Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop voor Universiteit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
Voor mijn masteropleiding aan de universiteit ga ik een cursus social media research volgen, daarnaast moet Photoshop, Office, simpele game etc. allemaal mogelijk zijn. Hiervoor adviseert men een 'snelle' laptop. (e.g., 4GB of memory, 500GB hard disk, multi-core processor). Op dit moment heb ik een Macbook Pro uit 2010 met
• 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
• 8 GB 1067 MHz DDR3
• NVIDIA GeForce 320M 256 MB
• 500GB HDD
Ik heb weinig to geen verstand van PC gerelateerde zaken, dus ga er vanuit dat mijn Macbook aan vervanging toe is. Klopt deze conclusie?

Wat is je budget?
Ongeveer 600 euro, met een absolute max van 700 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Redelijk vaak, ik neem hem niet dagelijks mee naar de universiteit, maar hij moet zeker een paar uurtjes zonder voeding kunnen zodat ik aantekeningen kan maken tijdens colleges indien wenselijk. Het gewicht hoeft niet gelijk te zijn aan een pak suiker, maar aan een paar kilo heb ik ook geen behoefte ;). Grootte van het scherm mag zowel 13 als 15 inch zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk maakt me niet zoveel uit, ik heb eigenlijk alleen ervaring met HP en Apple. Deze ervaringen zijn/waren positief

Wat ik zelf heb gevonden
pricewatch: HP Pavilion 13-b230nd - Interne videokaart lijkt mij echter nadelig?
pricewatch: HP Pavilion 15-p234nd de 15 inch versie, welke wel een externe videokaart heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2015 14:58 ]

Verwijderd

Klopt deze conclusie? Het ligt eraan in welke staat je laptop is. Zodra programma's vlot opstarten en bijvoorbeeld Photoshop vlekkenloos draait, waarom zou je dan persee een nieuwe laptop nodig hebben?

Aan je specificaties te zien voldoet deze laptop toch aan de eisen van de cursus?

Ik ben ook bezig met een Master en moet regelmatig modellen simuleren. De Acer laptop met i3 processor uit 2010 kan dit nog steeds perfect aan ;)

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 18:56
Je Macbook voldoet aan de specs die ze eisen. Stop een SSD in je Macbook en hij voelt nog een klap sneller aan :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:54
Ik ben het eens met Rzz: je Macbook zou in principe prima moeten voldoen. Althans, afhankelijk van wat je verstaat onder een "simpele game", maar Photoshop/Office e.d. kan hij ruimschoots draaien.

Overweeg eens om je Macbook een 'refresh' te geven in plaats van het aanschaffen van een nieuwe laptop. In jouw geval zou dat zijn het vervangen van je harde schijf met een SSD en het vervangen van je batterij (om je wens dat hij het een paar uurtjes moet doen zonder voeding tegemoet te komen). En hem een keer openen en alles goed (stofvrij) schoonmaken in combinatie met het vervangen van de koelpasta. Daarmee verleng je de levensduur van je MB zeker een jaar of anderhalf à twee; het zou me niet verbazen als hij het zelfs nog langer volhoudt.

Edit: BackSlash was me net voor 8)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal. De batterij is niet meer super, maar houdt het nog wel 3 tot 4 uur uit. Dit zou met een SSD ook nog moeten verbeteren toch?

Een SSD is misschien wel een goed idee. Is dit inbouwen zelf goed te doen? Back-ups maken en het besturingsprogramma op een lege schijf installeren heb ik ervaring mee, met het fysieke inbouwen niet.
Is zoiets als dit een goede optie?
pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

• Sky Lynx
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:54
Door de harde schijf te vervangen met een SSD zal de batterijduur niet significant toenemen. Ga ervan uit dat als hij het nu 3 tot 4 uur volhoudt (zoals je zelf aangeeft), hij met een SSD zo'n 3,25 tot 4,25 uur volhoudt. Een kwartiertje meer, hooguit. Maak voor jezelf de afweging of je dat voldoende vindt.

Een SSD bouwen in een MBP uit 2010 is op zich prima te doen. Als je niet bang bent om te werken met een schroevendraaier en de nodige voorzorgsmaatregelen te nemen, dan zou je het zelf kunnen doen. In jouw geval raad ik de handleiding van iFixit aan; die is uitgebreid en laat met plaatjes zien hoe het stap voor stap moet.

Mocht je het liever niet zelf willen doen, dan raad ik je zeker de diensten van mede-Tweaker sebastius aan. Zie bijvoorbeeld zijn blog voor een demonstratie van zijn vakmanschap. Hij kan de SSD voor je plaatsen, informeer bij hem of hij je kan helpen. Indien mogelijk, vraag hem dan ook gelijk de binnenkant/fans schoon te maken en de koelpasta te vervangen.

Edit: ik zie dat ik niet in ben gegaan op je suggestie. De Samsung 850 EVO die je voorstelt is inderdaad een uitstekende keuze. In principe maakt het niet uit welke je neemt gezien de ouderdom van de laptop, want de maximum snelheden van de SSD zul je in de praktijk nagenoeg niet (kunnen) halen. Je kunt dus gewoon voor de goedkoopste SSD gaan, zoals de Crucial MX100/BX100 of Kingston SSDNow V300.

[ Voor 20% gewijzigd door Sky Lynx op 05-04-2015 08:01 ]

Pagina: 1