Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08:10
Goedenavond allemaal,

Nadat mijn oude XBMC build (12.2 middels OpenElec) stukje bij beetje uitviel (random (config) resets, addons als Couchpotato, Sickbeard en SABNzb gaven 1 voor 1 de geest, auto updaten stopte) en ik van een 720p beamer overstapte op een 1080p TV (waardoor dus al mn content nutteloos werd) besloot ik eindelijk een nieuwe OpenElec build te installeren.

Ik heb de nieuwste versie (5.0.8) van de officiële website gebruikt, maar na probleemloze installatie wordt na een reboot het OpenElec laadscherm getoond, waarna je in het standaard menu zou moeten komen, maar zodra het laadscherm verdwijnt springt het beeld naar 1 groot statisch zwart-wit sneeuw beeld (stilstaand).

Omdat voor de re-install de hardware nog gewoon werkte (het aftakelen leek mij software matig, ik had de build niet zelf geïnstalleerd en er was gebruik gemaakt van beta versies van OpenElec) en de hardware slechts iets meer dan een jaar oud is, leek het probleem me in eerste instantie software matig, dus probeerde ik andere versies van XBMC (OpenElec 5.0.7, Kodibuntu 14.0, alles op zowel 32 als 64 bit geprobeerd), maar steeds exact hetzelfde liedje.

Ik begin nu langzamerhand toch de hardware te verdenken. Zijn jullie dat met me eens? En zo ja, welk component is de voornaamste kandidaat om de boosdoener te zijn?

Hardware in kwestie:
AMD A4-3400 Boxed
ASRock A55M-HVS
WD Green WD20EARX, 2TB
Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9
be quiet! System Power S6 300W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:33
Hier een soortgelijk probleem

Na het opstarten krijg ik een beeld met allemaal kleine gekleurde stippen. Ben aan het updaten van 3.2.2 naar 5.0.8

Laatste stabiele versie 4 ook geprobeerd. Zelfde probleem.

Heb ook een AMD A4-3400, lijkt mij een probleem met de grafische kaart te zijn.

Iemand tips???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je naar een virtuele terminal (TTY) wisselen en weer terug naar de GUI? Vaak is 't ctrl+alt+F1 en dan ctrl+alt+F7 voor terug.

Welke videodriver wordt er gebruikt, weten jullie beiden dat? Is het de standaard open source radeon driver, of de gesloten fglrx?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Geen idee welke driver er gebruikt wordt. Kom niet ver genoeg om dat uit te kunnen zoeken.

Want eigenlijk start het geheel bij mij als volgt op:
- Ik zet de HTPC aan
- Standaard bios scherm
- Daarna standaard OpenELEC logo waarna ik zie dat versie 5.0.8 wordt gestart
- Logo verdwijnt en scherm toont binnen enkele seconden een gekleurde sneeuwscherm, ik zie nog wel de muiscursor in het midden staan

Bij de oude versie zag ik normaliter de 'XBMC 12.2 Frodo' met logo erbij waar ik nu sneeuw en een muiscursor krijg

Staat verder wel geboot, want ik kan wel met SSH op de HTPC komen.

Heb al de laatste versie 3.x, 4.x en 5.x (van de laatste zowel de 32 en 64 bits versie) geprobeerd. Krijg elke keer ditzelfde.

EDIT: ctrl + alt + F1/F7 geeft geen verandering in het scherm. Ik blijf gekleurde sneeuw houden met een stilstaande muiscursor midden in beeld

[ Voor 9% gewijzigd door dangerpaki op 26-04-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je met SSH er heen kan, kan je dus achterhalen welke driver er in gebruik is. Hoe zou je 't anders uitzoeken als je GUI het wel deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Geen idee, ben een beginner wat betreft linux. Heb geen idee waar ik moet zoeken, welke settings etc etc. Heb al een aantal conf en xml bestanden gescreend maar zag niet meteen iets waarmee ik iets kon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Daar heb je niet veel aan als je niet weet wat het probleem is. Hiervoor heb je juist logs die je moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
waar kan ik die vinden? Kan het proberen. Maar gezien m'n ervaring zal ik er zo overheen lezen en niet doorhebben waar het fout gaat waarschijnlijk.
In die zin is een HTPC die al zelf een OS draait waar je gewoon XBMC op knalt toch makkelijk.

[ Voor 24% gewijzigd door dangerpaki op 26-04-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Zoek uit welke videokaart in je pc zit.
Dan uitzoeken welke linux wordt gebruikt met xbmc/openelec.

Dan met google zoeken,
videokaart naam+xbmc
videokaart naam+openelec
ubuntu 14.04(hier de goede linux versie gebruiken)+videokaart naam
Etc
etc

Kan zijn dat je videokaart niet ondersteund wordt met 3d acceleratie, waardoor xbmc misschien niet werkt.
Dit ook met google zoeken of op xbmc forum.
Als linux geen driver heeft van je videokaart, dan wordt er een algemene gebruikt waar geen 3d bij zit.

Zelf vind ik beter om een linux versie te installeren, bijv xubuntu, dan heb je alle software aanwezig om iets bij te sturen met je hardware of software.
Dan de ppa (extra server toevoegen aan je update servers) van xbmc toevoegen. Dan xbmc installeren met de ppa server, gewoon via software centrum.
Met de uitgeklede linux versie van xbmc heb je niet alle software om iets te wijzigen, op grafische manier.

[ Voor 12% gewijzigd door jan99999 op 26-04-2015 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Heb al een uitgebreide search gedaan (heb een A4-3400 met daarbij HD 6410 APU), maar vind niet veel bijzonders. Een enkeling met soortgelijk probleem waar weinig reacties op komen.

Heb net de kodibuntu inus CD gebrand. Opstarten in live modus (dus zonder installeren) geeft precies hetzelfde probleem. Alleen nu zelfs geen muiscursor.
ctrl + alt +F1 geeft nu wel een terminal window in ieder geval.

[ Voor 8% gewijzigd door dangerpaki op 26-04-2015 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Omdat je zo'n geringe kennis hebt van Linux, vraag ik mij af of je wel deze weg wilt/moet bewandelen. Zoals jan99999 aangeeft kan je 't beste beginnen met een volledige desktop versie van Linux en dan pas, als je veel meer ervaring hebt, het met een erg uitgeklede versie proberen.

Heb je geen zin/tijd/kennis om hier verder mee te gaan en het probleem op te lossen, ben je beter af met Windows + Kodi. Systemen als OpenElec zijn beperkt getest en geven geen garantie dat het ook op alle hardware vlekkeloos werkt. Vooral AMD APUs zijn een beetje een probleem daarmee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Denk dat ik inderdaad maar voor een andere oplossing ga kijken. OpenELEC 3.2.2 tot op heden zonder problemen gedraaid. Alleen nu de update die het verprutst.

Probleem lijkt toch veel groter te zijn. Zelfde probleem treedt namelijk ook op met GeexBox en met de laatste versie van ubuntu.

[ Voor 6% gewijzigd door dangerpaki op 26-04-2015 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Misschien staan hier nog tips in voor je beeld.
Bewaar ook de bovenstaande site, daar staan veel tips in over linux/ubuntu/xubuntu/mint.

Ook op bovenstaande site zoek op je amd drivers, misschien staan daar tips.

Probeer ook de nomode instelling.

[ Voor 23% gewijzigd door jan99999 op 27-04-2015 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Thanks zal eens kijken of ik daar wijzer van word. Heb gewoon nu de oude versie 3.2.2 er weer op gezet. En het werkt allemaal weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ga hier eens kijken, werkt perfect, gebruik deze setup al weer een paar jaar.

http://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=174854

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Kan iemand mij vertellen waar ik de Xorg.conf bestand meot neerzetten in OpenELEC? Kan deze nergens vinden (ook op internet nog niet goed gevonden waar deze zou moeten staan). Dat zou misschien nog een oplossing kunnen zijn voor mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
Hier zou je xorg moeten staan.
/etc/X11/xorg.conf
Maar tegenwoordig is deze leeg of niet aanwezig. Je kunt hem wel maken, dan dat gene wat je erin wilt hebben, erin zetten, dan kun je je driver bijsturen.
https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld hier staat hoe je een nieuwe xorg maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Helaas ondanks een nieuwe xorg.conf toch hetzelfde probleem. Ik ga weer verder stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan er met SSH wel op toch? Kijk dan wat er aan de hand is in /var/log/Xorg.0.log.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• findftp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 17:13
Die a4-3400 staat er om bekend dat het problemen geeft met de oss AMD driver.
Ik ben juist ook nu een dergelijk pad aan het bewandelen.
Ik wil af van windows + mediaportal (vanwege windows) en wil naar linux + kodi toe.
Mijn a4-3400 systeem doet alleen linux met nodmodeset in de opstartopties van de linux kernel.
Als ik de proprieraty (fglrx) driver gebruik heb ik beeld maar geen hardware versnelling voor h264 content, daarvoor raadt kodi de oss driver aan, maar die werkt niet icm met de processor.
Zo zit je dus in een cirkeltje.
Ik denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe videokaart te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dangerpaki
Zoiets dacht ik al. Videokaart zit nu helaas onboard. De HTPC gaat misschien gewoon weg voor iets anders (andere HTPC).

Beetje raar alleen dat het met de oude drivers wel werkt inclusief hardwarematige versnelling. En dit nu een probleem wordt. Dat kan toch niet het idee zijn van verbeteren van software lijkt me.

EDIT: @findftp heb jij dit wel eens geprobeerd? Ik nog niet, kwam dit tegen. Maar ik dacht ik vraag effe. Als jij dit al geprobeerd hebt en het werkt niet dan hoef ik er namelijk ook niet aan te beginnen.

[ Voor 74% gewijzigd door dangerpaki op 04-05-2015 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je kan proberen een melding te doen bij de ontwikkelaars. Als geen van de ontwikkelaars een A4-3400 heeft dan weten ze misschien niet eens dat er een probleem is.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ik kan melden dat de A4-3400 prima werkt hoor.
heb deze zelf ook met kodi en oss, je moet wel even het volgende doen.
zet Confluence in Expert mode en schakel Mpeg-2 uit onder Video Acceleration.

even met : qvdpauinfo
kijken wat er ondersteund wordt, dat kan schelen per cpu, er zijn 2 versie van.
een met MPeg-2 ondersteuning en een zonder.

ehhh.. noppes

Pagina: 1