Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:46
Hallo,

Misschien een beetje offtopic, maar ik vraag me af of /etc/xorg.conf óók een juiste locatie is voor de configuratiefile en of dat door distributies nog gebruikt wordt?

Achterliggend verhaal:
Had gister een tentamen gemaakt van LPIC1-102, maar heb bij de eerste open vraag een hele domme fout gemaakt. De locatie van de xorg configuratiefile werd gevraagd, maar uit haast gaf ik dus /etc/xorg.conf op i.p.v. /etc/X11/xorg.conf. Omdat ik denk ik op de grens zit van zakken/slagen vraag ik me af of ik hier nog iets mee kan?

Via Google heb ik dus even gezocht en kwam deze sites tegen:http://www.x.org/archive/...an/man5/xorg.conf.5.xhtml
https://wiki.archlinux.org/index.php/xorg

"Xorg can also be configured via /etc/X11/xorg.conf or /etc/xorg.conf. You can also generate a skeleton for xorg.conf with:"

In hoeverre is de /etc/xorg.conf uitgefasseerd en hoe groot zou de kans zijn dat ik hier nog een puntje uit kan halen?

Bedankt!

Gr. Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Voor zover ik weet probeerd X.org bij het ontbreken van een configuratie file de juiste instellingen te detecteren. De xorg.conf is dus vooral handig wanneer je iets wenst te doen dat niet standaard is of wanneer je hardware niet correct word herkend.

Indien je kan aantonen dat de xorg software in de gebruikte distributie inderdaad ook op /etc/xorg.conf gaat kijken (wat dus standaard inderdaad het geval is, geen idee waarom een distro dat zou disablen) dan mag men dit antwoord niet afkeuren, ook al is het een meer gangbare praktijk om /etc/X11/xorg.conf te gebruiken. Afhankelijk van hoe de vraag werd gesteld kan het zelfs mogelijk zijn dat beide antwoorden gegeven moesten worden om de volle punten te krijgen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik denk dat je docent dit antwoord fout zal rekenen. Ik zou het in ieder geval hebben afgekeurd. In de bijna 20 jaar dat ik met Linux werk ben ik nog nooit /etc/xorg.conf tegengekomen.

Vaak wordt bij examens gevraagd om het beste antwoord om dit soort randgevallen uit te sluiten. Misschien dat je je docent nog kan overtuigen dat jouw antwoord ook goed is zodat je net dat ene extra puntje kan scoren om toch te slagen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:46
Oké duidelijk, bedankt voor de reacties. :)

Het moest een makkelijke vraag zijn om in te komen, de punten liggen hierbij natuurlijk voor het oprapen. Dacht ook eerst dat het gewoon fout was, totdat ik toch maar even ging Googlen naar specifiek dat pad en ik met verbazing zelfs nog een paar bewijzen vond.

Voor zover ik weet was de vraag niet te veel afgebakend. Als ik het zo al gehaald heb is het verder prima, maar anders hoop ik inderdaad dat ik hier nog wat mee kan. Heb er zelfs nog mee gewerkt in de praktijk, maar inderdaad standaard kom je er niet zoveel in omdat de instellingen vaak al automatisch goed geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

maar CAPSLOCK, als de documentatie meld dat het correct is, kan men het eigenlijk toch niet afkeuren, ook al word het minder gebruikt? Gaat het hem er niet net om dat iets werkt? En zolang die werking gedocumenteerd word en geen status van uitfasering heeft lijkt het mij dat men zoiets niet mag afkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 15:18:
maar CAPSLOCK, als de documentatie meld dat het correct is, kan men het eigenlijk toch niet afkeuren, ook al word het minder gebruikt? Gaat het hem er niet net om dat iets werkt? En zolang die werking gedocumenteerd word en geen status van uitfasering heeft lijkt het mij dat men zoiets niet mag afkeuren.
Dat het in de documentatie van Xorg staat wil niet zeggen dat distributies zich hieraan gaan houden. Neem bijvoorbeeld MySQL en de configuratie hiervan. De ene distro doet 't met /etc/my.cnf, de ander doet 't met /etc/mysql/my.cnf. Welke is dan goed? En wat zegt de documentatie van MySQL zelf, of wat heeft de ontwikkelaar voor ogen gehad?

Het is dus geen garantie dat als je je xorg.conf van X11 naar plain /etc/ verplaatst, het nog steeds werkt. Ik weet niet anders dan dat 't in /etc/X11/ moet, waarbij je nog de mogelijkheid hebt om je xorg.conf in stukken te hakken en in conf.d gooien.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

CAPSLOCK2000 schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 18:41:
Ik denk dat je docent dit antwoord fout zal rekenen. Ik zou het in ieder geval hebben afgekeurd. In de bijna 20 jaar dat ik met Linux werk ben ik nog nooit /etc/xorg.conf tegengekomen.
bij een oude mandrake (huidige Mandriva) kon dat geloof ik ook

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 01-10 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het kan, dat staat in de manpage, maar het is niet gebruikelijk. Daarom mijn opmerking dat er vaak wordt gevraagd naar het beste antwoord. Daarmee worden alle andere antwoorden die een beetje goed zijn uitgesloten. /etc/xorg.conf is een mogelijke locatie maar dé locatie is /etc/X11/xorg.conf

PS. In de tijd van Mandrake was het volgens mij nog /etc/X11/XF86Config

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Beste antwoord naar mijn mening is:

locate xorg.conf

De skill om je weg te vinden is meer van belang dan elke flag en locatie te gaan stampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-09 19:12
init6 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:05:
De skill om je weg te vinden is meer van belang dan elke flag en locatie te gaan stampen.
Tsja de reden om er niet eens over te peinzen om dat soort certificaten te gaan halen.
Ik weet (meer dan) prima mijn weg te vinden met linux, maar niet altijd alles uit het hoofd en inderdaad doe mij maar iemand die:
A ) dingen (snel) kan uitvogelen.
B ) vervolgens op een goede manier kan toepassen.
Uiteraard kan een beetje basiskennis geen kwaad, maar de locatie van bestanden waarbij er ook enige kans is op verschillen per distro lijkt me vrij kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:02

BoAC

Memento mori

gekkie schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:12:
[...]

Tsja de reden om er niet eens over te peinzen om dat soort certificaten te gaan halen.
Ik weet (meer dan) prima mijn weg te vinden met linux, maar niet altijd alles uit het hoofd en inderdaad doe mij maar iemand die:
A ) dingen (snel) kan uitvogelen.
B ) vervolgens op een goede manier kan toepassen.
Uiteraard kan een beetje basiskennis geen kwaad, maar de locatie van bestanden waarbij er ook enige kans is op verschillen per distro lijkt me vrij kansloos.
Exact ook de reden waarom ik een hekel heb aan certificaten.
Soms krijg je mensen over de vloer die ladingen certificaten hebben maar totaal gespeend zijn van de praktijk van het 'leven' :/

De meest gangbare situatie is idd /etc/X11/xorg.conf en vroegah was dat nog /etc/X11/XF86Config (SuSE) deed dat ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
BoAC schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:42:
[...]

Exact ook de reden waarom ik een hekel heb aan certificaten.
Soms krijg je mensen over de vloer die ladingen certificaten hebben maar totaal gespeend zijn van de praktijk van het 'leven' :/
Yups maarja .. ook sollicitanten moeten "SMART" zijn .. en zinloze feitjes kennis is het meest simpele om SMART te formuleren alswel te toetsen ... et voila.
(en dat alles dan weer als gevolg van de ultieme risico-mijding ook in HRM ... ik heb de sollicitant genomen met een aantoonbaar certificaat ... wat had ik meer kunnen doen ? ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

Het behalen van certificaten moet daarom imho praktijk gericht zijn zoals men bijvoorbeeld bij (ik geloof) RH doet: bewijs maar dat je het effectief kunt ipv dat je het op papier kent. Hetzelfde geld voor een solicitatie: certificaten zijn mooi meegenomen, maar test ook de praktijkkennis van een persoon die je aanneemt.

Mijn onmiddelijke chef (toegegeven, wij zoeken Technici Elektronica, een lichtjes andere branche) was het beu dat personeel altijd op generieke wijze werd aangenomen en mag nu zelf de aanwervingsprocedure doen. En nadat de kandidaten een gesprek hebben gedaan en hun theorie gepolst is word ook nagegaan hoe goed zij kunnen omgaan met een plan en een soldeerbout. (maar dat begint al wat ver off-topic te gaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

init6 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 17:05:
Beste antwoord naar mijn mening is:

locate xorg.conf

Als je dat als antwoord geeft ga je faliekant falen. Zou ik dat op m'n laptop uitvoeren, dan kom ik al 2 problemen tegen. De eerste is al 'locate: command not found', want ik heb geen locate geïnstalleerd. Ten tweede is er geen xorg.conf aanwezig.

Daarnaast, al zou er ergens op m'n file system een xorg.conf staat, wie zegt dat het systeem 'm daar vandaan pakt? Voor hetzelfde geld staat-ie in /mnt/schijf4/downloads/meuk/pr0n/ongesoorteerd/weg/xorg.conf. Wat moet je dan? Dat maar als antwoord geven?
Wees dus voorzichtig met dat soort opmerkingen. Zie ook mijn MySQL voorbeeld, als je gewend bent dat de config in /etc/my.cnf staat bij Red Hat, maar het gaat over Ubuntu of Debian, dan is 't mooi fout om daar het bestand te plaatsen (en dat als antwoord op te schrijven), want het zoekt naar /etc/mysql/my.cnf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Hero of Time schreef op donderdag 09 april 2015 @ 20:35:
[...]

Als je dat als antwoord geeft ga je faliekant falen. Zou ik dat op m'n laptop uitvoeren, dan kom ik al 2 problemen tegen. De eerste is al 'locate: command not found', want ik heb geen locate geïnstalleerd. Ten tweede is er geen xorg.conf aanwezig.

Daarnaast, al zou er ergens op m'n file system een xorg.conf staat, wie zegt dat het systeem 'm daar vandaan pakt? Voor hetzelfde geld staat-ie in /mnt/schijf4/downloads/meuk/pr0n/ongesoorteerd/weg/xorg.conf. Wat moet je dan? Dat maar als antwoord geven?
Wees dus voorzichtig met dat soort opmerkingen. Zie ook mijn MySQL voorbeeld, als je gewend bent dat de config in /etc/my.cnf staat bij Red Hat, maar het gaat over Ubuntu of Debian, dan is 't mooi fout om daar het bestand te plaatsen (en dat als antwoord op te schrijven), want het zoekt naar /etc/mysql/my.cnf.
Ik zou ook faliekant falen bij LPI examens, niet dat ik er ooit een zou afnemen. Voel mij meer thuis bij Redhat examens, die haal ik tenminste.

Mooi dat de file op /mnt/schijf4/downloads/meuk/pr0n/ongesoorteerd/weg/xorg.conf staat, maar menig beheerder heeft dan een lampje boven hun hoofd die aangaat.

En als locate de file niet kan vinden dan houd het op. Systeem staat niet op de het bestandssysteem en is derhalve niet aanwezig. De locatie waar hij zou hebben moeten staan is dan helemaal niet meer belangrijk, hij is er niet. Volgende vraag. :)

Zou de volgende vraag zijn: Configureer de xorg files zodat je keyboard kan configureren met die en die instelling...

Misschien een mooier antwoord: yum provides */xorg.conf* of apt-file search xorg.conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

init6 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 22:46:
[...]

Mooi dat de file op /mnt/schijf4/downloads/meuk/pr0n/ongesoorteerd/weg/xorg.conf staat, maar menig beheerder heeft dan een lampje boven hun hoofd die aangaat.
Bij degelijke beheerders die weten wat ze doen en waar ze 't over hebben wel ja, maar de hobbiebob om de hoek die eens een Ubuntu PC heeft geïnstalleerd in een VM weet 't niet. En de meeste mensen die nu met Linux gaan werken, kennen het niet eens tenzij ze echt iets specifieks moeten doen/instellen. Tegenwoordig is het zo auto-configurerend dat er geen omkijken meer is. Je maakt er alleen een, of eerder, laat er een maken, als je een nVidia kaart hebt en de gesloten driver gebruikt. Zelfs de gesloten AMD driver, fglrx, wordt via auto-configuratie opgepakt.
Misschien een mooier antwoord: yum provides */xorg.conf* of apt-file search xorg.conf.
Voor dat laatste moet je eerst apt-file hebben geïnstalleerd en een index laten maken. Vervolgens kom je er met beide achter dat er geen package is dat xorg.conf bevat. Alleen delen van config voor specifieke doelen, zoals Bumblebee of xwiimote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoAC
  • Laatst online: 22:02

BoAC

Memento mori

Daar gaat dus de theoretische kennis.. Je kan dus beter leren hoe je dingen uitzoekt en de basis begrippen leren dan software specifieke zaken :)
Alle nieuwe hardware wordt meestal via auto-config ingehangen in X11 waardoor de conf niet meer nodig is.
Trouwens, de nieuwe Xorg ondersteund zelfs al xorg.conf.d waarin dus de configuratie opgedeeld mag worden..

[ Voor 42% gewijzigd door BoAC op 10-04-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Tsja als hij nog niet bestaat dan mist er in de vraag dus een stukje context, namelijk dat X nu werkt met autoconfig .. en je wilt een specifieke configfile maken .. dat is dus je meer eigenlijke probleem. Niet het weten waar het staat en waar je het dus eventueel kunt vinden (met of zonder tools als locate / find /apt-file etc). En als je dan toch een xorg.conf moet gaan aanmaken heb je nog wel wat meer dingen die je moet weten (of hoe laat je X er zelf een genereren en pas je die daarna aan .. of hoe schrijf je er een from scratch en welke opties mag je dan allemaal uit je blote hoofd leren (en wat is de gewenste eindconfiguratie op welke hardware))

Kortom .. of het is op te zoeken met tools ... of de vraag is uitgebreider en dan heb je veel meer kennis nodig dan alleen de locatie ... dus slechte vraag. :p
Pagina: 1