:
Kan ik dan een L frame maken en daar 1mm staalplaat oplassen? Staal omdat dit veel goedkoper dan RVS is en ik het wss toch over spuit of er met blank lak overheen ga
Het hangt er erg vanaf hoe en wat. Bij staal moet je vooral rekening houden met de dike en vervorming, want door de hitte kan plaatstaal gaan schuiven of trekken. Als je daar rekening mee houdt is er weinig aan de hand.

Verder heb je uiteraard nog klinken/popnagelens, ouderwetse bouten en moeren of de boel zo maken dat je het in elkaar kunt schuiven.
Hakker schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:20:
ja je hem gewoon 2 componenten lijm bij de bouwmarkt.
Bij de bouwmarkt ligt toch vooral consumentenspul, wat een voordeel en een nadeel is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 05-04-2015 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Anoniem: 172410 schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:23:

Het hangt er erg vanaf hoe en wat. Bij staal moet je vooral rekening houden met de dike en vervorming, want door de hitte kan plaatstaal gaan schuiven of trekken. Als je daar rekening mee houdt is er weinig aan de hand.
True that, je moet zeker op letten dat je niet te veel warmte op 1 plek veroorzaakt. Ik zou beginnen met wat kleine lasjes om de plaat in ieder geval vast te zetten aan het L-frame. De naden waar de platen elkaar raken op het L-frame moet je voor het mooie wel in 1x dicht lassen om een strakke naad te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-07 19:11

Hakker

a.k.a The Dude

Het grootste verschil zit hem in de hardingstijd, qua sterkte is consumenten spul echt wel sterk genoeg. zoals ik al zei 24 schijven die niet klagen in dat frame ;) je moet alleen niet verwachten dat als je bezig bent je een halve kast in 4 uur af heb :) Consumenten lijm heeft meestal een dag nodig om echt een sterke binding te maken.

[ Voor 34% gewijzigd door Hakker op 05-04-2015 14:30 ]

Artificial Intelligence is no match for natural stupidity | Mijn DVD's | Mijn Games | D2X account: Hakker9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dobey schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:27:
True that, je moet zeker op letten dat je niet te veel warmte op 1 plek veroorzaakt. Ik zou beginnen met wat kleine lasjes om de plaat in ieder geval vast te zetten aan het L-frame. De naden waar de platen elkaar raken op het L-frame moet je voor het mooie wel in 1x dicht lassen om een strakke naad te krijgen.
Ook bij het serieuze werk worden staalplaten eigen zelden tot nooit helemaal volgelast. Je ziet eigenlijk altijd kleine lasjes om de zoveel tijd, juist om problemen te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Anoniem: 172410 schreef op zondag 05 april 2015 @ 14:44:
[...]

Ook bij het serieuze werk worden staalplaten eigen zelden tot nooit helemaal volgelast. Je ziet eigenlijk altijd kleine lasjes om de zoveel tijd, juist om problemen te voorkomen.
Grote lengtes met staal worden vaak met zogenoemde kettinglassen gelast inderdaad. Zo krijg je meerdere spanningspunten op een lengte en blijft de plaat nagenoeg recht.

Je zou inderdaad het frame van L-profielen kunnen maken en dan de platen met hecht lasjes aan de binnenzijde kunnen vastmaken. Dan moet je wel zeker weten of je je kast vaak open en dicht doet. Verder moet je er vanuit gaan dat je gewoon staal eigenlijk altijd moet spuiten. Blanke platen zijn meestal verzinkt en zijn meestal niet echt mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Wat ik dus merk is dat ik eigenlijk maar een paar punten moet lassen en dat het met een L frame dan prima moet lukken? Allemaal alvast bedankt (meer tips zijn altijd welkom) en enjoy een kleine prerender(iemand nog opmerkingen aan het ontwerp?)!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4qz5q0Zl.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LR4S6Qil.png
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/wpqcr5wl.png

[ Voor 21% gewijzigd door Kevin1Smid op 05-04-2015 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:10

NoFearCreations

3DPrint the world!

Ontwerp vind ik eigenlijk erg mooi, leuk gedaan zo met die fans.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
NoFearCreations schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:47:
Ontwerp vind ik eigenlijk erg mooi, leuk gedaan zo met die fans.
Bedankt, ik heb nog even wat extra renders toegevoegd voor de volledigheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Best een gaaf design, ik heb wel wat aandachtspunten / opmerkingen :)

(1) Zo te zien heb je zeer, zeer veel intake fans. 8 aan de voorzijde en 1 grote aan de onderkant.
Ik ben zelf een fan van negatieve airflow om stof uit het systeem te weren, al zullen anderen positieve airflow weer prefereren.
Zorg in ieder geval dat er genoeg warme lucht de kast uit geduwd kan worden.

(2) Denk aan stoffilters voor zowel de voorkant, bovenkant als de onderkant!
Overal kan stof in komen en als fans dit door je behuizing heen blazen wordt de boel snel vies en stukken warmer. Vooral intake fans hebben áltijd een stoffilter nodig!

(3) Ik zie dat de SSDs/HHDs plat liggen op een plaat.
Zorg dat deze óf volledig bij de rand gemonteerd worden óf iets verhoog zijn.
Anders wordt het erg moeilijk om een satakabel van de voeding erin te pluggen!

(4) Wil je nog USB, Audio-in en mic-in aan de voorzijde hebben? Hier moet je dan ook wat op verzinnen!

(5) Kijk naar bestaande kasten en verzin hoe de cablemanagement eruit komt te zien.
Waar komen uitsparingen, waar laat je de kabels? Dit soort zaken.

Naja dit zijn gewoon een paar dingen die me te binnen schieten.
Veel succes met alles uitdenken en ik kom zeker af en toe een kijkje nemen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
stin00 schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:42:
Best een gaaf design, ik heb wel wat aandachtspunten / opmerkingen :)

(1) Zo te zien heb je zeer, zeer veel intake fans. 8 aan de voorzijde en 1 grote aan de onderkant.
Ik ben zelf een fan van negatieve airflow om stof uit het systeem te weren, al zullen anderen positieve airflow weer prefereren.
Zorg in ieder geval dat er genoeg warme lucht de kast uit geduwd kan worden.

(2) Denk aan stoffilters voor zowel de voorkant, bovenkant als de onderkant!
Overal kan stof in komen en als fans dit door je behuizing heen blazen wordt de boel snel vies en stukken warmer. Vooral intake fans hebben áltijd een stoffilter nodig!

(3) Ik zie dat de SSDs/HHDs plat liggen op een plaat.
Zorg dat deze óf volledig bij de rand gemonteerd worden óf iets verhoog zijn.
Anders wordt het erg moeilijk om een satakabel van de voeding erin te pluggen!

(4) Wil je nog USB, Audio-in en mic-in aan de voorzijde hebben? Hier moet je dan ook wat op verzinnen!

(5) Kijk naar bestaande kasten en verzin hoe de cablemanagement eruit komt te zien.
Waar komen uitsparingen, waar laat je de kabels? Dit soort zaken.

Naja dit zijn gewoon een paar dingen die me te binnen schieten.
Veel succes met alles uitdenken en ik kom zeker af en toe een kijkje nemen :D
toon volledige bericht
1 Ik zit te denken om aan de bovenkant een extra 200mm fan toe te voegen maar dit zal achteraf beslist worden aan de hand van de temperaturen
2 De onderkant wordt gefilterd en de rest valt meestal wel mee (heb nu een ongefilterde HAF X en een keer in de maand schoonmaken is voldoende)
3 Ze komen volledig aan de rand heb ik dan nu net besloten 8)
4 Nee, die vindt ik altijd zo lelijk, zelfs de aanuitknop zit onderop in de uitsparing (makkelijk indrukbaar met je voet door een grote zelfgemaakte knop)
5 Tsja, die gaten maak ik achteraf denk ik er zit wel een hoop ruimte achter het moederbord 3cm op de dunste plek dus daar past in iedergeval alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adinias
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 10-07 14:59

Adinias

Thobbius

Kevin1Smid schreef op zondag 05 april 2015 @ 22:47:
[...]

1 Ik zit te denken om aan de bovenkant een extra 200mm fan toe te voegen maar dit zal achteraf beslist worden aan de hand van de temperaturen
2 De onderkant wordt gefilterd en de rest valt meestal wel mee (heb nu een ongefilterde HAF X en een keer in de maand schoonmaken is voldoende)
3 Ze komen volledig aan de rand heb ik dan nu net besloten 8)
4 Nee, die vindt ik altijd zo lelijk, zelfs de aanuitknop zit onderop in de uitsparing (makkelijk indrukbaar met je voet door een grote zelfgemaakte knop)
5 Tsja, die gaten maak ik achteraf denk ik er zit wel een hoop ruimte achter het moederbord 3cm op de dunste plek dus daar past in iedergeval alles
Je kunt de aan- en uitknoppen op zich ook achter een deur of zoiets verbergen. USB-poorten zijn wel zo handig en die kun je ook achter de voorkant doen, waardoor je dingen binnen de kast aansluit en dan snoeren door een gat naar buiten komen in plaats van dat de stekker buiten zit.

"hmmm... over lv14, huh. well, hm... judgement-wise... you're a pretty bad person."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dobey
Ja zou er nog voor kunnen kiezen om ze achter een klepje te verbergen, vallen ze ook niet direct op.

Ik zou wel gaan voor iets hogere poten. Zo kan de warme lucht beter weg stromen. Verder is het een mooi design

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalekat
Kevin1Smid schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:06:
Beste casemodders,

Ik ben van plan om zelf een mooie pckast van allu of staal te maken, alleen nu zit ik met een probleem. Ik kan een beetje lassen voor het niet zichtwerk maar kan je allu eigenlijk wel lassen? Mijn idee was om van L profielen een frame te maken en hier dan allu of staal overheen te lassen.

De vragen zijn:
Kan je aluminium lassen, met een "normaal" elektroden lasapparaat.
Hoe dik aluminium plaatmateriaal/staal zou ik nodig hebben?

Wat ik wil maken is ongeveer dit maar dan niet van hout aangezien ik achteraf hout toch iets te lomp vindt!
[afbeelding]
Even terug grijpen op je allereerste ontwerp. ik dacht mij te herinneren dat je die schuine delen in/uitklapbaar had bedacht? Zou je dit nog steeds willen realiseren? Zoja dan moet je daar ook rekening mee houden met het eventueel lassen/popnagelen/lijmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
kalekat schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 10:00:
[...]

Even terug grijpen op je allereerste ontwerp. ik dacht mij te herinneren dat je die schuine delen in/uitklapbaar had bedacht? Zou je dit nog steeds willen realiseren? Zoja dan moet je daar ook rekening mee houden met het eventueel lassen/popnagelen/lijmen.
Dat was inderdaad eerst het idee maar dat heb ik opgegeven omdat ik dan steeds aan de binnenkant veel ruimte te kort kwam de moederbord tray werd door de buitenkant steeds geraakt bij het inklappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Weet iemand toevallig een plek waar ik goedkoop plaatstaal kan halen? De dikte moet 1mm zijn en de breedte liefst 60cm de lengte maakt niet veel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Met zo'n achternaam zou je dat toch moeten weten... bij de smid :P Er zitten vast wel metaalbewerkers of lasbedrijven in de buurt?
Als ik even zoek op metaalbedrijven in Wijchen kom ik meteen diverse nuttige sites tegen, zoals die van Bernts. Gewoon even de moeite nemen om te googlen.

Mijn ervaring leert dat als je bij dat soort bedrijven langs gaat voor een plaatje "pisbakkenstaal" ze vaak zat wel wat voor je hebben liggen wat je voor een zacht prijsje of soms voor nop mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-06 15:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Kan ik met een "normaal" elektroden lasapparaat 1mm plaatstaal op een hoekijzeren frame lassen of brand ik dan gaten in het plaatstaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 19:40
Dat ligt totaal aan de instellingen van je lasapparaat (amperage), kwaliteit elektroden, dikte van het hoekijzer en je eigen laskwaliteiten :-) . Probeer het gewoon eens op teststukjes en ga pas 'echt' aan de gang als je tevreden bent met je teststukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
_Hades_ schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:43:
Dat ligt totaal aan de instellingen van je lasapparaat (amperage), kwaliteit elektroden, dikte van het hoekijzer en je eigen laskwaliteiten :-) . Probeer het gewoon eens op teststukjes en ga pas 'echt' aan de gang als je tevreden bent met je teststukjes.
Is er een bepaalde plek waar ik goede elektroden kan krijgen? want ik heb waarschijnlijk geen goede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 19:40
Kevin1Smid schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:47:
[...]

Is er een bepaalde plek waar ik goede elektroden kan krijgen? want ik heb waarschijnlijk geen goede
Vraag het eens bij een machinebouwer of mechanisatiebedrijf, of waar je je staal vandaan haalt. daar hebben ze meestal ook wel een idee van wat goed/niet goed werkt met jouw materiaal. Het type staal dat je gebruikt is ook van belang overigens. Niet dat je zwart staal met rvs elektroden probeert te lassen om maar even een extreem voorbeeld te geven :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edric
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19-12-2022
Sketchup ziet er echt geweldig uit!!!,
hoelang denk je dat het project gaat duren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Edric schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 13:02:
Sketchup ziet er echt geweldig uit!!!,
hoelang denk je dat het project gaat duren?
Bedankt!
Zodra de centrale eindexamens en evt herkansing zijn afgelopen ga ik alles bestellen en ik hoop dan het binnen een maandje ofzo klaar te hebben.

Goed nieuws mijn sponsorpakketje van CoolerMaster is ook binnen! (8x120mm JetFlo, 1x140mm JetFlo, en een 200mm fan)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P1EoTcQl.jpg

(Sorry voor de slechte foto is even snel met mijn telefoon tijdens de casemod gebruik ik wel gewoon mijn camera)

[ Voor 24% gewijzigd door Kevin1Smid op 12-05-2015 14:33 ]

Pagina: 1