Toon posts:

Ruis/kraak basgitaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben in bezit van een actieve bas (volume, pick-up'switcher' en bas- en hoogregeling). Nu heb ik het probleem dat als ik het knopje voor de hoogregeling gebruik er een krakend/ruisend geluid optreed uit mijn versterker. Aan mn versterker ligt het niet en het is waarschijnlijk geen erosie (oid). Ik ben een tijd geleden naar een speciaalzaak geweest omdat alle knoppen ruisten en toen hebben ze me uitgelegd over viezigheid die dan tussen de contacten komt. Als je dan een tijdje aan de knoppen draait gaat het ruizen weg.
Het is nu een zelfde soort geluid, maar ik krijg het er niet uit door te draaien. Is er iemand die mij kan helpen?

danielvh8

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 25-01 15:09
Knoppen vervangen. Heb ik ook gehad. Is gewoon door veel gebruik geweest, je kan ook wat contactspray proberen te spuiten.

Verwijderd

Topicstarter
Oké, dank je wel. Ik zal binnenkort even naar die zaak gaan, ben geen gitaarkenner ;)

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen wat het vervangen van de knoppen kan kosten?

• jordy2811
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-01 11:03
€161,25

Nee, even serieus. Hoe moeten wij weten wat dat gaat kosten als je niet eens gezegd hebt om wel apparaat het specifiek gaat? En wat het gaat kosten kan diegene die hem gaat repareren natuurlijk het beste vertellen.

Highscreen 486 DX2-66 - Matrixprinter

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn het de knoppen die vervangen moeten worden, maar kijk ook even of je geaarde stopcontacten gebruikt. Een ongeaard stopcontact wil nog al eens wat onaagenaam bijgeluid opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een vraagje ter verduidelijking: gaat het om de potmeters of knoppen?

@khildin, zal waarschijnlijk niet het geval zijn, want het was eerst niet zo en het gebeurt alleen als ik aan de trebble draai

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:57
De potmeters in de basgitaar zijn vuil, en dan vooral die van de treble. Schoonmaken is zelf wel goed te doen. vakje onder open schroeven en dan de potmeters schoonmaken of vervangen. Schoonmaken nooit (alleen) doen met contactspray/k60 dat eet de hele potmeter op. Eerst veel tuner 600 inspuiten en daarna met perslucht de boel wegblazen. Als smering en bescherming kan je daarna nog een beetje Kontact 61 gebruiken.

Kan je natuurlijk ook in de muziekwinkel laten doen. (30/60 euro incl. materiaal)

[ Voor 4% gewijzigd door Roderiktweaker op 19-04-2015 20:16 ]

Pagina: 1