Toon posts:

Hoe? Core unlocker Asus M5A78L-M/USB3/Athlon II X3 445

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze week een kapot MSI moederbord vervangen voor een Asus M5A78L-M/USB3 in een budget pc. Nu zag ik dat dit moederbord core unlocker functie heeft. Vond het wel interessant om te proberen.
Maar ik kan nergens vinden hoe dat werkt. In de manual staat niets. Site van Asus doorgespit, maar weinig info.

Op internet lees ik dat je tijdens het splash screen op "4" moet drukken. Maar dan gebeurt er niets. Ook in de BIOS zie ik helemaal geen core unlock functie.

Kan iemand mij verder helpen? Of kan ik met deze processor geen cores unlocken en is de feature daarom niet aanwezig in BIOS.

Alvast bedankt!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat moederbord kan zeker wel overclocken. Als ik google op jouw moederbord dan vind ik de volgende bios screenshot: http://i.imgur.com/hyGDA.jpg

Er zijn kennelijk wat overclock pre-sets (zoals die +10% bij Overclock Profile) maar je kan daaronder ook zelf de CPU Ratio aanpassen. Het staat dus in je bios onder het kopje 'Advanced'. Ik zie ook dat er een heleboel nieuwe biossen gereleased zijn voor jouw moederbord, dus mocht je de settings niet hebben dan is wellicht een update nodig (Al denk ik niet dat dit nodig is voor overclock mogelijkheden, lees er niks over terug namelijk).

Mocht dat allemaal te lastig zijn dan biedt wellicht Asus AIsuite v2.0 een oplossing. Met deze software van Asus kan je in Windows overclocken :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

Verwijderd

Topicstarter
Overclocken lukt wel. Staat nu vredig met 10% overclock te snorren. Maar het gaat mij specifiek om het unlocken van een 4e core. Het is nu namelijk een triple core. Zou mooi zijn om er een quad core van te kunnen maken.

Verwijderd

Je processor heeft maar 3 cores volgends de specs, en je kan niet in je moederbord een 4e core aanzetten als er geen 4 cores in je processor zitten

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 11:55:
Je processor heeft maar 3 cores volgends de specs, en je kan niet in je moederbord een 4e core aanzetten als er geen 4 cores in je processor zitten
Het zit zo, AMD maakt geen processor met alleen maar 3 cores. Het is een quad-core, of dual core, maar geen apart design speciaal voor een triple core.

De reden waarom AMD 1 core uitschakeld (een triple core is eigenlijk gewoon een quad-core CPU met 1 kern uitgeschakeld) kan verschillende redenen hebben. Er is een kans dat er iets niet helemaal 100% is aan die laatste core, of dat er wat mis is met de cache. Ipv de CPU weg te gooien zetten ze 1 of 2 cores uit en verkopen de CPU dan als triple of soms als dual-core.

Af en toe is/was de vraag naar dual of triple core CPU's hoger dan naar quad's, dan zetten ze gewoon 1 of 2 goede cores uit en verkopen de CPU alsnog. Het waren metname die modellen die erg populair waren, omdat je dan heel goedkoop (mits je geluk had) een 3e of 4e core kon unlocken.

Wat ik zo her en der lees is de Athlon x3 445 wel degelijk te unlocken, maar ook hier weer, bij de een werkt het wel, bij de ander is de 4e core echt defect en werkt het niet.
Je CPU slopen doe je er niet mee, maar als de 4e core niet goed is krijg je gewoon stabiliteitsproblemen, de core weer uitschakelen zou dan problemen moeten verhelpen.

Wat ik ook zo even snel zag, moet je soms wel de voltage heel iets verhogen voordat sommige de 4e core pas konden unlocken.

Verwijderd

Oh, dat wist ik niet

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-01 15:40
Waar je naar opzoek moet is ACC. (Advanced Clock Calibration bijvoorbeeld: http://www.ocinside.de/html/workshop/amd_phenom_ii_acc.html ) of Asus Core Unlocker Dus je moet het bios in met F10 (dacht ik) ->CPU features -> Asus Core Unlocker of ACC enablen.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een poging gedaan obv de plaatjes van Biersteker. Maar systeem wilde niet booten, dus ik denk dat ik een processor heb waarvan de extra core zich niet laat ontwaken. Maar we hebben een poging gedaan. Bedankt voor de hulp.
Pagina: 1