Harde schijf uit defecte laptop

Pagina: 1
Acties:

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 00:29
Mijn laptop heeft het begeven. Geen groot probleem want ik heb van 98% van de gegevens een backup. Maar ben toch benieuwd naar iets aan deze situatie waar ik zelf nog nooit over nagedacht heb. Je gaat er altijd vanuit dat de harddisk het begeeft en tja dan moet je maar een backup hebben.
Maar zoals gezegd heeft nu de laptop zelf het begeven, en die is te oud om weer te repareren. Maar de harddisk zelf is nog prima.

Gewoon in een nieuwe laptop inbouwen en als systeemdisk gebruiken gaat hem natuurlijk niet worden vanwege alle hardware drivers en firmware die conflicteert met een nieuwe laptop/chipset. Maar kan ik deze harddisk (na hem in een cradle ofzo te hebben gezet) gewoon benaderen als externe harddisk en dan weer bij alle bestanden?
Het zijn 2 partities; de C-partitie was de systeem schijf en op de D-partitie staan alle bestanden.
Het gebruikte OS is Win8.1 met een gewoon inlogscherm wachtwoord.

Kan ik dan met een nieuwe laptop de bestanden op beide partities benaderen (wanner aangesloten via USB als externe hdd), alleen de documenten schijf? Of helemaal niets vanwege een of andere door Win8.1 gebruikte encryptie?

Don't rely on their truth alone

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ja, dat kan.
Als jij geen encryptie hebt aangezet of bitlocker of een andere exta beveiliging moet dat gewoon kunnen.

★ What does that mean? ★

• iantje31
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-12-2023
precies wat mrMonkE zegt, ik heb dit zelf ook gedaan

Steam: iantje31 | AMD Ryzen 7 5800X, 32 GB 3600MHz RAM, MSI GTX 1080 8G Gaming Edition

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kijk wel of de bios van de juiste disk opstart, verder kan het prima.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Hoezo van de juiste disk opstart? De schijf uit de oude laptop wordt als externe disk via USB aangesloten. Daar start je dan niet van op.
De schijf in USB case wordt dan gewoon benaderd vanuit het OS dat opgestart wordt vanaf een vaste schijf (of een Live CD met wat forensische tools.. )

• LessRam
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 00:29
Dank jullie.
Is dus inderdaad gewoon als tijdelijke externe harddisk bedoeld, niet als opstart systeem disk. Nadat alles naar de nieuwe laptop/harddisk is gekopieerd (wat niet op de backup stond, dus die missende 2%) een format met die oude disk en met een spijker er doorheen in de container. ;) (niet dat er belangrijke info op staat maar toch...)
Ik was even bang dat er een, één of andere, encryptie (gebonden aan de hardware) standaard in Win8.1 gekoppeld zou zitten aan de data waardoor een harddisk alleen met die hardware zou gaan werken.

Don't rely on their truth alone

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:29

D4NG3R

kiwi

:)

Gewoon nuken (nullen) die schijf, zonde toch om weg te gooien? Aangezien je er Windows 8.1 op had draaien ga ik er van uit dat de laptop nog niet zo oud was.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 01:47:
Hoezo van de juiste disk opstart? De schijf uit de oude laptop wordt als externe disk via USB aangesloten. Daar start je dan niet van op.
De schijf in USB case wordt dan gewoon benaderd vanuit het OS dat opgestart wordt vanaf een vaste schijf (of een Live CD met wat forensische tools.. )
Hangt van je bios boot order af ;)

Abort, Retry, Quake ???

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Opstarten vanaf een ubuntu livecd, dan kun je elke hd erin hangen en kopieren, zonder dat je schijven wijzigd door windows.

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01 23:21
Niet direct spijkeren lijkt me, kijk eerst maar of de schijf echt wel stuk is met een stukje controlesoftware (HDtune bijvoorbeeld). Mocht ie dan toch goed blijken, heb je er nog een externe hdd in ieder geval.

Verwijderd

iamzero456 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 08:38:
Niet direct spijkeren lijkt me, kijk eerst maar of de schijf echt wel stuk is met een stukje controlesoftware (HDtune bijvoorbeeld). Mocht ie dan toch goed blijken, heb je er nog een externe hdd in ieder geval.
Volgens mij geeft hij echt duidelijk aan dat zijn HDD niet defect is, maar de laptop.
Spijkeren is na gebruik, voor de privacy.

Ik gebruik zelf ook jaren op deze manier (oude(re)) HDD's.

Verwijderd

aZuL2001 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 03:08:
[...]

Hangt van je bios boot order af ;)
Hoe wil je vanaf een usb disk booten als je deze pas NA het opstarten in je pc plugt?

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-12-2025
Als je na het booten de schijf pas aansluit niet nee.
Maar als die al aangesloten zit voor het opstarten is het mogelijk dat je er wel van boot ;)

Abort, Retry, Quake ???

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-01 07:37
Tuurlijk. Waar denk je dat normale externe harde schijven uit bestaan. Niks anders dan gewoon een HDD in een behuizing.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Windows kan je voor zover ik weet niet booten vanaf een USB poort (ik praat over het OS zelf, niet de installer ervan).

• runelaenen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 11:34
D4NG3R schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 18:57:
Windows kan je voor zover ik weet niet booten vanaf een USB poort (ik praat over het OS zelf, niet de installer ervan).
Vanaf W8 wel dacht ik... Maar ik zou fout kunnen zijn... En het moet er ook speciaal voor geinstalleerd worden dacht ik :p

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Voor het laatst dat ik dacht opzocht was in het tijdperk dat Windows 7 net uit was, leek me wel een geinig projectje voor de opleiding die ik toen volgde. Vandaar ook "voor zover ik weet". :P

Pagina: 1