Toon posts:

Configuratie workstation

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb wat hulp nodig. Wij willen 2 (identieke) computerssytemen aanschaffen voor met name 3D renderwerk en film- en videobewerking. Ik ben echter geen pro in het samenstellen van een computer. Vandaar mijn vraag of de gekozen onderdelen goed samengaan en of we hiermee het maximale eruit halen qua prijs. Wat software betreft werken we met Cinema 4D met Vray, de Adobe Suite, unreal 4 en Autocad.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €3.000 per computer.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Gainward GTX 770 Phantom 4 GB GDDR5 - Grafische kaart, Samsung 840 Pro Series MZ-7PD256 - Solid state drive

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Hieronder een lijstje van de onderdelen die ik heb uitgezocht.
#ProductPrijsSubtotaal
2Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed€ 502,03€ 1.004,06
1Supermicro X10DAi (Retail pack)€ 447,-€ 447,-
1Gainward GeForce GTX 770 4GB Phantom€ 309,12€ 309,12
2WD Black SATA 6 Gb/s WD3001FAEX, 3TB€ 188,49€ 376,98
1Corsair Obsidian 750D€ 135,-€ 135,-
1Microsoft Windows 8.1 Pro NL OEM 64-bit€ 108,90€ 108,90
1Noctua NH-U12S€ 53,95€ 53,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4K8G4D240FSA€ 375,-€ 375,-
1Corsair RM1000€ 179,80€ 179,80
1Samsung 840 Pro 256GB€ 159,80€ 159,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.149,61

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet te veel lawaai

Ga je overklokken?
Geen idee

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 03-04-2015 14:59 ]

• vincent120420
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-01 19:48
Zet de onderdelen die je wilt even in zo'n mooi lijstje, scheelt een hoop werk. En je hebt een beter overzicht. Handleiding Pricewatch

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overklokken zou ik als de PC vooral zakelijk gebruikt gaat worden niet gaan doen, je wil dan dat de machines gegarandeerd lang mee gaan én hun garantie behouden (zakelijk ligt garantie namelijk anders dan voor een consument).

Als ik zo de specs vergelijk met een i7 5820k, denk ik dat het wellicht verstandiger is om die i7 5820k in de PC te stoppen. Hoe het zich weerhoud in de praktijk weet ik niet, maar het ziet er wel naar uit, dat de i7 5820k qua clockspeeds in ieder geval sneller is. De i7 5820 heeft het zelfde aantal cores en cache, is sneller en goedkoper.

Zie ook http://ark.intel.com/nl/compare/82932,83352 voor een onderlinge vergelijking qua (technische) specificaties. Het enige nadeel is dus dat de i7 een wat hogere TDP (= hoeveel Watt er moet worden afgevoerd om niet te heet te laten worden) heeft. Met een Noctua NH-U12S zit dat qua koeling wel goed.

pricewatch: Intel Core i7-5820K Boxed
pricewatch: Intel Xeon E5-2620 v3 Boxed

Aangezien je momenteel een GTX770 met Samsung 840 SSD hebt, ga ik ervan uit dat je een bestaand systeem of bestaande systemen wilt upgraden. Hoe zien die PC's er nu uit? Wellicht kan de upgrade dan goedkoper uitvallen, doordat je wellicht minder hoeft te upgraden dan je denkt. :)

[ Voor 69% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2015 14:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanx voor de reply! Ik zal zo eens kijken of ik alles in een handig lijstje krijg. Wat betreft de processor... ik had in eerste instantie inderdaad de 5820k, maar las dat bij het gekozen moederbord met dubbele socket alleen de 2600 serie versie 3 werkt?
Onze bestaande systemen zijn verouderd en niet meer intressant. De GTX 770 en ssd waren al een upgrade.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Zet nog even je build in een goed leesbare lijst met de Handleiding Pricewatch, dan weet iedereen precies over welke onderdelen je het hebt. Tevens wordt automatisch de totaalprijs berekend en kan je achteraf heel makkelijk de goedkoopste (combinatie van) winkel(s) berekenen. Win-win-win!

Verder, hoe professioneel is de setting waarin deze pc's komen te staan? Met andere woorden, hoe belangrijk is uptime? Is er tijd om bij problemen zelf achter de oplossing aan te gaan of wil je binnen een dag een ander werkend gelijkwaardig systeem hebben in geval van storing? In het laatste geval zou ik immers eerder geneigd zijn een OEM-oplossing te zoeken met goede, professionele ondersteuning.

Verwijderd

Topicstarter
Uptime kan belangrijk zijn, maar we zijn een klein bedrijf en proberen zelf zo goed als mogelijk achter oplossingen aan te gaan. Daarnaast hebben we in geval van nood nog de beschikking over andere computers en eventueel een externe renderfarm.

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:22
Je vergeet nog een krachtige voeding! Nevermind

En wil je in dit geval niet ook ECC geheugen gebruiken? Als tijdens een render er een geheugenfout optreed welke de render laat vastlopen moet je opnieuw beginnen.

Draait het renderen zelf niet efficiënter op GPU's?

[ Voor 3% gewijzigd door tweedebas op 03-04-2015 15:04 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:29:
Thanx voor de reply! Ik zal zo eens kijken of ik alles in een handig lijstje krijg. Wat betreft de processor... ik had in eerste instantie inderdaad de 5820k, maar las dat bij het gekozen moederbord met dubbele socket alleen de 2600 serie versie 3 werkt?
Onze bestaande systemen zijn verouderd en niet meer intressant. De GTX 770 en ssd waren al een upgrade.
Is er een reden voor dan, dat je per se dat specifieke moederbord wilt?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
ZZef;

Mijn ervaring met het renderen met non ECC machines is dat dat vaak prima gaat. Ik render ook (wel eens dagen) achtereen met Vray zonder noemenswaardige problemen. (op een overclockte 3930k) Renderen is een qualitatief process en een aantal geheugenfouten zullen zelfs niet eens op te merken zijn. Ja ECC is stabieler/"beter", maar is het echt nodig in zo'n omgeving waar jij in werkt? Ik betwijfel het, plus je moet flinke concessies doen. Ik 3D/render al weer 15 jaar en ik heb nooit het idee gehad dat ik -echt- ECC (dus xeon en duur mobo) nodig had. Maar het zal ook liggen aan de duur van je renders, de mate waarin een keer een crash acceptabel is, en de hoeveelheid ram die er nodig is.

Je gaat je met dual xeon systemen ook wel een hoop extra kosten op de hals halen. De 2620 v3 is nou geen topper, vooral qua corensnelheid, wat je bijv. merkt in 3d apps. Xeons die in dual kunnen met een beetje coresnelheid zijn ook snel heel prijzig..

Wat ik zou doen:

Ik ga er even van uit dat C4D net als 3DSmax en Vray gratis als renderslave ingezet kan worden. Ik neem ook aan dat jullie op de pc's willen werken en renderen. Ik neem aan dat je niet met VrayRT rendert op de gpu.

Ik zou zelf kijken of ik 3 of 4 5820K machines kan neerzetten, 2 ervan vooral om te renderen. Die hebben mogelijk ook minder ram, storage en gpu nodig.

Met meer en betere cpu's ga je sneller door je renders heen, en ben je flexibeler. Ook zijn ze meteen backup.

Zelf zou ik de 5820K's allemaal overclocken, 4ghz moet zeer makkelijk en veilig te doen zijn. Die cpu's zijn er voor gemaakt. Je gaat veel tijd winnen hierdoor, waardoor een onverhoopte crash ook niet zo erg is. (daarmee bedoel ik niet dat een crash ontstaat door overclocken. Als je het beperkt doet veroorzaakt het absoluut geen noemenswaardige instabiliteit)

Wil je 1 machine met meer preview en bijv. renderpower in premiere/AE dan kun je er ook 1 een 5960x geven.

Jullie renderen animaties in losse frames die dan naar Premiere/AE gaan? Wat voor resolutie? 1080p/4k?

Basis:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 404,80€ 404,80
1Asus X99-A€ 246,95€ 246,95
1Noctua NH-D14€ 62,95€ 62,95
1Crucial Ballistix Sport BLS4C4G4D240FSA€ 175,95€ 175,95
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 977,60

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 03-04-2015 16:42 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Vray for C4D draait helaas nog niet op GPU. Animatie renderen we (vooralsnog) nooit hoger dan 1080p. De keuze voor een dubbele socket leek mij logisch, maar zoals ik aangaf heb ik niet veel ervaring in het samenstellen van computers. Ik snap de reactie van Maratropa en bedankt voor de uitgebreide uitleg! Voor nu wil ik echter 2 snelle computers die we overal in kunnen zetten ipv een kleine 'renderfarm'. Misschien moet ik dan toch gaan voor een moederbord met enkele socket met daarop een 5960? Zou ik dan de Asus X99-A nemen en is de rest van mijn hardware een goede keuze?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Op zich is er wel wat te zeggen voor zo veel mogelijk power in 1 pc; De meeste waar van je geld is idd de 5960x. Ook deze zou ik wel wat overclocken, de standaard coresnelheid loopt wat achter en dat heeft wel invloed in 3d apps en CAD apps..

Het probleem met dual xeon's is dat als je ook nog wat coresnelheid wilt je zo 1500+ euro per cpu kwijt bent... Anders gaat een 300 euro kostende 4790K zo'n setje aan alle kanten voorbij.. Maar dat geldt ook voor de 5960x zonder overclock.

Wat voor scenes werken jullie mee? Zwaar qua geometrie en/of textures? Of licht maar gewoon veel renderwerk? Als je met veel geometrie draait wordt vaak de load op 1 core hoog. Zit je in de Archvizbizz?

Alle socket 2011-3 moederborden zijn in princiepe prima. Leg ze even naast elkaar qua extra features.

Als je niet gpu rendert en vooral 1080p materiaal bewerkt dan zijn hele zware gpu's ook niet meteen nodig. Misschien nog de moeite om te checken of C4D beter met AMD kaarten draait? (opengl dacht ik?)

Als je met losse frames werkt, zet ze altijd op een SSD als je er mee edit.

[ Voor 17% gewijzigd door maratropa op 03-04-2015 18:44 ]

specs

Pagina: 1