Banaanpluggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Omdat de connectoren aan m'n luidsprekers neiging hebben om wat mee te draaien wanneer ik de schroeven vast/los draai en omdat ik dunne DNM solid core LS kabel gebruik waar reeds pluggen op gemonteerd zijn ben ik op zoek naar banaanstekkers waardoor ik een stukje solid core kan lussen om deze dus als jumper te gebruiken en waarop ik dan de reeds gemonteerde pluggen van de LS kabel kan prikken.
Omdat de DNM kabel vrij dun is en ik die draadjes niet voldoende vast kan schroeven in de connectoren van de speakers is het belangrijk dat de banaanpluggen goed vast kunnen worden gedraaid.
Daarom had ik al aan deze gedacht:
http://www.hi-stands.eu/s...=108&lang=NL#.VR3TP_ysXSt
echter vind ik dat erg veel geld ..... 26,50€ x 8 pluggen = 212€ :N 8)7
Iemand een goed alternatief ........ ik ben benieuwd, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52

InFamous

excommunicado

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ja, maar ik moet er wel zeker van zijn dat ik de dunne solid core kabel goed kan vastklemmen en er moet ook de mogelijkheid zijn om een tweede plug in de eerste te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:52

InFamous

excommunicado

http://www.allekabels.nl/...h-end-banaan-stekker.html, deze dan.

of deze: http://www.allekabels.nl/...67371/banaan-stekker.html

Anders: https://secure.allekabels.nl/contact.php?product=6535

Zover ik kan zien kan je deze stapelen.

[ Voor 17% gewijzigd door InFamous op 03-04-2015 11:00 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Die haakse pluggen van je eerste link waren mijn eerste keuze, maar ik denk dat het wat wringen word om de DNM kabel door te lussen daar deze nogal stug/stijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Finesse schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:50:
Omdat de connectoren aan m'n luidsprekers neiging hebben om wat mee te draaien wanneer ik de schroeven vast/los draai en omdat ik dunne DNM solid core LS kabel gebruik waar reeds pluggen op gemonteerd zijn ben ik op zoek naar banaanstekkers waardoor ik een stukje solid core kan lussen om deze dus als jumper te gebruiken en waarop ik dan de reeds gemonteerde pluggen van de LS kabel kan prikken.
Omdat de DNM kabel vrij dun is en ik die draadjes niet voldoende vast kan schroeven in de connectoren van de speakers is het belangrijk dat de banaanpluggen goed vast kunnen worden gedraaid.
* knip *

"Stekkers in stekers" pluggen om een vaag probleem op te lossen lijkt mij een weg die je niet wilt inslaan. :+
De voorbeelden die worden aangedragen doen mij enigszins huiveren, want hoe voorkom je met deze ondingen kortsluiting??
De connectoren lijken mij namelijk niet elektrisch geisoleerd en met een beetje draaiing of buiging zitten die zomaar tegen elkaar.

Daarnaast is het stekkergedeelte van die plugs met de bekende vier lange lipjes nogal antiek, met een paar keer pluggen maken die vaak al geen contact meer, zeker niet als er ook nog een stel (zware) speakerdraden aanhangt.

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
* knip *

Enfin ....

*Speakers hebben 4 connectoren.

*Speakerkabel is (dunne) DNM solid core.

*De DNM had ik oorspronkelijk als jumper gebruikt, dus doorgelust in de connectoren van de speakers.

*Probleem was dat ik de kabel niet voldoende vastgeklemd kreeg, en de connectors op de speakers dreigden los te komen bij het terug losdraaien van de klemschroef.

*Ik wil nu nog alleen een oplossing met pluggen die ik in de connectoren kan prikken.

*Banaanstekker op banaanstekker hoeft helemaal geen problemen te geven op voorwaarde dat deze goed vast zitten.
WBT stekkers zouden dat goed doen maar ik vind het geschikte systeem niet bij WBT.

Bijgevoegde link toont het systeem wat voor mijn toepassing geschikt zou kunnen zijn, maar zoals je ziet zijn deze van Oehlbach en ik ben niet bekend met de kwaliteit hiervan.
http://www.hi-stands.eu/s...20000148&aid=1226&lang=nl

[ Voor 5% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:40
http://www.ebay.com/sch/i...nakamichi+banana&_sacat=0

Heb je ze snel nodig? Anders kan je ze ook uit China halen. Duurt 2 weken, maar dan kost het je wel maar ongeveer 5 euro per 8 pluggen.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Deze zouden geschikt kunnen zijn:
http://www.ebay.com/itm/1...ain_0&hash=item27f17e9a63

Heb jij of iemand anders hier ervaring met Nakamichi?
Belangrijk om weten is of deze goed klemmen / vastzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11193

Ik heb die in gebruik en vind de pluggen goed in elkaar zitten.

[ Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 11193 op 03-04-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11:40
Ik heb niet die "heavy duty", maar normale pluggen van Nakamichi. Ik ben zeer tevreden. Ze kosten niks, klemmen goed en ik heb nog geen slijtage (ik heb ze omdat ik m'n speakers eens in de 1-2 maanden lostrek). Heb ook geen echte verschillen gezien met de pluggen die Hobo HiFi verkocht voor 6 euro/stuk. Ik heb ze ooit gekocht op aanraden van FeaR, volgens mij.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
heb die Nakamichi banaan pluggen nog eens gaan opzoeken en het lijkt erop als ik het goe kan zien/beoordelen dat er een scherp pinnetje zt waar ik de DNM kabel vastschroef, ik vrees dat dat niet geschikt is omdat de DNM daar hoofdwaarschijnlijk naast zal schuiven.

http://www.nakamichiplug.com/product-0505A12.html
Doorscrollen, bij de vijfde foto kan je zien wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik begrijp volledig wat je bedoelt, maar is dit commentaar nou echt nodig? Niet iedereen is zo wel ter tale als jij. Met een beetje normaal ademhalen is het echt wel te begrijpen wat TS bedoelt. Ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat iemand er niets van snapt, helemaal niet nodig dat herschrijven.

De link die TS plaatst verwijst naar krankzinnig dure plugjes die bovendien naar het lijkt ook nog niet eens geïsoleerd zijn. Is dat misschien om interessant en daardoor zo duur te doen? Ze lijken er echt echt niet degelijker door en in testlaboratoria waar uiteenlopende zaken worden beproefd zijn deze plugjes zelfs verboden. Zelfs als ze gratis waren zou ik ze wegens dat aspect voor welk doel dan ook niet willen hebben. Bananenstekkers zijn gewoon de meest simpele pluggen uit de klassieke oudheid die je maar kan bedenken, in iedere elektronica-onderdelenwinkel (niks bestellen in China dus) voor bijna niets per gros te koop. Bovendien een product waar totaal geen bijzondere eisen aan worden gesteld. Eén ding heeft Bhagavad denk ik wel gelijk, dat is de uitvoering. Kies gewoon (als je die keuze hebt) het meest gewone model.

@Finesse,
Ook de exemplaren in je laatste link zijn idioot duur. Hoeft Helemaal niet, ook met ongeveer 2 euro per stuk kom je er.

[ Voor 10% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:15

FeaR

In GoT we trust

Finesse schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:57:
....en er moet ook de mogelijkheid zijn om een tweede plug in de eerste te prikken.
Stackable banaanpliggen zijn er wel, dan krijg je zoiets of dit voor minder exotisch. Deze vorm kende is ook nog niet... Ik weet alleen niet of in dergelijke pluggen dunne luidsprekerkabel goed blijft zitten. Ik had met 2,5mm² al dat ik kabel dubbel moest vouwen om het goed passend te krijgen.

Kan je niet een spade proberen te monteren en zo een jumper te maken dat je iets krijgt als dit. Spades blijven over het algemeen wel lekker zitten onder schroefterminals. Of aan de ene kant spades en de andere kant banaan zodat je dit krijgt, kan je in de onderste gewone bananen gebruiken.

Bovenstaande linkjes naar foto's puur als voorbeeld wat er is dan wel wat je kan maken.
Ample Energy schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 15:22:
Ik heb ze ooit gekocht op aanraden van FeaR, volgens mij.
Ik raad ze ook nog steeds aan als je goedkoop banaanpluggen zoekt. Enige met Nakamichi is dat het niets met het vroegere HiFi Nakamichi te maken heeft, maar een plakmerk is geworden. Dat is op zich geen enkel probleem, maar doordat het een plakmerk is geworden wil de kwaliteit nog wel een verschillen. De ene batch Nakamichi is de andere niet. Zie het als de Platinum DVD's van vroeger: die verschilden ook nog wel eens qua levering. Maar voor dit geld haal je degelijke banaanpluggen in huis. Ik heb zelf W&M wat er behoorlijk hetzelfde uit ziet, maar constanter is van kwaliteit.
Techneut schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 17:02:
[...]
@Finesse,
Ook de exemplaren in je laatste link zijn idioot duur. Hoeft Helemaal niet, ook met ongeveer 2 euro per stuk kom je er.
12 stuks voor net iets meer dan 22 dollar, dat zit toch aardig in de richting van wat jij zegt qua prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 03-04-2015 17:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
* knip *

Jumpers maken van een stukje DNM kabel met aan de ene kant spades en aan de andere banaan vind ik op zich wel een goede oplossing maar Ik huiver er een beetje van om nog veel aan de speaker connectoren te draaien.

[ Voor 13% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Ik denk dat ik eruit ben ......

Als ik deze:
FeaR schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 17:07:
[...]
Stackable banaanpliggen zijn er wel, dan krijg je zoiets .
in de connector van de speaker prik en daarop de speakerkabel prik, en voor de jumpers een stukje DNM kabel gebruik, en deze d.m.v. de schroefjes klem in de haakse plug, zal de DNM daar dan vast genoeg in zitten?
Aan het andere eind van de jumper een rechte banaanstekker die ik in de andere LS connector prik en klaar.

Heb dan 4 haakse en 4 rechte banaanstekkers nodig.
Trouwens, waar vind ik die haakse bananen van de link (merk / webshop?)
Bedankt allemaal voor de info tot nog toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik probeer je te helpen en constructief met je mee te denken.
Zoiets moet wel van twee kanten komen, jammer dat je dat niet ziet.
Succes verder.
Techneut schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 17:02:
[...]
Ik begrijp volledig wat je bedoelt, maar is dit commentaar nou echt nodig? Niet iedereen is zo wel ter tale als jij. Met een beetje normaal ademhalen is het echt wel te begrijpen wat TS bedoelt. Ik kan me met de beste wil ter wereld niet voorstellen dat iemand er niets van snapt, helemaal niet nodig dat herschrijven.
Het gaat mij met name om de eerste zin waar amper een touw is aan vast te knopen.
Meestal zegt een duidelijke foto of situatieschets meer dan woorden en dat geldt hier zeker.

Zo zal niet iedereen direct begrijpen wat 'DNM solid core LS' is en dit moet dan kennelijk maar door iedereen worden opgezocht.
Daarnaast wordt uit het verhaal niet duidelijk of het kernprobleem nu bij het chassisdeel, de plug, de banaanstekker, of een opgetrommelde jumper zit en wat er nu exact niet moet meedraaien en vooral waarom dat 'meedraaien' dan komt. :?
Het lijkt mij voor een goed begrip wel zo handig dit helder te krijgen.

De begrippen worden nu enigszins chaotisch gepresenteerd en wat precies het fatale probleem is, blijft in ieder geval voor mij onduidelijk.

Wel meld ik dan alsnog de bekende en minder bekende valkuilen op dit pad, maar dat wordt door de TS blijkbaar niet als een positieve contributie gezien.
Ben maar gewoon mens hoor. ;)

[ Voor 72% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
* knip *

[ Voor 118% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Zo, ik heb volgens mij de grootste wederzijde onaardigheden opgeruimd. Laten we het verder on topic houden en niet de focus leggen op het niveau van ieders kennis van de Nederlandse taal. Het topic ontspoort er alleen maar door en voegt niets toe aan de probleemstelling.

[ Voor 17% gewijzigd door S1NN3D op 04-04-2015 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Uit de informatie die ik tot nog toe heb gekregen stel ik vast dat solid core kabeltjes niet zo eenvoudig in te klemmen zijn.
Voor dunne solid-core aders is er geen echte ideale oplossing voorhanden.
Navraag bij verkoper maakte mij duidelijk dat het niet aan te raden is om te kiezen voor deze (goedkopere) pluggen i.c.m. DNM solid core kabel,
http://www.allekabels.nl/...h-end-banaan-stekker.html

Iemand die zelf furutech haakse pluggen in gebruik heeft vertelde dat het bij deze wel kon, zijn uitleg:
Dunne solid core draden zijn probleemloos te monteren aan de Furutech FP-202G connectoren.
Zelf hebben ik deze FP-202G’s aan zeer dunne solid core gemonteerd.
Het is dan wel raadzaam, om haaks ombuigen net na de connector te voorkomen, te werken met krimpkous aan de ingaande kant van de connector.

Vier van die futurech pluggen zullen mij 75 € gaan kosten, redelijk wat geld dus, maar als dat een degelijke en nette oplossing is wil ik die investering wel doen.
Maar dan wil ik wel zeker weten of dat zo is ......... heeft er hier nog iemand ervaring met deze fururtech dingen?
http://www.audiounion.jp/ct/detail/used/86383/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Finesse schreef op zondag 05 april 2015 @ 15:16:
Voor dunne solid-core aders is er geen echte ideale oplossing voorhanden.
Als de montage van (te) dunne kabel in een daarvoor te ruime connector niet lekker strak wil passen, dan bestaan daar adereindhulzen voor die het verschil in vatting kunnen overbruggen.
Te koop in alle soorten, maten en desnoods kwaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Anoniem: 639074 schreef op zondag 05 april 2015 @ 16:30:
[...]

Als de montage van (te) dunne kabel in een daarvoor te ruime connector niet lekker strak wil passen, dan bestaan daar adereindhulzen voor die het verschil in vatting kunnen overbruggen.
Te koop in alle soorten, maten en desnoods kwaliteiten.
Bedankt, daar had ik ook al aan gedacht maar vraag me af of ik die adereindhulzen wel echt vast kan zetten zonder een daarvoor speciale tang te gebruiken (= extra aankoop)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:52
Adereindhulzen zijn voor stranded draad, juist niet voor solid. Ik denk niet dat je er veel aan hebt. Plus je hebt inderdaad een krimptang nodig.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Denk dat ik 4 Furutech FP-202G en 4 Furutech FP-200B pluggen ga bestellen.
Zal me op een of andere manier wel lukken om deze optimaal te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Zouden deze niet voldoen?

Ik pas zelf ook zo'n doorlus toe, foto. Je ziet de speaker&co pluggen niet, maar de setup is dus alsvolgt:

Amp > Kabel met speaker&co pluggen in onderste kast > kabel met banaanpluggen (zoals op de foto) gaan achterin de speaker&co pluggen > kabel met banaanpluggen gaan in de top.

[ Voor 40% gewijzigd door herofruit op 06-04-2015 13:39 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
herofruit schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:33:
Zouden deze niet voldoen?

Ik pas zelf ook zo'n doorlus toe, foto. Je ziet de speaker&co pluggen niet, maar de setup is dus alsvolgt:

Amp > Kabel met speaker&co pluggen in onderste kast > kabel met banaanpluggen (zoals op de foto) gaan achterin de speaker&co pluggen > kabel met banaanpluggen gaan in de top.
Misschien wel , ja.
Deze zijn ook goed betaalbaar (voor experiment) en stapelbaar ........ op een of ander manier proberen om de solid core goed vastgeklemd te krijgen en klaar.
http://www.jouwhifi.com/a...weber-maurer-w-m-bs-320r/
Voor op het andere eind van de jumper:
http://www.jouwhifi.com/a.../weber-maurer-w-m-bs-210/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finesse
  • Niet online
Finesse schreef op maandag 06 april 2015 @ 13:47:
[...]
Misschien wel , ja.
Deze zijn ook goed betaalbaar (voor experiment) en stapelbaar ........ op een of ander manier proberen om de solid core goed vastgeklemd te krijgen en klaar.
http://www.jouwhifi.com/a...weber-maurer-w-m-bs-320r/
Voor op het andere eind van de jumper:
http://www.jouwhifi.com/a.../weber-maurer-w-m-bs-210/
Even laten weten dat het de Weber&Maurer pluggen zijn geworden, voor dat geld durf ik wel een experimentje doen.
Allemaaal bedankt voor info.
Pagina: 1