Waarom een nieuwe laptop?
Op het moment van typen heb ik dit:
De Sony laptop heeft goed zijn werk gedaan, maar na 5 jaar beginnen de kuren te komen: spontane uitval wanneer die op de accu werkt, touchpad doet het heel slecht en laat de cursor soms verspringen, aan/uit-knop bungelt er een beetje los aan.
Oftewel, ik vind het tijd voor een nieuwe laptop aangezien ik de laptop 5 dagen in de week gebruik en de laptop ook op de accu goed moet functioneren.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk: Browsen, Office, Photoshop, random andere lichte programma’s.
Zo af-en-toe: CAD-programma’s, video’s kijken, games als Minecraft en Team Fortress 2.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Minder is natuurlijk wenselijk zolang er geen grote compromissen gemaakt hoeven te worden.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Vijf dagen in de week zal ik hem meenemen, maar gewicht maakt mij daarbij niet heel veel uit. Mijn huidige laptop is met ongeveer 3,3 kg redelijk zwaar, maar heb hier weinig hinder van. Overige zaken staan in de eisen/voorkeuren hieronder.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Harde eisen:
Pricewatch gesorteerd op meeste van de bovenstaande punten: klik.
Bekeken modellen
Acer Aspire V Nitro VN7-571G à €898,-
Core i5-5200u, 8GB DDR3, 128GB SSD en 500GB HDD, 15,6” Full HD scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11ac.
Voor zover ik zie sluit deze het beste aan bij mijn wensen.
Voordeel: Snelle gpu, slanke en lichte behuizing.
Nadeel: Er zit een TN paneel in = slecht scherm? Hoe is de accuduur? Hoe is de bouwkwaliteit? Geen verwijderbare accu?
Asus N551JK-CN158H à € 873,24
Core i7-4710HQ, 8GB DDR3, 1TB HDD, 15,6” Full HD IPS scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11n.
Voordeel: Snelle cpu+gpu en een goed scherm, blijkbaar goede bouwkwaliteit.
Nadeel: Matige accuduur, geen 802.11ac, nog maar bij 2 winkels leverbaar (misschien komt er bijna een vervanger voor?).
BTO U Book 15CL16 à € 963,50
Core i5-4210M, 128GB SSD, 8GB DDR3, 15,6” Full HD IPS scherm, geïntegreerde gpu, Win8.1, 802.11ac, HDD caddy/bracket.
Voordeel: het heeft grotendeels de specificaties welke ik zoek.
Nadeel: onbekendheden over de accuduur, schermkwaliteit, bouw, geluidsproductie en warmte. Oudere generatie Core i5 met langzame geïntegreerde gpu.
Vragen aan mede-tweakers
Op het moment van typen heb ik dit:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Seagate Spinpoint M8 ST1000LM024, 1TB | € 54,95 | € 54,95 |
1 | Sony Vaio VGN-FW41M/H | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 54,95 |
De Sony laptop heeft goed zijn werk gedaan, maar na 5 jaar beginnen de kuren te komen: spontane uitval wanneer die op de accu werkt, touchpad doet het heel slecht en laat de cursor soms verspringen, aan/uit-knop bungelt er een beetje los aan.
Oftewel, ik vind het tijd voor een nieuwe laptop aangezien ik de laptop 5 dagen in de week gebruik en de laptop ook op de accu goed moet functioneren.
Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Voornamelijk: Browsen, Office, Photoshop, random andere lichte programma’s.
Zo af-en-toe: CAD-programma’s, video’s kijken, games als Minecraft en Team Fortress 2.
Wat mag je laptop gaan kosten?
Maximaal 1000 euro. Minder is natuurlijk wenselijk zolang er geen grote compromissen gemaakt hoeven te worden.
Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Vijf dagen in de week zal ik hem meenemen, maar gewicht maakt mij daarbij niet heel veel uit. Mijn huidige laptop is met ongeveer 3,3 kg redelijk zwaar, maar heb hier weinig hinder van. Overige zaken staan in de eisen/voorkeuren hieronder.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Harde eisen:
- Maximaal 1000 euro.
- 1920x1080 (Full HD) scherm met minimaal een redelijke beeldweergave (dus géén slechte kijkhoeken/laag contrast/lage helderheid).
- 15 tot 15,6” schermdiagonaal.
- Minimaal Intel Core i3.
- Minimaal 8GB intern werkgeheugen.
- Minimaal als gpu HD 5000 serie of een losse gpu (4k video moet die aankunnen).
- Minimaal gigabit ethernet aansluiting.
- Minimaal 802.11b/g/n én Bluetooth.
- Minimaal een redelijke bouw van de laptop.
- Accuduur van minimaal 3 uur bij normaal gebruik.
- Minimaal 1x USB 3.0 poort en 1x HDMI-uit.
- Mag niet luidruchtig zijn, ook niet onder belasting.
- Mag niet heel warm worden.
- Windows 7 of 8.1 NL 64-bit.
- Numeriek toetsenblok in het QWERTY toetsenbord (groot gemis bij mijn huidige laptop).
- Mogelijkheid om mijn (SATA 2,5”) SSD en (SATA 2,5”) 1TB HDD over te zetten m.b.v. bracket. Goed alternatief: mogelijkheid om minimaal een 128GB SSD met een 1TB HDD te kunnen combineren. Ik wil geen externe HDD meezeulen.
- Dunne laptop.
- Lange accuduur.
- IPS scherm met goede kijkhoeken, goed contrast en hoge helderheid.
- 802.11ac.
- Licht gewicht van de laptop.
- Verwisselbare accu.
- Cardreader.
- Touch screen.
- Mat scherm (alhoewel dit niet gaat in verband met een touch screen).
- Nieuwe Intel Haswell cpu in verband met het geringe stroomverbruik en redelijke ingebouwde gpu.
- Automatische helderheid aanpassing.
- 1x VGA poort.
- Geen AMD (want Intel blijft de beste keuze qua cpu prestaties/stroomverbruik).
- Geen Lenovo. Dat is een principieel iets met betrekking tot het meeleveren van malware op hun laptops.
Pricewatch gesorteerd op meeste van de bovenstaande punten: klik.
Bekeken modellen
Acer Aspire V Nitro VN7-571G à €898,-
Core i5-5200u, 8GB DDR3, 128GB SSD en 500GB HDD, 15,6” Full HD scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11ac.
Voor zover ik zie sluit deze het beste aan bij mijn wensen.
Voordeel: Snelle gpu, slanke en lichte behuizing.
Nadeel: Er zit een TN paneel in = slecht scherm? Hoe is de accuduur? Hoe is de bouwkwaliteit? Geen verwijderbare accu?
Asus N551JK-CN158H à € 873,24
Core i7-4710HQ, 8GB DDR3, 1TB HDD, 15,6” Full HD IPS scherm, GTX 850M, 3x USB 3.0, 802.11n.
Voordeel: Snelle cpu+gpu en een goed scherm, blijkbaar goede bouwkwaliteit.
Nadeel: Matige accuduur, geen 802.11ac, nog maar bij 2 winkels leverbaar (misschien komt er bijna een vervanger voor?).
BTO U Book 15CL16 à € 963,50
Core i5-4210M, 128GB SSD, 8GB DDR3, 15,6” Full HD IPS scherm, geïntegreerde gpu, Win8.1, 802.11ac, HDD caddy/bracket.
Voordeel: het heeft grotendeels de specificaties welke ik zoek.
Nadeel: onbekendheden over de accuduur, schermkwaliteit, bouw, geluidsproductie en warmte. Oudere generatie Core i5 met langzame geïntegreerde gpu.
Vragen aan mede-tweakers
- Ik kan geen reviews vinden over de (nieuwe) Acer en de BTO. Wat zijn hiermee de ervaringen?
- Hebben jullie nog andere alternatieven? Misschien ben ik nog iets niet tegengekomen?
- Mochten jullie nog andere alternatieven hebben op eisen/voorkeuren van mij hoor ik dat graag.
Graag gedaan.