Upgrade van een 6 jaar oude Gaming desktop (nieuwe GPU etc)

Pagina: 1
Acties:

• DMZOptimus
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18-03-2024
Hallo,

Ik zou graag mijn oude Packard Bell iPower x2.0 (prebuild systeem, ik weet het) gaan upgraden met een nieuwe grafische kaart en een SSD.
De belangrijkste specs die er voor de upgrade inzaten zijn

i7-920 @2.7GHz
Nvidia GeForce GTX260
8GB RAM

Aangezien de GPU kapot is moet ik er dus een nieuwe insteken. Het budget voor de grafische kaart ligt tussen de 100 en 200 euro. Zelf had ik al iets in gedachte, maar zal deze hier nog niet bijzetten (kwestie van jullie niet te beïnvloeden). Liefst een kaart van Nvidia, van de GTX series.

Graag had ik ook SSD erin. Deze moet vooral het OS, Windows 7 Home Premium, draaien en mag nog wat extra plaats hebben voor enkele van de belangrijkste programma's. Welke grootte/serie/merk zijn goed hiervoor? Het budget voor de SSD is rond de 100 euro.

Hebben jullie enkele voorstellen/recommendations? :)

Alvast bedankt,
Vincent

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Tussen dat budget is alleen AMD interessant. Nou, eige.
nlijk is alleen de GTX970 interessant van nVidia, verder niks. En die is €350+

Dus, sub €200 GPU: dan kom je automatisch uit bij een R9 280:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing

SSD:
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Standaard, beste prijs/kwaliteit

Welke PSU heb je?

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DMZOptimus
MK1998NL schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:45:
Tussen dat budget is alleen AMD interessant. Nou, eige.
nlijk is alleen de GTX970 interessant van nVidia, verder niks. En die is €350+

Dus, sub €200 GPU: dan kom je automatisch uit bij een R9 280:
pricewatch: Club 3D Radeon R9 280 royalKing

SSD:
pricewatch: Crucial MX100 256GB
Standaard, beste prijs/kwaliteit

Welke PSU heb je?
En hoe doen de GTX750 Ti's het qua prijs/kwaliteit? Deze pc is niet meer mijn vaste gaming pc, aangezien ik enkel in het weekend thuis ben. Hij moet dus vooral reliable zijn maar niet het allerhoogste in benchmarks scoren. Dus enkel nodig voor casual gaming.

De MX100 had ik ook al op het oog, dus dat ziet er mij goed uit.

De PSU is zo'n twee jaar geleden nog vervangen. Ik dacht dat er nu eentje van 850W in zat.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:00
Als je niet vies bent van tweedehands hardware kun je ook een R9 280x tussen de 150 en 200 opscharrellen. Meer geld dan dat zou ik er persoonlijk ook niet insteken. Ik ben van mening dat het beter is om een goede mid-end kaart te kopen dan een high-end. Want voor de prijs van een enkele high-end kun je nu een mid kopen... en over een jaar weer. Over een periode van twee jaar eindig je dan met dezelfde performance maar heb je twee keer het genot van iets kopen :-)

Het nieuwe tweakersartikel over de NVME SSD kaart laat zien dat een 'gewone' SSD ook ruim voldoende is. Eender welke je het meeste waar voor je geld geeft is genoeg.

MK1998NLs vraag over je PSU is wel een goede. Hier is nog een calculator om een indicatie te geven wat je nodig hebt: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Kleine edit:
Tom's Hardware heeft een goede hierarchie voor kaarten die ik zelf altijd zeer nuttig vind:
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html

[ Voor 10% gewijzigd door Nathilion op 03-04-2015 22:57 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik kan je vertellen dat een R9 280 +-300W verstookt (hele PC). Mits een goede PSU. Er zijn meer slechte dan goede voedingen in de de omloop, ook 800W voedingen die al moeite hebben met stabiel 300W leveren.

Verschil tussen de GTX750Ti en R9 280

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• DMZOptimus
Nathilion schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 22:55:
Als je niet vies bent van tweedehands hardware kun je ook een R9 280x tussen de 150 en 200 opscharrellen. Meer geld dan dat zou ik er persoonlijk ook niet insteken. Ik ben van mening dat het beter is om een goede mid-end kaart te kopen dan een high-end. Want voor de prijs van een enkele high-end kun je nu een mid kopen... en over een jaar weer. Over een periode van twee jaar eindig je dan met dezelfde performance maar heb je twee keer het genot van iets kopen :-)

Het nieuwe tweakersartikel over de NVME SSD kaart laat zien dat een 'gewone' SSD ook ruim voldoende is. Eender welke je het meeste waar voor je geld geeft is genoeg.

MK1998NLs vraag over je PSU is wel een goede. Hier is nog een calculator om een indicatie te geven wat je nodig hebt: http://www.extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Kleine edit:
Tom's Hardware heeft een goede hierarchie voor kaarten die ik zelf altijd zeer nuttig vind:
http://www.tomshardware.c...s-card-review,3107-7.html
Tweedehands gaan in grafische kaarten doe ik liever niet! Dan liever zoals je zegt een mid-end kaart die "goed genoeg" is voor het meeste werk. Ik denk dat een PSU van zo'n 800 Watt genoeg is voor bijv een R7 260x of een GTX750 Ti?

En bedankt voor de link, is inderdaad zeer behulpzaam door de onderverdeling in prijsklasses!

• DMZOptimus
MK1998NL schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:02:
Ik kan je vertellen dat een R9 280 +-300W verstookt (hele PC). Mits een goede PSU. Er zijn meer slechte dan goede voedingen in de de omloop, ook 800W voedingen die al moeite hebben met stabiel 300W leveren.

Verschil tussen de GTX750Ti en R9 280
Ik ken niet veel van PSU's, maar ik denk dat de power supply die erin zit een 80 Plus Gold certificate heeft.. Weet niet of dit veel zegt over de stabiele output?

Het verschil tussen de 750 Ti en de R9 is inderdaad opmerkelijk! Hoe komt het dat de low-mid end kaarten van Nvidia hier zoveel achterzitten?

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:05
de 750ti is ook 70 euro goedkoper dan de 280 :)
maar ati is in de lowend goedkoper... dus dan is ati wel aan te raden ja.

de 750ti is niet heel rap. hij is maar licht sneller dan de 560ti die ik heb. ik zou iets hoger gaan zitten.

http://www.tomshardware.c...eview,review-32899-7.html
die is wel handig vind ik. aanraden is dat je nieuwe gpu 3 tiers hoger moet zitten dan je huidige gpu om nut te hebben. de 750ti is 3 tiers boven je huidige gpu.
de 280 zit daar weer 3 tiers boven.

[ Voor 61% gewijzigd door Waah op 03-04-2015 23:15 ]

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ligt eraan wat voor 800w is. Een MS-tech of een Superflower/Seasonic/iets anders high-ends. Bronze zegt niks over kwaliteit.

Er zijn imo 3 keuzes tussen de 100 en 200 euro die sense maken, en eentje daarvan zelfs al niet helemaal:
De 260x 2GB: goedkoopste dingetje, low-mid end, maar nog behoorlijk leuke prestaties, een goede is de pricewatch: Club 3D Radeon R7 260X royalQueen nw

De R9 270 was eerder leuker geprijst, maar ligt nu dichtbij de R9 280, maar het is nog steeds een leuk ding voor als je voeding toch wat beperkt is. Een goede keuze is de pricewatch: Gigabyte GV-R9270OC-2GD welke ietsje duurder is dan de Club3D, maar beter gekoeld.

De absolute topper is toch wel de R9 280, sub-high-end prestaties, voor een goede prijs. 3GB VRAM met een dikke bus eraan geknoopt zodat hij nog wel even mee kan draaien in de subtop. Al lang niet meer de zuinigste, maar zoals eigenlijk met alle AMD videokaarten: prijs/prestatie is gewoon zeer goed, en ze draaien langer mee door meer geheugen wat sneller bereikbaar is dan hun Nvidia tegenhangers.

Nvidia doet imo niet meer mee als je qua prestaties waar voor je geld wilt hebben. Zelfs de GTX970 is op dat vlak geen goede koop.

People as things, that’s where it starts.

• MK_
  • Niet online

MK_

DMZOptimus schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:08:
[...]
Ik ken niet veel van PSU's, maar ik denk dat de power supply die erin zit een 80 Plus Gold certificate heeft.. Weet niet of dit veel zegt over de stabiele output?
Gold heeft een hoog rendement, maar meer kan je er niet over zeggen. Makkelijkste is de kast even open te schroeven en het model op te schrijven.
Het verschil tussen de 750 Ti en de R9 is inderdaad opmerkelijk! Hoe komt het dat de low-mid end kaarten van Nvidia hier zoveel achterzitten?
Je koopt naar mijn inziens vooral de naam :) Verder uitleg, zie VasZaitsev's post hierboven die ondertussen erbij is gekomen :)

• DMZOptimus
MK1998NL schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:15:
[...]

Gold heeft een hoog rendement, maar meer kan je er niet over zeggen. Makkelijkste is de kast even open te schroeven en het model op te schrijven.

[...]

Je koopt naar mijn inziens vooral de naam :) Verder uitleg, zie VasZaitsev's post hierboven die ondertussen erbij is gekomen :)
Probleem is dat ik niet thuis ben, dus kan het model niet opschrijven! Maar ik denk dus wel dat deze PSU goed genoeg gaat zijn voor een R9 280x of een R9 270?

De prijzen van Nvidia liggen inderdaad een pak hoger. Tijd om me wat meer bekend te maken met de AMD reeksen :)

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Nu nog bekend raken met Ati is niet zo zinnig, ik zou me vooral focussen op AMD.

En 800w zegt jammer genoeg niks, een Spire, Sweex. Trust, MS-tech of ander baggermerk 800w voeding levert dat héél eventjes [en misschien wel meer] maar gaat daarna, met een beetje geluk, knallend het jaar uit, zelfs in april al.

• DMZOptimus
VasZaitsev schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 23:31:
Nu nog bekend raken met Ati is niet zo zinnig, ik zou me vooral focussen op AMD.

En 800w zegt jammer genoeg niks, een Spire, Sweex. Trust, MS-tech of ander baggermerk 800w voeding levert dat héél eventjes [en misschien wel meer] maar gaat daarna, met een beetje geluk, knallend het jaar uit, zelfs in april al.
Oeps, schrijffoutje! Ik bedoelde AMD reeksen :)
Welke PSU zou dan bijvoorbeeld nodig zijn? Iets in deze aard? pricewatch: Corsair RM850

Om een i7-920 en een R9 280 te kunnen draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door DMZOptimus op 03-04-2015 23:35 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Een pricewatch: Antec VPF Series 550W is al meer dan zat.

Juist die RM-reeks is ook niet zo heel tof, nogal kutkwaliteit in het grootste deel van de lijn.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB GAMING
Dat past binnen je budget, maar je doet jezelf wel tekort.
http://tweakers.net/categ...O9U2sULIyMoBzM_OUrAxNDWoB
Een 280x is bijv ruim 100% sneller! Dat zijn toch cijfers waar je niet omheen kan en dan is kijken naar een 2de hands 280x ineens heel interessant.

Voor dat geld koop je veel meer power:
http://tweakers.net/categ...O9U2sULIyMoBzM_OUrAxNDWoB

[ Voor 55% gewijzigd door Madrox op 04-04-2015 00:18 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1