Verwijderd

Topicstarter
Mijn moederbord geeft sinds vandaag de foutcode FE aan.
Volgends de handleiding licht het aan het werkgeheugen, maar ik heb bijde dims getest in mn broertjes pc en daar werken ze prima.
Nadat ik dit geprobeerd had heb ik de cmos gecleared, andere batterij erin gedaan maar niks helpt. ik zelf denk dat mn cpu (i5-4690k) kapot is....
Mijn vraag is dus, wat kan ik hier aan doen

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:54:
Volgends de handleiding licht het aan het werkgeheugen, maar ik heb bijde dims getest in mn broertjes pc en daar werken ze prima.
Nadat ik dit geprobeerd had heb ik de cmos gecleared, andere batterij erin gedaan maar niks helpt. ik zelf denk dat mn cpu (i5-4690k) kapot is....
Dus nieuw werkgeheugen kopen kost bijna niks meer tegenwoordig. :)
Heb je het moederbord boekje nog, daar staat welk soort en type geheugen dat je moet hebben.

http://www.fileupload.nl/bd9523c4e76730ab

dit is het pdf bestand waar de typen geheugen opstaan.

veel plezier. :)

[ Voor 12% gewijzigd door rjmno1 op 03-04-2015 22:44 . Reden: geheugen ]

Verwijderd

Topicstarter
Het werkgeheugen is niks mis mee... Daarom vindt ik het ook zo raar, ik denk dat dat in de CPU zit, want daar zit ook de controller voor het geheugen in

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 00:29 ]

Verwijderd

zit de koeler van de cpu niet te strak op he mobo vast gemaakt?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb het systeem al 7 maanden draaiende gehad en heb niet aan de koeler gezeten...

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-01 21:12
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 20:54:
Wat heb je met dit systeem gedaan heb je het geoced? :)

Verwijderd

Topicstarter
Oc er juist afgehaald, ben aan het klooien geweest met mn fans denk dat daar iets van een kortsluiting is geweest en dat dat mn CPU gefrituurd heeft

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:34

Dark

who tweaked the light?

cpu zelf gaat niet zo snel stuk. als je de fan header hebt kortgesloten is wellicht de monitoring module stuk, waardoor het moederbord niet wil opstarten.

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan krijg ik toch geen FE code?
En weet iemand hoe ik kan testen of het het moederbord is of dat de CPU kapot is.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2015 22:06 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

FE is volgens het boekje pg1-36 'Reserved for future AMI error codes'

online zoeken levert bij die code de volgende zaken op: memory zat er niet goed in, cpu-koeler te vast gedraaid, socket beschadigd. controleer dat dus eerst eens...

- mem opnieuw plaatsen en erin drukken tot het vanzelf vastklikt, schijnen veel mensen moeilijk te vinden met de op dat bord gebruikte slots met slechts 1 haakje.
- cpu koeler misschien eens 1 slagje losser draaien.
- socket beschadigd lijkt me niet als de cpu er niet uit geweest is en eerder wel werkte, maar bij twijfel foto van maken en die plaatsen.

testen:
- als je de cpu wilt testen, dan heb je een ander moederbord nodig of iig de beschikking daarover, zolang je niet weet of dit moederbord werkt.
als je dit moederbord wilt testen dan heb je wellicht een andere cpu nodig, als je niet zeker weet of deze nog werkt.
kortom dat is vrij lastig zonder beschikking over extra hardware.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hardware van mn broertjes pc, zelfde socket dus ga dat wel ff proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik dit gebruiken om mn cpu schoon te maken? :$ https://drive.google.com/file/d/0B6AYQX7Kt9pFMVBWQ01JRkg2Wmc/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B6AYQX7Kt9pFcURqTmQ1ZTlPSG8/view?usp=sharing

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2015 14:49 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

>:) is dat het beste wat je kon vinden?

ik denk niet het meest geschikte middel, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan, water en zeep kan in principe ook wel, alleen moet je het goed laten opdrogen, en dat gaat met zuivere alcohol sneller/makkelijker dan met water.

gewoon goed schoonvegen met keukenpapier als het om koelpasta gaat, dan ben je al een eind... beter dat dan een ongeschikte vloeistof die wellicht residu achterlaat bij het opdrogen.

Verwijderd

Topicstarter
Oké dankje :)

• marcelmaria
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik weet niet of je er van op de hoogte bent maar de bios versies vanaf 2102 tot 2401 zijn een drama

Deze zijn ook door asus terug getrokken 2102 is nog de enige versie die vertrouwd is en nog te downloaden is.

Paar dagen geleden is de 2601 uit gekomen alleen ik zou met die nog even wachten je weet het nooit

Ik weet niet of je op die bios versie zit maar mis is het toch het proberen even waard

Verwijderd

Topicstarter
Aan de bios heb ik niet aangezeten, dus denk niet dat het daar aan kan liggen.

[ Voor 110% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 20:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem inmiddels gevonden, het is het moederbord, cpu getest in broertjes pc en er is niks mis mee. Moederbord gaat morgen terug naar megekko. Bedankt voor jullie hulp!

foto van het probleem:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/112ebo2.jpg

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Kun je nader toelichten waar we naar kijken? :p

Show me your moves.

Verwijderd

Topicstarter
Oeps my bad 8)7. Zie je het koper boven in en iets naar links en dan naar onder? dat hoort niet en zit los .

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2015 21:12 ]

• Dark

Dark

who tweaked the light?

lijkt sluiting te zijn geweest op de usb poort connector 13, waardoor de +5v lijn van die aansluiting, het koperen baantje op de printplaat, is doorgebrand. tevens zit er een doorgebrand baantje naast het laatste pci-e slot.

dit is denk ik user error en geen fabrikage fout, dus garantie is het waarschijnlijk niet. :(

iets verkeerds aangsloten op die connector?

edit: iig mooi dat de cpu nog heel is... :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dark op 09-04-2015 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de USB 2.0 poort niet eens aangeraakt en had er ook niks aangesloten. Geldt ook voor het onderste pci-e slot haha, volgends mij gebeurde het bij de fan header waarop de fans aangesloten waren terwijl ik er mee aan het prutsen was. We zullen zien of het user error is heb hem vanmiddag opgestuurd.
Pagina: 1