BACKUP oplossing gezocht zakelijk

Pagina: 1
Acties:

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
Ik ben op zoek naar een nieuwe backup oplossing (zakelijk).

Ik heb deze vraag ook al in onderstaand topic gesteld, maar blijkbaar hoort het daar niet helemaal:

Milmoor in "Thematopic: Backups"

Op dit moment heb ik 2 x 2TB USB schijf welke ik om de week mee naar huis neem.

Wat ik wil backuppen.

1 x SBS2008 server incl. Exchange
1 x 2008 server met diverse SQL databases
Diverse datashares.

Bovengenoemde draait in een virtuele VMWARE (esxi 4.1.0) omgeving.

Totaal in GB's is het +- 800GB

Gespecificeerd:

OS + APPS = 140GB
Exchange = 100GB
SQL databases = 100GB
File data = 560GB

Nu zit ik er aan te denken om bij mij thuis een fatsoenlijke NAS server neer te zetten en via het internet te backuppen.

Indien mogelijk natuurlijk graag met gratis software, maar ik weet niet of dat bestaat inclusief de gewenste plugins (Exchange / SQL / OS).

Hebben jullie een advies voor een NAS met een relatief laag stroomverbruik :?
En met welke software zouden jullie dit doen :?

Argeweb bied bijv. online backup aan (1000GB) voor 100 EURO per maand, voor dat geld kun je ook zelf evt. wat kopen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Als het voor zakelijk gebruik is en deze hoeveelheden aan data betreft, zou ik toch overwegen een zakelijke oplossing aan te vliegen. Dat het wat duurder is klopt, maar daarbij krijg je ook mogelijkheden/diensten/SLA's welke je thuis niet zomaar zult evenaren. Voor jouw doel is dit een beetje een houtje-touwtje-oplossing.

Los van het feit dat je deze manier van backups en bedrijfscontinuïteit niet zou moeten willen, vind ik.

Ga eens polsen bij meerdere leveranciers rondom mogelijkheden, zou ik zeggen. Er zit nogal wat verschil in mogelijkheden en prijzen. :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Grolsch schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 13:25:
Ik ben op zoek naar een nieuwe backup oplossing (zakelijk).
Data backuppen is 1 ding. Maar hoe snel denk je weer in de lucht te zijn als je grofweg 1 TB aan data moet restoren? En als je dat moet doen omdat de hardware is gesneuveld, hoe ga je de boel dan weer in de lucht krijgen?

Ik weet niet precies wat jouw eigen rol is, maar misschien is het handig om een partner te zoeken die dit gewoon voor jou regelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Q op 04-04-2015 21:37 ]

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:53
Bastiaan schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 11:17:
Als het voor zakelijk gebruik is en deze hoeveelheden aan data betreft, zou ik toch overwegen een zakelijke oplossing aan te vliegen. Dat het wat duurder is klopt, maar daarbij krijg je ook mogelijkheden/diensten/SLA's welke je thuis niet zomaar zult evenaren. Voor jouw doel is dit een beetje een houtje-touwtje-oplossing.

Los van het feit dat je deze manier van backups en bedrijfscontinuïteit niet zou moeten willen, vind ik.

Ga eens polsen bij meerdere leveranciers rondom mogelijkheden, zou ik zeggen. Er zit nogal wat verschil in mogelijkheden en prijzen. :)
Altijd makkelijk om te zeggen hoe iets niet moet, zonder een oplossing aan te dragen.

Ik ben op zoek naar "off-site" 1 TB opslagruimte, en zou dat (los van de normale backup) thuis kunnen doen op een NAS, ik vraag of jullie daar goede backup software voor kennen (NAS wordt wss Synogy DS214+)
Q schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 21:37:
[...]

Data backuppen is 1 ding. Maar hoe snel denk je weer in de lucht te zijn als je grofweg 1 TB aan data moet restoren? En als je dat moet doen omdat de hardware is gesneuveld, hoe ga je de boel dan weer in de lucht krijgen?

Ik weet niet precies wat jouw eigen rol is, maar misschien is het handig om een partner te zoeken die dit gewoon voor jou regelt.
Aangezien de NAS +- 20 minuten rijden is vanaf de zaak zie ik daar geen problemen.

Los daarvan draait alles virtueel (vmware) en wordt maandelijks een 1 op 1 backup gemaakt van de VM's.

Als hardware gesneuveld is haal ik nieuwe hardware, aangezien ik gebruik maak van VMWARE is de hardware ook niet zo heel erg bepalend.

Mocht de hardware daadwerkelijk afgebrand / pleite zijn dan betekend dit dat het hele bedrijf is afgebrand.
Op dat moment heb ik grotere problemen als de server de plat ligt.

Ik ben zelf eigenaar van dit bedrijf dus kan aardig de risico's inschatten wat dat betreft :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:00
Als je bij je servers ook een NAS hebt staan:
Windows back-up gebruiken voor server data zelf en deze naar de NAS zetten.
Sql offline laten dumpen naar files ook op de lokale NAS.
Vervolgens met rsync de boel naar de andere offsite NAS syncen?
Werk met date en timestamps en meerdere versies zou ik zeggen.

Net als anderen zou ik toch uitkijken naar een partij die dit voor je kan doen of je erbij kan helpen.

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Grolsch schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:07:
[...]

Altijd makkelijk om te zeggen hoe iets niet moet, zonder een oplossing aan te dragen.
Ik geef een advies (wat dezelfde strekking heeft als Q en GeeMoney) dat je blijkbaar niet direct zit zitten, maar gezien de gegeven informatie in mijn ogen wel de beste weg blijft. Hoe is dat geen mogelijke oplossing en waarom dan de vraag voor advies op een forum zetten?

Het is natuurlijk ook prima dat je het anders wilt aanpakken aangezien het je eigen bedrijf is, maar om je zakelijke gegevens offsite weg te zetten zou ik niet zomaar vertrouwen op consumentenapparatuur en -verbindingen. Wat je finaal met die informatie wilt doen is aan jezelf. Als jij ervan overtuigd bent dat de constructie van thuis/NAS werkt voor jouw bedrijf moet je je daarin niet laten tegenhouden natuurlijk.

Verwijderd

Natuurlijk kan je gaan roepen dat je een bepaalde oplossing kan gebruiken, maar dat helpt niet echt. De werkelijke vraag is, hoe betrouwbaar is de RESTORE.
Want een backup die je niet precies gerestored krijgt zoals jij dat wilt kan je net zo goed beschouwen als geen backup.

Je moet je dan gaan afvragen welke eisen je stelt aan je restore.
Is het prima als dat een systeem restore is?
Of moet je mail x van persoon y op timestamp z kunnen terughalen?

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-01 12:52
Veeam backup en recovery

Verwijderd

Voor een VMWare omgeving is dat wel de meest aangewezen ja.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:13
En een offsite, online backup partner kiezen? Ben zelf gecharmeerd van een middelgrote partij uit Nederland zelf; data staat in NL, backups gaan 'vanzelf' en je hoeft niet meer met disks enzo te slepen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Knip. Spam.

[ Voor 97% gewijzigd door F_J_K op 24-11-2015 21:31 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Grolsch schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 22:07:

Ik ben op zoek naar "off-site" 1 TB opslagruimte,
Wellicht nuttig om hier even te lezen: [Cloud storage] "Stack" van TransIP

Er is bij TransIP nog steed geregeld gratis 1TB te scoren. Zit nooit in de weg. :P Nog niet alles loopt zoals het uiteindelijk zou moeten maar ze zijn bezig om de kreukels er uit te halen.
Pagina: 1