Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Waarom een nieuwe laptop?
Op het moment van typen heb ik dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Sony Vaio VGN-FW41M/H€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 54,95

De Sony laptop heeft goed zijn werk gedaan, maar na 5 jaar beginnen de kuren te komen: spontane uitval wanneer die op de accu werkt, touchpad doet het heel slecht en laat de cursor soms verspringen, aan/uit-knop bungelt er een beetje los aan.
Oftewel, ik vind het tijd voor een nieuwe laptop aangezien ik de laptop 5 dagen in de week gebruik en de laptop ook op de accu goed moet functioneren.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk: Browsen, Office, Photoshop, random andere lichte programma’s.
Zo af-en-toe: CAD-programma’s, video’s kijken, games als Minecraft en Team Fortress 2.

Wat mag je laptop gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Minder is natuurlijk wenselijk zolang er geen grote compromissen gemaakt hoeven te worden.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Vijf dagen in de week zal ik hem meenemen, maar gewicht maakt mij daarbij niet heel veel uit. Mijn huidige laptop is met ongeveer 3,3 kg redelijk zwaar, maar heb hier weinig hinder van. Overige zaken staan in de eisen/voorkeuren hieronder.

Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Harde eisen:
  • Maximaal 1000 euro.
  • 1920x1080 (Full HD) scherm met minimaal een redelijke beeldweergave (dus géén slechte kijkhoeken/laag contrast/lage helderheid).
  • 15 tot 15,6” schermdiagonaal.
  • Minimaal Intel Core i3.
  • Minimaal 8GB intern werkgeheugen.
  • Minimaal als gpu HD 5000 serie of een losse gpu (4k video moet die aankunnen).
  • Minimaal gigabit ethernet aansluiting.
  • Minimaal 802.11b/g/n én Bluetooth.
  • Minimaal een redelijke bouw van de laptop.
  • Accuduur van minimaal 3 uur bij normaal gebruik.
  • Minimaal 1x USB 3.0 poort en 1x HDMI-uit.
  • Mag niet luidruchtig zijn, ook niet onder belasting.
  • Mag niet heel warm worden.
  • Windows 7 of 8.1 NL 64-bit.
  • Numeriek toetsenblok in het QWERTY toetsenbord (groot gemis bij mijn huidige laptop).
  • Mogelijkheid om mijn (SATA 2,5”) SSD en (SATA 2,5”) 1TB HDD over te zetten m.b.v. bracket. Goed alternatief: mogelijkheid om minimaal een 128GB SSD met een 1TB HDD te kunnen combineren. Ik wil geen externe HDD meezeulen.
Voorkeuren (van meest belangrijk naar minder belangrijk):
  • Dunne laptop.
  • Lange accuduur.
  • IPS scherm met goede kijkhoeken, goed contrast en hoge helderheid.
  • 802.11ac.
  • Licht gewicht van de laptop.
  • Verwisselbare accu.
  • Cardreader.
  • Touch screen.
  • Mat scherm (alhoewel dit niet gaat in verband met een touch screen).
  • Nieuwe Intel Haswell cpu in verband met het geringe stroomverbruik en redelijke ingebouwde gpu.
  • Automatische helderheid aanpassing.
  • 1x VGA poort.
  • Geen AMD (want Intel blijft de beste keuze qua cpu prestaties/stroomverbruik).
  • Geen Lenovo. Dat is een principieel iets met betrekking tot het meeleveren van malware op hun laptops.
Het zijn veel eisen en voorkeuren, maar zo kan ik alleen nog maar gerichter zoeken en daarna schrappen wat niet kan binnen het budget.
Pricewatch gesorteerd op meeste van de bovenstaande punten: klik.

Bekeken modellen
Acer Aspire V Nitro VN7-571G à €898,-
Core i5-5200u, 8GB DDR3, 128GB SSD en 500GB HDD, 15,6” Full HD scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11ac.
Voor zover ik zie sluit deze het beste aan bij mijn wensen.
Voordeel: Snelle gpu, slanke en lichte behuizing.
Nadeel: Er zit een TN paneel in = slecht scherm? Hoe is de accuduur? Hoe is de bouwkwaliteit? Geen verwijderbare accu?

Asus N551JK-CN158H à € 873,24
Core i7-4710HQ, 8GB DDR3, 1TB HDD, 15,6” Full HD IPS scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11n.
Voordeel: Snelle cpu+gpu en een goed scherm, blijkbaar goede bouwkwaliteit.
Nadeel: Matige accuduur, geen 802.11ac, nog maar bij 2 winkels leverbaar (misschien komt er bijna een vervanger voor?).

BTO U Book 15CL16 à € 963,50
Core i5-4210M, 128GB SSD, 8GB DDR3, 15,6” Full HD IPS scherm, geïntegreerde gpu, Win8.1, 802.11ac, HDD caddy/bracket.
Voordeel: het heeft grotendeels de specificaties welke ik zoek.
Nadeel: onbekendheden over de accuduur, schermkwaliteit, bouw, geluidsproductie en warmte. Oudere generatie Core i5 met langzame geïntegreerde gpu.

Vragen aan mede-tweakers
  1. Ik kan geen reviews vinden over de (nieuwe) Acer en de BTO. Wat zijn hiermee de ervaringen?
  2. Hebben jullie nog andere alternatieven? Misschien ben ik nog iets niet tegengekomen?
  3. Mochten jullie nog andere alternatieven hebben op eisen/voorkeuren van mij hoor ik dat graag.
Dit allemaal opgesteld door de tekst van Tweakers: “Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.” Volgens mij is dat wel gelukt. ;)

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-12R

Deze heeft een supergoed scherm en is mooi plat en goed gespect. Enige wat niet kan is 2 disks erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Goede specs voor dat geld! Op één blunder na; geen SSD. Ik vind het onbegrijpelijk dat hier geen SSD in zit. Zoals jij ook al aangeeft Cinemaskoop; er kunnen niet 2 disks in. De enige mogelijkheid zou zijn om de HDD eruit te halen, maar dan mis ik weer de opslag. Ik zie ook nergens dat er een msata of M2 aansluiting in zit. Zo heb je een laptop welke, ondanks de goede specs, nog sloom aanvoelt dankzij die HDD. Zonde, zonde... Voor mij een dealbreaker.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
Er zijn ook S50's met SSD. Maar als je er zelf een SSD inzet is het nog steeds een hele goede prijs. Zeker door die 16GB. DAarnaast krijg je bij Paradigit dit weekend 5% paaskorting las ik in de mailing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:33
pricewatch: Asus N551JK-CN158H

Ik heb nu zelf deze sinds december aangeschaft.
De reden voor aankoop, was een full-hd IPS scherm, plus een echte quad core en relatief goede GPU, dit alles gebouwd in een mooie behuizing.
Ik heb er een HDD caddy ingeschroeft voor de 1TB hardeschijf en intern een SSD geplaatst van 256GB.
De netwerkkaart die erin zit(alleen de 1tb versie!) is het volgende type: intel dual band wireless - n 7260 met ondersteuning voor 2.4 en 5 ghz + bluethooth.

De accuduur vind ik prima voor een laptop met deze specificaties en ik zit bij normaal gebruik zo rond de 3 á 4 uur. Als je het rustig aandoet kan hij soms meer als 5 uur meegaan(school). Bij zwaar gebruik is de koek wel op na anderhalf - 2 uur.

Het gewicht van de laptop vind ik in mijn optiek prima +-2.5kg, maar het is beslist geen macbook air.

Koeling is prima en bij browsen/film kijken hoor je de laptop amper.

Qua performance is de laptop prima, maar het is wel een doodzonde dat er geen fatsoenlijke SSD in geplaatst wordt standaard, als je er één hebt liggen is het een no-brainer om deze er meteen in te zetten.
Kijk even of er een 256GB ssd gekocht kan worden en of de laptop dan nog een goede prijs prestatie verhouding heeft

Ik heb de laptop bij mycom gekocht, die 3 jaar garantie geeft (verder geen ervaring met rma bij die zaak).

Nog één puntje er is een vervanger voor deze laptop in aantocht en die komt met een GTX 950M dit is een rebrand van de GTX850m en vermoedelijk een paar procenten sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhiteRaver schreef op zondag 05 april 2015 @ 13:23:
Goede specs voor dat geld! Op één blunder na; geen SSD. Ik vind het onbegrijpelijk dat hier geen SSD in zit. Zoals jij ook al aangeeft Cinemaskoop; er kunnen niet 2 disks in. De enige mogelijkheid zou zijn om de HDD eruit te halen, maar dan mis ik weer de opslag. Ik zie ook nergens dat er een msata of M2 aansluiting in zit. Zo heb je een laptop welke, ondanks de goede specs, nog sloom aanvoelt dankzij die HDD. Zonde, zonde... Voor mij een dealbreaker.
Ik zou deze nemen, heeft een SSD en ook de nieuwe intel 5e generatie processor, wel dual core maar dat is juist wel fijn voor de batterijduur. pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-15F
ik heb hem hem zelf laatst gekocht en ben er zeer te spreken over.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2015 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Zeker een mooie laptop, maar zoals ik mij al afvroeg (in de OP) en jij ook al aangeeft; komt er een vervanger? Weet je daar meer over? Want dan wil ik er wel een week op wachten. Van mij hoeft er dan niet zo'n krachtige cpu in, maar een wat energiezuinigere (i5-5200u ofzo). Voor de rest zou die laptop dan top zijn.
Ook een goede optie, ware het niet dat ik niks over het toevoegen van een 2,5" sata HDD kan vinden. De Toshiba website is zeer beperkt met het geven van informatie.
Misschien kun jij mij vertellen of de mogelijkheid er is om een HDD toe tevoegen en de SSD te laten zitten?

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sneeky
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:33
http://nl.hardware.info/p...268/asus-n551jx-cn138h-be

Dit is de vervanger van de n551 met een iets snellere cpu en gpu + ssd, nog niet verkrijgbaar en veels te duur.

Daarnaast is er een variant met de i5-4200u, maar ik heb nog niet een variant gevonden met een broadwell versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Die is wel aan de prijs ja, sneeky. Is ook nog eens een Belgisch (Azerty toetsenbord) model.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ook een goede optie, ware het niet dat ik niks over het toevoegen van een 2,5" sata HDD kan vinden. De Toshiba website is zeer beperkt met het geven van informatie.
Misschien kun jij mij vertellen of de mogelijkheid er is om een HDD toe tevoegen en de SSD te laten zitten?
ik heb er toevallig nog foto's van gemaakt. Er zit in deze laptop slechts één sata 6Gb/s connector.
Daarin zit een sata naar msata adapter bordje met een msata ssd van 250 GB.

door deze en een metalen bevestigingsonderdeel er uit te halen kun je er een 2.5" ssd in doen. Enige nadeel is wel dat je 2.5" dan niet vast zit in je laptop behalve aan de connector dus moet je nog iets bedenken om hem vast te klemmen. Ik heb de klantenservice van toshiba al gemaild met de vraag of ze hier een bevestigingsonderdeel voor hebben maar heb nog geen antwoord gekregen.

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/308z028.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi62.tinypic.com/hwj2uw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2jg6nar.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/m98378.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Dat is duidelijk uitgelegd en uitgebeeld, bedankt Darkno1! Conclusie van het verhaal: er kunnen niet 2x 2,5" sata drives in en ook niet 1x msata/M.2 SSD mét 1x een 2,5" drive.

In de tussentijd heb ik contact gelegd om deze Dell E6540 te bekijken/kopen.
Ik zal laten weten wat het is geworden. Anders is het zonde van jullie tijd als jullie nog doorzoeken, kan er beter verder getweakt worden. ;)

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Ik heb toch de tweedehands Dell E6540 gekocht. Scheelt toch weer veel geld en het heeft de eisen welke ik stelde.

Iedereen bedankt voor het meedenken en -helpen!

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:29
Een vraag voor topic starter. Op welke manier moet ie 4k aankunnen? Wil je een extern 4k beeldscherm aansturen en daar bijvoorbeeld 4k youtube filmpjes op kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Dat is een beetje ongelukkig verwoord van mij, maar ik bedoel ermee dat de laptop 4k video moet kunnen afspelen. Niet dat het native qua resolutie ergens op moet. Oftewel als ik eens een 4k film/video/serie heb dat ik die gewoon kan afspelen. Ook al kijk ik het dan op een Full HD scherm.
Ik heb het trouwens gecheckt met een 4k video via youtube en het draait helemaal prima.

Graag gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozy
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:29
WhiteRaver schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 17:41:
Dat is een beetje ongelukkig verwoord van mij, maar ik bedoel ermee dat de laptop 4k video moet kunnen afspelen. Niet dat het native qua resolutie ergens op moet. Oftewel als ik eens een 4k film/video/serie heb dat ik die gewoon kan afspelen. Ook al kijk ik het dan op een Full HD scherm.
Ik heb het trouwens gecheckt met een 4k video via youtube en het draait helemaal prima.
4k youtube op mijn laptop draait dus echt helemaal kak. Processor zit dik aan zijn max en haal denk ik 13 fps met drops naar 0... Dit is met een i7-4710hq. Op de fora van LinusTechTips waren er mensen met desktops die zelfs met een OC 4790k 4k60fps youtube niet goed konden afspelen.

Series zullen denk ik minder een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteRaver
  • Niet online
Mozy schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 15:53:
[...]

4k youtube op mijn laptop draait dus echt helemaal kak. Processor zit dik aan zijn max en haal denk ik 13 fps met drops naar 0... Dit is met een i7-4710hq. Op de fora van LinusTechTips waren er mensen met desktops die zelfs met een OC 4790k 4k60fps youtube niet goed konden afspelen.

Series zullen denk ik minder een probleem zijn.
Dan zit er softwarematig iets niet goed bij jou (jullie), lijkt mij. Bij mij gebruikt Youtube (in Firefox) met 4k (2160p) afspelen maar tussen de 8 en 15% van de cpu (1080p is het tussen de 2 en 5%). De gpu zal het verwerken wel op zich nemen.
Edit: Ik probeerde nog eens een ander 4k youtube filmpje en nu zit de cpu wel tegen de 100% aan te hikken. Dat snap ik niet. Heb er nu ook geen zin in om mij erin te verdiepen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door WhiteRaver op 12-04-2015 16:34 ]

Graag gedaan.

Pagina: 1